آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورش آلو ترش سمنانی؛ نذری برای ۱۰۰ نفر

خورش آلو ترش سمنانی، غذایی اصیل و خوشمزه است که ریشه در شهر سمنان دارد و معمولا در ماه‌ محرم به عنوان نذری پخته می‌شود. در این قسمت از اکالا بلاگ، طرز تهیه خورش آلو ترش سمنانی نذری برای ۱۰۰ نفر را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید به راحتی این غذای خوشمزه را در حجم بالا طبخ کنید.

مواد لازم جهت تهیه خورش آلو ترش سمنانی نذری

برای تهیه خورش آلو ترش سمنانی برای ۱۰۰ نفر، مواد زیر را تهیه کنید:

آلو جنگلی یا خورشتی۱۲.۵ کیلوگرم
پیاز۲۵ عدد
سیر۲۵ حبه
تخم مرغ۵۰ عدد
زعفران دم کرده غلیظ۵۰ قاشق غذاخوری
گلاب۲۵ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک، زیره، ادویه کاری، فلفل سیاه و فلفل قرمزبه مقدار لازم
آب نارنج یا آبغورهبه مقدار دلخواه
روغن مایعبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم

مراحل تهیه خورش آلو ترش سمنانی نذری برای ۱۰۰ نفر

مراحل تهیه خورش آلو ترش سمنانی به شرح زیر است:

مرحله اول: خیساندن آلوها

برای تهیه خورش آلو ترش سمنانی، ابتدا آلوها را به خوبی بشویید. سپس، آن‌ها را در مقداری آب یا گلاب خیس کنید. این کار به نرم شدن آلوها و پخت بهتر آن‌ها در مراحل بعدی کمک می‌کند.

مدت زمان خیساندن آلوها به نوع و سفتی آن‌ها بستگی دارد، اما به طور معمول ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت کافی است. بعد از اینکه آلوها به اندازه کافی نرم شدند، هسته آن‌ها را جدا کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قورمه سبزی با غوره

مراحل تهیه خورش آلو ترش سمنانی نذری برای 100 نفر

مرحله دوم: پختن آلو

آلوهای بدون هسته را درون یک قابلمه ریخته و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی آن‌ها را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا آلوها کاملا پخته و نرم شوند.

بعد از پخت کامل آلوها، قابلمه را از روی حرارت بردارید و با استفاده از گوشتکوب یا چنگال، آلوها را به خوبی له کنید تا پوره شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری برای ۱۰۰ نفر

مرحله سوم: تفت دادن سیر و پیاز

برای تفت دادن سیر و پیاز، ابتدا باید پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. سیر را نیز خیلی ریز خرد یا له کنید. سپس، درون یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود.

هنگامی که روغن داغ شد، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و به طور مرتب هم بزنید تا نرم و شفاف شوند. پس از اینکه پیازها به رنگ طلایی درآمدند، سیرهای خرد شده یا له شده را به قابلمه اضافه کنید.

توجه داشته باشید که سیر به سرعت می‌سوزد، بنابراین فقط به اندازه‌ای تفت دهید که عطر آن بلند شود.

مرحله چهارم: مخلوط کردن تخم مرغ با ادویه‌جات

تخم مرغ‌ها را در یک کاسه شکسته و سپس، زردچوبه، نمک، زیره، فلفل سیاه و قرمز و ادویه کاری را به کاسه اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را به خوبی هم بزنید تا زمانی که از لختگی خارج شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان نذری

رسپی خورش آلو ترش به روش سمنانی

مرحله پنجم: اضافه کردن آلو و تخم مرغ به سیر و پیاز

آلوهای پخته و پوره شده را به همراه تخم مرغ‌ها به قابلمه حاوی سیر و پیاز اضافه کنید. سپس، آبی که آلوها را در آن پخته‌اید را به قابلمه اضافه کرده و درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید.

مرحله ششم: اضافه کردن گلاب، زعفران و آب نارنج یا آبغوره

در این مرحله برای تکمیل عطر و طعم خورشت، مقداری گلاب، زعفران و آب نارنج یا آبغوره به قابلمه اضافه کنید. سپس، خورش را بچشید و ادویه‌ها را تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو نذری

مرحله هفتم: سرو کردن خورش آلو ترش سمنانی

پس از اینکه خورش غلیظ شد و تخم‌مرغ‌ها پخته و سفت شدند، شعله را خاموش کنید. خورش آلو ترش سمنانی شما آماده سرو است. نوش جانتان!

فوت و فن‌های پخت خورش آلو ترش سمنانی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو نذری برای ۲۰۰ نفر

فوت و فن‌های پخت خورش آلو ترش سمنانی

هنگام تهیه خورش آلو ترش سمنانی به چند نکته زیر توجه کنید:

  • میزان ترشی و شیرینی این خورش کاملا سلیقه‌ای است. اگر طعم ترش دوست ندارید می‌توانید آبغوره یا آب نارنج را از دستور پخت حذف کنید. در مقابل، اگر طرفدار طعم شیرین هستید می‌توانید مقداری شکر در مرحله پنجم اضافه کنید. همچنین، می‌توانید از ترکیب شکر و آبغوره یا آب نارنج برای ایجاد طعمی ملس استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری خلال بادام، گردوی خرد شده و زرشک به خورش اضافه کنید. این کار باعث می‌شود خورش شما مجلسی‌تر شود.
  • اضافه کردن پودر کاری و زیره به این غذا اختیاری است و می‌توانید در صورت تمایل آن‌ها را حذف کنید. با این حال، حذف این ادویه‌ها توصیه نمی‌شود چرا که عطر و طعم بی‌نظیری به غذا می‌بخشند.
  • یکی از نکات کلیدی در پخت خورش آلو ترش، غلیظ بودن آن است. بنابراین، از اضافه کردن آب اضافی به خورش خودداری کنید.
  • برای جا افتادن کامل خورش آلو ترش سمنانی باید در طول پخت حرارت ملایم باشد.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا، طرز تهیه خورش آلو ترش سمنانی نذری برای ۱۰۰ نفر را آموزش دادیم. با خواندن این دستور پخت و دنبال کردن مراحل ساده‌ آن می‌توانید به راحتی این خورش خوشمزه را در حجم زیاد درست کنید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

سن واقعی بدنتان چقدر است؟

در کمتر از 1 دقیقه ببینید از سن واقعی‌تان جوان‌ترید یا پیرتر؟

شروع تست