سبک زندگیسلامت و زیبایی

۱۰ علت پا درد شبانه؛ روش های درمان آن

پا درد شبانه یکی از رایج‌ترین انواع پا درد است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و موجب بروز اختلال در خواب می‌شود. در این مقاله از بخش سبک زندگی اکالا بلاگ می‌توانید با علت پا درد در شب و همچنین روش‌های درمان این مشکل آشنا شوید.

علت پا درد در شب چیست؟

احساس درد در ناحیه پا دلایل مختلفی دارد که موجب می‌شود فرد در زمان خوابیدن با درد آزاد دهنده‌ای در عضلات، استخوان‌ها یا ماهیچه‌های پا مواجه ‌شود. در ادامه این بخش به برخی از دلایل پا درد شبانه اشاره شده است.

علت پا درد در شب چیست؟

۱- فشار به ماهیچه‌های پا

اگر ورزشکار هستید و ورزش‌های سنگین انجام می‌دهید یا در طول روز زمان زیادی را می‌ایستید و راه می‌روید، ممکن است شب‌ها با مشکل پا درد مواجه شوید. در این شرایط ممکن است در طول روز با درد و ناراحتی پاها روبرو شوید یا این که این درد تنها شب‌ها به سراغتان بیاید.

۲- ضعف ماهیچه‌های پا

نشستن زیاد و کم تحرکی، موجب ضعیف شدن ماهیچه‌های پا می‌شود و خطر گرفتگی ماهیچه را افزایش می‌دهد. افرادی که به ندرت ورزش و پیاده روی می‌کنند، ممکن است با حرکات ساده دچار کشش و آسیب به ماهیچه‌ها شوند و درد زیادی را تحمل کنند.

۳- بارداری

یکی دیگر از دلایل پا درد شبانه، بارداری است. گرفتگی و درد پا در بارداری معمولا در شب‌ها افزایش پیدا می‌کند و مهم‌ترین دلیل آن کمبود مواد معدنی بدن است. مصرف مکمل‌های کلسیم و منیزیم در دوران بارداری، به خصوص در ماه‌های آخر بارداری به کاهش این دردها کمک زیادی می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بارداری یکی از علت های درد پا شبانه

    ۴- افزایش سن

    بالا رفتن سن و ضعیف شدن عضلات پا یکی دیگر از دلایل پا درد شبانه است. در این سن احتمال گرفتگی عضلات افزایش پیدا می‌کند و ممکن است فرد بعد از یک پیاده روی یا فعالیت بدنی کوتاه، درد زیادی را تجربه کند.

    بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می‌شود؟

    ۵- مصرف برخی داروهای خاص

    افرادی که از داروهایی مثل ناپروکسن، ری پاراتاید، رالوکسیفن، ایرون سوکروز داخل وریدی و پرگابالین استفاده می‌کنند، ممکن است شب‌ها درد و ناراحتی زیادی را در ناحیه پا تجربه کنند.

    بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می‌شود؟

    ۶- کم آبی بدن

    برخی اوقات علت درد پا از زانو به پایین هنگام خواب، کم آبی بدن است. کم آبی موجب بروز اختلال در عملکرد ماهیچه‌های بدن می‌شود و گردش خون را دچار اختلال می‌کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید روزانه از مقدار زیادی آب استفاده کنید.

    ۷- قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب

    گاهی اوقات علت درد ماهیچه پا در شب مربوط به قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب است. نشستن و خوابیدن در یک وضعیت نامناسب موجب کاهش جریان خون به اندام‌ها می‌شود و این موضوع سبب بروز درد و ناراحتی می‌شود.

    ۸- بیماری استئونکروز

    اگر شب‌ها درد زیادی را در ناحیه زانو و مفاصل پا احساس می‌کنید و زانوهای شما دچار التهاب هستند، ممکن است به استئونکروز مبتلا شده باشید. در این بیماری استخوان شروع به تحلیل می‌کند و از همین رو فرد ابتدا دردهای خفیف و سپس دردهای شدید و آزاردهنده‌ای را تجربه می‌کند.

    ۹- آرتروز

    آرتروز یک بیماری شایع است که موجب بروز درد و ناراحتی در پا می‌شود. زمانی که فرد مبتلا به آرتروز در طول روز، به مفاصل پا فشار وارد کند، شب‌ها درد زیادی را تجربه خواهد کرد.

    بیشتر بخوانید: ۱۰ روش طلایی درمان خانگی سردرد که معجزه می‌کند!

    ۱۰- نقرس

    یکی دیگر از بیماری‌هایی که با درد شبانه پا در ارتباط است، نقرس است. نقرس نوعی آرتریت است که به دلیل تجمع اسید اوریک در بدن ایجاد می‌شود و موجب درد شدید در مفاصل زانو و مفصل انگشت پا می‌شود.

    مهم‌ترین دلایل درد پا از زانو به پایین در شب

    بسیاری از افرادی که پا درد شبانه را تجربه می‌کنند، از درد آزاردهنده‌ای از زانو به پایین شکایت دارند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل این درد اشاره شده است.

    مهم‌ترین دلایل درد پا از زانو به پایین در شب

    • سیاتیک
    • ابتلا به نوروپاتی
    • کاهش خونرسانی شریانی به دلیل تنگی عروق پا
    • لخته شدن خون در یک شریان پا
    • تنگی کانال نخاعی
    • التهاب و عفونت‌های پوستی در ناحیه پا
    • واریس
    • فعالیت بدنی زیاد
    • بی‌تحرکی
    • شکستگی و پارگی در بافت و استخوان پا
    • کم شدن اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها

    مهم‌ترین دلایل درد ران پا در شب

    در ادامه این بخش به رایج‌ترین دلایل درد پا در ناحیه ران پا اشاره شده است.

    • آسیب به عضلات ران
    • مشکلات مربوط به مفصل ران
    • مشکل در خونرسانی به مفاصل
    • اختلالات عصبی
    • عفونت مفصل ران
    • تومورهای استخوانی
    • مشکلات داخلی مثل کیست تخمدان و عفونت ادرار
    • شکستگی استخوان ران

    علت درد کف پا در شب

    در ادامه این بخش به رایج‌ترین دلایل درد کف پا در شب اشاره شده است.

    • بیماری پلانتار فاسیتیس
    • پوشیدن کفش نامناسب
    • صاف بودن کف پا

    علت پا درد شبانه کودکان

    پا درد شبانه کودکان دلایل مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

    • گرفتگی عضلات
    • خستگی پاها
    • عفونت‌های ویروسی
    • رشد عضلات پا
    • شکستگی پا

    بیشتر بخوانید: ۶ علائم کمبود این ویتامین‌ها از روی پا‌های شما!

    درمان درد شبانه پا

    برای درمان درد شبانه پا راهکارهای زیادی وجود دارد. به طور معمول برای درمان ابتدا پزشک باید علت بروز مشکل را شناسایی و بعد و از درمان مناسبی استفاده کند. در ادامه به رایج‌ترین روش‌های درمان پا درد شبانه اشاره شده است.

    درمان درد شبانه پا

    ۱- از مواد غذایی مفید استفاده کنید

    رژیم غذایی نقش مهمی بر کاهش پا درد شبانه دارد. اما برای پا درد چی خوبه بخوریم؟ برای کاهش درد پا می‌توانید از آووکادو، هندوانه، شیر نارگیل، سیب زمینی شیرین، ماست یونانی، آب قلم، چغندر، ماهی آزاد و ماهی ساردین استفاده کنید. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این غذاها به کاهش درد پا و بهبود آن کمک زیادی می‌کند.

    ۲- از ماساژ درمانی کمک بگیرید

    یک راهکار ساده و موثر برای کاهش درد شبانه پا، ماساژ دادن پا است. ماساژ موجب افزایش جریان خون به پاها می‌شود و درد ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد و به بهبود کیفیت خواب نیز کمک می‌کند.

    ۳- از کمپرس یخ استفاده کنید

    برای کاهش گرفتگی عضلات پا می‌توانید مقداری یخ در یک کیسه پلاستیکی بریزید و درب آن را محکم ببندید. حالا یک پارچه نخی دور این کیسه بپیچید و آن را روی عضلات و ماهیچه‌های پا قرار دهید. کمپرس یخ روی ماهیچه‌های پا، موجب کاهش تورم و درد می‌شود. به خاطر داشته باشید که در برخی شرایط استفاده از کمپرس گرم موثر تر از کمپرس سرد است.

    ۴- سبک زندگی‌تان را اصلاح کنید

    بسیاری از پادردهای شبانه به دلیل سبک زندگی نادرست ایجاد می‌شوند. سعی کنید در طول روز بیش از حد از پاهایتان کار نکشید، در وضعیت نامناسب قرار نگیرید، به اندازه آب بخورید، ورزش سنگین نکنید و مراقب غذاهایی که می‌خورید باشید تا شب‌ها دچار درد و ناراحتی در ناحیه پا نشوید.

    ۵- از داروهای مسکن کمک بگیرید

    اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، پاهایتان آسیب دیده یا به دلیل فشار زیاد به عضلات پا دچار درد شده‌اید، می‌توانید از یک مسکن برای کاهش درد استفاده کنید.

    در این مقاله به علت پا درد در شب و همچنین روش‌های درمان این مشکل اشاره شده است. در بسیاری از مواقع درد شبانه پا با راهکارهای خانگی و اصلاح سبک زندگی برطرف می‌شود، اما در صورتی که این مشکل ادامه پیدا کرد، حتما از یک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا