سبک زندگیسلامت و زیبایی

آیا ویتامین ها می‌توانند باعث کاهش وزن شوند؟

کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور مستقیم بر تناسب اندام ما موثر هستند. هر چند کاهش وزن با مصرف ویتامین‌ها به راحتی میسر نیست، اما مصرف برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و جلوی چاقی و اضافه وزن را می‌گیرد. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۷ ویتامین مخصوص کاهش وزن آشنا شوید.

کدام ویتامین‌ها باعث لاغری می‌شوند؟

تاکنون مطالعات زیادی در مورد کمبود ویتامین و متابولیسم بدن انجام شده است و نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ویتامین‌ و مواد معدنی می‌تواند به بهبود عملکرد بدن، افزایش متابولیسم و در نتیجه تناسب اندام ما کمک زیادی کند. ویتامین‌ها در بدن ما غذا را به انرژی تبدیل می‌کنند و موجب کاهش التهاب و همچنین کاهش هورمون مرتبط با گرسنگی می‌شوند.

زمانی که بدن به مقدار کافی ویتامین در طول روز دریافت کند، راحت‌تر کالری‌های مصرفی را می‌سوزاند و فرد کمتر احساس گرسنگی و ضعف را تجربه می‌کند.

کدام ویتامین‌ها باعث لاغری می‌شوند؟
برای تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن بهتر است از غذاهای سالم سبزیجات، آجیل‌ها و دانه‌های مغذی استفاده کنید. در صورت نیاز می‌توانید زیر نظر پزشک برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز خودتان از مولتی ویتامین یا قرص‌های ویتامین نیز استفاده کنید. در ادامه به ۵ ویتامین مخصوص کاهش وزن اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: این ویتامین‌ها التهاب در بدن را کاهش می‌دهند!

۱- ویتامین‌های گروه B

ویتامین B یک ویتامین ضروری برای بهبود عملکرد اعصاب، تولید سلول‌های خونی، تولید DNA رفع خستگی و همچنین تجزیه مواد مغذی در بدن است که می‌تواند به بهبود متابولیسم بدن نیز کمک کند. ویتامین B انواع مختلفی دارد و کمبود هر یک از این ویتامین‌ها در بدن می‌تواند روی اشتها، استرس و همچنین سوخت و ساز بدن شما تاثیر بگذارید.

مصرف ویتامین B موجب افزایش سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن می‌شود و در بهبود عملکرد هورمون تیروئید، ترمیم بافت‌ها و جلوگیری از کم خونی موثر است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای تامین ویتامین B مورد نیاز بدن می‌توانید از غلات سبوس دار، تن ماهی، گوشت، تخم مرغ و جگر استفاده کنید. افرادی که از مشروبات الکلی به مقدار زیاد استفاده می‌کنند و همچنین افراد گیاهخوار بیشتر در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند.

    بیشتر بخوانید: معرفی انواع مزاج ها؛ راه های تشخیص آن

    ۲- ویتامین D

    ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری در بدن است که کاهش یا افزایش آن در بدن می‌تواند به تغییرات وزنی منجر شود. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین موجب کاهش سطح پاراتیروئید و افزایش کلسترول در بدن می‌شود و ذخیره چربی‌های ناسالم را در بدن افزایش می‌دهد.

    مصرف این ویتامین موجب می‌شود تا راحت‌تر بتوانید وزن خودتان را کاهش دهید و کمتر دچار اضافه وزن شوید. برای جذب ویتامین D می‌توانید از مکمل ویتامین D استفاده کنید یا این ویتامین را از طریق نور خورشید، ماهی‌های چرب و تخم مرغ دریافت کنید.

    ویتامین D

    بیشتر بخوانید: ۳ فاکتور ساده در سلامت تیروئید

    ۳- ویتامین E

    این ویتامین به عنوان بهترین ویتامین چربی سوز شناخته می‌شود. مصرف ویتامین E موجب از بین رفتن سموم در بدن می‌شود و در کاهش وزن موثر است. این ویتامین به دفع مواد سمی که از طریق تغذیه در بافت‌های بدن جذب شده است کمک می‌کند و مانع چاقی و اضافه وزن می‌شود.

    ۴- ویتامین A

    یکی دیگر از ویتامین‌های مخصوص لاغری، ویتامین A است. این ویتامین که در لیست ویتامین‌های چربی سوز قرار دارد، به تسریع بهبود زخم‌ها کمک می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مصرف این ویتامین سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و در جلوگیری از چاقی و اضافه وزن نیز تا حد زیادی موثر است.

    بیشتر بخوانید: ۸ ویتامین برای پیشگیری از دیابت و کنترل قند خون!

    ۵- آهن

    آهن یک ماده معدنی ضروری در بدن است که وظیفه رساندن اکسیژن به سلول‌ها را بر عهده دارد. به طور کلی هر چقدر ماهیچه‌های ما اکسیژن بیشتری دریافت کنند، چربی سوزی در بدن بیشتر می‌شود. کمبود آهن در بدن به طور مستقیم روی فعالیت بدن فرد تاثیر می‌گذارد. افرادی که با کمبود این ماده معدنی مواجه هستند، معمولا انرژی کمی دارند و خیلی زود خسته می‌شوند و از همین رو زودتر دچار اضافه وزن می‌شوند و تمایلی به ورزش کردن ندارند.

    آهن
    برای تامین آهن مورد نیاز بدن می‌توانید از حبوبات، گوشت قرمز، مرغ و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید. افرادی که کمبود آهن دارند، بهتر است زیر نظر پزشک متخصص برای مدتی از مکمل آهن استفاده کنند تا این مشکل به طور کامل در بدن آن‌ها برطرف شود.

    ۶- منیزیم

    منیزیم یک ماده معدنی فوق العاده مفید برای تولید انرژی و افزایش قدرت و انعطاف پذیری ماهیچه‌ها است. کاهش میزان این ماده معدنی در بدن موجب گرفتگی عضلات، کاهش فشار خون، درد و سفتی عضلات می‌شود. منیزیم به کنترل فشار خون و تنظیم قند خون در بدن کمک می‌کند و در کاهش وزن نیز موثر است.

    بهترین مکمل برای کاهش وزن و عضله سازی بدن منیزیم است. مطالعات انجام شده در مورد نقش منیزیم در لاغری نشان می‌دهد که کمبود منیزیم موجب کند شدن سوخت و ساز بدن و همچنین افزایش وزن می‌شود. برای تامین منیزیم مورد نیاز بدن می‌توانید از آجیل‌ها، دانه‌ها، حبوبات و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین باعث می‌شود عرقمان بو بدهد؟

    ۷- ویتامین C

    ویتامین C یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری برای کاهش وزن است. مطالعات انجام شده روی تاثیر این ویتامین برای کاهش وزن نشان می‌دهد که سطوح بالای ویتامین C در بدن سرعت سوخت و ساز را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. مصرف این ویتامین موجب تبدیل گلوکز به انرژی می‌شود و از تجمع چربی‌ها در بدن جلوگیری می‌کند.

    در پاسخ به این سوال که چه ویتامینی باعث کوچک شدن شکم می‌شود، باید بگوییم که مصرف ویتامین C می‌تواند تا حد زیادی به کوچک شدن شکم شما نیز کمک کند. استفاده از مکمل‌های ویتامین C و همچنین میوه و سبزیجات تازه یک راه حل ساده برای افزایش سوخت و ساز و کاهش وزن سریع است.

    ویتامین C
    کمبود ویتامین به صورت مستقیم بر میزان اشتها و سوخت و ساز بدن ما موثر است. زمانی که سطح ویتامین‌ها در بدن کاهش پیدا کند، متابولیسم بدن کاهش پیدا می‌کند و فرد علی رغم رژیم‌های لاغری، دچار اضافه وزن می‌شود. برای بهبود عملکرد بدن سعی کنید هر روز از سبزیجات، میوه‌ها و آجیل‌های متنوع استفاده کنید و در صورتی که با کمبود ویتامین مواجه هستید، هر چه سریع‌تر آن را برطرف کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا