آشپزیخواص مواد غذایی

۱۱ خاصیت شگفت انگیز زنجبیل و روش مصرف آن

زنجبیل یکی از مفیدترین و خوشمزه‌ترین ادویه‌های روی کره زمین است که مملو از مواد مغذی و ترکیبات فعال زیستی است که فواید زیادی برای بدن و مغز شما دارند. زنجبیل یک نوع گیاه گل‌دار است که خاستگاه آن، کشور چین است. این گیاه ارتباط نزدیکی با زردچوبه، هل و خولنجان شیرین دارد. معمولا از قسمت ریشه‌ این گیاه به عنوان ادویه و دارو استفاده می‌کنند. زنجبیل دارای سابقه‌ی طولانی در طب سنتی است. از این دارو برای کمک به هضم غذا، کاهش حالت تهوع و کمک به درمان سرماخوردگی استفاده می‌شد.

خواص و فواید زنجبیل
زنجبیل را می‌توان به صورت تازه، خشک، پودر شده  یا روغن استفاده کرد. رایحه، طعم و عطر بی‌نظیر زنجبیل از روغن‌های طبیعی آن ناشی می‌شود که مهم‌ترین آن ترکیب شیمیایی به نام «گینجرول» است. گینجرول ترکیب اصلی فعال در زنجبیل است که بسیاری از خواص آن به خاطر وجود این ماده است. این ترکیب خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و رنجبیل را به یک گیاه دارویی با کاربردهای زیاد تبدیل کرده‌است.

در ادامه ابتدا فواید اثبات شده‌ی زنجبیل و سپس طرز مصرف آن ارائه می‌شود. در اکالا بلاگ با ما همراه شوید.

خواص و فواید زنجبیل:

خواص زنجبیل

۱- زنجبیل می‌تواند دردهای عضلانی را کاهش دهد.

این گیاه دردهای عضلانی که بر اثر بیماری و یا ورزش و تحرک ایجاد می‌شوند را تا حدودی برطرف می‌کند. با این وجود نباید از این گیاه، انتظار درمان فوری داشته باشید، اما به جهت خاصیت ضدالتهابی که دارد می‌تواند جلوی پیشرفت درد را بگیرد و آن را آرام آرام برطرف کند.

۲- زنجبیل می‌تواند سطح کلسترول را پایین بیاورد.

سطح بالای لیپوپروتئین‌های LDL یا همان کلسترول بد، موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. مواد خوراکی که میل می‌کنید می‌تواند تاثیر زیادی روی مقدار LDL داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که مصرف کنترل شده‌ی زنجبیل باعث کاهش قابل توجه LDL و همچنین تری‌گلیسیرید خون می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- ترکیبات موجود در زنجبیل از سرطان پیشگیری می‌کند.

    سرطان به بیماری‌های خطرناکی گفته می‌شود که در اثر رشد غیرطبیعی سلول‌ها به وجود می‌آیند. بررسی‌ها نشان داده است که عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند در درمان چند‌نوع سرطان بکار برود.
    خاصیت ضدسرطانی زنجبیل به دلیل وجود ترکیبی به نام «۶-گینجرول» می‌باشد که به مقدار زیادی در زنجبیل خام وجود دارد.
    برخی شواهد نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند برای سرطان لوزالمعده، پستان و تخمدان موثر عمل کند. اما در این خصوص هنوز تحقیقات بیشتری لازم است که صورت بگیرد.

    ۴- زنجبیل عملکرد مغز را بهبود بخشیده و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند.

    ترکیبات آنتی ‌اکسیدان و فعال موجود در زنجبیل از فعل و انفعالاتی که موجب بیماری آلزایمر و فراموشی می‌شود، جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان داده است که زنجبیل از آسیب‌هایی که با افزایش سن به مغز وارد می‌شود، می‌کاهد.

    ۵-  ترکیبات فعال در زنجبیل به مقابله با عفونت‌ها در بدن می‌پردازند.

    گینجرول، ماده‌ی فعال زنجبیل، خطر عفونت در بدن را کاهش می‌دهد. در واقع، عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند از رشد انواع باکتری‌های مضر در بدن جلوگیری کند. این ماده در برابر باکتری‌های دهانی که منجر به بیماری‌های التهابی در لثه و پریودنتیت می‌شود، مقاومت نشان می‌دهد. زنجبیل همچنین در برابر ویروس RSV که علت شایع عفونت‌های تنفسی است، مقاوم عمل می‌کند.

    ۶- زنجبیل، درد قاعدگی را به میزان قابل توجه‌ای کاهش می‌دهد.

    یکی از کاربردهای زنجبیل در طب سنتی، تسکین درد قاعدگی در خانم‌ها است. در یک پژوهش، به ۱۵۰ خانم در ۳ روز اول قاعدگی، روزانه مقدار ۱ گرم زنجبیل داده شد. نتایج نشان داد که زنجبیل به اندازه‌ی داروهای مفنامیک اسید و ایبوپروفن درد را کاهش می‌دهد.

    ۷- زنجبیل به درمان سوء هاضمه‌ی شدید، کمک می‌کند.

    سوء هاضمه‌ مزمن با درد و احساس ناراحتی در ناحیه‌ی بالای معده شروع می‌شود. تاخیر در تخلیه‌ی معده، عامل اصلی این بیماری است. نکته جالب این است که ثابت شده زنجبیل تخلیه معده را در افراد مبتلا به این بیماری تسریع می‌بخشد. بررسی‌ها نشان داده است که مصرف حدود ۱ گرم زنجبیل قبل از غذا، تخلیه‌ی معده را تا ۵۰% افزایش می‌دهد.

    ۸-  خاصیت ضدالتهابی زنجبیل موجب درمان آرتروز می‌شود.

    آرتروز یک بیماری رایج است که در اثر تحلیل رفتن مفاصل در بدن ایجاد می‌شود و علائمی مانند احساس درد و سفتی مفاصل دارد. در یک مطالعه بر روی ۲۴۷ مبتلا به آرتروز زانو، نتایج نشان داد افرادی که از زنجبیل استفاده کردند، به داروهای مسکن کمتری نیاز پیدا کردند. محققان در تحقیق دیگری نشان دادند که استفاده‌ی موضعی از زنجبیل، کندر، دارچین و روغن کنجد می‌تواند درد و سفتی مفاصل را در افراد مبتلا به آرتروز کاهش دهد.

    ۹-  زنجبیل حالت تهوع و به ویژه تهوع صبحگاهی را درمان می‌کند.

    زنجبیل در کاهش حالت تهوع بسیار موثر است. این گیاه همچنین حالت تهوع و استفراغ بعد از جراحی و شیمی درمانی را تا حدودی برطرف می‌کند. زنجبیل موثرترین ماده برای رفع تهوع صبحگاهی در دوران بارداری است که البته باید حتما تحت نظر پزشک مصرف شود؛ زیرا مقدار زیاد آن می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

    ۱۰-  زنجبیل از افزایش وزن جلوگیری کرده و به کاهش وزن و آب کردن چربی دور شکم کمک می‌کند.

    زنجبیل اشتها را کم کرده و مانع پرخوری می‌شود. افزایش سطح هورمون کورتیزول در بدن، منجر به افزایش وزن می‌شود. تحقیقات نشان داده است که زنجبیل مقدار این هورمون را کنترل کرده و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.
    زنجبیل خاصیت چربی سوزی دارد و از آنجایی که کم کالری است برای کاهش وزن و کم کردن چربی شکم و پهلو استفاده می‌شود.

    ۱۱-  زنجبیل برای مشکلات گوارشی از جمله معده مناسب است.

    این گیاه به جهت داشتن طبعی گرم، برای مشکلات گوارشی و سلامت معده بسیار مناسب است. اکثر مشکلات گوارشی در اثر سرد شدن این ارگان‌ها ایجاد می‌شود؛ بنابراین زنجبیل به جهت داشتن طبع گرم می‌تواند برای کاهش این مشکلات استفاده شود.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش نگهداری زنجبیل

    روش مصرف زنجبیل:

    زنجبیل را می‌توان به صورت ادویه، پودر، دمنوش و مکمل طبیعی استفاده کرد. اگر از طعم زنجبیل خوشتان می‌آید، می‌توانید آن را به عنوان ادویه به سالادها، سوپ‌ها، غذاهای سرخ‌کردنی و کیک‌ها اضافه کنید. طعم زنجبیل به تندی می‌زند و عطر منحصر به فردی دارد.

    زنجبیل را چگونه مصرف کنیم؟
    برای تهیه‌ی دمنوش یا چای زنجبیل کافیست یک قاشق چایخوری زنجبیل پودر شده را داخل قوری بریزید و سپس روی آن مقداری آب جوش بریزید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس زنجبیل را با استفاده از صافی از چای جدا کنید. می‌توانید از چای‌های زنجبیل آماده نیز استفاده کنید.

    اگر مشکل خاصی مثل آرتروز دارید و پزشک یا طبیب برای شما کپسول و مکمل زنجبیل تجویز کرده است، می‌توانید آن را با دوزهای مختلف بخرید و طبق دستور داده شده، مصرف کنید.

    در هنگام خرید و نگهداری زنجبیل به این نکات توجه کنید:

    •  زنجبیل باید تازه و نرم باشد و پوست آن چروک نداشته ‌باشد.
    •  زنجبیل پوست ‌گرفته را فقط به مدت چند‌روز می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.
    •  زنجبیل تازه با پوست را می‌توانید داخل پاکت یا دستمال به مدت ۳ هفته داخل یخچال نگهداری کنید.

    هشدارهای مهم در خصوص مصرف زنجبیل:

    هشدارهای مصرف زنجبیل

    در مصرف زنجبیل باید دقت کنید. اگرچه خواص این گیاه بی‌شمار است؛ اما مصرف بیش از ۴ گرم آن در طول روز به هر‌شکلی، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. زنجبیل همچنین با برخی از داروها مثل رقیق‌های خون، دیابت و فشار خون تداخل ایجاد می‌کند.

    اگر شرایط خاص مثل بارداری، سنگ کیسه صفرا، مشکل قلبی، دیابت و اختلالات خونریزی دارید، حتما تحت نظر پزشک از زنجبیل استفاده کنید و به هیچ ‌عنوان خودسر از آن استفاده نکنید.

    منبع: healthline

    ۴/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.