سبک زندگیسلامت و زیبایی

علل و راهکارهای خانگی برای درمان سردرد در بارداری

تجربه سردرد داشتن در دوران بارداری و حاملگی یک مشکل رایج است که در بیشتر موارد جایی برای نگرانی نیست و می‌توان با چند روش خانگی آن را کاهش داد و یا از بین برد. حاملگی تغییرات زیادی را در بدن ایجاد می‌کند.

در واقع تغییر در سطح هورمون‌ها و حجم خون و همچنین ضعیف شدن بدن باعث ایجاد یکسری مشکلات می‌شوند. در این مقاله از قسمت سبک زندگی در مجله اینترنتی اکالا ابتدا دلایل رایج این نوع سردرد مطرح می‌شود؛ سپس چندین روش آسان برای کاهش درد و از بین بردن آن ارائه می‌گردد. 

سردردهای بارداری یکی از مواردی است که خوشبختانه چندان جدی نیست و می‌توان با روش‌های ساده آن را تا حدودی برطرف نمود. توجه کنید که برای سردردهای خیلی شدید که با این روش‌ها قابل درمان نیستند، باید با پزشک در خصوص خوردن دارو مشورت کنید و به هیچ عنوان سرخود دارویی را مصرف نکنید.

دلایل سردرد در دوران بارداری

تحقیقات نشان داده‌ است که حدود ۳۹ درصد از زنان باردار در دوران بارداری دچار سردرد می‌شوند. علت دقیق سردرد با توجه به زمان بارداری و اینکه شخص در کدام سه ماه است، متفاوت است. دلایل رایج سردرد در سه ماه اول، دوم و سوم در ادامه بررسی می‌شود.

سردرد در سه ماه اول بارداری:

در سه ماه اول، بدن خانم باردار دچار تغییرات ناگهانی در یک پروسه زمانی کوتاه می‌شود. تغییرات در هورمون‌ها، افزایش حجم خون و در مواردی افزایش وزن از جمله این تغییرات است. این تغییرات ممکن است سردرد ایجاد کنند و همچنین علائم دیگر بارداری نیز ممکن است بر این سردرد‌ها تاثیر بگذارند و شرایط را بدتر کنند.

بیشتر بخوانید: درمان سریع و خانگی سردرد

سردرد در سه ماه اول بارداری

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    درمان خانگی سردرد در بارداری مجله اینترنتی اُکالا

    فاکتور‌های که ممکن است سردرد را در سه ماه اول بارداری تشدید کنند:

    • حالت تهوع و استفراغ
    • استرس بیش از حد
    • تغذیه نامناسب
    • قند پایین خون
    • کم آبی بدن
    • کم خوابی
    • تغییرات در بینایی 
    • حساسیت به نور که ممکن است میگرن را تحریک کند.
    • بی‌تحرکی

    علاوه بر این، هرخانم بارداری ممکن است به یکسری مواد غذایی حساسیت پیدا کند و در مواردی این خوراکی‌ها ممکن است باعث تحریک سردرد شوند. همانطور که گفته شد، این خوراکی‌ها برای هر شخص متفاوت است، اما محصولات لبنی و شکلات از جمله رایج‌ترین خوراکی‌هایی هستند که این مشکل را ایجاد می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: علائم افسردگی فصلی در زمستان و روش‌ پیشگیری 

    سردرد در سه ماه دوم و سوم بارداری:

    در سه ماهه دوم و سوم بارداری، بدن به تغییرات هورمونی تا حدودی عادت کرده و از این رو فرد کمتر دچار سردرد می‌شود. اما ممکن است این مورد برای برخی از خانم‌های باردار صدق نکند و همچنان سردردهای شدید را تجربه کنند.

    در اواخر دوران بارداری، سردرد ممکن است به دلایل زیر به وجود آید:

    • اضافه وزن زیاد 
    • فشار خون بالا
    • فشارهای عضلانی
    • ضعیف شدن بدن
    • کم‌خوابی
    • رژیم غذایی نامناسب

    سردرد در سه ماه دوم و سوم بارداری

    فشار خون بالا، که در دوران بارداری ایجاد می‌شود، یکی از دلایل شایع ایجاد سردرد است. خانم‌هایی که دچار فشار خون در بارداری می‌شوند، در حالت عادی فشار خون نرمال دارند؛ اما بعد از حدود ۲۰ هفته به طور ناگهانی فشار خون آن‌ها بالا می‌رود. یکی از علائم فشار خون بارداری، سردرد می‌باشد. در خصوص این مورد، حتما باید با پزشک مشورت و طبق توصیه‌های او عمل کرد.

    ۱۰ روش موثر خانگی برای کاهش و درمان سردرد در دوران بارداری:

    پس از اینکه با علل سردرد در دوران بارداری آشنا شدیم در این بخش می‌خواهیم به روش‌های خانگی ساده و سریع برای درمان سردرد در بارداری بپردازیم اما این موارد کدامند؟

    ۱- آب زیاد بنوشید:

    کم‌آبی بدن در دوران بارداری می‌تواند یکی از دلایل ایجاد سردرد باشد. بنابراین نوشیدن مقدار کافی آب می‌تواند از این سردرد تا حدودی جلوگیری کند و علاوه بر این، نوشیدن آب به گردش آنزیم‌ها و پروتئین‌ها در بدن کمک می‌کند. سعی کنید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا از سردرد در امان بمانید.

    بیشتر بخوانید: راهکارهای ساده برای نوشیدن آب بیشتر

    نوشیدن آب برای درمان سردرد در دوران بارداری

    ۲- از کمپرس سرد استفاده کنید:

    در دوران بارداری، ممکن است سردردهای میگرنی به علت گشاد شدن رگ‌های خونی ظاهر شوند. استفاده از کمپرس سرد بر روی پیشانی، می‌تواند به تنگ شدن رگ‌های خونی کمک کرده و در نتیجه درد ناشی از این نوع سردرد را کاهش دهد.

    برای این منظور، می‌توانید کمپرس مخصوص تهیه کنید و یا یک حوله تمیز را در مقداری آب سرد خیس کنید و بعد از چلاندن، آن را روی پیشانی و چشم‌ها بگذارید. این روش برای سردردهای میگرنی توصیه می‌شود.

    بیشتر بخوانید: درمان خانگی و سریع تمامی “مشکلات مو“

    کمپرس سرد برای درمان سردرد در دوران بارداری

    ۳- استفاده از کمپرس گرم:

    • در هنگام بارداری ممکن است مواقعی رگ‌های خونی تنگ شوند و گردش خون در بدن کاهش پیدا کند. کاهش گردش خون نیز می‌تواند منجر به بروز سردرد شود. مشابه روش ارائه شده در قسمت کمپرس آب سرد عمل کنید، اما این بار از آب داغ استفاده کنید.
    • کمپرس آب گرم باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون به مغز می‌شود و از این طریق درد ناشی از سردرد را کاهش می‌دهد. حوله یا کمپرس آب گرم را در قسمتی که احساس درد می‌کنید قرار دهید. این روش برای سردردهای فشاری و عصبی که عموما در قسمت پشت سر ایجاد می‌شوند، مناسب است.

    بیشتر بخوانید: روش تسکین سردردهای فصلی در زمستان

    کمپرس گرم برای درمان سردرد در بارداری

    ۴- مقداری زنجبیل بخورید:

    زنجبیل یک داروی گیاهی برای درمان تهوع است. همچنین از آن می‌توان برای درمان سردرد و به ویژه سردرد میگرنی استفاده کرد. در واقع، زنجبیل پروستاگلاندین را که باعث انقباض ماهیچه‌ها می‌شوند را تحریک می‌کند و از این طریق به کاهش سردرد کمک می‌کند. اگر طعم زنجبیل خام را دوست ندارید، می‌توانید از دمنوش یا چای آن استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز زنجبیل

    استفاده از زنجبیل برای درمان سردرد در بارداری

    ۵- بیشتر بخوابید و یوگا انجام دهید:

    • در برخی از موارد، کم‌خوابی در دوران بارداری باعث تحریک سردردهای مزمن خواهد‌ شد. پس اگر شما هم کم‌خواب هستید و هم سردرد دارید، سعی کنید به مقدار کافی بخوابید.
    • اگر زیاد دچار استرس می‌شوید، تمرینات یوگا را انجام دهید. یوگا مزایای زیادی دارد که علاوه بر کاهش استرس، به شما در بهتر خوابیدن نیز کمک می‌کند. همچنین شما با انجام تمرینات یوگا، ورزش می‌کنید و تحرک لازم را خواهید‌ داشت.

    یوگا برای درمان سردرد در بارداری

    ۶- انجام ماساژ:

    برای کاهش استرس و رفع خستگی، حتما یک دوره ماساژ درمانی پیش از زایمان انجام دهید. اگر نمی‌توانید به مراکز مربوطه مراجعه کنید، خودتان در خانه این کار را انجام دهید. برای این منظور، از شانه تا قسمت پایین مچ دست را ماساژ دهید. به نقاط حساس در این ناحیه توجه کنید و از فشار آن‌ها خودداری کنید. یکی از این نقاط، بین انگشت شست و انگشت اشاره است.

    بیشتر بخوانید: “درمان جوش” با راهکارهای سریع خانگی

    ماساژ برای درمان سردرد در بارداری

    ۷- از روغن نعناع فلفلی استفاده کنید:

    روغن گیاه نعناع فلفلی خاصیت خنک‌کنندگی دارد و برای کاهش فشار مناسب است. همچنین این روغن سردرد را کاهش می‌دهد. برای این منظور، چند قطره از روغن نعناع فلفلی را کف دست بریزید و بین دست‌ها مالش دهید، سپس با دستانتان سر و پیشانی را برای چند دقیقه ماساژ بدهید. برای تاثیر بیشتر، قبل از خواب این کار را انجام دهید.

    بیشتر بخوانید: فواید انواع روغن گیاهی

    روغن فلفلی برای درمان سردرد در بارداری

    ۸- مصرف روغن امگا ۳:

    اضافه کردن روغن‌های مفید به برنامه‌ی غذایی می‌تواند برای کاهش تحریکات احتمالی موثر باشد. اسید چرب امگا ۳، شدت درد و دوره‌ی زمانی سردرد را کاهش می‌دهد. می‌توانید برای این منظور از قرص‌های امگا ۳ استفاده کنید اما یادتان نرود که باید این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید.

    بیشتر بخوانید: خواص فوق‌العاده سیر در دوران بارداری

    روغن امگا 3 برای درمان سردرد در بارداری

    ۹- آبلیمو بنوشید:

    آبلیمو تازه، فواید زیادی دارد. مقابله با سردرد نیز یکی از این فواید است. آب لیمو همچنین به سلامت دستگاه گوارشی و سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بدن خانم‌ها در دوران بارداری ممکن است دچار کمبود ویتامین C شده و این مورد باعث سردرد شود. ناگفته نماند که لیمو سموم را از بدن خارج کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشد. به طور کلی لیمو به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، فواید بسیاری برای خانم‌های باردار دارد.

    بیشتر بخوانید: ۶ خاصیت لیمو برای سلامتی ?

    آبلیمو برای درمان سردرد در بارداری

    ۱۰- از روغن اسطوخودوس استفاده کنید:

    روغن اسطوخودوس یا لوندر خاصیت آرامش‌بخشی دارد. بنابراین مقداری از این روغن را روی پیشانی بمالید و ماساژ دهید، این کار به کاهش درد ناشی از سردرد کمک می‌کند. انواع مقالات جدید و متنوع را می‌توانید در “مجله اینترنتی اُکالا“ مشاهده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز اسطوخودوس

    روغن اسطخودوس برای درمان سردرد در بارداری

    در این مقاله با علل و درمان سریع و خانگی سردرد در دوران بارداری آشنا شدیم. شما از چه روش‌های دیگری برای درمان این مشکل استفاده می‌کنید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

     

    منابع: medicalnews / parenting

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.