دانستنی

۱۲ ترفند خانگی برای تسکین سردردهای فصلی در زمستان

سردردهای فصلی یکی از بیماری‌های شایع فصل زمستان است که معمولا به دلیل حساسیت یا آلرژی به هوای سرد ایجاد می‌شود. یاد گرفتن نکات مقابله با سردردهای فصلی در زمستان به شما کمک می‌کند تا برای همیشه از شر این دردهای آزاردهنده راحت شوید. در این مقاله از مجله دانستنی‌ها در اکالا بلاگ می‌توانید با چند ترفند خانگی برای تسکین سردرد ناشی از هوای سرد آشنا شوید.

راه‌های رفع سردرد در زمستان

سرمای هوا در فصل زمستان موجب انقباض و تنگ شدن رگ‌های سر می‌شود و همین موضوع منجر به بروز سردرد در زمستان می‌شود. معمولا افرادی که به آلرژی، میگرن یا سینوزیت مبتلا هستند، بیشتر با قرار گرفتن در هوای سرد دچار سردرد می‌شوند.

اما برای مقابله با سردردهای فصلی در زمستان چه کار کنیم و چطور این دردهای آزاردهنده را درمان کنیم؟ در ادامه می‌توانید با راهکارهایی کاربردی برای درمان سردرد ناشی از سرما آشنا شوید.

۱- کافئین مصرف کنید

اولین و بهترین راهکاری که از قدیم برای سردردهای فصلی در زمستان استفاده می‌شد، مصرف کافئین است. اگر با قرار گرفتن در معرض هوای سرد دچار سردرد شده‌اید، بهتر است به سرعت مقداری چای یا قهوه درست کنید و چند لیوان چای کمرنگ و داغ یا مقداری قهوه میل کنید.

مصرف کافئین موجب کاهش استرس و آرامش مغز می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن مقداری چای یا قهوه می‌توانید به بهبود خلق و خو، آرامش رگ‌های خونی، افزایش هوشیاری و همچنین کاهش دردهای ناشی از آلرژی فصلی کمک کند.

به خاطر داشته باشید که اگر به سردردهای میگرنی مبتلا می‌شوید، کافئین برای شما چندان مناسب نیست و بهتر است به جای آن از دمنوش‌های گیاهی فاقد کافئین استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: علت خواب آلودگی در فصل بهار چیست؟

    راه‌های رفع سردرد در زمستان

    ۲- از روغن سیاه دانه استفاده کنید

    یکی دیگر از روش‌های درمان سردردهای فصلی در زمستان استفاده از روغن سیاه دانه است. برای این کار باید مقداری از روغن سیاه دانه را روی پیشانی و پشت گوش‌ها بمالید یا چند قطره از آن را بعد از بخور آب گرم داخل سوراخ بینی بریزید تا سردرد شما برطرف شود.

    ۳- از بخور گرم استفاده کنید

    گرم کردن سر و تنفس با بخار گرم یکی از موثرترین راهکارها برای درمان سردردهای ناشی از سرما است. برای این کار باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در مقابل بخار آب گرم قرار بگیرید تا سر و نفستان گرم شود. در حین بخور دادن حتما چند نفس عمیق بکشید تا بخار گرم وارد بینی‌تان شود.

    بیشتر بخوانید: علائم آلرژی‌ فصلی در زمستان + روش‌های درمان آن

    ۴- حرکات یوگای گردن و شانه را امتحان کنید

    یکی دیگر از راه‌های درمان حساسیت در منزل این است که وقت بگذارید و حرکات سبک یوگای گردن و شانه را انجام دهید. یوگا یکی از بهترین روش‌های درمان سردرد است که به کاهش استرس نیز کمک می‌کند.

    تحقیقات نشان می‌دهد که یوگا می‌تواند به طور طبیعی سردردهای ناشی از آلرژی و حتی سردردهای میگرنی را تا حد زیادی درمان کند. برای این کار باید از مجموعه آساناهای یوگا آینگار که مخصوص گردن و شانه هستند، استفاده کنید.

    رفع سردرد در زمستان با ماساژ پوست سر

    ۵- پوست سرتان را با روغن ماساژ دهید

    یکی از ضررهای فصل زمستان برای افرادی که به سرما آلرژی دارند، سردردهای شدید و آزاردهنده است. اگر بعد از قرار گرفتن در معرض هوای سرد دچار سردرد شده‌اید، می‌توانید مقداری روغن نارگیل یا روغن خردل را گرم کنید و پوست سرتان را با روغن گرم ماساژ دهید.

    ماساژ سر با روغن گرم به تسکین سریع سردرد و آرامش عضلات سر کمک می‌کند و احتمال بروز حملات میگرنی را نیز کاهش می‌دهد.

    ۶- سرتان را ببندید و استراحت کنید

    برای درمان سردردهای ناشی از سرما بهتر است قبل از هر کاری سرتان را با یک شال گرم ببندید و سپس برای چند ساعت استراحت کنید. گرم کردن سر در کنار خوابیدن به درمان سردرد کمک زیادی می‌کند.

    بیشتر بخوانید: آلرژی بهاری چیست؟ + روش درمان آن

    ۷- از دمنوش زنجبیل تازه استفاده کنید

    زنجبیل یک ضد التهاب و تسکین دهنده فوری است که می‌توانید از دمنوش آن برای مقابله با سردردهای فصلی در زمستان استفاده کنید. مصرف دمنوش زنجبیل بدن شما را گرم می‌کند و درد را کاهش می‌دهد.

    برای تهیه دمنوش زنجبیل تازه باید مقداری زنجبیل تازه را خرد کنید و در قوری بریزید و سپس قوری را با آب جوش پر کنید و برای ۲۰ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید. حالا می‌توانید این دمنوش را با کمی عسل میل کنید.

    رفع سردرد در زمستان با نوشیدن دمنوش زنجبیل

    ۸- سرتان و بینی‌تان را بپوشانید

    اگر به سرما آلرژی دارید، باید قبل از بیرون رفتن حتما از کلاه و شال استفاده کنید و جلوی پیشانی و بینی‌تان را بپوشانید. برخورد باد با سر و تنفس سرد موجب ایجاد سردردهای فصلی می‌شود.

    از طرف دیگر اگر با قرار گرفتن در سرما دچار سردرد شده‌اید، باید به محض رسیدن به خانه سرتان را با کلاه یا شال بپوشانید و در معرض هوای گرم قرار بگیرید. می‌توانید یک کلاه سرتان کنید و برای چند دقیقه در مقابل بخاری بنشینید تا سرتان کاملا گرم شود.

    ۹- سوپ داغ بخورید

    خوردن یک کاسه سوپ داغ با آب مرغ و سبزیجات مختلف می‌تواند به گرم شدن بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند. برای درمان سردرد ناشی از هوای سرد می‌توانید از مقداری سوپ رقیق شده استفاده کنید. سوپ داغ درست مثل دمنوش‌های گیاهی گرم بدن شما را از درون گرم و به رفع سردرد کمک می‌کند. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید در سوپ از مقداری زنجبیل یا دارچین استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: سرماخوردگی و آنفولانزا چه تفاوتی با هم دارند؟

    ۱۰- بدنتان را هیدراته نگه دارید

    یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد سردرد در فصل زمستان کم آبی بدن است. از آن جایی که در فصول سرد سال تشنگی کمتری را احساس می‌کنیم، بدن ما بیشتر دچار کم آبی می‌شود. اگر در هوای سرد سردرد شدیدی را تجربه می‌کنید، بهتر است شروع به خوردن آب گرم کنید.

    نوشیدن آب گرم در فصول سرد بدن شما را هیدراته و گرم می‌کند. برای اینکه مطمئن شوید بدن شما دچار کم آبی شده یا خیر باید رنگ ادرار خود را بررسی کنید. اگر رنگ ادرار شما زرد است، یعنی باید آب زیادی بنوشید تا رنگ آن شفاف شود.

    ۱۱- یک حوله گرم روی پیشانی خود قرار دهید

    راهکار بعدی برای درمان فوری سردرد شدید قرار دادن یک حوله گرم روی پیشانی است. برای این کار می‌توانید حوله را روی بخاری گرم کنید و روی سرتان قرار دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا سرتان از داخل گرم شود.

    اگر گرم کردن حوله برایتان سخت است، می‌توانید از کیسه آب گرم برای این کار استفاده کنید. از آن جایی که علت سردرد با باد کولر نیز مربوط به سرما است، می‌توانید برای درمان سردردهای ناشی از باد کولر نیز از همین ترفند استفاده کنید.

    رفع سردرد در زمستان با نوشیدن دمنوش بابونه

    ۱۲- دمنوش بابونه میل کنید

    تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف دمنوش بابونه یک روش ساده برای درمان سردرد است. بابونه خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان سردرد نیز مفید است که به دلیل وجود ماده‌ای به نام کورکومین به درمان سردرد و آرامش بدن کمک زیادی می‌کند. برای تهیه دمنوش بابونه باید مقداری بابونه خشک را در قوری بریزد و آن را برای ۱۵ دقیقه با آب جوش دم کنید.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد مقابله با سردردهای فصلی در زمستان پاسخ داده‌ایم.

    علت بروز سردردهای فصلی در زمستان چیست؟

    چرا وقتی باد به سرم میخوره سردرد میگیرم؟ بهتر است بدانید که سرما موجب ضعف سیستم ایمنی بدن؛ باریک شدن رگ‌های خونی و همچنین بروز آلرژی می‌شود. افرادی که به سرما آلرژی دارند، معمولا با قرار گرفتن در هوای سرد و برخورد باد با سر و تنفس دچار سردرد می‌شوند.

    برای رفع سردرد ناشی از هوای سرد از چه دمنوش‌هایی استفاده کنیم؟

    برای درمان سردرد در فصل زمستان می‌توانید از دمنوش زنجبیل و دمنوش بابونه استفاده کنید. سردرد یکی از مشکلات آزاردهنده است که متاسفانه افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

    اگر در هوای سرد دچار سردرد می‌شوید، قبل از هر چیزی باید سرتان را خوب بپوشانید و به جای مصرف مسکن‌های مضر و آسیب‌زننده، ابتدا از روش‌های خانگی برای درمان این سردردها استفاده کنید.

    منابع:

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.