آشپزیخواص مواد غذایی

از خواص ماهی چه می‌دانید؟

ماهی ماده غذایی مفیدی است که در مناطق شمالی و جنوبی کشورمان یعنی مناطقی که در کنار دریا واقع شده‌اند، جزو مواد اصلی و اساسی برنامه غذایی مردم این مناطق محسوب می‌شود. ماهی دارای ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست. ولی ویژگی بخصوص ماهی که آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت ساخته است، نوع چربی موجود در آن است.

ماهی و محصولات دریایی با وجود آن که جزو مواد غذایی حیوانی هستند، ولی از نظر ترکیب چربی با سایر مواد حیوانی متفاوت‌اند. چربی موجود در مواد غذایی حیوانی به طور عمده حاوی ترکیباتی به نام اسیدهای چرب اشباع هستند که این ترکیبات موجب بالا بردن کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب در خون می‌شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    دز این مقاله از قسمت آشپزی در مجله اینترنتی اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با خاصیت‌های ماهی آشنا شوید.

    خواص ماهی

    با خواص ماهی، این غذای فوق العاده بیشتر آشنا شوید.

    بیشتر بخوانید :  طرز تهیه ماهی شکم پر

    خواص ماهی برای بیماری

    ۱- ماهی کنترل کننده کلسترول خون

    زمانی که کلسترول بالا در شما تشخیص داده شود، برنامه ریزی غذایی پیچیده‌تر می‌شود. تقریباً هر غذای حیوانی حاوی مقداری کلسترول است. وقتی صحبت از ماهی به میان می‌آید، میزان کلسترول در هر وعده کمتر از بسیاری از منابع پروتئین حیوانی دیگر مانند مرغ و گوشت گاو است به همین دلیل ماهی جایگزین تمام پروتئین‌های حیوانی دیگر است.

    البته ماهی هم حاوی کلسترول است اما با وجود داشتن مقداری کلسترول، ماهی همچنان برای سلامت قلب شما مفید است زیرا چربی اشباع شده کمی دارد.جالب است بدانیم که چربی موجود در بافت‌های ماهی و آبزیان نه تنها موجب افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون و عوارض قلبی و عروقی نمی‌شود، بلکه کمک مؤثری نیز می‌کند.

    ۲- ماهی منبع سرشار پروتئین

    ماهی از منابع بسیار خوب پروتئین محسوب می‌شود. پروتئین موجود در ماهی از نظر کمیت و کیفیت قابل‌توجه است، بدین معنی که پروتئین موجود در ماهی به شکلی است که به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می‌شود و به طور تقریبا کامل در بدن به مصرف می‌رسد.

    ۳- ماهی منبع بزرگی از آهن

    ماهی یکی از منابع خوب آهن است و آهن در خونسازی و همچنین در حفظ مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها نقش مهمی به عهده دارد. آهن موجود در ماهی به گونه‌ای است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبی در بدن به مصرف می‌رسد. علاوه بر آن آهن موجود در ماهی، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می‌دهد. بنابراین نقش مهمی ‌در پیشگیری از کم‌خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد.

    ۴- ماهی و ویتامین “ب” 

    ماهی حاوی مقدار قابل‌توجهی ویتامین‌های گروه “B” است که در تنظیم فعالیت سلول‌های عصبی و در نتیجه در سلامت سیستم عصبی و نیز در سلامت پوست تاثیر دارند. همچنین بعضی از انواع ویتامین‌های گروه “B”در خون سازی نیز مؤثرند. بنابراین با مصرف ماهی می‌توانیم به سلامت اعصاب، شادابی، طراوت پوست و پیشگیری از کم‌خونی کمک کنیم.

    ۵- ماهی سرشار از روی، برای رشد کودکان

    ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد روی می‌باشد. روی یک ماده مغذی است که در رشد کودکان و نوجوانان و نیز در بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر مهمی‌دارد. کمبود این ماده مغذی در دوران رشد موجب کوتاهی قد و در صورت کمبود شدید باعث کوتولگی می‌شود. همچنین در دوران بلوغ منجر به تاخیر در بلوغ جنسی می‌شود. ماهی این ماده غذایی مفید با دارا بودن روی به میزان کافی می‌تواند به رشد و تنظیم بلوغ جنسی کمک کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قلیه میگو 

    ۶- ماهی از منابع غنی فلوئور

    ماهی یکی از سالم ترین غذاهایی است که می‌توانید بخورید.ماهی سرشار از  فلوئور است که این ماده در سلامت و استحکام دندان‌ها و در پیشگیری و پوسیدگی دندان تاثیر مهمی‌دارد. پس با مصرف ماهی می‌توانیم به سلامت و استحکام دندان‌های خود کمک کنیم فلوئور همچنین در پیشگیری از استئوپروز یا پوکی استخوان مؤثر است.

    خواص ماهی برای استخوان و استحکام دندان

    ۷- ماهی منبع تامین ید برای دوران بارداری

    ماهی دریا از بهترین منابع ید به حساب می‌آید. ید یکی از مواد مغذی است که تاثیر مهمی‌در سلامت انسان دارد. ید در رشد اثرات قابل توجهی دارد و کمبود آن موجب اختلال در رشد و کوتاهی قد می‌شود. بنابراین مصرف ماهی به مقدار کافی در دوران رشد ضروری است.

    ید همچنین در تکامل سیستم عصبی نقش مهمی‌ دارد و چنانچه خانم‌ها در دوران بارداری مبتلا به کمبود شدید ید باشند، کودکانشان علاوه بر اختلال در رشد جسمی‌دچار عقب افتادگی ذهنی نیز می‌شوند و این مشکل تا آخر عمر گریبان‌گیر آنان خواهد شد. همچنین کمبود ید در شیر مادر می‌تواند منجر به اختلال در رشد جسمی‌ و ذهنی کودک شیرخوار بشود.

    مطالب مرتبط : علل و راهکارهای خانگی برای درمان سردرد در بارداری

    مصرف ماهی “۲” تا “۳” بار در هفته در برنامه غذایی مادران باردار و شیرده می‌تواند اثرات مثبتی در رشد جسمی‌و ذهنی جنین و نوزاد داشته باشد. نقش دیگری که ید در سلامت انسان به عهده دارد تاثیر آن در متابولیسم مواد انرژی‌زا است.

    کمبود ید موجب کاهش متابولیسم مواد انرژی‌زا در بدن شده و در نتیجه منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود. ید در تولید مثل نیز مؤثر است و افراد مبتلا به گواتر ناشی از کمبود ید دچار اختلال در تولید مثل خواهند شد. مصرف ماهی و آبزیان می‌تواند نیاز انسان را به ید تامین کرده و از بروز عوارض ناشی از کمبود ید پیش‌گیری کند.

    اسیدهای چرب امگا ۳ برای رشد و نمو ضروری هستند.به همین دلیل، اغلب توصیه می‌شود که زنان باردار و شیرده به اندازه کافی اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کنند.

    البته به این نکته توجه کنید که برخی از ماهی‌ها دارای جیوه بالایی هستند که با مشکلات رشد مغز مرتبط است.بنابراین، زنان باردار فقط باید ماهی‌های کم جیوه مانند سالمون، ساردین و قزل آلا و بیش از ۱۲ اونس (۳۴۰ گرم) در هفته مصرف کنند.

    آنها همچنین باید از ماهی خام و نپخته اجتناب کنند زیرا ممکن است حاوی میکروارگانیسم‌هایی باشد که می‌تواند به جنین آسیب برساند.

    ۸- ماهی سرشار از فسفر

    ماهی از منابع خوب فسفر محسوب می‌شود. فسفر ماده ای است که همراه کلسیم در سلامت و استحکام استخوان ها تاثیر مهمی‌دارد. ماهی‌هایی که با استخوان مصرف می‌شوند مانند ماهی کیلکا و ساردین علاوه بر خواصی که برای انواع ماهی‌ها ذکر شد حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم نیز می‌باشند. بنابراین در رشد، استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مؤثرند.

