آشپزیمربا

طرز تهیه مربای گل محمدی با گل خشک؛ با عکس و نکات کلیدی

مربای گل محمدی یا “قیزیل گول موراباسی” یکی از معطر ترین و خوش رنگ و خوش طعم ترین مربا های ما ایرانی ها است که مخصوص منطقه آذربایجان است. گل محمدی نوعی گل رز مخصوص با عطر فوق العاده است که برای تهیه گلاب و مربا و شربت از آن استفاده می شود گل محمدی خواص بسیار زیادی دارد. گل های مناطق خشک و کویری مثل کاشان برای گلاب گیری مناسب هستند و گل های مناطق کوهستانی مثل منطقه آذربایجان برای مربا و شربت عالی هستند چون این گل ها تلخی ندارند.

مربای گل محمدی به دو صورت تهیه می‌شود یکی با گل تازه و دیگری با گل خشک که طرز تهیه مربا با گل تازه قبلا آموزش داده شده است. از آنجایی که جا به جایی گل تازه ممکن نیست و این گل ها خیلی زود طراوت و عطر و رنگ خود را از دست می دهند دسترسی به آن برای همه افراد ممکن نیست و بسیاری از افراد فقط میتوانند به گل خشک منطقه آذربایجان دسترسی پیدا کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بنابراین در اکالا بلاگ به شما آموزش می‌دهیم چگونه با استفاده از گل خشک مربای گل محمدی تهیه کنید این مربا فرقی با مربای گل تازه ندارد و می توانید آن را کنار کره و مربا یا شیربرنج سرو کنید.

    مواد لازم مربای گل محمدی با گل خشک:
    گل خشک۴ لیوان پر و فشرده
    شکر۴ لیوان
    آبدو و نیم لیوان
    جوهر لیمویک چهارم قاشق چای خوری

    مواد لازم مربای گل محمدی با گل خشک

    مراحل طرز تهیه مربای گل محمدی با گلبرگ خشک

    با مراحل طرز تهیه مربای گل محمدی با گل خشک همراه ما باشید.

    مرحله اول؛ پاک کردن گلبرگ ها

    برای تهیه مربای گل محمدی با گل خشک ابتدا گل های خشک رو داخل یک سینی بریزین و پاک کنید و گلبرگ های زرد رنگ و شاخ و برگ ها رو جدا کنید.

    من قسمت های زرد رنگ پایین هر گلبرگ رو هم با قیچی جدا کردم تا مربا خوش رنگ تر بشه این کار سلیقه ای هست.

    نکته مهم در تهیه این مربا این هست که گلبرگ های خشک گل محمدی که در این دستور استفاده می شود متعلق به منطقه آذربایجان است که به هیچ عنوان تلخی ندارند و نیازی به گرفتن تلخی این گلبرگ ها نیست.

    اگه از گل های مناطق دیگه استفاده کنید مربای شما تلخ میشه گل های مناطق کویری تلخ هستند و باید چند بار جوشیده بشن تا تلخی اونها گرفته بشه که در این صورت هم عطر گل ها از بین میره این گل ها برای گلاب گیری مناسب هستند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای توت فرنگی

    همچنین دقت کنید که گلبرگ ها صورتی رنگ و متعلق به گل محمدی باشند گلبرگ های قرمز رنگ متعلق به گل رزی هست که شباهت زیادی به گل محمدی دارد اما این گل ها تلخ و بسیار مسهل هستند.

    مرحله دوم؛ اضافه کردن جوهر لیمو به آب جوش

    آب رو داخل قابلمه بریزین و روی حرارت بالا قرار بدین تا به جوش بیاد.

    خرد کردن گل خشک محمدی و جوشاندن آب برای مربای گل خشک

    وقتی آب شروع به جوشیدن کرد جوهر لیمو رو به آب اضافه کنید.

    دقت کنید که استفاده از جوهر لیمو الزامی هست و نباید با آبلیمو جایگزین بشه چون جوهر لیمو علاوه بر اینکه از شکرک زدن مربا جلوگیری میکنه با تجزیه رنگ گل ها رنگ طبیعی و زیبایی به مربای شما میده.

    مرحله سوم؛ شکر را به آب اضافه کنید

    بعد از اضافه کردن جوهر لیمو شکر رو به آب اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای گردو و فواید آن برای سلامتی

    جوهر لیمو و شکر را برای مربای گل خشک به آب اضافه کنیدو اجازه بدین روی حرارت بالا بمونه. تا جایی که شکر کاملا حل بشه وقتی شکر حل شد و شیره شروع به جوشیدن کرد حرارت رو کم کنید.

    طوری که شیره فقط ریز جوش بزنه و اصلا نباید قل بزنه چون حرارت بالا باعث میشه مربای شما بعد از پخت شکرک بزنه.

    همچنین اندازه شعله و قابلمه باید متناسب باشه.

    به قوام آمدن شکر و جوهر لیمو در آب
    اجازه بدین بجوشه تا زمانی که کاملا به قوام برسه و اگه در حین جوشیدن ذرات شیره به دیواره های قابلمه پاشید حتما این ذرات رو با قلموی آغشته به آب لیمو پاک کنید چون وجود این ذرات باعث ایجاد شکرک در مربا میشه. (اگه قلمو ندارین پارچه نخی تمیزی رو با آبلیمو یا آب نم دار کنید و کناره های ظرف رو با پارچه تمیز کنید).

    مرحله چهارم؛ حرارت دادن گلبرگ ها در ظرفی جداگانه

    در این فاصله گل‌های خشک رو داخل تابه ای بریزین و روی حرارت بسیار ملایم قرار بدین و حدود پنج دقیقه هم بزنید.

    اما مراقب باشین حرارت کاملا ملایم باشه تا گلبرگ ها نسوزن و تغییر رنگ ندن وگرنه گل های شما هدر میشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیپس خرمالو خوشمزه؛ در آفتاب و فر

    تفت دادن گلبرگ های خشک در قابلمه
    بعد از پنج دقیقه حرارت رو خاموش کنید و تابه رو کنار بذارین و با دست گلبرگ ها رو خرد کنید تا ریز تر بشه. چون روی حرارت گلبرگ ها کاملا خشک شدن این کار راحت انجام میشه البته این کار اختیاری هست.

    اگه دوست دارین گلبرگ ها داخل مربا درشت باشن و زیر دندون بیان این کار رو انجان ندین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای هویج

    مرحله پنجم؛ اضافه کردن آب به گلبرگ ها

    بعد یک لیوان آب جوش به گلبرگ ها اضافه کنید.

    اضافه کردن یک لیوان اب جوش به گلبرگ های خشک برای مربا گل خشک

    و هم بزنید تا مخلوط بشه و بعد در تابه رو بذارین و بیست دقیقه زمان بدین تا بمونه و عطر گل ها آزاد بشه (از کم رنگ شدن و سفید شدن رنگ گلبرگ‌ها نترسین بعد از اضافه کردن گل ها به شیره رنگ گل ها برمیگرده و کاملا خوش رنگ میشه).

    گذاشتن در قابلمه برای مربای گلبرگ خشک

    مرحله ششم؛ به قوام رسیدن گلبرگ های خشک

    وقتی شیره مربا کاملا به قوام رسید (برای تست اینکه شیره مربا به قوام رسیده یا نه دو روش وجود داره اول این که مقداری از شیره مربا رو بین دو انگشت اشاره و شصت بگیرین و بعد به آرومی انگشت ها رو از هم باز کنید شیره مربا باید حالت کشسانی داشته باشه و پاره نشه)

    در روش دوم مقدار خیلی کمی از شیره رو داخل نعلبکی بریزین و داخل یخچال بذارین تا کاملا خنک بشه و بعد نعلبکی رو داخل دست حرکت بدین تا شیره حرکت کنه در این هنگام شیره باید غلظت داشته باشه و به آرومی حرکت کنه نه اینکه مثل آب یا شربت روان باشه).

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای به

    مرحله هفتم؛ اضافه کردن گلبرگ های خشک به شیره

    گل های داخل تابه رو بهش اضافه و مخلوط کنید (آب اضافه شده به گل ها جذب گل ها میشه اما اگه آب اضافه ای هم داخل تابه بود به همراه گل ها به شیره اضافه کنید چون این آب حاوی عطر آزاد شده گل ها است).

    بعد از اضافه کردن گل ها به شیره ده دقیقه زمان بدین تا با حرارت ملایم بجوشه. اگه گل ها بیش از حد روی حرارت بجوشن مربا تلخ میشه دو علت برای تلخی مربای گل محمدی وجود داره یکی تلخ بودن خود گل ها و دیگری زیاد جوشیدن گل های محمدی پس اجازه ندین گل ها بیش از ده دقیقه بجوشن.

