دانستنی

علت خواب آلودگی در فصل بهار چیست؟ + راه‌های مقابله با آن

حتما برای شما هم پیش آمده که با آغاز فصل بهار دچار خواب آلودگی و احساس کسل بودن شوید. به طوری که هر چقدر هم می‌خوابید باز هم دوست دارید بیشتر استراحت کنید و انگار خستگی از تن شما خارج نمی‌شود.

تا به حال فکر کردید که علت این موضوع چیست و چرا ما همزمان با تغییر فصل و آمدن بهار دچار خواب آلودگی می‌شویم؟ در این قسمت از اکالا بلاگ از علت خواب آلودگی در بهار و راه‌های مقابله آن به شما می‌گوییم.

دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

در ادامه به چند دلیل مهم برای خواب آلودگی در فصل بهار اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- تغییر در ساعات روز و مدت زمان تابش نور خورشید

همزمان با آغاز فصل بهار تغییراتی در ساعات روز و مدت زمان تابش نور خورشید پدید می آید. یعنی روزها به سمت طولانی شدن پیش می‌روند و در پی آن ساعات تابش نور خورشید افزایش می‌یابد.

این تغییر در ساعت به معنی تغییر در میزان خواب ما است. علاوه بر این تابش نور خورشید باعث می‌شود میزان هورمون ملاتونین (هورمون تنظیم کننده خواب) در بدن ما صبح‌ها زودتر پایین برود. بنابراین نور خورشید و میزان آن رابطه مستقیمی بر هورمون‌های بدن انسان و نحوه و میزان خواب او دارد.

بدن ما در آغاز فصل جدید در حال تطبیق خود با این طولانی شدن ساعات روز است. این مسئله در خانم‌ها به علت چرخه‌های قاعدگی در زنان می‌تواند تشدید هم یابد چرا که فقر آهن موجب ایجاد حس کسالت و بیحالی می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- رطوبت بالای هوا در فصل بهار

    از طرفی فصل بهار با خود رطوبت بالایی به همراه دارد و گرمی و رطوبت هوای این فصل سبب می‌شود افرادی که طبع گرم و مرطوب و حتی سرد و مرطوب دارند و رطوبت بدنشان زیاد است در فصل بهار خواب آلوده شوند.

    دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

    ۳- گرده‌های گل‌ها و گیاهان

    از آنجایی‌ که گل‌ها و گیاهان در فصل بهار شروع به گرده افشانی می‌کنند، وجود این ذرات ریز در هوا و ورود آن‌ها از راه تنفس به بدن انسان می‌تواند حساسیت‌هایی را ایجاد کند که منجر به بی حالی و کسالت و خواب آلودگی هم بشوند.

    همه این مسائل نشان می‌دهد که انسان نیز بخشی از چرخه طبیعت و ناگزیر از این تغییرات است اما از آنجایی که این روزها افراد به دلیل مشغله زیاد نمی‌توانند تا هر وقت دلشان می‌خواهد بخوابند باید راهکاری برای جلوگیری از این خواب‌آلودگی به کار ببندیم تا فصل خواب آلودگی که البته زمان کوتاهی هم دارد و شاید تنها دو سه هفته طول بکشد را بگذرانیم.

    بیشتر بخوانید: تاثیر حرکات ورزشی در درمان افسردگی!

    راهکارهای مقابله با خواب آلودگی در بهار

    در اینجا چند راهکار برای مقابله با خواب آلودگی را مرور می‌کنیم:

    ۱- استفاده از مواد خوراکی با طبع گرم و خشک

    در این فصل از خوردن دوغ ماست گوجه و خیار که همگی طبع تری دارند باید پرهیز کنید و به جای آن از مواد با طبع خشک مثل خرما عسل و آجیل استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: با این خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها بی‌خواب می‌شوید!

    ۲- بیشتر در معرض نور خورشید باشید

    نور خورشید می‌تواند همانند یک منبع انرژی بدن شما را شارژ کند و شما را برای یک روز با نشاط و پر انرژی آماده کند. نور خورشید سبب ترشح هورمون شادی (سروتونین) در بدن می‌شود و از تولید ملاتونین (هورمون خواب) جلوگیری می‌کند. بنابراین تا می‌توانید بیرون از خانه وقت بگذرانید و در معرض تابش نور قرار بگیرید.

    راهکارهای مقابله با خواب آلودگی در بهار

    ۳- دوش بگیرید

    برای رفع خواب آلودگی متناوب دوش آب سرد و گرم بگیرید تا گردش خون در بدن افزایش پیدا کند در نتیجه حالت خواب آلودگی رفع شود.

    ۴- ورزش کنید

    تحرک علاوه بر افزایش گردش خون در بدن خلق و خو را نیز بهبود می‌بخشد بنابراین یکی از بهترین راهکارها ورزش کردن آن هم در فضای بیرون و هوای تازه است.

    بیشتر بخوانید: چگونه در تعطیلات نوروز به ورزش کردن ادامه دهیم؟

    ۵- ساعات خواب منظم داشته باشید

    سعی کنید ساعت خواب منظمی داشته باشید و راس ساعت مقرری به رختخواب بروید و از آن طرف هم در زمان مقرر بیدار شوید. حفظ این برنامه به کاهش خواب آلودگی شما کمک می‌کند. یک چرت میان روز بیست دقیقه‌ای می‌تواند شما را به حفظ این برنامه کمک کند.

    ۶- رژیم غذای سالم و تازه بگیرید

    استفاده از غذاهای سالم و تازه و همچنین گنجاندن ویتامین در رژیم غذایی‌مان که در میوه‌های بهاری به وفور یافت می‌شود می‌تواند متابولیسم بدن را سرعت ببخشد. افزایش سرعت متابولیسم و بازگشت آن به حداکثر میزان خود می‌تواند خواب آلودگی را از بدن دور کند و شما را با نشاط و انرژی مهیای انجام کارهای روزانه‌تان بکند.

    توجه به رژیم غذایی برای مقابله با خواب آلودگی در فصل بهار

    ۷- توجه به طب سنتی

    خوشبختانه در طب سنتی ما نیز راهکارهایی برای کاهش خواب آلودگی بهاری وجود دارد. از جمله بوییدن گل‌های خوشبو مانند شمعدانی، یاس، میخک، بابونه و گل محمدی، مصرف دمنوش بهار نارنج، زنجبیل، نعناع، چای کوهی یا چای سبز، کاهش مصرف نمک، تنفس عمیق، آب گرم، لیمو و عسل و مصرف جنسینگ.

    شما چه راهکاری برای کاهش خواب آلودگی بدن در فصل بهار می‌شناسید؟ آن‌ها را در این مطلب از مجله دانستنی اکالا با ما به اشتراک بگذارید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.