سبک زندگیسلامت و زیبایی

در چه ساعتی از روز ویتامین بخوریم؟ راهنمای کامل زمانبندی

زمان مصرف ویتامین ها در میزان تاثیرگذاری آنها بر بدن تاثیر مهمی دارد. بنابراین باید بدانیم که هر ویتامین را در چه ساعتی از شبانه روز مصرف کنیم که بیشتر جذب بدن شود. با مجله اکالا همراه باشید تا جدول زمانی مصرف ویتامین‌ها را بشناسیم.

بهترین زمان مصرف ویتامین A

بدن انسان قادر به تولید ویتامین A نیست در نتیجه باید این ویتامین را از طریق غذا یا مکمل به بدن برسانیم. ویتامین A یک ریزمغذی است که آن را در اشکال گوناگون میتوان در گیاهان و جگر ماهی پیدا کرد. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، بهبود وضعیت چشم و بینایی در شب و سلامت پوست مورد استفاده قرار میگیرد.

ویتامین A جزو ویتامین های محلول در چربی است و از این رو بهترین زمان مصرف آن بعد از ناهار یا شام است. زیرا به واسطه چربی غذا، جذب بهتری در بدن دارد.

ویتامین A در چه مواد غذایی است؟

  • بسیاری از منابع گیاهی مانند هویج، اسفناج، سیب زمینی شیرین و چغندر دارای ویتامین A هستند.
  • همچنین می‌توان از منابع حیوانی مانند تخم مرغ، جگر، گوشت گوساله و پنیر هم این ویتامین را تامین کرد.

بهترین زمان مصرف ویتامین A

بهترین زمان مصرف ویتامین B

ویتامین خانواده B از ۸ نوع تشکیل شده است که هر کدام عملکرد خاص خود را دارد. به صورت کلی ویتامین B باعث بالا رفتن سطح انرژی و کاهش استرس می شود. برای اینکه بتوانید از خواص کل این خانواده بهره مند شوید میتوانید از مکمل ب-کمپلکس استفاده کنید که همه ۸ نوع ویتامین B را در بر دارد.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین B صبح، بعد از بیدار شدن از خواب است. البته از آنجایی که این ویتامین جزو ویتامین های محلول در آب است، بدان معناست که در هر ساعت از روز می توانید آن را مصرف کنید. قبل یا بعد از غذا تفاوتی در جذب آن ندارد.

بیشتر بخوانید: تمشک؛ گنجینه ویتامین برای کوچولوها

بهترین زمان مصرف ویتامین C

ویتامین C یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها است. یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و ریکاوری کمک بسزایی می کند. ویتامین C جزو ویتامین های محلول در آب است که به شکل قرص جوشان و کپسول میتوان تهیه کرد.

بهترین زمان مصرف ویتامین C صبح به صورت ناشتا است؛ ولی میتوان هر زمان از روز هم این ویتامین را مصرف کرد.

ویتامین C در چه مواد غذایی است؟

  • شما میتوانید مقادیر زیادی از ویتامین C خود را از میوه هایی مانند پرتقال، کیوی، توت فرنگی و سبزیجاتی مانند بروکلی تامین کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین E

جلوگیری از آلزایمر و به تاخیر انداختن روند پیری یکی از خاصیت های شگفت انگیز ویتامین E است. خانم هایی که در دوران قبل از پریود از دردهای شدید رنج میبرند با مصرف این ویتامین میتوانند درد را کاهش بدهند.

این ویتامین جزو ویتامین های محلول در چربی است. به دلیل داشتن قدرت جذب بالا، ویتامین E انعطاف بیشتری نسبت به سایر ویتامین ها در زمان مصرفش دارد و در هر زمان از روز می توانید استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین E زا میتوان بعد از وعده غذایی زمانی که معده پر است، دانست.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که در مورد ویتامین E باید بدانید

بهترین زمان مصرف ویتامین E

بهترین زمان مصرف ویتامین D

ویتامین D جزو ویتامین هایی است که متاسفانه اکثر مردم دچار کمبود آن میشوند. وجود این ویتامین در بدن بسیار ضروری است زیرا سیستم ایمنی و سلامت استخوان ها وابسته به آن است و در اثر کمبود این ویتامین عملکردشان دچار مشکل میشود.

ویتامین D از دسته ویتامین های محلول در چربی است و حتما باید با یکی از وعده های غذایی مصرف شود تا جذب آن در بدن تضمین شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ویتامین D؛ از نور خورشید تا مکمل‌ها

ویتامین ها در دوران بارداری

دوره بارداری دوره‌ی حساسی است و با اینکه ممکن است بدن به مکمل و ویتامین ها نیاز داشته باشد، اما مصرف خودسرانه آنها ممکن است خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

اگر در دوره بارداری بیش از اندازه از مکمل و ویتامین ها استفاده شود، ممکن است جنین را از رشد طبیعی خود باز دارد. همچنین زنانی که در رژیم گیاه خواری هستند، ممکن است به میزان بیشتری از ویتامین در بدن نیاز داشته باشند که زیر نظر پزشک باید ویتامین های مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

یکی از بهترین ویتامین‌هایی که در زمان بارداری میتوان مصرف کرد، B9 از خانواده ویتامین B هست. این ویتامین به اسم فولیک اسید هم شناخته میشود.

مصرف این ویتامین قبل و در زمان بارداری خطر ناقص بودن لوله عصبی را کاهش می دهد.

جدول زمانی مصرف ویتامین ها در دوران بارداری

ویتامین‌ها برای ورزشکاران

از آنجایی که ورزشکاران فعالیت های بدنی بیشتری نسبت به افراد عادی دارند، باید توجه بیشتری نسبت به مکمل های غذایی و ویتامین ها در رژیم غذایی خود داشته باشند.

  • بهترین زمان مصرف ویتامین هایی که باعث افزایش انرژی میشود، برای ورزشکاران قبل از شروع ورزش است.
  • ویتامین B6 از خانواده ویتامین B یکی از این ویتامین هاست که باید با معده نه چندان خالی مصرف کرد.
  • ویتامین C بهتر است نیم ساعت قبل از صبحانه با معده خالی مصرف شود که جذب بالاتری داشته باشد.
  • بهترین زمان مصرف ویتامین E برای ورزشکاران، بعد از تمرین و در حین مصرف وعده های غذایی است.

در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا سعی کردیم تا شما را با جدول زمانی مصرف ویتامین ها آشنا کنیم. با اینکه مصرف ویتامین ها و مکمل ها در زندگی امروزه ضروری است، اما حتما قبل از استفاده از آنها از پزشک مشاوره بگیرید تا سلامتی خود را حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا