آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی توت به شکل میوه؛ شیرینی سنتی شب یلدا و عید نوروز

شیرینی توت یکی از شیرینی‌های قدیمی و سنتی ایرانی است که طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد و برای آماده کردن آن نیازی به فر نیست. این شیرینی از مخلوط پودر قند و بادام و اضافه کردن گلاب به دست می‌آید و شکل خمیری پیدا می‌کند. در واقع نام اصلی آن شیرینی بادامی است. این شیرینی برای عید یا مناسبت‌هایی مثل شب یلدا بسیار مناسب است. همچنین این شیرنی به نوعی برای شیرینی عید نوروز نیز مناسب است!

در ادامه شما را با طرز تهیه شیرینی توت در اکالا بلاگ آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم شیرینی توت (بادامی):
بادام۱ پیمانه کاملا سر پر
پودر قند۱ پیمانه سر خالی
گلاببه مقدار لازم
رنگ خوراکی (دلخواه)چند قطره
شکر، خلال بادام، خلال پسته، ترافل شکلاتیبه مقدار لازم (برای تزئین)

مواد لازم شیرینی توت

مرحله اول: جدا کردن پوست بادام‌ها

برای تهیه شیرینی، بادام‌ها رو داخل ظرفی ریخته و آب جوش رو روی اونها می‌ریزیم. اجازه می‌دیم حدود یک ربع الی بیست دقیقه بمونه. بعد بادام‌ها رو آبکش می‌کنیم و شروع به جدا کردن پوست بادام ها می‌کنیم.

بادام‌ها رو روی سینی پهن کنید و اجازه بدین یک شب بمونه تا کاملا خشک و شکننده بشه و رطوبتی داخلش نمونه (بادام‌ها اصلا نباید رطوبت داشته باشن وگرنه پودر نمیشن)

خیس کردن بادام در شیرینی توت بادامی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم: پودر کردن بادام‌ها و پودر قند

    بعد از خشک شدن کامل بادام‌ها، اونا رو به همراه پودر قند داخل دستگاه غذاساز یا آسیاب بریزین و پودر کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینى ساق عروس خانگی

    آسیاب کردن پودر قند و بادام در شیرینی توتنکته مهم در این مرحله اینه که بادام خیلی زود به روغن میفته و حالت خمیری پیدا میکنه. اما می‌خوایم بادام کاملا حالت پودری داشته باشه و اصلا به روغن نیفته. بنابراین همه مواد رو یکجا داخل دستگاه نریزید و به صورت چند مرحله این کار رو انجام بدین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بیسکوئیت شکلاتی یلدایی

    هر بار مقداری بادام رو با پودر قند داخل دستگاه بریزین و موقع پودر کردن دستگاه رو یکسره روشن نکنید. مدام روشن خاموش کنید تا اصطکاک و گرم شدن دستگاه باعث به روغن افتادن بادام نشه. همچنین پودر کردن بادام به همراه پودر قند کمک می‌کنه تا بادام‌ها به روغن نیفتن. در آخر مواد کاملا شکل پودری دارن.

    حالت خمیری پودر قند و بادام در شیرینی توت

    مرحله سوم: افزودن گلاب به پودر بادام

    همه مواد آسیاب شده رو داخل ظرفی بریزین و گلاب رو کم کم بهش اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی وینی؛ ساده، شکلاتی و زعفرانی

    ریختن گلاب در سیرینی توت

    مرحله چهارم: ایجاد حالت خمیری با کمک گلاب

     با قاشق مخلوط کنید. گلاب رو یکجا اضافه نکنید؛ چون ممکنه خمیرتون شل بشه. بعد از هر بار اضافه کردن گلاب خیلی کم با قاشق مخلوط کنید تا در نهایت خمیر سفت و منسجمی حاصل بشه.

    موقع اضافه کردن گلاب نباید مواد رو خیلی زیاد ورز بدین چون باعث به روغن افتادن خمیر میشه.

    خمیر شیرینی توت

    مرحله پنجم: فرم دادن خمیر

    حالا خمیر شیرینی آمادست! اگه می‌خواین همه مواد رو به شکل توت فرم بدین، می‌تونید کار رو شروع کنید اما برای ایجاد شکل‌های متنوع خمیر رو سه قسمت کنید و یک قسمت رو سفید نگه دارین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارشمالو یلدایی

    مقداری از خمیر سفید رنگ رو بردارین و با کف دست به شکل گرد در بیارین.

    درآوردن خمیر به شکل توت در شیرینی توت

    و بعد با کمک کناره دست و غلطاندن خمیر، یک قسمت خمیر رو کمی نوک تیز کنید و قسمت روی شیرینی رو کمی مسطح کنید. اون رو به شکل توت در بیارین. روی قسمت فوقانی توت یک خلال بادام فرو کنید.

    خمیر توت شکل

    مرحله ششم: غلطاندن در شکر

    بعد شیرینی رو داخل شکر بغلطونید. تا کاملا به شکر آغشته بشه و بعد داخل ظرف بچینید. تمام خمیر رو به همین صورت شکل بدین. (یکی از نکات مهم شیرینی اینه که خیلی زود خشک می‌شه؛ بنابراین نباید در معرض هوا قرار بگیره پس شیرینی‌های آماده شده رو داخل ظرف در دار نگه داری کنید و همچنین موقع آماده کردن یکی از خمیرها روی مابقی اون‌ها رو بپوشونید تا خشک نشن)

    غلتاندن خمیر در شکر در شیرینی توت

    مرحله هفتم: افزودن رنگ زرد به خمیر

    به قسمتی از خمیر رنگ زرد اضافه کنید و مخلوط کنید تا رنگ بگیره. سعی کنید با حداقل ورز دادن رنگ رو پخش کنید تا ورز زیاد باعث به روغن افتادن خمیر نشه. مقداری از خمیر رو بردارین و داخل دست گرد کنید. بعد خیلی کم قسمت انتهایی اون رو جمع کنید و با کمک ابزار فوندانت روی اون حفره ایجاد کنید (از هر وسیله نوک تیز میتونید به جای ابزار فوندانت استفاده کنید مثلا روی قسمت تیز خودکار یا مداد سلفون بکشید و از اون استفاده کنید و …).

    در اوردن زردآلو در شیرینی توت

    مرحله هشتم: شکل دادن خمیر

    و بعد به کمک ابزار فوندانت یا پشت چاقو یک خط از سمت حفره تا انتها ایجاد کنید تا خمیر شکل زرد آلو پیدا کنه و یک عدد ترافل شکلاتی رو داخل حفره قرار بدین.

    شیرینی توت به شکل زردآلو

    و بعد شیرینی رو داخل شکر بغلطونید. تا کاملا به شکر آغشته بشه. اونا رو داخل ظرف بچینید و مابقی خمیر رو هم به همین صورت شکل بدین.

    غلتاندن شیرینی توت در شکرمرحله نهم: افزودن رنگ سبز به خمیر و فرم دادن آن

    به قسمت بعدی خمیر کمی رنگ سبز اضافه کنید و مخلوط کنید تا خمیر رنگ بگیره و بعد مقداری از خمیر رو بردارین و داخل دست گرد کنید.

    شیرینی توت به رنگ سبز

    روی خمیر به کمک ابزار فوندانت یک حفره بزرگ ایجاد کنید و روی قسمت پایینی خمیر یک حفره ریز ایجاد کنید.

    شیرینی توت

    داخل حفره بزرگ یک عدد خلال پسته قرار بدین تا خمیر شکل سیب پیدا کنه. بعد خمیر را داخل شکر بغلطونید، تا کاملا به شکر آغشته بشه و داخل ظرف بچینید و بقیه خمیر رو شکل بدین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی فندقی به روش قنادی

    شیرینی توت سبز رنگ
    شیرینی‌های شما آمادست و تا مدت‌ها داخل ظرف در بسته ماندگاری داره! علاوه بر شکل‌هایی که یاد دادیم، می‌تونید به مقداری از خمیر رنگ قرمز یا بنفش اضافه کنید و اون رو به شکل توت در بیارید تا شکل توت قرمز بشه. همچنین با خمیر سبز می‌تونید شکل گلابی رو ایجاد کنید یا با رنگ صورتی شکل هلو رو درست کنید و ….

    شیرینی توت

    شیرینی توت در سه رنگ

    نکات شیرینی توت

    • در این شیرینی گلاب باید با احتیاط اضافه بشه تا خمیر شل نشه. ولی اگه خمیر شل شد باید مقداری مخلوط پودر بادام و پودر قند اضافه کنید تا مجددا جمع بشه و اگه دیدین خمیر سفت و خشکه و به راحتی شکل نمیگیره و ترک میخوره میتونید مقدار کمی گلاب به خمیر اضافه کنید.
    • برای این شیرینی حتما باید از بادام خام استفاده بشه.
    • اگه پوست گرفتن بادام براتون سخته میتونید به جای بادام درسته از خلال بادام استفاده کنید و اون رو به همراه پودر قند آسیاب کنید.
    • این شیرینی تا دو هفته داخل یخچال و تا یکماه داخل فریزر ماندگاری داره اما حتما باید داخل ظرف در بسته نگه داری بشه و هوا نخوره.
    • به جای رنگ زرد می‌تونید از زعفران دم کرده غلیظ هم استفاده کنید تا علاوه بر ایجاد رنگ طعم خوبی هم به شیرینی بده اما زعفران باید غلیظ باشه تا با اضافه کردن مقدار کمی از اون شیرینی رنگ بگیره و خمیر شل نشه.
    • این شیرینی رو به جای بادام میتونید با پسته هم درست کنید تا خمیرتون رنگ سبز طبیعی داشته باشه پسته ها رو به همون روش بادام پوست بگیرید و بقیه مراحل رو طی کنید یا از خلال پسته استفاده کنید.
    • از هر پیمانه ای میتونید برای تهیه این شیرینی استفاده کنید. با هر پیمانه ای که بادام رو اندازه میگیرید پودر قند رو هم اندازه بگیرید. بادام کاملا سر پر و پودر قند سرخالی باشه با پیمانه کوچکتر مقدار کمتری خمیر و با پیمانه بزرگتر مقدار بیشتری خمیر بدست میارید. در اینجا از پیمانه استاندارد استفاده شده.

    سؤالات متداول در خصوص شیرینی توت برای شب عید:

    برای شب عید می‌توانید شیرینی‌های خوشمزه‌ای تهیه کنید و با آن از مهمانان پذیرایی کنید. شیرینی توت یکی از این شیرینی‌ها است. در ادامه به چند سوال در خصوص این شیرینی پاسخ می‌دهیم.

    پوست کندن بادام در شیرینی توت سخت است. راه جایگزین چیست؟

    اگر پوست کندن بادام برای پخت شیرینی توت سخت است، از خلال بادام استفاده کنید. 

    برای رنگ گرفتن شیرینی توت چه کنیم؟

    برای این که بتوانید در شیرینی توت رنگ طبیعی داشته باشید، می‌توانید از زعفران دم کرده استفاده کنید.

    انواع دستورات آشپزی را در اکالا بلاگ بخوانید. 

    ۵/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    1. یادمه اولین بار بچه که بودم این شیرینی ها رو دیدم و عاشق ظاهر خوشگلشون شدم. اینجا که دیدم خیلی جالب بود برام و چقدر ساده هم هست! تازه می شه با بچه ها درست کرد کلی هم ذوق می کنن

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.