آشپزیخواص مواد غذایی

چه غذاهایی برای سرماخوردگی بخوریم؟

مطمعنا برای همه پیش میاد که دچار سرماخوردگی بشن. تو این دوره روزهای سختی رو تجربه می‌کنین بدن درد، سرفه، عطسه، سردرد، بی‌حوصلگی و از هم بدتر آبریزش بینی، گاهی هم گلو درد اوضاع رو خیلی بدتر می‌کنه. تو این مدت باید خیلی از خودمون مراقبت کنیم هر غذایی نخوریم، راحت تر بگم غذاهای خاصی رو بخوریم که حالمون رو بهتر کنه، لباسهای گرم بپوشیم و حسابی استراحت کنیم تا دوره سرماخوردگی تموم بشه.

تو این دوره خیلی از دکترها خوردن دمنوش‌های گیاهی و مایعات رو توصیه می‌کنن، مثل دمنوش به، دمنوش گل سرخ و چای سبز این مواد با خواص فوق‌العاده‌ای که دارن تو روند بهبودی تاثیر زیادی دارن البته خوردن آبمیوه طبیعی که جای خود دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ما اینجا به شما می‌گیم که چه چیزاهایی بخورید و چه غذاهایی برای شما خوبه و به بهبودتون کمک می‌کنه، علاوه بر این دستور پخت این غذاهارم به شما آموزش می‌دیم، که تو خونه و به روش‎های خانگی سرماخوردگی را سریع درمان کنین. همه‌ی باید و نبایدهایی که لازمه به راحتی این دوره رو بگذرونین رو میتونین تو این مقاله بخونین.

    معرفی چند نوع غذا برای سرماخوردگی:

    ما  چند غذای بدون چربی و مقوی که حاوی سبزیجات باشن رو به شما معرفی می‌کنیم، این غذاها مایع هستن و بهتره که به صورت گرم میل بشن، آبکی بودن این غذاها باعث می‌شه که شما برای خوردن مشکلی نداشته باشید. این دستور غذاها برای سرماخوردگی مناسب هستن.

    بیشتر بخوانید: راه های تقویت سیستم ایمنی بدن در زمستان

    عدسی:

    این غذای راحت و گرم را شما می‌توانید به عنوان صبحانه، نهار و شام میل کنید و این غذا به خاطر وجود عدس در آن سرشار از پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌باشد.

    طرز تهیه عدسی در خانه

    مواد لازم برای تهیه‌ی عدسی:

    • عدس: ۱.۵ پیمانه
    • سیب زمینی: ۲ عدد
    • رب گوجه فرنگی: ۱.۲ ق غ‌خوری
    • پیاز خردشده: ۱ عدد
    • فلفل سیاه: ۱.۲ ق چ‌خوری
    • نمک: به میزان لازم
    • زردچوبه: ۱.۲ ق چ‌خوری
    • آب: ۱۰ لیوان

    طرز تهیه:

    ابتدا سیب زمینی‌ها را پخته و بعد پوستشان را جدا کرده و به قطعات کوچک خرد کنید. سپس پیازها را نگینی کرده و روی حرارت ملایم رو به بالا تفت دهید تا نیمه طلایی شوند و بعد فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کرده و کمی دیگر تفت دهید. رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و موادتان را خوب با هم مخلوط کنید تا رب کمی تفت داده شود.

    سپس عدس‌ها را به موادتان اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. کمی آب که حدودا ۷ لیوان می‌شود به موادتان اضافه کرده و در قابلمه را گذاشته تا عدس‌هایتان بپزند و حرارت را ملایم کنید. بعد از اینکه عدس‌هایتان کامل پختند سیب زمینی پخته یا خام خردشده را به موادتان اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس ۳ لیوان دیگر آب به موادتان اضافه کرده و در قابلمه را گذاشته تا ۳۰ دقیقه‌ی دیگر هم بپزد. بعد از این ۳۰ دقیقه نمک را به موادتان اضافه کنید. حالا عدسی شما آماده است.

    برای درست کردن “طرز تهیه عدسی لعاب دار” کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نشاسته برای گلو درد و سرفه

    خوراک لوبیا:

    خوراک لوبیا چیتی مانند عدسی، یکی از غذاهایی است که در صبحانه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوراک لوبیا چیتی به واسطه استفاده لوبیا چیتی در آن که دارای درصد بالای فیبر و پروتئین و مواد مغذی در ساختار خود است، برای بدن مفید است و همچنین میزان چربی در لوبیا چیتی بسیار پایین است.

    lobia chiti

    مواد لازم:

    • لوبیا چیتی: ۲ پیمانه
    • قارچ: ۴ عدد بزرگ
    • پیاز: ۱ عدد بزرگ
    • سیر: ۲ حبه
    • سیب زمینی: ۱ عدد
    • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذا خوری
    • روغن مایع: به مقدار لازم
    • آبلیمو تازه: به مقدار لازم
    • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم
      طرز تهیه:
      از سه ساعت قبل حتما نفخ لوبیا رو بگیرید، یعنی لوبیا رو آب بندازین.
      پیازهای نگینی شده رو همراه با کمی روغن و ادویه تفت بدین بعد به مواد آب اضافه کنین و لوبیا، سیر، قارج خرد شده و رب رو اضافه کنین بعد از گذشت ۱ ساعت سیب زمینی نگینی شده رو همراه با آبلیمو رو اضافه کنین حدود ۴۰ دقیقه دیگه غذای شما آمادس. نوش جان
      برای دیدن طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی مجلسی کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انار پخته برای سرماخوردگی

    طرز تهیه سوپ جو:

    شما می‌تونید با ساده‌ترین و‌ کم‌هزینه ‌ترین چیزهایی که در دسترس دارید، به‌راحتی در کمتر از بیست دقیقه، خونتون رو مملو از عطر این سوپ دلبر کنید.

    طرز تهیه سوپ جو

    مواد لازم:

    • هویج: متوسط دو عدد
    • رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری
    • روغن: یک قاشق غذا‌خوری
    • جو پرک: نصف پیمانه
    • جعفری خشک: یک قاشق غذاخوری
    • ذرت آب ‌پز شده: نصف پیمانه در صورت تمایل
    • شیر: یک پیمانه
    • عصاره مرغ: یک قرص
    • قارچ، نخود فرنگی، سیب زمینی پوره شده، پیاز داغ

    طرز تهیه:

    اولین مرحله روغنمون رو ‌توی قابلمه می‌ریزیم یه کم صبر می‌کنیم تا داغ شه. لازم به ذکره که شما توی همین مرحله، می‌تونید توی یک ظرف جداگانه بذارید آب جوش بیاد؛ چون توی مراحل بعدی باید ازش استفاده کنیم. اینجوری تو وقتتون هم صرفه‌جویی میشه.

    بیشتر بخوانید: آیا با موهای خیس بعد از حمام در هوای سرد سرما می‌خوریم؟

    بعد از اون یک قاشق پُر رُب گوجه فرنگی توی قابلمه می‌ریزیم و شروع به هم‌زدن می‌کنیم. رُب رو به‌قدری تفت بدید که رنگش باز بشه و حالت خوش‌رنگی به‌خودش بگیره .

    هویج رو با ابعادی که دوست دارید از ریزترین حالت رنده، تا هویج خورد شده، به رب‌ گوجه‌فرنگی که توی مرحله قبل تفت دادیم، اضافه می‌کنیم؛ هویج رو با این مواد به‌خوبی تفت بدید تا رنگش کاملا روشن بشه. برای مشاهده بیشتر از “طرز تهیه سوپ جو ” کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید: علائم آنفولانزا در زمستان و روش‌های درمان آن

     خوراک مرغ و لوبیا:

    قصد داریم یک غذای غیربرنجی با لوبیا سبز را به شما عزیزان آموزش دهیم. این خوراک انتخاب مناسبی افرادی که رژیم غذایی دارن.

    خوراک مرغ و لوبیا سبز

    مواد لازم خوراک لوبیا و مرغ:

    • مرغ: ۴ تکه سینه یا ران
    • لوبیا سبز: دو لیوان
    • سیب ‌زمینی: ۳ عدد متوسط
    • پیاز: ۱ عدد
    • هویج: ۲ عدد
    • رب گوجه ‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
    • ادویه‌جات: نمک، فلفل سیاه و زردچوبه
    • آب ‌لیمو تازه: به میزان کافی
    • نخودفرنگی: ۱ لیوان
    • ذرت: ۱ لیوان

    طرز تهیه:
    در ابتدا بهتر است مرغ را بپزیم و برای بهتر مزه‌دار شدن مرغ، آن را به ۴ قسمت تقسیم میکنیم و به همراه آب، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه اجازه می‌دهیم تا بپزد.
    سیب‌زمینی را با تکه‌های درشت خرد می‌کنیم تا به هنگام پختن له نشود. هویج را نیز حلقه‌حلقه می‌کنیم و لوبیاها را به‌اندازه نیم‌بند انگشت خردکرده و کنار می‌گذاریم.
    بعد از حدود ۳۰ دقیقه لوبیاسبز را به همراه رب گوجه‌فرنگی به مرغ اضافه می‌کنیم تا با شعله ملایم بپزد.

    یرای اطلاعات بیشتر ازطرز تهیه خوراک مرغ و لوبیا سبز کلیک کنید.

    نکته مهم: همانطور که می‌دانید سیر برای سرماخوردگی بسیار مفید است، در دو دستور غذا  که در بالا گفته شده است، می‌توانید چند حبه سیر خام به مواد در حال پخت اضافه کنید.

    شلغم:

    شلغم یک پنسیلین طبیعی است که زمان سرماخوردگی حالتون رو بهتر می‌کنه. شلغمی که توی آب غوطه‌ور می‌شه بخشی از طعم خودش‌رو هم از دست می‌ده. جالبه بدونید شلغم را هم می‌توان به صورت خام میل کرد و هم به صورت پخته شده، در برخی مناطق کشور به‌خصوص آذری‌های عزیز شلغم خام همچون ترب خورد شده و به‌عنوان سبزی همراه با غذا سرو می‌شود.

    طرز تهیه شلغم

    برای بخار پز کردن شلغم کافیه اونارو بشورین و تو بخارپز بذارین و بعد از پخته شدن با نمک و فلفل میل کنین.
    برای دیدن “بهترین روش پخت شلغم” کلیک کنید.

    چه میوه‌هایی برای سرماخوردگی خوبه؟

    ما اینجا با بررسی چند میوه و گفتن خواص اون‌ها به شما، توصیه می‌کنیم تا وقتی که سرما خوردین از این میوه‌ها استفاده کنین و سلامتیتون رو زودتر به دست بیارین.

    گوجه فرنگی:

    گوجه فرنگی برای سرماخوردگی- آب گوجه فرنگی

    آب گوجه فرنگی نوشیدنی محبوبی است که طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کند. آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و سرشار از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. به عنوان مثال، نوشیدن فقط ۱ لیوان (۲۴۰ میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریباً نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین می‌کند و ۲۲٪ از نیازهای ویتامین A شما را به صورت آلفا و بتاکاروتنوئیدها برآورده می‌کند. آب گوجه فرنگی و سایر محصولات گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.
    برای اطلاعات بیشتر از “فواید آب گوجه فرنگی کلیک کنید.

    لیمو:

    لیمو برای سرماخوردگی

    لیمو منبع خوبی از ویتامین C است. همانطور که می‌دانید در زمان سرماخوردگی خوردن ویتامین c بسیار مهم است. یک لیمو حدود ۳۱ میلی گرم ویتامین C را تأمین می‌کند، که ۵۱ درصد از میزان مورد نیاز مصرف روزانه مرجع (RDI) است. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین C خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.
    حتما از صفحه “۶ خاصیت لیمو برای سلامتی” دیدن کنید.

    زنجبیل:

    یکی از بهترین سبزیجات برای سرماخوردگی زنجبیل است. زنجبیل را با روش‌های مختلف برای سرماخوردگی می‌توانید استفاده کنید.

    خواص زنجبیل

    برای تهیه‌ی دمنوش یا چای زنجبیل کافیست یک قاشق چایخوری زنجبیل پودر شده را داخل قوری بریزید و سپس روی آن مقداری آب جوش بریزید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس زنجبیل را با استفاده از صافی از چای جدا کنید. می‌توانید از چای‌های زنجبیل آماده نیز استفاده کنید. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به خواص زنجبیل مراجعه کنید. 

    سیر:

    خواص بی نظیر سیر

    سیر یکی از بهترین مواد غذایی و سبزیجات برای سرماخوردگی و حتی برای پیشگیری از آن است. سیر با خواص بی نظیری که دارد هم در غذا و هم به صورت خام قابل مصرف است. برای مشاهده خواص سیر میتوانید به مقاله خواص سیر مراجعه کنید.

    منبع: (healthline)

    ۴.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۸ دیدگاه ها

      1. سلام.گرچه از زمان نوشتن مقاله تاکنون خیلی دیر دیدم ولی بسیار عالی بوده و هست.احسنت و مرحبا

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.