    ماهی و آبزیان با داشتن خواص تغذیه‌ای بسیار خوب می‌توانند قسمت اعظم نیازمندی‌های تغذیه‌ای ما را تامین کنند. علاوه بر آن به علت داشتن ترکیبات خاصی که در چربی بدن آنها وجود دارد در پیشگیری از بسیاری امراض و کنترل و درمان بیماری‌های مختلف نقش مهمی‌به عهده دارند.

    آیا ماهی منبع خوبی برای چربی‌های امگا-۳ است؟

    ماهی‌ها، بخصوص ماهی‌های آب‌های سرد، ماهی‌های چربی‌دار (با چربی زیاد) نظیر سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا بدن انسان را در مقابل بیماری های قلبی محافظت می‌کند. اسیدهای چرب ضروری موجب جلوگیری از لخته شدن و چسبیدن پلاکت‌های خونی (بفرم پلاکهای غنی از کلسترول) به سطح داخلی عروق میگردند.

    اکثر حملات قلبی به علت ایجاد لخته‌های خونی در سرخرگها و سیاهرگها – و جلوگیری از جریان مناسب خون در رگها- صورت می پذیرد. اسیدهای چرب امگا-۳ همچنین می‌توانند در کاهش التهاب در بیماری‌هایی نظیر آرتریت روماتوئید نقش داشته باشند.

    خاصیت های ماهی برای سلامتی

     بدن میگو، خرچنگ دریایی و صدف خوراکی نیزبه اندازه ماهی آب‌های آزاد حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ است. ماهی‌های غیر پرورشی اسید چرب امگا-۳ خود را بواسطه خوردن جلبک‌ها و پلانکتون‌ها و ماهی‌های دیگر بدست می‌آورند.

    اگر رژیم غذایی ماهی‌های پرورشی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ نباشد رشد این ماهی‌ها متوقف می‌شود به همین علت پرورش دهندگان ماهی این ماده مغذی را به غذاهای ماهی می‌افزایند. از این رو می‌توان گفت که ماهی‌های پرورشی و دریایی از لحاظ مقدار اسید های چرب امگا-۳ تفاوتی با هم ندارند.

    برای بدست آوردن چربی‌های امگا-۳ حتما مجبور نیستید ماهی بخورید. شما می‌توانید این ماده مغذی را با خوردن مواد غذایی نظیر غلات و حبوبات کامل مانند دانه‌های سویا(روغن گیری نشده) و دانه‌ها و مغزها بدست آورید.

    دانه‌های بذر کتان غنی‌ترین منبع غذایی این ماده‌های مغذی هستند. جیوه حاصل از آلودگی هوا ، بواسطه باران وارد رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها شده و بوسیله باکتری‌ها به متیل جیوه تبدیل می‌شود و ماهی‌ها بواسطه خوردن جلبک‌ها و پلانکتون‌ها این ماده غذایی را دریافت می‌کنند.

    تقریبا بدن تمام ماهی‌ها حاوی متیل جیوه یا Methyl Mercury است که این ماده شیمیایی می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های عصبی بخصوص در کودکان گردد. ماهی‌های بزرگتر حاوی مقادیر بیشتری از این ماده شیمیایی هستند.

    تاثیرات ماهی در جلوگیری از انواع بیماری

    ماهی یکی از سالم‌ترین غذاهای روی کره زمین است که خوردن آن باعث جلوگیری از ابتلای خیلی از بیماری‌ها می‌شود و برای سلامت بدن مفید است.در اینجا به چند مورد از تاثیرات ماهی روی انواع بیماری اشاره می‌کنیم.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه ته‌ چین تن‌ ماهی

    ۱- ماهی برای سلامت مغز 

    مصرف ماهی سلامت مغز را تقویت می‌کند. عملکرد مغز شما اغلب با افزایش سن کاهش می یابد.در حالی که زوال ذهنی خفیف طبیعی است، بیماری‌های عصبی تخریب کننده جدی مانند بیماری آلزایمر نیز وجود دارد.