    اضافه کردن گل های خشک به شیره مربای گل خشک

    مرحله هشتم؛ دم کردن مربای گل محمدی با گلبرگ خشک

    بعد از ده دقیقه حرارت رو خاموش کنید و در قابلمه رو به همراه دم کنی روی قابلمه قرار بدین.

    داخل ظرف بزرگی آب سرد و یخ بریزین و بعد از خاموش کردن حرارت قابلمه رو به همراه دم کنی داخل آب سرد قرار بدین و اجازه بدین پنج دقیقه داخل آب سرد و یخ بمونه.

    قرار دادن مربای گل خشک در ظرف یخاین کار باعث میشه به مربا شوک وارد بشه و رنگ گل ها آزاد بشه و مربا خوش رنگ تر بشه و بعدا از تیره شدن مربا جلوگیری میکنه.

    بعد از پنج دقیقه قابلمه رو از آب سرد خارج کنید و اجازه بدین قابلمه با در بسته به همراه دم کنی یک شب داخل دمای محیط بمونه و بعد اون رو به ظرف شیشه ای خشک انتقال بدین و در یخچال نگه داری کنید اگه میخواین مربا رو برای مدت طولانی تری نگه دارین میتونید اون رو داخل فریزر بذارین.

    استفاده از دم کنی باعث میشه عطر مربا حفظ بشه و داخل مربا باقی بمونه و همینطور از عرق کردن و ریختن آب داخل مربا جلوگیری میکنه و رطوبت اضافی رو میگیره.

    این مربا رو به همراه کره و خامه برای صبحانه سرو کنید و از خوردنش لذت ببرین.

    طرز تهیه مربای گل محمدی با گلبرگ خشک
    نکات تهیه مربای گل محمدی با گل خشک

    • این مربا رو به همراه گردوی خرد شده هم سرو میکنن همچنین میتونید گردوی خرد شده به خود مربا اضافه کنید برای این کار بعد از شوک دادن به مربا گردوی خرد شده رو بهش اضافه کنید و در قابلمه رو بذارین و اجازه بدین مربا با دمکنی در فضای محیط خنک بشه.
    • بعضا از گلاب و هل و رنگ خوراکی هم داخل مربا استفاده میکنن اما مربای خوش عطر و خوشرنگ نیازی به استفاده از رنگ دهنده و طعم دهنده نداره و من هم استفاده نکردم.
    • برای رنگ بهتر مربا میتونید از قابلمه مسی هم برای پخت مربا استفاده کنید.
    • شیره این مربا حتما باید کاملا به قوام رسیده باشه و بعد گل ها رو بهش اضافه کنید چون بعد از خنک شدن اگه ببینید مربای شما شل هست نمیتونید مجددا اون رو بجوشونید چون باعث تلخ شدن گل ها میشه.
    • مربا رو حتما باید داخل ظرف کاملا تمیز و خشک نگه داری کنید و همچنین موقع برداشتن مربا از ظرف حتما از قاشق خشک و تمیز استفاده کنید وجود رطوبت در قاشق یا ظرف باعث کپک زدن مربای شما میشه.

    امیدوارم از طرز تهیه مربای گل محمدی با گل خشک خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۴.۱/۵ (۶۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۷ دیدگاه ها

    1. با درود به شما بانوی عزیز گر چه هنوز درست نکردم ولی توضیحات بسیار کامل ودقیق بود از شما سپاسگزاری می کنم موفق باشید

      1. من هر چه مربا گل محمدی درست کردم چه خشک چه تازه رنگ صورتی نداشت؟؟؟؟؟؟؟
        حتی یک روش خاص درست کردم شربت قوام اوردم (چه خشک چه تازه ) به مدت ۴۸ ساعت دم انداختم با گرم نگهداشتن ولی رنگ مربا باز هم صورتی نشد و اصلا جوش نخورد.

        1. سلام من با این طرز تهیه مربا رو درست کردم ولی مربا تلخ شد میشه بگین دلیلش چیه؟ و چیکار باید بکنم برای از بین بردن تلخی مربا؟

      2. سلام من با این روش که شما گفتین مربا رو درست کردم ولی رنگش که این رنگی نشد. مربا هم تلخ شد حالا چیکار باید بکنم ؟ برای از بین بردن تلخی مربا یه راه حل بگین؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.