سبک زندگیسلامت و زیبایی

۱۵ ترفند ساده و آسان برای درمان سرماخوردگی در منزل

سرماخوردگی اگر در خانه هم باشیم بسیار سخت است. درد اعضای بدن، تب، سرفه و مشکلات تنفسی می تواند هرکسی را آزار بدهد. چندین روش درمان و کنترل سرما خوردگی در خانه وجود دارد که باعث بهبود وضع بیمار می‌شود. اگر بعد از چند هفته همچنان مشکل سرما خوردگی حل نشود باید به پزشک مراجعه کرد. اگر مشکلات تنفسی و ضربان قلب بالا دارید و احساس گیجی دارید یا علائم شدید را تجربه کردید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

برای فرار از سرماخوردگی به مقاله در سرماخوردگی چی بخوریم؟ مراجعه کنید. به خواندن ادامه دهید ما به شما روش هایی برای بهبود سرماخوردگی را نشان می دهیم. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱- سوپ مرغ

    سوپ مرغ وقتی سرما خوردگی دارید و حالتان بد است کمک زیادی به شما می کند. سوپ مرغ همراه با سبزیجات می تواند باعث کندی حرکت نوتوروفیل ها در بدن شما می شود. نوتروفیل ها نوعی از گلبول های سفید هستند که وظیفه مبارزه با بیماری ها را دارند.

    سوپ مرغ برای سرماخوردگی

    وقتی این سلول های نوتروفیل با سرعت کمتری حرکت کنند تمرکز بیشتری بر روی از بین بردن میکروب ها داشته و باعث بهبود بیشتر می شوند.

    تحقیقات نشان می دهند که سوپ مرغ خصوصا برای بیماری های قسمت های بالایی دستگاه تنفس مناسب هستند. سوپ مرغ هم اب بدن شما را تامین می کند و هم مواد مغذی به بدن می رساند.

    برای طرز تهیه انواع سوپ بر اینجا کلیک کنید.

    ۲- زنجبیل

    اثرات مثبت ریشه زنجبیل بر سرما خوردگی هزاران سال است که کشف شده است. اما امروزه علم نیز اثرات مثبت زنجبیل بر سرما خوردگی را تایید کرده است.

    زنجبیل ببرای درمان سرماخوردگی

    مقداری زنجبیل خرد شده را در آب بجوشانید محلول حاضر برای سرفه و گلودرد بسیار مفید است. همچنین حالت تهوع ناشی از انفلوآنزا نیز با زنجبیل بهتر می شود. در مننبعی معتبر امده که یک گرم از ریشه زنجبیل می تواند از بستری شدن شخص مبتلا به آنفلوآنزا جلوگیری کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نشاسته برای گلو درد و سرفه

    ۳- عسل

    عسل خواص انتی باکتریایی و آنتتی میکروبی دارد. نوشیدن چای عسل با آب لیمو می تواند درد های گلو درد را کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهند عسل ضد سرفه بسیاری عالی ای است. یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف ۱۰ گرم عسل قبل از خواب برای کودکان از شدت سرماخوردگی انها به مقدار زیادی خواهد کاست و سرفه را کاهش خواهد داد.عسل برای درمان سرماخوردگی

    همچنین خوردن عسل باعث خواب راحت تر کودکان می شده که در واقع برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. یادتان باشد که به کودکان زیر یکسال عسل ندهید. این موضوع بخاطر وجود ماده ای بنام بوتولینیم است. کودکان با سن بیشتر قابلیت مقابله با این میکروب را دارنند اما کودکان زیر یکسال بدلیل ضعف سیستم ایمنی در برابر این ماده آسیب پذیرند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انار پخته برای سرماخوردگی

    ۴- سیر

    سیر حاوی ماده ای بنام آلیسین است. آلیسین خواص ضد میکروبی دارد. افزودن سیر به وعده غذایی روزانه باعث کاهش شدت علائم سرماخوردگی می شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته سیر مانع از سرما خوردگی هم می شود.

