دانستنیسلامت و زیبایی

علائم آنفولانزا در زمستان چیست؟ + موثرترین روش‌های درمان آن

آنفولانزا (Influenza) یک نوع بیماری ویروسی است که شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد و معمولا با علائم شدیدتری بروز می‌کند. آشنایی با علائم و درمان آنفولانزا در زمستان به ما کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر این بیماری را شناسایی و آن را درمان کنیم. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با علائم و سریعترین راه درمان آنفولانزا به طور کامل آشنا شوید.

علائم آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا با توجه به شدت بیماری علائم متفاوتی دارد. معمولا برخی علائم در برخی افراد شدیدتر است و شدت برخی علائم نیز ممکن است بسیار خفیف باشد. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم آنفولانزا در بزرگسالان آشنا شوید.

۱- درد عضلانی

بیشتر افرادی که به آنفولانزا مبتلا می‌شوند، دردهایی را در ناحیه پشت گردن، بازوها و پاهای خود احساس می‌کنند. گاهی اوقات این دردها در روزهای ابتدایی شدید هستند و رفته رفته شدت علائم کاهش پیدا می‌کند.

۲- سرفه

یکی دیگر از علائم آنفولانزا سرفه است که ممکن است با تنگی نفس نیز همراه شود. معمولا بعد از ۲ هفته سرفه‌های آنفولانزا کاهش پیدا می‌کند و درمان می‌شود.

۳- تب و لرز

از دیگر علائم آنفولانزا در بزرگسالان و کودکان تب و لرز است که موجب افزایش دمای بدن بین ۳۷/۸ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌شود. معمولا تب در روزهای ابتدایی بیماری شدیدتر است و بعد از ۳ تا ۴ روز بهبود پیدا می‌کند.

علائم آنفولانزا چیست؟

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- گلودرد

    ابتلا به آنفولانزا موجب تورم و التهاب گلو می‌شود و از طرفی سرفه‌های این بیماری سبب ایجاد زخم و ناراحتی در این ناحیه خواهد شد. از همین رو افرادی که به آنفولانزا مبتلا می‌شوند، معمولا از گلودرد نیز رنج می‌برند.

    ۵- مشکلات گوارشی

    برخی از سویه‌های آنفولانزا موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود. از رایج‌ترین این مشکلات می‌توان به اسهال، حالت تهوع و درد معده اشاره کرد.

    ۶- احساس خستگی

    به طور معمول ابتلا به آنفولانزا موجب احساس خستگی شدید در فرد می‌شود، طوری که فرد دوست دارد مدام استراحت کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر زردچوبه برای درمان سرماخوردگی

    علائم آنفولانزا در کودکان

    اکثر کودکانی که به آنفولانزا مبتلا می‌شوند، در کنار علائمی که بزرگسالان تجربه می‌کنند، معمولا بی‌قرار و بی‌حوصله می‌شوند. در این شرایط کودکان تمایلی به نوشیدن مایعات و غذا خوردن ندارند. تعداد دفعات ادرار آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و ممکن است تمایل بیشتری به خوابیدن داشته باشند.

    بهترین درمان آنفولانزا چیست؟

    آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که معمولا از طریق سرفه و عطسه از فرد بیماری به دیگران منتقل می‌شود. از طرف دیگر دست زدن به اشیای آلوده به ویروس بعد لمس کردن دهان، چشم و بینی نیز موجب بروز بیماری در فرد می‌شود. اما بهترین روش درمان آنفولانزا در زمستان چیست؟ در ادامه می‌توانید با سریعترین راه درمان آنفولانزا آشنا شوید.

    ۱- استراحت کنید

    بهترین دارو برای آنفولانزا استراحت کردن است. بهتر است بدانید که برای درمان بیماری‌های ویروسی مثل آنفولانزا هیچ درمانی موثرتر از استراحت کردن نیست. بهتر است چند روزی را در خانه بمانید و خوب استراحت کنید تا بدن شما انرژی کافی برای مبارزه با ویروس را داشته باشد.

    بیشتر بخوانید: علائم آلرژی فصلی + {روش‌های پیشگیری و درمان}

    علائم آنفولانزا در کودکان

    ۲- مایعات فراوان بنوشید

    در اکثر مواقع علائم آنفولانزا آنقدر شدید نیست که نیاز به داروهای خاص داشته باشید، مصرف مایعات زیاد مثل آب گرم، آبمیوه‌های طبیعی و همچنین سوپ‌های رقیق بدن شما را هیدراته می‌کند و به رقیق شدن مخاط و همچنین بهبود بیماری کمک زیادی می‌کند.

    ۳- داروهای ضد ویروسی

    استفاده از داروهای ضد ویروسی در ۴۸ ساعت ابتدایی بروز بیماری می‌تواند شدت علائم را کاهش دهد و از شدیدتر شدن آنفولانزا جلوگیری کند. در این شرایط مدت زمان بیماری کاهش پیدا می‌کند و فرد سریع‌تر بهبود می‌یابد. معمولا افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند و یا در معرض خطر بیماری شدید قرار دارند، بهتر است از داروهای ضد ویروسی استفاده کنند.

    بیشتر بخوانید: لیست کامل دمنوش‌های سرماخوردگی

    ۴- بخور آب گرم

    اگر ترشحات شما زیاد است و به دنبال یک درمان خانگی آنفولانزا برای رفع این علائم هستید، پیشنهاد ما بخور آب گرم است. در صورتی که نمی‌توانید به راحتی از راه بینی نفس بکشید، بهتر است برای چند دقیقه در حمام یا در مقابل بخار آب گرم بنشینید و نفس بکشید. بخار گرم موجب رقیق شدن ترشحات و باز شدن مجرای بینی می‌شود و به بهبود سردرد نیز کمک می‌کند.

    ۵- مصرف مسکن

    در بیماری‌های ویروسی باید طول دوره بیماری تمام شود و ویروس از بدن خارج شود. در این شرایط اگر درد زیادی دارید می‌توانید از مسکن‌هایی مثل استامینوفن و ایبوپروفن برای درمان استفاده کنید.

    بهترین درمان آنفولانزا

    ۶- داروهای ضد احتقان

    یکی دیگر از داروهایی که ممکن است در زمان ابتلا به آنفولانزا به آن نیاز پیدا کنید، داروهای ضد احتقان هستند. این داروها به درمان گرفتگی بینی کمک می‌کنند و فشار سینوس‌ها و گوش‌ها را کاهش می‌دهند.

    ۷- اکسپکتورانت

    مصرف اکسپکتورانت موجب کاهش ترشحات سینوسی و درمان سرفه و سردرد ناشی از آنفولانزا می‌شود. این دارو به درمان سرفه و آنفولانزا کمک می‌کند و علائم را کاهش می‌دهد.

    ۸- دمنوش‌های خانگی

    برای درمان آنفولانزا در خانه می‌توانید از انواع دمنوش‌های خانگی مثل دمنوش زردچوبه، دمنوش زنجبیل و دمنوش بابونه همراه با مقداری عسل طبیعی استفاده کنید.

    درمان آنفولانزا با دمنوش خانگی

    ۹- غرغره کردن آب نمک

    غرغره کردن آب نمک با آب جوشانده گرم بیشتر از آن چیزی که به فکرش را کنید برای درمان آنفولانزا مفید است. این کار به درمان گلودرد و خارج کردن مخاط پشت حلق کمک می‌کند. بهتر است ۲ تا ۴ بار در روز آب نمک غرغره کنید تا اثربخشی آن بیشتر شود.

    ۱۰- مصرف غذاهای مفید

    در دورانی که به آنفولانزا مبتلا شده‌اید، سعی کنید هر روز سوپ‌های مقوی و غذاهای سالم مصرف کنید. مصرف مرغ کبابی و آب پز، آبگوشت‌های سبک، سیب زمینی آب پز و همچنین غلات برای درمان آنفولانزا در زمستان بسیار مفید است. در دوران آنفولانزا سعی کنید از غذاهای تند و پرادویه، غذاهای سرخ شده، چرب، لبنیات و انواع گوشت قرمز پرهیز کنید تا بدن شما سریع‌تر بهبود پیدا کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انار پخته برای سرماخوردگی

    ۱۱- واکسیناسیون

    راهکار بعدی برای جلوگیری از آنفولانزا و کاهش شدت این بیماری تزریق واکسن است. معمولا از این روش برای افرادی که به مشکلات و بیماری‌های خاص مبتلا هستند استفاده می‌شود. تزریق واکسن طول دوره بیماری را کوتاه و شدت آن را کاهش می‌دهد.

    درمان آنفولانزا با واکسیناسیون

    ۱۲- آنتی بیوتیک

    قبل از هر چیز باید بدانید که آنتی بیوتیک هیچ تاثیری بر درمان آنفولانزا ندارد، اما در برخی شرایط ممکن است آنفولانزا موجب ایجاد عفونت در بدن شود. در این زمان پزشک برای درمان عفونت از آنتی بیوتیک استفاده می‌کند.

    ۱۳- آنتی‌هیستامین‌ها

    آبریزش بینی، گرفتگی بینی و عطسه از رایج‌ترین علائم آنفولانزا هستند که در برخی مواقع شدت بیشتری دارند. برای کنترل این علائم می‌توانید زیر نظر پزشک از آنتی‌هیستامین‌ها استفاده کنید. در لیست داروهای آنفولانزا برای کاهش علائم بیماری می‌توان به لوراتادین و سیتریزین اشاره کرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ ترخینه مناسب سرماخوردگی

    ۱۳- قرص سرماخوردگی

    مصرف قرص سرماخوردگی بهترین داروی آنفولانزا بزرگسالان است که نه تنها به کاهش درد شما کمک می‌کند، بلکه در کنترل علائم بیماری مثل گرفتگی بینی، آبریزش، تب و مشکلات تنفسی نیز موثر است.

    درمان آنفولانزا با قرص سرماخوردگی

    همانطور که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا مطالعه کردید آنفولانزا یک بیماری شایع است که معمولا بدون مراجعه به پزشک و در خانه بهبود پیدا می‌کند. در اکثر مواقع علائم این بیماری خفیف است و پس از چند روز بهتر می‌شود. در صورتی که بعد از ۳ روز تغییری در شدت علائم بیماری مشاهده نشد و شدت درد و ناراحتی شما زیاد است، بهتر است برای درمان از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد علائم و درمان آنفولانزا در زمستان به طور کامل پاسخ داده‌ایم.

    دوره درمان آنفولانزا جدید چند روز است؟

    به طور معمول دفع ویروس آنفولانزا در بدن بزرگسالان بین ۳ تا ۵ و در بدن کودکان حدود ۷ روز طول می‌کشد.

    چه زمانی برای پیشگیری از علائم و درمان آنفولانزا در زمستان به پزشک مراجعه کنیم؟

    در صورتی که در کنار علائم رایج آنفولانزا با علائمی مثل سختی تنفس، درد سینه، گیجی و استفراغ مواجه شده‌اید، حتما از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

    فرق آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

    آنفولانزا و سرماخوردگی شباهت زیادی به هم دارند، اما معمولا علائم سرماخوردگی خفیف‌تر است و آنفولانزا درد و ناراحتی بیشتری برای فرد ایجاد می‌کند.

    علائم آنفولانزا جدید چیست؟

    از رایج‌ترین علائم آنفولانزا جدید ۱۴۰۲ می‌توان به سرفه، احساس خستگی، تب و لرز، سردرد، درد عضلانی، سرفه، گلودرد، آبریزش، تهوع و اسهال اشاره کرد.

    منابع:

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.