دانستنی

آیا با موهای خیس بعد از حمام در هوای سرد سرما می‌خوریم؟

احتمالا از دوران کودکی مادرتان همیشه مراقب بود که با موی خیس در هوای سرد به بیرون از منزل نروید. اکثر افراد گمان می‌کنند که خیس بودن مو در هوای سرد موجب سرماخوردگی می‌شود، اما این موضوع تا چه حد صحت دارد؟ آیا با موهای خیس بعد از حمام در هوای سرد سرما می‌خوریم یا این موضوع افسانه‌ای بیش نیست؟ در این مقاله از بخش دانستنی از مجله اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که آیا هوای سرد موجب سرما خوردن می‌شود یا خیر.

آیا بیرون رفتن در سرما با موهای خیس شما را بیمار می‌کند؟

اگر با موی خیس بیرون برویم سرما می‌خوریم؟ بهتر است بدانید که خیس بودن مو در هوای سرد موجب می‌شود تا شما سردی هوا را چندین برابر بیشتر ایجاد کنید، اما این موضوع نمی‌تواند سبب سرماخوردگی شود. سرماخوردگی در اثر انتقال ویروس در بدن ایجاد می‌شود. خیس بودن موها هیچ تاثیری بر انتقال ویروس‌ها در بدن ندارد. در حقیقت سرماخوردگی زمانی اتفاق می‌افتد که یک ویروس با غشاهای مخاطی شما تماس پیدا کند و موجب ایجاد پاسخ ایمنی در بدن شود و دمای بدن شما هیچ تاثیری بر سرماخوردگی ندارد.

آیا سردی هوا باعث سرماخوردگی با موهای خیس می شود

آیا سردی هوا دلیل سرما خوردن است؟

بهتر است بدانید که کاهش حرارت بدن به هیچ عنوان موجب سرماخوردگی نمی‌شود و معمولا سرماخوردگی به دلایل دیگری بستگی دارد. در ادامه به مهم‌ترین دلایل سرماخوردگی در هوای سرد اشاره شده است.

ویروس سرماخوردگی از قبل در بدن شما وجود دارد: اگر ویروس سرماخوردگی از قبل در بدن شما وجود داشته باشد، خیس بودن موها و سرمای هوا می‌تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش دهد. در این شرایط ممکن است به دلیل ویروسی که وارد بدنتان شده، علائم سرماخوردگی را تجربه کنید.

رشد ویروس‌ها در هوای سرد بیشتر است: جالب است بدانید که برخی از ویروس‌ها در هوای سرد بیشتر رشد می‌کنند و از همین رو همیشه بین سرد شدن هوا و افزایش عفونت‌های ویروسی رابطه مستقیمی وجود دارد. هر چند این موضوع با دمای بدن شما ارتباطی ندارد و مهم نیست با موهای خیس یا موهای خشک در یک محیط آلوده حاضر شوید، به هر حال زمانی که ویروس‌ها در هوا پخش باشند، احتمال بروز سرماخوردگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: سرماخوردگی و آنفولانزا چه تفاوتی با هم دارند؟

    مخاط بینی شما در هوای سرد خشک می‌شود: سرمای هوا و رطوبت کم در فصل زمستان موجب خشک شدن مخاط بینی می‌شود و از همین رو در فصول سرد سال همه ما بیشتر مستعد عفونت‌های سینوسی قرار داریم. به علاوه اکثر ما در هوای سرد بیشتر در معرض سیستم‌های گرمایشی قرار می‌گیریم که گرمای حاصل از این سیستم‌های گرمایشی نیز موجب خشک شدن مخاط بینی می‌شود و خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهد.

    به آلرژی یا سینوزیت مبتلا هستید: چرا زمانی که با موهای خیس در هوای سرد قرار می‌گیریم، احساس سرماخوردگی می‌کنیم؟ قبل از هر چیزی باید بدانید که ابتلا به سینوزیت و آلرژی مهم‌ترین دلیلی است که موجب می‌شود با قرار گرفتن در هوای سرد، احساس سرماخوردگی کنید. در برخی افراد سرمای هوا موجب التهاب سینوس‌ها و عود کردن علائم سینوزیت می‌شود. در این شرایط ترشحات سینوس‌ها افزایش پیدا می‌کند و شما علائمی مثل آبریزش، سردرد و گاهی اوقات سرفه را تجربه می‌کنید.

    بیشنر بخوانید: ترفندهای ساده و آسان برای درمان سرماخوردگی در منزل

    سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده است: هوای سرد موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود، اما این که چرا این اتفاق می‌افتد به طور دقیق مشخص نیست. برخی مطالعات نشان می‌دهد که سیستم ایمنی داخل بینی ما از طریق ویزیکول‌ها، به ویروس‌ها حمله می‌کند و زمانی که هوایی که تنفس می‌کنیم، گرم‌تر است، این مکانیسم دفاعی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. در هوای سرد ویزیکول‌های داخل بینی ما که مسئول جذب ویروس‌ها هستند، کمتر تولید می‌شوند و عملکرد ضعیف‌تری دارند و به همین دلیل احتمال سرماخوردگی در هوای سرد بیشتر می‌شود.

    آیا سردی هوا باعث سرماخوردگی با موهای خیس می شود

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از رایج‌ترین سوالات شما در مورد این که آیا با موهای خیس بعد از حمام در هوای سرد سرما می‌خوریم یا خیر پاسخ داده‌ایم.

    عوارض خوابیدن با موهای خیس چیست؟  خوابیدن با موی خیس موجب سردرد و عود کردن علائم سینوزیت، گره خوردن مو، کدر شدن موها، تحریک پوست سر و بروز عفونت‌های قارچی در سر می‌شود.

    آیا با موهای خیس بعد از حمام در هوای سرد سرما می‌خوریم؟ در پاسخ به این سوال که آیا با موهای خیس بیرون رفتن در هوای سرد باعث مریضی می‌شود یا خیر باید بگوییم که بیرون رفتن در هوای سرد با موهای خیس موجب سرماخوردگی نمی‌شود، اما اگر ویروس سرماخوردگی از قبل در بدن شما وجود داشته باشد، قرار گرفتن در معرض هوای سرد می‌تواند خطر بروز سرماخوردگی را افزایش دهد.

    بیشتر بخوانید: چه غذاهایی برای سرماخوردگی بخوریم؟

    چرا سیستم ایمنی بدن در هوای سرد ضعیف می‌شود؟ در بینی ما ویزیکول‌هایی وجود دارد به موجب جذب ویروس‌ها می‌شوند. در هوای سرد عملکرد این ویزیکول‌ها کاهش پیدا می‌کند و ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها کاهش پیدا می‌کند و این موضوع موجب می‌شود تا خطر سرماخوردگی افزایش پیدا کند.

    به طور کلی بیرون رفتن با موهای خیس در هوای سرد موجب سرماخوردگی نمی‌شود، اما عوامل زیادی هستند که در هوای سرد خطر بروز سرماخوردگی را افزایش می‌دهند. به خاطر داشته باشید که اگر با موهای خیس در هوای سرد قرار بگیرید، ممکن است بدن شما سرمای بیشتری را احساس کند و این موضوع موجب تشدید علائم سینوزیت یا آلرژی می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.