    سیر برای سرماخوردگی

    مطالعات بیشتری برای تایید خواص ضد سرماخوردگی سیر باید انجام شود. در کوتاه مدت افزودی مقداری سیر به وعده های غذایی مشکلی ایجاد نمی کند بنابراین سعی کنید از این ماده غذایی استفاده کنید تا شانس ابتلا به سرماخوردگی شدید را کاهش دهید.

    بیشتر بخوانید: خوراکی های مناسب گلودرد

    ۵- اکیناسه (سرخارگل)

    بومیان امریکایی برای مدت ۴۰۰ سال از گیاه اکیناسه برای درمان بیماری ها استفاده می کردند. این گیاه نوعی ماده فعال است که دارای فلاوونویید است که خواص درمانی بسیاری برای بدن دارد. فلاوونویید باعث تقویتت سیستم ایمنی شما شده و التهابات را کاهش می‌دهد.

    سرخارگل برای سرماخوردگی

    تحقیقاتی وجود دارند که نشان می‌دهد اکیناسه باعث کاهش شدت علائم سرماخوردگی می شود. همچنین این گیاه می تواند باعث کوتاه شدن دوره سرماخوردگی شود. افراد بزرگسال سالم می توانند روزانه ۱ تا ۲ گرم از ریشه اکیناسه را به صورتت دم کرده روزی سه بار مصرف کنند. اما مدت مصرف این گیاه نباید بیش از یک هفته باشد.

    بیشتر بخوانید: آیا با موهای خیس بعد از حمام در هوای سرد سرما می‌خوریم؟

    ۶- ویتامین C

    ویتامین C نقش مهمی در بدن دارد و خواص بسیاری برای سلامتی دارد. ویتامین C در میوه ها و مرکبات و گیاهان سبز وجود دارد. افزودن مقداری ابلیمو و عسل به چای وقتی بیمار هستید بسیار تاثیر خوبی دارد. آبمیوه های خنک یا گرم هم برای سرماخوردگی مفید هستند.

    ویتامین سی برای سرماخوردگی

    این نوشیدنی ها به هیچ وجه کاملا سلامتی را به شما باز نمی گردانند اما ویتامین C مورد نیاز سیستم ایمنی برای مقابله با میکروب سرماخوردگی را تامین می کنند. مطالعاتی معتبر نشان می دهند که ویتامین C اسیب ها و اشکالات دستگاه تنفسی را برطرف می کند.

    بیشتر بخوانید: علائم آنفولانزا در زمستان و روش‌های درمان آن

    ۷- پروبیوتیک ها

    پروبیوتتیک ها میکروب هایی بی ضرر و حتی مفید برای بدن هستند و در برخی غذاها و مکمل های غذایی موجودند. این میکروب ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می شوند. تحقیقات منابع معتبر نشان می دهد که پروبیوتیک ها از سرماخوردگی جلوگیری می‌کنند و برای قسمت های بالایی دستگاه تنفسی بسیار مفید هستند.

    پروبیوتیک ها

    به عنوان یک غذای خوشمزه و سرشار از پروبیوتیک ماست پروبیوتیک گزینه مناسبی است. همراه با خواص بالقوه ای که ماست دارد پروتئین و کلسیم مناسبی هم به بدن می‌رساند. در موقع خریداری محصولاتتی خریداری کنید که حاوی باکتری های پروبیوتیک باشند.

    ۸- محلول آب و نمک

    غرغره کردن آب نمک می تواند از بیمار شدن قسمت های بالایی دستگاه تنفسی جلوگیری کند. همچنین می تواند علائم سرما خوردگی را نیز بهبود بدهد. برای مثال می تواند باعث رفع گرفتگی بینی و بهبود گلودرد شما شود.

    غرغره کردن باعث از بین رفتن کلونی های بکتری در قسمت بالایی دستگاه تنفسی می شود. برای این کار یک قاشق چایخوری نمک را در آب حل کنید و در دهان و حلق غرغره کنید و سپس از دهان خارج کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش اسفناج برای سرماخوردگی

    ۹- استنشاق بخار

    ممکن است بوی آن را دوست نداشته باشید اما از گذشته این روش بسیار کارا بوده و علائم سرماخوردگی را در کودکان بزرگتر از ۲ سال بهبود می دهد. یک یا دوبار بخور دادن قبل خواب باعث باز شدن لوله های هوا و سیستم تنفسی می شود، سرفه را کاهش می دهد و کیفیت خواب را افزایش می دهد. بسیاری از پزشکان که داروهای شیمیایی را کمتر تجویز می کنند و بیشتر به دنبال درمان های مکمل هستتند این روش را پیشنهاد می دهند.

    ۱۰- رطوبت

    ویروس انفلوانزا در محیط های خشک بیشتر گسترش می یابد. مرطوب کردن هوای خانه باعث می شود کمتر در معرض ویروس آنفلوآنزا قرار بگیرید. رطوبت باعث برطرف شدن التهابات بینی می شود و تنفس را در هنگام سرماخوردگی بهتر می‌کند.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای تقویت سیستم ایمنی بدن در زمستان

    اگر یک دستگاه که بخار سرد ایجاد می‌کند را در اتاق خود نگهدارید می‌تواند تا حد زیادی باعث بهبود مشکلات سرماخوردگی شود. این موضوع بخصوص در باره زمستان ها که هوا خشک تر است بیشتر اهمین پیدا می کند. البته افزادن چند قطره اکالیپتوس به مایه بخار شوند می تواند تنفس را نیز بهبود ببخشد.

    به خاطر داشته باشید که آب داخل مرطوب کننده هوا باید روزانه تعویض شود تا از تولید و رشو میکروب ها در آن جلوگیری شود. اگر نمی‌خواهید از مرطوب کننده استفاده کنید حمام نسبتا طولانی پر از بخار جایگزین خوبی است.

    ۱۱- حمام آب داغ

    گاهی اوقات با یک دوش آب گرم تب کودکان برطرف می شود. حمام آب داغ در بزرگسالان نیز باعث کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود. استفاده از نوعی نمک در آب حمام باعث کاهش درد های بدنی می شود.  افزودن روغن های خاص مانند روغن درخت چای و رزماری و پرتقال و اکالیپتوس می تواند تاثیرات خوبی داشته باشد.

    بیشتر بخوانید: سرماخوردگی و آنفولانزا چه تفاوتی با هم دارند؟

    ۱۲- از داروهای سرماخوردگی بدون نسخه استفاده کنید.

    برای بزرگسالان و کودکان بالای ۵ سال، از داروهای ضدگرفتگی مثل آنتی‌هیستامین‌ و مسکن‌ها برای رفع علائم سرماخوردگی استفاده کنید. سعی کنید بیشتر از روش‌های طبیعی استفاده کنید؛ چراکه این داروها یکسری عوارض جانبی نیز به همراه دارد.

    داروهای سرماخوردگی برای درمان

    متخصصان توصیه می‌کنند که این داروها را به کودکان ندهید. استفاده‌ی بیش از حد از این داروها می‌تواند آسیب جدی وارد کند. بنابراین قبل از دادن هردارویی به کودکتان، با پزشک اطفال مشورت کنید.

    داروها را فقط طبق دستورالعمل ارائه شده مصرف کنید. به این نکته توجه کنید که برخی از داروهای سرماخوردگی حاوی چندین ماده مانند ضدگرفتگی و مسکن می‌باشد. بنابراین قبل از استفاده، برچسب روی دارو را بخوانید و بیش از حد از یک ماده استفاده نکنید.

    ۱۳- از مکمل‌های زینک و روی مصرف کنید.

    چندین تحقیق نشان داده است که مکمل‌های روی ممکن است دوره‌ی سرماخوردگی را کوتاه کند. اگر در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه‌ی سرماخوردگی از شربت یا قرص زینک استفاده کنید، علائم و نشانه‌های آن خفیف‌تر خواهد شد.

    ترکیبات روی درمان سرماخوردگی

    اما به این نکته توجه کنید که مصرف خودسرانه و به مقدار زیاد از این ماده‌ی معدنی، عوارض جانبی قابل توجهی دارد. بنابراین قبل از استفاده حتما با پزشک خود در خصوص مصرف و دستور آن صحبت کنید.

    ۱۴- به اندازه‌ کافی استراحت کنید.

    هنگام سرماخوردگی باید به اندازه‌ی کافی بخوابید تا به بدن برای مقابله با ویروس کمک کنید. در ۳ روز اول بیش از حد معمول بخوابید و استراحت کنید.

    در یک مطالعه، متخصصان به این نتیجه رسیدند که خوابیدن کمتر از ۷ ساعت در شب، احتمال ابتلا به بیماری را سه برابر نسبت به سایرین افزایش می‌دهد. بنابراین برای پیشگیری از سرماخوردگی و یا هرگونه بیماری ویروسی به مقدار کافی بخوابید.

    ۱۵- از استرس دوری کنید.

    وقتی تحت فشار کار و زندگی هستید و بیش از حد دچار استرس می‌شوید، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده و برای مقابله با ویروس‌ها به خوبی عمل نمی‌کند. استرس شدید احتمال ابتلا به سرماخوردگی را بیشتر کرده و به محض بروز بیماری، علائم بدتر خواهد شد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر عسلی

    استرس داشتن مداوم، باعث می‌شود که بدن کمتر به کورتیزول پاسخ دهد. این هورمون بدن را در برابر تهدیداتی مثل ویروس سرماخوردگی مقاوم می‌کند. سعی کنید در هنگام سرماخوردگی ذهن خود را از هرگونه مشغله و استرس دور نگه دارید.

    روش‌هایی که به درمان سرماخوردگی کمک نمی‌کنند.

    لیست روش‌هایی که به اشتباه برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شوند، طولانی است. اما در این قسمت به دو روشی که بسیار متداول است ولی به درمان سرماخوردگی کمک نمی‌کند، اشاره می‌شود:

    ۱- مصرف آنتی‌بیوتیک

    آنتی‌بیوتیک‌ها به باکتری‌ها حمله می‌کنند؛ اما در مقابل ویروس سرماخوردگی هیچ‌گونه مقاومتی نشان نمی‌دهند. بنابراین از استفاده سرخود آنتی‌بیوتیک برای درمان سرماخوردگی خودداری کنید. این داروها به درمان سریع‌تر سرماخوردگی هیچ کمکی نکرده و استفاده بیش از حد آن عوارض جانبی خطرناکی دارد.

    ۲- مصرف سیر به پیشگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند نه به درمان آن:

    باور تقریبا غلطی که بین مردم وجود دارد این است که مصرف سیر می‌تواند باعث درمان سرماخوردگی شود.

    سیر برای سرماخوردگی

    این باور تا حدودی نادرست است. سیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. یعنی بدن را در مقابل ورود ویروس مقاوم می‌کند و از بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی پیشگیری می‌کند. اما بعد از مبتلا شدن به این بیماری، سیر نمی‌تواند کمک زیادی به درمان سرما خوردگی بکند. اما در کل سیر بهترین داروی گیاهی برای پیشگیری از سرماخوردگی است. مصرف روزانه یک عدد حبه سیر بدن شما را در مقابل بیماری‌ها ایمن می‌کند.

    در مجله اینترنتی اکالا با دیگر روش‌های درمان در سبک زندگی(سلامت و زیبایی) آشنا شوید.

    منابع: healthline/newsnetwork

    نوشته های مشابه

    ‫۴ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.