دانستنی

سرماخوردگی و آنفولانزا چه تفاوتی با هم دارند؟

سرماخوردگی و آنفولانزا دو بیماری شایع فصل زمستان هستند که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. این دو بیماری از نظر علائم و شدت تفاوت‌هایی دارند که با شناخت آن‌ها می‌توان بیماری را سریع‌تر تشخیص و درمان کرد. با اینکه سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو ناشی از ویروس‌ها هستند، اما تفاوت‌های زیادی در علائم، شدت بیماری و احتمال عوارض جانبی دارند؛ از این رو در این مقاله از اکالا بلاگ به بررسی تفاوت‌های سرماخوردگی و آنفولانزا پرداخته‌ایم.

سرماخوردگی چه علائمی دارد؟

اغلب اوقات سرماخوردگی با گلودرد شروع می‌شود و بعد از یک یا دو روز از بین می‌رود. در روزهای چهارم و پنجم سرماخوردگی علائمی از جمله آبریزش بینی و گرفتگی بینی همراه با سرفه ظاهر می‌شود. برخی اوقات این علائم با تب خفیفی همراه است که بیشتر در کودکان احتمال دارد.

این علائم اشاره شده در سرماخوردگی تقریبا یک هفته طول می‌کشد و در سه روز اول، احتمال سرایت بیماری به دیگران وجود دارد و شما می‌توانید سرماخوردگی را به افراد دیگر منتقل کنید. در صورت عفونت باکتریایی اغلب علائم سرماخوردگی بیش از یک هفته طول می‌کشد و نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک دارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لیمو عسلی برای سرماخوردگی

آنفولانزا چه علائمی دارد؟

آنفولانزا علائمی شدیدتر از سرماخوردگی دارد و نشانه‌های آن سریع‌تر آغاز می‌شود. علائم آنفولانزا شامل گلودرد، تب، سردرد، گرفتگی بینی، سرفه و گاهی با درد عضلانی همراه است. این علائم معمولا بین ۲ تا ۵ روز بهبود می‌یابد و در حالت‌هایی که با عفونت همراه باشد بهبودی آن تا چند هفته طول می‌کشد.

ویروس آنفولانزا نیز مانند سرماخوردگی از طریق مخاط بینی، چشم یا دهان وارد بدن می‌شود و با دست زدن به این نقاط بدن به ویروس آلوده می‌شوید. به همین دلیل شستشوی دست‌ها برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا توصیه می‌شود.

پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

    پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا از اهمیت بسیاری برخوردار است و به شما کمک می‌کند تا از این بیماری‌ها جلوگیری کرده و سلامتی خود را حفظ کنید. در ادامه، به برخی از روش‌های پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا اشاره شده است:

    ۱- واکسیناسیون

    برای پیشگیری از آنفولانزا، واکسیناسیون سالانه توصیه می‌شود. تزریق واکسن باعث افزایش ایمنی در برابر ویروس‌های آنفلوانزا می‌شود. همچنین، برخی از گروه‌های سنی مانند افراد مسن، کودکان، و افراد با بیماری‌های خاص به طور ویژه نیاز به واکسیناسیون دارند.

    ۲- شستشوی دست‌ها

    شستشوی دست به صورت منظم و صحیح از روش‌هایی است که با پیشگیری از انتقال ویروس ها و باکتری‌ها از ابتلا به آن نیز جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: علائم آنفولانزا در زمستان و روش‌های درمان آن

    ۳- اجتناب از تماس با افراد مبتلا

    در صورتی که با افرادی که به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا هستند، تماس داشته باشید، احتمال انتقال ویروس‌ها به شما افزایش می‌یابد. سعی کنید از تماس با افراد مبتلا اجتناب کنید یا از ماسک استفاده نمایید.

    پوشاندن دهان و بینی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

    ۴- تقویت سیستم ایمنی

    مراقبت از سلامت عمومی و تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مناسب، ورزش منظم، خواب کافی و کاهش استرس به شما کمک می‌کند تا در برابر عفونت‌ها مقاومت بیشتری داشته باشید.

    بیشتر بخوانید: آیا با موهای خیس بعد از حمام در هوای سرد سرما می‌خوریم؟

    ۵- پوشاندن دهان و بینی با ماسک

    پوشاندن دهان و بینی در محیط‌هایی که احتمال انتقال ویروس‌ها بالاست (مثل محل کار یا محل‌های پرتردد) از انتقال ویروس جلوگیری می‌کند.

    ۶- استفاده از دستمال کاغذی

    برای عطسه و سرفه، از دستمال کاغذی به جای دستان خود استفاده کنید و دستمال‌ها را به صورت منظم دور بریزید. این کار می‌تواند انتقال ویروس‌ها را کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: لیست کامل دمنوش‌های سرماخوردگی

    راه های درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

    سرماخوردگی و آنفولانزا اکثراً ناشی از ویروس‌ها هستند و به طور کلی این بیماری‌ها با رعایت برخی نکات درمان می‌شود. در ادامه به برخی از راه‌های درمان سرماخوردگی و آنفولانزا پرداخته‌ایم:

    ۱- استراحت و نوشیدن مایعات

    استراحت برای بهبود سریع‌تر بدن لازم است. مصرف مایعات نیز به حفظ آب بدن کمک کرده و از خشکی حلق جلوگیری می‌کند. مصرف آب، نوشیدنی‌های گرم مانند چای و شیر در روند بهبود بیماری موثر است.

    راه های درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

    ۲- بهبود علائم بیماری با مصرف دارو

    مصرف داروهای ضدعفونی برای کاهش علائمی مانند تب و درد مفید است. همچنین داروهای ضدسرفه، ضداحتقان و ضدآلرژی نیز برخی از این علائم را کاهش می‌دهند.

    ۳- استفاده از بخور

    بخور علائم گرفتگی و خشکی حلق را بهبود داده و تنفس را آسان می‌کند. همچنین، اضافه کردن عصاره‌های گیاهی یا روغن‌های ضد باکتری به بخور تاثیر مثبت دارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انار پخته برای سرماخوردگی

    ۴- مصرف مواد غذایی آبکی

    مصرف مواد غذایی نرم و آبکی، مانند انواع سوپ و نوشیدنی‌های گرم علائم بیماری را تا حد زیادی تسکین می‌دهد.

    تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

    ۵- درمان‌های گیاهی

    برخی گیاهان دارویی دارای خواص ضدعفونی و ضدالتهابی هستند که در تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا موثرند. هرچند درمان‌های گیاهی نباید جایگزین مشاوره پزشک شوند و با توجه به موانع فردی مصرف شوند. در ادامه به چندین گیاه با خواص درمانی اشاره شده است:

    • اکالیپتوس: اکالیپتوس برای درمان گرفتگی بینی و بهبود گلو درد موثر است.
    • نعناع: نعناع با خواص ضدالتهابی و ضداحتقانی خود می‌تواند علائم سرماخوردگی را تسکین داده و به بهبود گلودرد و سرفه نیز کمک می‌کند.
    • آلوئه ورا: آلوئه‌ورا یکی از گیاهان با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و تسکین‌دهنده است که می‌توان به صورت موضعی یا به عنوان عصاره آماده مصرف کرد.
    • زنجبیل: گیاه زنجبیل نیز دارای خواص ضدالتهابی، ضدعفونی است که با افزایش گرما در بدن موجب بهبود علائم سرماخوردگی می‌شود. زنجبیل را می‌توان به عنوان چای یا همراه با غذا و نوشیدنی‌ها مصرف کرد.

    با آگاهی از علائم سرماخوردگی و آنفولانزا که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا ذکر شد می‌توان با درمان‌های خانگی و سنتی و همچنین درمان‌های پزشکی سریع‌تر آن را درمان کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.