آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کیک یخچالی(کیک سرد)؛ بدون نیاز به فر

کیک یخچالی یا کیک سرد نوعی کیک خوشمزه است که بدون نیاز به پخت داخل فر و با قرار دادن داخل یخچال آماده میشود. کیک یخچالی مواد اولیه ارزان و قابل دسترسی دارد و تهیه این کیک بسیار ساده است و نیاز به زمان زیادی ندارد بنابراین بهترین گزینه برای مهمانی یا دورهمی‌هاست. کیک یخچالی را میتوان برای عصرانه یا میان وعده آماده کرد. این کیک بسیار خوشمزه است و طرفداران زیادی دارد. کیک یخچالی هر چه بیشتر داخل یخچال بماند خوشمزه تر میشود و از این جهت برای مهمانی ها مناسب است و میتوان آن را از چند رور قبل برای مهمانی آماده کرد. در اکالا بلاگ با طرز تهیه کیک یخچالی همراه ما باشید.

مواد لازم کیک یخچالی:
شیر۱ لیتر (۴ پیمانه)
شکر۱۲ قاشق سوپ خوری
پودر کاکائو۴ قاشق سوپ خوری
آرد سفید قنادی۳ قاشق سوپ خوری
نشاسته ذرت۵ قاشق سوپ خوری
کره۵۰ گرم
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
بیسکوئیت پتی بور وانیلییک و نیم بسته
بیسکوئیت پتی بور شکلاتییک و نیم بسته

مواد لازم کیک یخچالی

طرز تهیه پودینگ کیک یخچالی

 برای تهیه کیک یخچالی ابتدا پودینگ رو آماده میکنیم

۱- برای این کار نشاسته و شکر و آرد الک شده و پودر کاکائوی الک شده رو داخل قابلمه‌ای بریزین و با همزن دستی مخلوط کنید و بعد شیر سرد رو کم کم اضافه کنید.

اضافه کردن شیر به مواد بکینگ پودر، آرد و نشاسته و شکر در کیک یخچالی

۲- و حین اضافه کردن هم بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست بشه بعد قابلمه رو روی حرارت کم قرار بدین و مدام هم بزنید تا زمانی که مواد به غلظت بیشتر از فرنی برسه.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    این مرحله از تهیه کیک یخچالی بسیار مهم هست و باید مواد رو تا انتها روی حرارت کم هم بزنید تا علاوه بر غلیظ شدن خامی نشاسته و آرد هم گرفته بشه و طعم خامی داخل دسر حس نشه چون طعم نامطبوعی به کیک میده همچنین مدام هم زدن مواد بسیار مهمه چون باعث میشه مواد به صورت یکدست به غلظت برسه و ته نگیره و گلوله نشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی

    غلظت مواد هم اهمیت زیادی داره مواد باید به غلظت تقریبا بیشتر از فرنی برسه اگه غلظت مواد کم باشه داخل یخچال خودش رو نمیگیره و شل باقی میمونه و کیک شکل نمی‌گیره.

    به هم زدن مواد تا به غلظت فرنی برسد

    ۳- وقتی مواد به غلظت مورد نظر رسید کره رو اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط بشه و بعد از روی حرارت بردارین و وانیل رو اضافه و مخلوط کنید.

    اضافه کردن کره و وانیل به مواد کیک یخچالی

    ۴- داخل قالب مورد نظر تون رو کمی چرب کنید و یک نایلون فریزر رو با قیچی باز کنید و داخل قالب کاملا فیکس کنید (من از قالب لوف به ابعاد دوازده در سی سانتی متر استفاده کردم)

    با ملاقه از مواد پودینگ کف قالب بریزین طوری که کف قالب رو بپوشونه.

    ریختن مواد شکلاتی در قالب برای کیک یخچالی

    ۵- و بعد یک روی بیسکوئیت ها رو به پودینگ آغشته کنید به این صورت که یک قاشق پودینگ رو روی بیسکوئیت پخش کنید و داخل قالب به صورت عمودی قرار بدین ترتیب قرار گرفتن بیسکوئیت‌ها باید به این صورت باشه که یک ردیف بیسکوئیت وانیلی و یک ردیف بیسکوئیت شکلاتی داخل قالب قرار بگیره به آغشته کردن بیسکوئیت ها به پودینگ و چیدن داخل قالب ادامه بدین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کیک یخچالی کارامل” سه لایه

    آغشته کردن بیسکوئیت ها به پودینگ شکلاتی

    ۶- تا قالب پر بشه و بعد مابقی پودینگ رو روی بیسکوئیت‌ها بریزین و تا قالب کاملا پر بشه و قالب رو به مدت یک شب داخل یخچال بذارین، تا قسمت پودینگ کاملا خودش رو بگیره و بیسکوئیت ها هم نرم بشن برای برگردوندن کیک یخچالی ظرف مورد نظرتون رو روی قالب قرار بدین و کیک یخچالی رو برگردونید و قالب رو دربیارین و بعد به آرومی نایلون فریزر رو جدا کنید.

    ریختن پودینگ شکلاتی بر روی بیسکوئیت در کیک یخچالی
    برای تزئین روی کیک یخچالی میتونید روی کیک پودر کاکائو الک کنید و بعد روی اون رو با انواع میوه‌ها یا پسته خرد شده تزئین کنید و یا روی کیک شابلون قرار بدین و پودر قند یا پودر نارگیل بپاشین.

    نکته مهم سرو این دسر این هست که برای اینکه طرح کیک مشخص باشه باید برش ها رو به صورت اریب بزنید تا طرح دو رنگ کیک مشخص بشه.

    طرز تهیه کیک یخچالی در منزل

    نکات تهیه کیک یخچالی:

    • در صورت تمایل به جای استفاده از آرد و نشاسته میتونید به همون مقدار پودر کاسترد جایگزین کنید.
    • اگه به نشاسته ذرت دسترسی ندارین میتونید اون رو با نشاسته گندم جایگزین کنید.
    • برای اینکه به نتیجه مطلوب برسین حتما مواد رو با قاشق‌های استاندارد اندازه‌گیری کنید تا مقدار مواد کم و زیاد نشه.
    • میتونید به جای اینکه بیسکوئیت‌ها رو به صورت دورنگ و ایستاده بچینید از یک نوع بیسکوئیت استفاده کنید و بیسکوئیت‌ها رو به صورت افقی روی سطح پودینگ بچینید و بعد روی اون یک لایه پودینگ بریزین تا سطح بیسکوئیت ها رو پوشش بده و مجددا روی پودینگ بیسکوئیت بچینید و این کار رو تا انتها ادامه بدین تا لایه آخر پودینگ باشه و بعد از اینکه داخل یخچال خودش رو گرفت، برگردونید و به صورت ساده برش بزنید در این حالت هم کیک یخچالی به صورت لایه های افقی در در میاد و بهتره رنگ پودینگ و بیسکوئیت مخالف هم باشن.
    • پودینگ رو باید بلافاصله بعد از برداشتن از روی حرارت استفاده کنیم و نباید موقع استفاده خنک شده باشه چون حرارت پودینگ به نرم شدن بیسکوئیت ها کمک میکنه بنابراین اگه وقفه ای بین کار ایجاد شد و پودینگ سرد شد اون رو مجددا گرم کنید و مورد استفاده قرار بدین.
    • هر بار بعد از برش چاقو رو با دستمال مرطوب تمیز کنید و بعد برش بعدی رو ایجاد کنید تا برش های کیک تمیز در بیان.
    • همونطور که داخل دستور ذکر شد غلظت پودینگ در کیفیت کیک یخچالی بسیار اهمیت داره اگه غلظت پودینگ زیاد شد میتونید روی حرارت مقداری شیر به پودینگ اضافه کنید و مخلوط کنید تا به غلظت لازم برسه و اگه غلظت پودینگ کم بود به هم زدن روی حرارت ادامه بدین تا به غلظت لازم برسه.
    • اگه وانیل زمان زیادی در معرض دما قرار بگیره باعث ایجاد طعم تلخ در پودینگ میشه به همین علت بعد از برداشتن پودینگ از روی حرارت وانیل اضافه میشه.
    • در صورتی که قصد دارید کیک یخچالی رو برای مهمونی سرو کنید برای اینکه زحمت برش و تقسیم کم بشه و سرو دسر راحت تر بشه میتونید کیک یخچالی رو به صورت لایه ای داخل لیوان یا گیلاس تهیه و به همون صورت تزئین و سرو کنید در این حالت میتونید از حلقه های موز و گردو هم بین مواد استفاده کنید که طعم خوبی به دسر میده.
    • کیک یخچالی هر چه بیشتر داخل یخچال بمونه خوشمزه تر میشه میتونید اون رو از یکی دو روز قبل برای مهمانی آماده کنید
    • در صورت دلخواه از پودینگ های آماده هم میتونید به جای تهیه پودینگ استفاده کنید.
    • برای تزئین روی کیک یخچالی میتونید از انواع میوه های برش خورده استفاده کنید و یا شکلات سفید رو به روش بن ماری ذوب کنید و به صورت خط های رفت و برگشتی روی کیک بریزین.

    امیدوارم از طرز تهیه کیک یخچالی خوشتان آمده باشد. برای تهیه کیک و شیرینی‌های دیگر به سرویس آشپزی مجله اکالا بلاگ سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.