    بسیاری از مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهند که افرادی که ماهی بیشتری می‌خورند، سرعت زوال ذهنی کمتری دارند.

    مطالعات همچنین نشان می‌دهد که افرادی که هر هفته ماهی می‌خورند، ماده خاکستری بیشتری دارند – بافت عملکردی اصلی مغز شما – در بخش‌هایی از مغز که احساسات و حافظه را تنظیم می‌کند.اسید دوکوزاهگزانوئیک چربی امگا ۳ (DHA) به ویژه برای رشد مغز و چشم مهم است.

    ۲- ماهی برای سلامت قلب

    مصرف ماهی خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. حملات قلبی و سکته مغزی دو عامل شایع مرگ زودرس در جهان هستند.

    جای تعجب نیست که بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که به طور منظم ماهی می‌خورند، خطر حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.در یک مطالعه روی بیش از ۴۰۰۰۰ مرد در ایالات متحده مشاهده شد، کسانی که به طور منظم یک یا چند وعده ماهی در هفته می‌خوردند، ۱۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بودند.

    محققان بر این باورند که انواع ماهی‌های چرب به دلیل محتوای بالای اسید چرب امگا ۳ برای سلامت قلب مفیدتر هستند.

    ۳- ماهی برای پیشگیری و درمان افسردگی

    مصرف ماهی به پیشگیری و درمان افسردگی کمک می‌کند. افسردگی یک بیماری روانی رایج است که با خلق و خوی پایین، غمگینی، کاهش انرژی و از دست دادن علاقه به زندگی و فعالیت مشخص می‌شود.

    اگرچه به اندازه بیماری قلبی یا چاقی درباره آن صحبت نمی‌شود، اما در حال حاضر افسردگی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی در جهان است.

    مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به طور منظم ماهی می‌خورند بسیار کمتر در معرض افسردگی قرار دارند.

    آزمایش‌های کنترل‌شده متعدد همچنین نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است با افسردگی مبارزه کرده و اثربخشی داروهای ضد افسردگی را به طور قابل‌توجهی افزایش دهند.

    ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به سایر شرایط روانی مانند اختلال دوقطبی نیز کمک کنند.

    خواص ماهی برای افسردگی

    ۴- ماهی برای بیماری‌های خود ایمنی

    مصرف ماهی ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی را کاهش دهد. بیماری‌های خود ایمنی مانند دیابت نوع ۱ زمانی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بافت‌های سالم بدن حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد.

    چندین مطالعه مصرف امگا ۳ یا روغن ماهی را با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ در کودکان و همچنین نوعی دیابت خودایمنی در بزرگسالان مرتبط می‌کند .

    اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D موجود در ماهی و روغن ماهی ممکن است عامل کاهش دهنده این بیماری باشند.

    برخی از کارشناسان معتقدند که مصرف ماهی ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و ام اس را کاهش دهد، اما شواهد فعلی در بهترین حالت ضعیف هستند.

    ۵- ماهی برای آسم کودکان

    مصرف ماهی ممکن است به پیشگیری از آسم در کودکان کمک کند ، آسم یک بیماری شایع است که با التهاب مزمن راه‌های هوایی شما مشخص می‌شود.

    میزان این وضعیت در چند دهه گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم ماهی با ۲۴ درصد کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان مرتبط است، اما هیچ اثر قابل توجهی در بزرگسالان مشاهده نشده است.

    ۶- ماهی برای سلامت بینایی

    مصرف ماهی از بینایی شما در دوران پیری محافظت می‌کند. دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) یکی از علل اصلی اختلال بینایی و نابینایی است که بیشتر افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    برخی شواهد نشان می‌دهد که ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است در برابر این بیماری محافظت کنند.

    در یک مطالعه، مصرف منظم ماهی با ۴۲ درصد کاهش خطر ابتلا به AMD در زنان مرتبط بود .مطالعه دیگری نشان داد که خوردن ماهی چرب یک بار در هفته با کاهش ۵۳ درصدی خطر ابتلا به AMD نئوواسکولار (“مرطوب”) مرتبط است.

    بیشتر بخوانید :  طرز تهیه ماهی کبابی

    ۷- ماهی برای بهبود اختلالات خواب

    ماهی ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد، اختلالات خواب به طور باورنکردنی در سراسر جهان رایج شده است.

    افزایش قرار گرفتن در معرض نور آبی ممکن است در این اختلال نقش داشته باشد، اما برخی از محققان بر این باورند که کمبود ویتامین D نیز ممکن است دخیل باشد.

    در یک مطالعه ۶ ماهه روی ۹۵ مرد میانسال، یک وعده غذایی با ماهی سالمون ۳ بار در هفته منجر به بهبود خواب و عملکرد روزانه شد. محققان حدس زدند که این به دلیل محتوای ویتامین D است.

    سخن آخر

    از دیگر خواص ماهی که می‌تووانیم به آن اشاره کنیم موارد زیر است.

    • برای رفع نیازهای امگا ۳، خوردن ماهی چرب حداقل یک یا دو بار در هفته توصیه می‌شود.
    • ماهی را به صورت سرخ کرده،کبابی و خام می‌توانید مصرف کنید.
    • اگر گیاهخوار هستید، مکمل‌های امگا ۳ که از ریزجلبک‌ها ساخته شده‌اند را انتخاب کنید.
    • اگر زیاد آفتاب نمی‌خورید و به طور منظم ماهی چرب نمی‌خورید،حتما مکمل ویتامین D مصرف کنید.
    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. آره درسته ماهی خاصیت های زیادی داره، اما یه سری از انواع ماهی ها خوردنشون باعث یه سری مریضی ها میشه که به ضرر بدن انسان هست. لطفاً داخل مقالاتتون یک طرفه قضاوت نکنید در مورد هم خاصیت های ماهی بگید هم مضرات ماهی یا اینکه واسه چه طبعی ماهی خوبه یا برای چه طبعی ماهی مضر هست و بد اینا می تونه اطلاعات افراد رو کامل تر کنه و با اطلاعات بیشتری ماهی رو خرید کنند و استفاده کنند که ماهی آسیبی به بدنشون نزنه.

      1. سلام مرسی از بابت نظرتون، در رابطه با ماهی از نظر همان طب سنتی که اشاره کردید می توان گفت طبع ماهی‌ها معمولا سرد و تر است پس باید از مصرف مواد غذایی سرد با آن خودداری کرد. هرگز همراه ماهی ماست یا دوغ نخورید، ماست و دوغ طبع سردی دارند و مصرف آنها با ماهی که سرد و تر است باعث غلبه سردی و تری در بدن می‌شود که عوارضی مانند سردی معده و بروز ناراحتی‌های عصبی دارد؛در طب سنتی توصیه شده است که همراه ماهی از خوردن تخم‌مرغ، شیر و گوشت‌های دیگر خودداری کنید، چون مصرف این مواد خوراکی با هم تولید سودا می‌کند و این باعث تشدید بیماری‌هایی مانند افسردگی و یبوست می‌شود. همچنین از خوردن آب همراه ماهی دوری کنید. ماهی را برای شام نخورید و آن را در وعده ناهارتان قرار دهید بهترین چاشنی توصیه شده برای ماهی، آب نارنج و سیر است که طبع گرم سیر و ویتامین ث موجود در نارنج مصلحی مناسب برای ماهی است. مصلح هر غذا باعث تعدیل عوارض جانبی احتمالی و بهبود جذب مواد مفید آن می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.