آشپزیمربا

طرز تهیه مربا پرتقال مینیاتوری به ۳ روش؛ همان مربا کامکاوات!

مربای کامکوات یا پرتقال مینیاتوری یکی از مرباهایی است که مانند مربای پوست پرتقال، خوش عطر است و درکنار ظاهر بسیار زیبا، طعم خوبی هم دارد؛ این مربا را به چندین شکل میتوان تهیه کرد. مربای کامکوات درسته یا مربای کامکوات نصف شده، حلقه ای یا به شکل گل. در این آموزش به توضیح پخت هر سه روش می‌پردازیم.

کامکوات یا پورنج (به انگلیسی: kumquat) درختچه ای با میوه های کوچک است؛ از گونه مرکبات و زیر گروه گیاهان گل دار نیمه گرمسیری! میوه این گیاه شبیه پرتقال بوده بو ظاهری بیضی شکل و کوچک (به اندازه خرما) با پوسته ای شیرین و گوشتی ترش دارد و برای طعم دار کردن انواع چای‌ و پخت مربا استفاده میشود. (این میوه زمستانه – بهاره بوده و از اروپا به ایران آمده است).

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در اکالا بلاگ با طرز تهیه مربا پرتقال مینیاتوری همراه ما باشید.

    مواد لازم برای درست کردن مربای پرتقال اروپایی:
    کامکوات۱ کیلو
    شکر۱ کیلو
    آب۲ پیمانه
    جوهر لیمونصف قاشق چایخوری

    مواد اولیه مربا کامکاوات

    طرز تهیه مربا کامکاوات به شکل گل و ساده

    در ادامه مراحل تهیه این نوع مربا را باهم بررسی میکنیم:

    مرحله اول | آماده سازی کامکوات

    کامکوات‌ها را شسته و اجازه می‌دیم کاملا خشک بشن.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای نارنگی

    مرحله دوم | انتخاب شکل مربا

    شکل دلخواه مربا رو انتخاب کنید:

    • دونه‌های درسته کامکاوات: با خلال دندان روی کامکوات ها رو از چند جا سوراخ کنین. (در این روش هسته ها داخل کامکوات باقی میمونن و موقع خوردن هسته ها خارج میشن.)
    • دونه‌های کامکاوات حلقه ای یا نصف شده: امکوات ها رو از وسط نصف کنین و هسته های داخل کامکوات رو با نوک چاقو خارج کنین و یا کامکوات ها رو حلقه ای برش بدین( مثل عکس سمت راست بالا).
    • مربای شکل گل: ۵ الی ۶ شکاف از بالا به پایین بزنید (عکس زیر) طوری که شکاف ها باعث جدا شدن کامکوات ها و خرد شدنشان نشود! در این روش میتونید با نوک چاقو یا خلال دندان به آرومی هسته ها رو خارج کنین یا صبر کنیم و بعد از پخت به راحتی هسته ها رو در بیارین.

    مرحله سوم | پخت کامکوات

    بعد از آماده کردن کامکوات‌ها به روش دلخواه، اون‌ها رو داخل قابلمه بریزین و قابلمه رو با آب پر کنین تا جایی که آب روی کامکوات‌ها رو بگیره، قابلمه رو روی حرارت بالا قرار بدید. ( حرارت بالا متناسب با اندازه قابلمه؛ یعنی اگه قابلمه شما بزرگه روی شعله کوچیک نزارید و شعله و قابلمه با هم تناسب داشته باشن)

    برش زدن کامکاوات برای مربامرحله چهارم | آبکش کردن

     اجازه بدین آب به جوش بیاد؛ از زمان به جوش اومدن ۳ الی ۴دقیقه فرصت بدید و بعد کامکوات ها رو آبکش کنین و دو بار دیگه این کار رو تکرار کنین ( یعنی در مجموع سه بار)

    مرحله پنجم | سرد کردن

    بعد از یه بار جوشوندن و آبکش کردن، کامکوات ها رو داخل ظرفی با آب سرد خیس کنین و ۶ الی ۷ ساعت زمان بدین و هر از گاهی آبش رو عوض کنین و با آب سرد پر کنین.

    مرحله ششم | درآوردن هسته

    اگه کامکوات ها رو به شکل گل آماده کردین و هسته های داخلش رو در نیاوردین، در این مرحله به راحتی میتونین فشار بدین تا هم به شکل گل در بیاد و هم هسته های داخلش رو در بیارین.

    مرحله هفتم | اضافه کردن جوهرلیمو

    آب رو داخل قابلمه روی حرارت بالا قرار بدین تا به جوش بیاد و بعد جوهر لیمو رو داخل آب بریزین.

    مربای کامکاوات به شکل گل

    بزارین مخلوط کف کنه ( به جای جوهر لیمو میتونین یک قاشق غذاخوری آبلیمو استفاده کنین).

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا پوست پرتقال

    مرحله هشتم | شکر

    بعد شکر رو اضافه کنین.

    جوهرلیمو و آبلیمو در مربا پرتقال مینیاتوری

    اجازه بدین بجوشه و دونه‌های شکر کاملا حل بشه.

    حرارت رو کم کنین و اجازه بدین به آرومی بجوشه تا به قوام برسه ( با قاشق مقداری از شیره رو بردارین و اجازه بدین کمی خنک بشه بعد مابین دو انگشت امتحان کنین، اگه کمی حالت کشسانی داشت و مانند آب نبود یعنی شیره قوام اومده)

    مرحله نهم | آبکشی کردن نهایی

    کامکوات‌ها رو آبکشی کنین و به شیره اضافه کنین و اجازه بدین یک ساعت با حرارت کم بجوشه تا کاملا بپزه و بعد حرارت رو خاموش کنین.

    جوشوندن مربا کامکاواتمرحله دهم | سرد کردن

    اجازه بدین مربا یک شب داخل همون ظرف در فضای آشپزخونه بمونه و روز بعد میزان قوام شیره رو چک کنین و اگه مناسب بود، به ظرف مناسب ( ترجیحا شیشه‌ای) انتقال بدین و داخل فریزر یا یخچال نگه داری کنین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا بالنگ خانگی

    نکات مهم برای تهیه مربا کامکوات:

    • برای اینکه مربا کیفیت بهتری داشته باشه، هیچ وقت نباید بیش از ۲-۱ کیلوگرم را در یک ظرف بپزید! چون وقتی میوه کم باشه، مدت زمان کمتری برای تبخیر آب و قوام اومدن شربت لازمه و در نتیجه میوه، عطر، مزه و رنگ بهتری خواهد داشت و در عین حال شکل ظاهری خودش رو بیشتر حفظ میکنه.
    • شیره مربا که در قابلمه در حال جوشه به دیواره‌های قابلمه پاشیده میشه و چون قابلمه روی حرارت و داغه تبدیل به دانه های شکر(شکرک) میشه! در صورتی که بعد از پخته شدن مربا این شکرک های ریز داخل ظرف باقی بمونن، بعد از مدتی باعث شکرک زدن مربا میشن. برای جلوگیری از شکرک زدن، دیواره های داخلی قابلمه را گاهی با آب لیموترش به وسیله برس تمیز و مرطوب کنین.
    •  اگه بعد از خنک شدن مربا دیدیم شیره مربا قوام لازم رو نداره، به کمک کفگیر سوراخ دار، میوه‌ها رو از قابلمه خارج میکنیم‌ و شیره رو روی حرارت ملایم قرار میدیم تا به آرومی بجوشه و قوام بیاد و بعد حرارت رو خاموش میکنیم و بعد از خنک شدن میوه ها رو به شیره اضافه میکنیم.

    آموزش مرحله به مرحله مربای کامکاوات

    •  اگه شیره مربا بیش از حد قوام اومده بود و سفت بود، مقداری آب جوش فقط در حدی که غلظت مربا رو به حد لازم برسونه بهش اضافه میکنیم و روی حرارت کم قرار میدیم؛ وقتی به جوش اومد و یک قل زد، حرارت رو خاموش میکنیم و اجازه میدیم مربا خنک بشه.
    • در مربای کامکوات برای عطر مربا, گاها از هل استفاده میشه و دانه های هل رو به صورت خرد شده، داخل توری میریزن و از ابتدا داخل شیره قرار میدن تا عطر خودش رو به شیره بده و بعد از پخت خارج میکنن این کار به کسانی که عطر خود میوه رو دوست دارند توصیه نمیشه.
    •  بعضا در مربای کامکوات به جای آب، از آب پرتقال استفاده میشه این کار باعث خوش طعم شدن مربا میشه اما توجه کنین در نهایت مربای شما کدر رنگ میشه و شفافیتی رو مربای درست شده با شکر و آب داره رو نخواهد داشت.
    • اگه شیره مربای شما کاملا قوام اومده باشه میتونین به راحتی در یخچال نگه داری کنین اما اگه از قوام کامل شیره مطمئن نیستین، بهتره مربا رو داخل فریزر نگهداری کنین چون مربایی که قوام لازم رو نداشته باشه بعد از مدتی کپک میزنه و مربایی که کپک بزنه به هیچ عنوان قابل استفاده نیست.

    طرز تهیه مربای کامکاوات

    • بعد از خنک شدن مربا، داخل ظرف زمانی که مربا رو به ظرف مناسب برای نگه داری در یخجال یا فریزر انقال میدین توجه کنین که ظرف کاملا تمیز و خشک باشه چون قطره‌ای رطوبت داخل ظرف باعث کپک زدن مربای شما میشه.

    امیدواریم از این دستور برای تهیه مربای کامکاوات در سرویس آشپزی لذت برده برده باشید؛ مرباها همیشه یکی از عوامل ایجاد تنوع در وعده های غذایی مخصوصا صبحونه هستند. با درست کردن مرباهای متنوع و خوشمزه مثل مربای کیوی، مربای گلابی و مربای به میتونید همیشه روی یه صبحانه انرژی بخش و هیجان انگیز حساب کنید.

    سوالات و نظرات خودتون رو در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بزارید.

    ۳.۱/۵ (۱۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام زهراجان، از دستور تهیه مربای پرتقال مینیاتوری استفاده کردم خیلی عالی شد مرسی از اینکه تجربه خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی، موفق باشی??

    2. سلام عزیزم ممنون از مطلب مفیدتون من الان از حیاط خونمون چیده بودم و میخواستم مرباشو درست کنم جاتون خالی ?

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.