سبک زندگینکات خانه داری

روش و زمان تعویض کردن ملحفه‌ها؛ از نکات مهم خانه داری

تخت خواب یا رختخواب جایی است که ما تقریباً یک‌سوم از عمر خود را در آنجا می‌گذاریم و در تماس مستقیم با پوست و بدن ما است. پوسته‌های مو و پوست، روغن پوست یا موهای چرب، گردوغبار از مواردی است که روی ملحفه‌ها جمع می‌شود و ممکن است موجب بروز بیماری شود. اگر حیوان خانگی نیز دارید باید موی این حیوانات را نیز به این موارد اضافه کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند که ملحفه‌ها را هفته‌ای یک‌بار بشویید یا تعویض کنید. 

در این مقاله از اکالابلاگ نحوه انجام بهترین روش‌ها، نکات و چرایی توصیه‌های ذکر شده برای انجام این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

زمان تعویض ملحفه‌ها

طبق بررسی کارشناسان و متخصصان پوست و مو و حتی صاحب‌نظران در حوزه سیستم تنفسی بدن انسان، باید یک‌بار در هفته ملحفه‌های خود را عوض کنید یا بشویید.

زمان تعویض ملحفه‌ها

 اگر بخواهید عمیقاً راجع به این قضیه فکر کنید در نظر بگیرید که شما هر شب ساعت‌ها را در رختخواب می‌گذرانید و ملحفه‌های شما پوسته‌های پوست و مجموعه‌ای از مایعات و روغن‌های بدن را جمع می‌کند. سپس مواردی مانند گردوغبار، کنه‌های گردوغبار و (اگر گربه یا سگ دارید) موهای حیوان خانگی وجود دارد. برخی از این ذرات و موارد با چشم غیرمسلح ابداً قابل رویت نیست.

شستن منظم ملحفه‌ها را به یک روتین در زندگی خود تبدیل کنید تا از شر این ضایعات خلاص می‌کند، اگر ترجیح می‌دهید کمتر درگیر شستشو شوید، توصیه می‌کنیم یک سری ملحفه دیگر داشته باشید تا حداقل بتوانید آنها را هر هفته عوض کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اما روشی که استفاده می‌کنید به‌اندازه دفعات شستن اهمیت دارد. اگر این کار را درست انجام دهید، ضمن افزایش عمر ملحفه‌های خود می‌توانید کاملاً مطمئن شوید که واقعاً تمیز می‌شوند.

    بیشتر بخوانید: ۹ ترفند برای جمع کردن مو از روی موکت و فرش

    چرا هفته‌ای یکبار؟

    ما تنها کسانی نیستیم که توصیه می‌کنیم ملحفه‌ها را به‌صورت هفتگی تعویض یا بشویید. این توصیه تقریباً جهانی از اکثر منابع متخصص است، از جمله پنج کتابی که ما آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

    شستن ملحفه‌ها را جدی بگیرید!

    اگر سر شما شلوغ است و درگیر انواع کارهای ریزودرشت هستید این کار را به خشک‌شویی محله بسپارید، تغییر هفتگی ملحفه‌ها ممکن است دردسرساز به نظر برسد؛ اما باتوجه‌به اینکه احتمالاً یک‌سوم عمر خود را در رختخواب می‌گذرانید، تمیز نگه‌داشتن ملحفه‌ها حتماً ارزشش را دارد.

    قبل از شستشو لکه‌ها را برطرف کنید

    اگر لکه‌های قابل‌توجهی روی ملحفه‌های شما وجود دارد، توصیه می‌کنیم آنها را با یک پاک‌کننده لکه نام‌آشنا و معتبر که برای اکثر لکه‌های غذاها، کثیفی‌ها و مایعات مؤثر عمل می‌کند، لکه‌ها را برطرف کنید. 

    قبل از شستشو لکه‌ها را از روی ملحفه ها برطرف کنید

    دستورالعمل‌های روی پاک‌کننده را حتماً مطالعه کنید؛ زیرا ممکن است روی آن ذکر شده باشد که ناحیه لک شده را با مایع پاک‌کننده اشباع‌ کنید یا مثل شستن رخت‌ها درگذشته پارچه ملحفه را در دوطرفه لکه بگیرید، و آن‌ها را به‌خوبی و محکم روی هم بمالید (باید جوری این‌کار انجام دهید که لکه کاملا تغییر رنگ دهد) همچنین می‌توانید بعد از اینکه ملحفه‌ها را از روی تختتان جدا کردید، ناحیه لکه‌دار را با مایع لکه پاک‌کن کاملاً اسپری کنید و سپس آن‌ها را در گوشه‌ای بیندازید و بعد هنگام شستن عمل مالش پارچه را آن‌طور که توضیح دادیم انجام دهید.

    بیشتر بخوانید: نحوه خانه تکانی اتاق خواب

    برای لکه‌های سخت مثل خون یا قهوه چه‌کار کنیم؟

    لکه‌های خون یا قهوه از مواردی است که ممکن است ماشین لباسشویی از پس آن برنیاید. برای ازبین‌بردن این لکه‌های انواع روش‌ها وجود دارد که به‌صورت خلاصه چند روش متداول را برای شما توضیح می‌دهیم:

    ۱- شستن با پودر دستی

    ملحفه‌های را با پودر لباسشویی دستی با روش مالیدن ناحیه لکه چندین بار بشویید تا بافت لکه از بین برود و بعد اگر لباس سفید است آن را در مایع سفیدکننده بگذارید یا درون ماشین لباسشویی قرار دهید.

    ۲- استفاده از نمک و آبلیمو

    کمی نمک را با مقداری آب لیمو ترش مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. خمیر به دست آمده را روی لکه خون ملحفه بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا لکه جذب شود.سپس با یک پنبه یا دستمال نخی، خمیر را پاک کنید.در صورت لزوم، مراحل را تکرار کنید تا لکه خون به طور کامل از بین برود.برای ضدعفونی کردن، بهتر است آن را زیر نور آفتاب پهن کنید

    ۳-جوش شیرین

    جوش شیرین همیشه به عنوان یک شوینده مؤثر عمل می‌کند. این ماده را با آب سرد مخلوط کرده و روی لکه خون بمالید. سپس پارچه را خوب شستشو دهید تا هیچ اثری از لکه روی آن باقی نماند.

    ۴- خمیردندان

    خمیردندان را روی لکه مالیده و بگذارید خشک شود. سپس با آب سرد شستشو دهید.

    ۵- آمونیاک

    مخلوطی از آب و آمونیاک تهیه کرده و روی لکه خون بمالید. چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب سرد شستشو دهید.

    بیشتر بخوانید: چطور کمد لباس را در خانه تکانی مرتب کنیم؟

    ۶- نوشابه مشکی

    با گذاشتن قسمت لکه‌دار شده لباس در نوشابه مشکی به مدت چند ساعت یا حتی یک شب کامل، می‌توانید آثار لکه خون را زدوده و پس از آن لباس را کامل بشویید.

    ۷- پودر بچه

    خمیری از پودر بچه و آب تهیه کرده و روی لکه خون یا قهوه بمالید. پس از خشک‌شدن، آن را با یک پارچه یا مسواک پاک کرده و لباس را بشویید.

    خرید شوینده با تخفیف

    ملحفه‌ها را با آب سرد بشوییم یا آب گرم؟

    بهترین راه برای حفظ ظاهر زیبای ملحفه‌ها شستن آنها در چرخه‌های دمای پایین ماشین لباسشویی است البته شستن با آب سرد ایده آل است.

    ملحفه‌ها را با آب سرد بشوییم یا آب گرم؟

    همچنین از آب گرم برای ضدعفونی‌کردن رختخواب بعد از بیماری‌های مختلف به‌خصوص سرماخوردگی و آنفولانزا یا سایر بیماری‌های ویروسی یا خلاص‌شدن از شر آلرژن‌ها مانند کنه‌های گردوغبار استفاده می‌کنیم.

    بیشتر بخوانید: ۱۲ ترفند خانه داری که باید بدانید

    ملحفه چه رنگی بهتر است؟

    رنگ سفید یکی از بهترین رنگ‌ها برای ملحفه است؛ زیرا آلودگی و لکه به‌راحتی در آن قابل‌تشخیص است و رنگ اتاق‌خواب را روشن‌تر می‌کند و محل خواب را جادارتر نشان می‌دهد. علاوه بر این شما می‌توانید ملحفه‌های خود را با خیال راحت با سفیدکننده بشویید تا از شر لکه‌ها خلاص شوید. 

    معمولاً بعد از مدتی روی ملحفه‌های رنگی نقاط سفید رنگی به وجود می‌آید. هنگامی که این لکه‌ها روی ملحفه ظاهر می‌شوند، نمی‌توان آنها را بازگرداند، اما روی ملحفه سفید تقریباً نامرئی خواهند بود. ضمن بررسی مجموعه زیادی از کتاب‌های راهنما ما برای بهترین توصیه را گلچین کردیم که اغلب آن‌ها ملحفه سفید را انتخاب کرده‌اند.

    نکته مهم در مورد شستن ملحفه‌ها و استفاده از نرم‌کننده‌ها

    اگر شما یا فرزندتان پوست بسیار حساسی دارید، حتماً این نکته را در نظر بگیرید. شما برای حفظ ظاهر و زیبایی ملحفه‌ها ممکن است بخواهید از مایع‌ها و پودرهایی استفاده کنید که چین‌وچروک را از بین می‌برند، برخی از حلال‌های رزین برای کاهش چین‌وچروک پارچه حاوی مقادیر کمی فرمالدئید هستند که می‌تواند باعث درماتیت تماسی (نوعی بیماری پوستی) شود.

    اما نگران نباشید شما برای این کار می‌توانید از یک مایع معجزه‌گر سنتی استفاده کنید. با افزودن ¼ فنجان سرکه سفید به چرخه شستشو دیگر نیازی به مایع‌ها و پودرهای برطرف‌کننده چین‌وچروک نیست. ضمن این‌که سرکه موجب ضدعفونی‌شدن ملحفه‌ها نیز می‌شود.

    از استفاده از نرم‌کننده‌های پارچه خودداری کنید!

    سعی کنید از استفاده از نرم‌کننده‌ها هنگام شستن ملحفه‌ها خودداری کنید یا حداقل برای هر شستشو از آنها استفاده نکنید. نرم‌کننده‌ها بقایایی باقی می‌گذارند که تنفس و جذب پارچه را کاهش می‌دهد. به زبان ساده نمی‌گذارند هوا به‌راحتی از ملحفه‌ها عبور کند.

    اگر از نرم‌کننده استفاده کنید و زمان تعویض یا شستشوی ملحفه‌ها را به تعویق بیندازید، ضمن انباشت آلودگی در ملحفه‌ها ممکن است احساس گرمای بیش از حد در ملحفه‌های خود کنید.

    در این مقاله مجموعه‌ای کامل از زمان و نحوه تعویض و شستشوی ملحفه‌ها را برای شما عزیزان آماده کردیم امیدواریم این مقاله برای شما سودمند باشد.

    منبع: nytimes

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.