آشپزینکات آشپزی

با ۱۰ روش ساده، سیرتان جوانه نمی‌زند و پوک نمی‌شود

خشک کردن سیر در خانه ترفندهای خاصی دارد که اگر آن‌ها را رعایت نکنید، سیر شما بعد از مدت زمان کوتاهی پوک و خراب می‌شود. اما بهترین روش جلوگیری از پوک شدن سیر چیست؟ در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با روش‌های جلوگیری از پوک شدن سیر آشنا شوید.

چطور از پوک شدن سیر در منزل جلوگیری کنیم؟

به طور کلی برای نگهداری از سیر، باید آن را در مکان خشک، خنک و تاریک قرار دهید. اما چطور از پوک شدن سیر جلوگیری کنیم؟ در ادامه این بخش می‌توانید با بهترین روش‌ها آشنا شوید.

چطور از پوک شدن سیر در منزل جلوگیری کنیم؟

۱- نگهداری سیر در نمک و چای خشک

یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از پوک شدن سیر، اضافه کردن مقداری نمک و چای خشک به آن است. در این روش ابتدا باید حبه‌های سیر را جدا کنید. سپس پوست سیرها را بگیرید.

در ادامه سیرها را در یک ظرف بریزید و بعد برای یک ظرف سیر، از یک قاشق چای‌خوری نمک و یک قاشق چای‌خوری چای خشک استفاده کنید. درب ظرف را روی آن قرار دهید و بعد آن را در یخچال قرار دهید. با این روش سیرها برای مدت زمان طولانی سالم می‌مانند و بدون این که پوک شوند، کیفیت خود را حفظ می‌کنند.

۲- آویزان کردن سیر

راهکار بعدی برای نگهداری سیر خشک با پوست این است که سیرها را در یک توری نازک بریزید و بعد روی دیوار یا سقف مکانی خنک و خشک آویزان کنید. با این روش هوا به خوبی بین سیرها گردش پیدا می‌کند و از همین رو سیرها تا مدت زمان طولانی سالم می‌مانند.

در این روش می‌توانید سیرها را با نخ به هم وصل کنید و بعد در یک مکان مناسب آویزان کنید تا خراب نشوند.

۳- فریز کردن سیرها

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که فریز کردن سیر موجب از بین رفتن طعم و بوی آن می‌شود و کیفیت سیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است بدانید که اگر سیر را به روش نادرستی در فریزر قرار دهید، سیر کیفیت خود را به طور کامل از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۱۱ روش ساده و کاربردی برای نگهداری سیر تازه در خانه

برای فریز کردن سیر باید حبه‌های سیر را از بوته جدا کنید. سپس بدون جدا کردن پوست نازک سیر، آن را در یک ظرف در بسته یا کیسه زیپ دار بریزید و سپس آن را در فریزر قرار دهید. جدا کردن پوست سیر موجب از بین رفتن طعم و بوی آن می‌شود. با این روش می‌توانید برای مدت زمان طولانی از سیرها نگهداری کنید.

۴- نگهداری سیر در روغن

اگر نگران پوک شدن سیر هستید، می‌توانید آن‌ها را در روغن زیتون نگهداری کنید. در این روش باید حبه‌های سیر را از بوته جدا کنید. سپس پوست سیرها را نیز جدا کنید. در ادامه سیرها را در یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بریزید. مقداری روغن مایع یا روغن زیتون به سیرها اضافه کنید.

مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که کاملا روی سیرها را بپوشاند. در ادامه درب ظرف را روی آن قرار دهید و سیر را در یخچال بگذارید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای از بین بردن نفخ هر کدام از حبوبات

۵- خشک کردن سیر

بهترین روش جلوگیری از پوک شدن سیر، خشک کردن سیر و استفاده به عنوان پودر سیر یا سیر خشک در غذا است. نحوه خشک کردن سیر تازه در آفتاب نیز بسیار راحت است. در این روش باید حبه‌های سیر را از بوته جدا کنید و پوست سیرها را بکنید.

