سبک زندگیسلامت و زیبایی

اهمیت سن بیولوژیکی در بارداری؛ چه عواملی آن را کم یا زیاد می‌کند؟

سن بیولوژیکی به معنای سنی است که بدن از نظر فیزیولوژیکی و سلولی دارد و لزوماً با سن تقویمی یکسان نیست. سن بیولوژیکی، نشان‌دهنده‌ سلامت کلی بدن و میزان پیری سلول‌ها و بافت‌ها است. در این مقاله از مجله اکالا به بررسی اهمیت سن بیولوژیکی در بارداری خواهیم پرداخت.

چرا سن بیولوژیکی در بارداری اهمیت دارد؟  

چرا سن بیولوژیکی در بارداری اهمیت دارد؟

سن بیولوژیکی یک نشانگر مهم از سلامت کلی بدن است و در دوران بارداری، تاثیر مستقیمی بر سلامت مادر و جنین دارد.

سن بیولوژیکی می‌تواند بر پاسخ بدن مادر به درمان‌های بارداری تاثیر بگذارد. به طور مثال سن بیولوژیکی پایین‌تر با کاهش خطر ابتلا به عوارضی مانند دیابت بارداری، فشار خون بالا و زایمان زودرس همراه است. هر چقدر سن بیولوژیکی بدن پایین‌تر باشد احتمال تولد نوزاد سالم و کاهش خطر ناهنجاری‌های جنینی بیشتر است.

چگونه سن بیولوژیکی را کاهش دهیم؟

برخی عوامل بر سن بیولوژیک تأثیرگذارند که شما با رعایت آنها می‌توانید سن بیولوژیک بدنتان را کمتر کنید. در ادامه به بررسی ۴ مورد از مهمترین عوامل آن خواهیم پرداخت.

۱- داشتن تغذیه سال و خواب کافی

مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین‌های بدون چربی را افزایش دهید. سعی کنید هر شب ۷ تا ۸ ساعت خواب کافی و آرام داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تاثیر اشعه UVB در دوران بارداری بر قدرت یادگیری کودک

۲- ورزش منظم و مدیریت کردن استرس

ورزش کردن یکی از ساده‌ترین کارهایی است که برای کاهش سن بیولوژیک می‌توانید از آن کمک بگیرید.

هر ورزشی که مورد علاقه‌تان است را انتخاب کنید و حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هر هفته داشته باشید.

تکنیک‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق را تمرین کنید و از آنها به طور روزانه کمک بگیرید.

۳- پرهیز از سیگار و الکل

همان طور که می‌دانید مصرف سیگار برای سلامتی بدن ضررهای زیادی دارد.

سیگار و الکل می‌توانند روند پیری را تسریع کنند.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز برگ گردو برای رحم

۴- ویزیت‌های منظم پزشکی

برنامه چکاپ ماهانه و سالانه داشته باشید و به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا از سلامت بدن خود مطمئن شوید. با چکاپ های منظم می‌توانید در صورت بروز هرگونه مشکل سریعا آن را پیگیری و مرتفع کنید.

با اتخاذ سبک زندگی سالم و مراقبت‌های پزشکی مناسب، می‌توان سن بیولوژیکی را کاهش داده و از یک بارداری سالم و موفق لذت برد.

اهمیت ویزیت‌های منظم پزشکی برای کاهش سن بیولوژیکی در بارداری

۳ عامل موثر بر سن بیولوژیکی در بارداری که باید بدانید

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد سن تقویمی، به مدت زمانی گفته می‌شود که از تولد فرد گذشته است، در حالی که سن بیولوژیکی نشان‌دهنده‌ سن سلول‌ها و بافت‌های بدن است. سن بیولوژیکی با سن تقویمی ممکن است متفاوت باشد.

به طور مثال فردی با سن تقویمی ۳۰ سال ممکن است سن بیولوژیکی ۲۵ یا ۳۵ سال داشته باشد. این تفاوت دلایل زیادی دارد که در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱- ژنتیک

برخی ژن‌ها سرعت پیری سلول‌ها را تنظیم می‌کنند و بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند. افرادی که ژن‌های قوی‌تر و سالم‌تری دارند کمتر در معرض بیماری قرار می‌گیرند و سن بیولوژیکی پایین‌تری دارند.

۲- محیط زیست و سبک زندگی

عواملی مانند تغذیه سالم و غنی از مواد مغذی و خواب کافی سن بیولوژیکی را کاهش می‌دهد. از طرفی آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می‌توانند بر سن بیولوژیکی تاثیر بگذارند. فعالیت بدنی منظم و ورزش به حفظ سلامت سلول‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: آلرژی در بارداری؛ پیشگیری، انواع، خطرات و درمان آن

۳- استرس و بیماری‌های مزمن

مدیریت استرس در سن بیولوژیک تاثیر مهمی دارد.

استرس مزمن می‌تواند بر روند پیری تأثیر گذاشته و سن بیولوژیکی را افزایش دهد. بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی می‌توانند سن بیولوژیکی را افزایش دهند.

تاثیر استرس و بیماری‌های مزمن بر سن بیولوژیکی در بارداری
در نهایت، داشتن سن بیولوژیکی پایین‌تر به معنای داشتن یک بارداری سالم‌تر و لذت‌بخش‌تر است. توجه داشته باشید که اطلاعات ارائه شده در این متن صرفاً جنبه اطلاع‌رسانی داشته و نباید به عنوان توصیه پزشکی تلقی شود. برای دریافت مشاوره تخصصی، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا