دانستنی

ویتامین E چیست؟ هر آنچه که از ویتامین E باید بدانید

ویتامین E یک ویتامین قابل حل شدن در چربی است و خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک فراوان می‌کند. این مادهٔ مفید به طور طبیعی در شمار زیادی از غذاها و خوارکی ها وجود دارد و حتی به برخی محصولات غذایی به صورت مصنوعی اضافه می‌شود تا به شما در افزایش مصرف آن کمک کند. به همین دلیل، کمبود ویتامین E بسیار نادر است، مگر اینکه شما یک مشکل مهم مربوط به سلامتی داشته باشید. وجود مقدار بیش از اندازهٔ ویتامین E در بدن می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. با ما همراه باشید تا از ضرورت خوردن ویتامین E  و خواص این ویتامین برای بدن آشنا شوید.

ویتامین E و عملکرد آنتی اکسیدانی آن

در بین مواد مورد نیاز بدن شما ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی معروف است. مصرف این ویتامین می‌تواند به محافظت از سلول‌های بدن شما کمک کند، در برابر آسیب‌هایی که از تجمع ملکول های آزاد در بدن شما ممکن است بوجود آید. این ماده مفید و اساسی به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد.

همچنین این ویتامین به شکل مکمل‌های رژیم غذایی نیز در دسترس است. این ویتامین همچنین، در بعضی از غذاهای فرآوری شده نیز یافت می‌شود. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است. این بدان معناست که بدن شما می‌تواند تا حدودی آن را در خود ذخیرهٔ کند و در صورت نیاز می‌تواند از ذخایر خود استفاده کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ خاصیت هلو، برای شما که به سلامتی خود اهمیت می‌دهید!

طولانی‌تر کردن عمر سلول با خوردن ویتامین E:

احتمالاً شما تا با حال روی دوچرخه یا ماشین خود آثار زنگ زدگی‌ها را دیده‌اید. هنگامی که سلول‌های بدن در معرض مولکول‌هایی بنام رادیکالهای آزاد قرار می‌گیرند، روند مشابهی از اکسیداسیون و افزایش سرعت پیر شدن در بدن بوجود می‌آید. رادیکال‌های آزاد سلول‌های سالم را ضعیف کرده و تجزیه می‌کنند. این مولکول‌ها همچنین ممکن است در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان نقش داشته باشند.

این رادیکال‌های آزاد در نتیجه فرایندهای طبیعی بدن بوجود می‌آیند. آن‌ها باعث آسیب‌هایی می‌شوند که عمر سلول‌های شما را کوتاه می‌کند.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) ویتامین E یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند است که می‌تواند به کمتر شدن این آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در بدن کمک کند و سرعت روند پیر شدن سلول‌های بدن شما را تا حدودی زیادی کمتر کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

     

    ویتامین E

    فواید ویتامین E:

    دانشمندان و پزشکان علوم تغذیه و سلامتی در مورد استفاده از ویتامین E به عنوان درمان برای برخی انواع بیماری‌های تخریبی بافت های بدن، تحقیق‌ها، آزمایش‌ها و مطالعه‌هایی انجام داده‌اند. این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستن از جمله:

    • سخت شدن دیوارهٔ رگ‌ها
    • فشار خون بالا
    • بیماری قلبی
    • سرطان

    نتیجهٔ به دست آمده از مطالعه‌ها و آزمایش‌های کلینیک مایو، می‌گوید که مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام شده تاکنون نتوانسته‌اند کاهش قابل توجهی و مهمی در خطر ابتلا به این بیماری‌ها را در افرادی که این ویتامین را مصرف می‌کنند، نشان دهند. به علاوه هنوز مدارک علمی کاملی در زمینهٔ توانایی درمانی استفاده از مکمل‌های ویتامین E در بیماری‌های مختلف به جز بیماری کمبود ویتامین E (که تا حدودی نادر است) در دست نیست.

    ویتامین E و محافظ بدن از آلودگی ها:

    ویتامین E ممکن است به افرادی که در محیط زندگی هستند یا روش و شیوهٔ زندگی نا سالمی دارند تا حدودی کمک کند. رادیکال‌های آزاد ممکن است در شرایطی که در زیر آورده شده در بدن تشکیل می‌شوند:

    • مصرف مداوم سیگار و سایر دخانیات
    • قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های محیطی و آلودگی هوا
    • قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش نور خورشید

    ویتامین E می‌تواند تا حدودی به ترمیم و تعمیر سلول‌های آسیب دیده بدن شما کمک کند.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز جوانه گندم

    رساندن مقادیر زیاد ویتامین E از طریق رژیم غذایی به بدن تا حدودی دشوار است. همچنین باید به این نکته توجه داشت که دریافت این ویتامین از منابع غذایی تا حدود زیادی بدون خطر و ضرر است.

    مکمل‌ها: بیش از حد استفاده نکنید

    اگرچه دریافت کردن مقدار بسیار بالا از ویتامین E از طریق تغذیهٔ معمول بسیار بعید است، اما NIH گزارش می‌دهد که مصرف مقدار بالای این ویتامین به شکل مکمل‌ها می‌تواند عوارض جانبی جدی در بدن شما ایجاد کند.

    یک عارضه ویتامین E، افزایش خطر دچاز شدن به سکته مغزی است.

    اگر از مکمل‌های مصنوعی استفاده می‌کنید، نباید از ۱۰۰۰ واحد بین المللی (UI) در روز بیشتر شود. میزان مصرف توصیه شدهٔ روزانه (RDA) برای سنین ۱۴ و بالاتر از آن مقدار ۱۵ میلی گرم در روز است.

    بیشتر بخوانید: با نحوه‌ی تشخیص کمبود ویتامین E و درمان آن آشنا شوید

    غذاهای زیر منابع خوبی از ویتامین E هستند:

    • تخمه آفتابگردان بوداده، ۱ اونس (حدود ۲۸ گرم)، که ۷.۴ میلی گرم ویتامین E را فراهم می‌کند
    • فندق بو داده، ۱ اونس (حدود ۲۸ گرم)، که ۴.۳ میلی گرم ویتامین E را تأمین می‌کند
    • بادام زمینی بو داده شده، ۱ اونس (حدود ۲۸ گرم)، که ۲.۲ میلی گرم ویتامین E را تأمین می‌کند
    • بادام بود داده، ۱ اونس (حدود ۲۸ گرم)، که ۶.۸ میلی گرم ویتامین E را تأمین می‌کند
    • اسفناج، آب پز، نصف پیمانه، که ۱.۹ میلی گرم ویتامین E را تأمین می‌کند
    • کلم بروکلی، خرد شده و آب پز، نصف پیمانه، که ۱.۲ میلی گرم ویتامین E را تأمین می‌کند
    • کیوی، ۱ عدد اندازه متوسط، که ۱.۱ میلی گرم ویتامین E را تأمین می‌کند
    • انبه، برش خورده، نصف پیمانه، که ۰.۷ میلی گرم ویتامین E را فراهم می‌کند
    • گوجه فرنگی، خام، ۱ عدد متوسط، که ۰.۷ میلی گرم ویتامین E را تأمین می‌کند

    خوردن مکمل ویتامین E

    بیشتر ویتامین E به بدنتان برسانید

    یک راه آسان برای به دست آوردن ویتامین E کافی در رژیم غذایی شما اضافه کردن یک قاشق غذا خوری روغن جوانه گندم به وعدهٔ غذایی است. روش دیگر، این است که می‌توانید مقداری تخمهٔ آفتابگردان میل کنید. این‌ها بیش از ۲۰ میلی گرم ویتامین E را برای بدن شما فراهم می‌کنند، که این بیش از نیاز روزانهٔ بدن شما است.

    همچنین می‌توانید سالاد کلم پیچ یا اسفناج درست کنید تا مقداری ویتامین E خوشمزه دریافت کنید. خلاق بودن می‌تواند تا حدود زیادی به شما کمک کند از فایده‌های زیاد ویتامین E در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص ویتامین سی در بدن

    در صورت مشاهدهٔ بروز علائم و نشانه‌های مربوط به کمبود ویتامین E و یا مبتلا شدن به مشکلاتی در زمینهٔ سلامتی که باعث کاهش توانایی جذب چربی در شما شده باشد به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما بهترین روش درمان و اصلاح را برای کمبود ویتامین E شما تعیین می‌کند. اگرچه تغییرات رژیم غذایی یکی از بهترین روش‌های این کار است، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که یک مکمل با دوز بالاتر یا یک ویتامین E محلول در آب را برای شما تجویز کند.

    به یاد داشته باشید که شما فقط باید تحت نظارت پزشک از مکمل ویتامین E استفاده کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.