سپس سیرها را در یک سینی بریزید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. در ادامه سیرها را به صورت نازک و خلالی برش دهید. تکه‌های سیر را روی سینی توری پخش کنید و برای چند روز در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

در این مدت باید چندین بار سیرها را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های آن‌ها خشک شود. برای خشک کردن سیر می‌توانید از دستگاه خشک کن، فر یا شوفاژ نیز استفاده کنید. زمانی که سیر کاملا خشک شد، می‌توانید آن‌ها را در آسیاب بریزید و پودر کنید یا به صورت خشک شده در یک ظرف دربسته بریزید و برای مزه دار کردن انواع غذا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه بادمجان خام را فریز کنیم؟ 

۶- درست کردن سیر نمک

در این روش باید بعد از خشک کردن سیر تازه، آن را خرد کنید و در یک سینی یا توری بریزید. سپس سیرها را برای چند روز در معرض نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. سیرهای خشک شده را در آسیاب بریزید و خوب پودر کنید. در این مرحله می‌توانید سیرها را کاملا پودر کنید یا تنها کمی خرد کنید.

در ادامه مقداری نمک به پودر سیر اضافه کنید و آن را در یک شیشه درب دار بریزید. نمک مانع خراب شدن پودر سیر می‌شود و ماندگاری بیشتری به آن می‌بخشد.

۷- تهیه حریره سیر

راهکار بعد برای جلوگیری از پوک شدن سیر، درست کردن حریره سیر است. در این روش باید حبه‌های سیر را از بوته جدا کنید. پوست سیر را جدا کنید و آن را بشویید. سپس سیرها را روی پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

در این مرحله باید سیرها را در غذاساز بریزید و خوب پوره کنید تا یک دست و نرم شوند. حالا می‌توانید پوره سیر را به مقداری روغن زیتون اضافه کنید. در این مرحله سیر باید حالت سسی پیدا کند، اما نباید بیش از حد شل شود.

در مرحله آخر کمی نمک به مواد بزنید و آن را در شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید. به خاطر داشته باشید که مرطوب بودن سیرها یا استفاده از شیشه خیس موجب خراب شدن سیر و کپک زدن آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حریره سیر؛ نگهداری طولانی و استفاده آسان

۸- نگهداری سیر در سرکه

اگر مقدار سیری که تهیه کرده‌اید زیاد است، می‌توانید سیرها را در سرکه نگهداری کنید. در این روش باید پوست روی بوته سیر را جدا کنید و بعد همانطور که حبه‌های سیر به هم متصل هستند، آن را در شیشه تمیز بریزید. همه سیرها را به همین روش آماده کنید و در شیشه بریزید.

۹- نگهداری سیر در آب نمک

راهکار بعدی برای جلوگیری از پوک شدن سیر، قرار دادن آن در آب نمک است. در این روش باید حبه‌های سیر را جدا کنید و پوست آن‌ها را بکنید. سپس سیرها را در یک شیشه تمیز بریزید. مقداری آب نمک تهیه کنید و سپس شیشه را با آب نمک پر کنید. درب شیشه را محکم ببندید و آن را در یک قابلمه آب جوش بیندازید و برای ۲۰ دقیقه بجوشانید. سپس شیشه را از قابلمه خارج کنید و اجازه دهید خنک شود.

۱۰- نگهداری سیر در بطری نوشابه

برای نگهداری سیر در بطری نوشابه باید حبه‌های سیر را از بوته جدا کنید و سپس همراه با پوست داخل یک بطری نوشابه خشک و تمیز بریزید. در ادامه درب بطری را محکم ببندید و آن را در فریزر قرار دهید. با این روش سیرها به خوبی کیفیت خود را حفظ می‌کنند و از طرفی بوی سیر نیز در فریزر پخش نمی‌شود.

در این مقاله به روش‌های جلوگیری از پوک شدن سیر در خانه اشاره شد. به خاطر داشته باشید که اگر از سیر به روش درستی نگهداری کنید، بیشتر از یک سال سالم می‌ماند و کیفیت خود را حفظ می‌کند. شما از چه روش‌هایی برای نگهداری سیر در خانه استفاده می‌کنید؟

۳.۹/۵ (۷ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا