آشپزیخواص مواد غذایی

بهترین روش نگهداری زنجبیل، با نکات ساده و کلیدی

خواص بی‌نظیر، طعم تند و گرم و از همه مهم‌تر عطر زنجبیل، جایگاه ویژه‌ای به زنجبیل در آشپزی داده. اما زنجبیل تازه توی همه فصل‌ها موجود نیست، پس یاد گرفتن روش نگهداری اون برای همه فصول ضروری به‌نظر می‌رسه.

هنگام خرید عطر، از فروشنده می‌پرسید چه روشی وجود داره که ماندگاری عطر زیاد بشه؟ ترجمه این سؤال توی این یادداشت دقیقاً مثل اینه که بپرسید زنجبیل رو چجوری نگهداری کنیم تا عطر و طعم اون همیشه تازه باشه؟ روش‌های زیادی برای این کار هست، ما سعی کردیم آسون‌ترین و بهترین روش ممکن برای نگهداری زنجبیل رو به شما آموزش بدیم.

استفاده از زنجبیل یا زنجفیل در بسیاری از دستورات غذایی توصیه می‌شود. عطر تند این ماده، مثل عطر گرمیه که از هرجا رد می‌شید بوی اون پشت سرتون خط می‌ندازه. علاوه بر این عطر بی‌نظیر، قطعاً اگر از خواص منحربه‌فرد ریشه این گیاه، اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنید به این راحتیا این همه فایده و خاصیت را از دست نخواهید داد. خواص زنجبیل این‌قدر زیاد هست که علاوه بر محافل آشپزی، محاله جایی از طب سنتی صحبت بشه و از زنجبیل یاد نشه.

به‌ همین دلیله که زنجبیل در تمام سال، توی اکثر مغازه‌های عطاری و خواروبار فروشی هست. اما به‌طبع بهترین نوع زنجبیل، نوع تازه اونه، شما هم بعد از خوندن این متن همیشه خودتون زنجبیل تازه‌ رو می‌خرید و نگهداری می‌کنید تا مرغوب‌ترین اون در هر فصلی در دسترس شما باشه.

همان‌طور که گفتیم روش‌های مختلفی برای نگهداری بلندمدت زنجبیل تازه وجود دارد. از هر روشی خواستید استفاده کنید و خودتون زنجبیل تازه‌ رو نگهداری کنید. کافیه یک‌بار خودتون این کار را انجام بدید و بعد از مدتی اون‌ رو با زنجبیل توی مغازه‌ها مقایسه کنید. بعد از اون مطمعنا (با استفاده از روش‌هایی که امروز آموزش خواهیم داد) آستین بالا می‌زنید و به سرعت دست به کار خواهید شد. در قسمت آشپزی مجله اکالا بلاگ همراه ما باشید.

۴ روش نگهداری زنجبیل

با روش های نگهداری زنجبیل همراه ما باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    روش اول: پیشنهاد سر آشپز

    در موقع خرید زنجبیل از میوه‌فروشی حتماً به تازگی اون دقت کنید. زنجبیل تازه باید رنگ طلایی روشن، بافت محکم و پوست نازک، بدون گره و حفره خرابی داشته باشه. توجه کنید پوست زنجبیل تازه به‌قدری نازک هست که اگر کمی ناخن روی اون بکشید به بافت زیرین اون می‌رسید. پس زنجبیل شفاف، بدون حفره، پلاسیدگی، لکه و له‌شدگی بخرید.

    بعد از شستن آن‌ها با آب سرد، زمان می‌دهیم تا خشک شوند. بعد با کمک پوست‌کن یا چاقو به نازکی پوست آن‌ها را جدا می‌کنیم (این مرحله قابل حذف است و می‌توانید پوست زنجبیل رو نگیرید.

    فقط اگر حفره یا خرابی و سیاهیی روی سطح پوست است حتماً گرفته شه). حتی می‌تونید زنجبیل رو بعد از شست‌وشو از جایی آویزن کنید، ظرف مدت یکی دو روز پوست اون کمی چروک می‌شه و به‌راحتی قابل جدا شدن است.نگهداری از زنجبیل تازه

    زنجبیل پوست‌کنده رو می‌تونید به صورت درسته هم فریز کنید. به‌طور کلی این قسمت از کار هم با توجه به نوع مصرف شما می‌تواند کاملاً متفاوت وسلیقه‌ای باشد، ما در این مرحله آن‌ها را به قطعات مکعبی شییه قند برش زدیم.

    نکته: حتماً زنجبیل را با توجه به نوع مصرف مورد نیاز، خرد کنید. چون زنجبیل فریز شده پس از ذوب شدن یا به‌اصطلاح یخ بازکردن مجدداً قابل فریز نیست. اگر در هربار آشپزی نیاز به تکه‌ای از آن دارید پس قبل از فریز کردن نخست آن را به اندازه دل‌خواه خود درآورید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکی زنجبیلی

    حال مطابق با نکته بالا، با توجه به مقدار مصرف می‌توانیم آن‌ها را بسته‌بندی کرده و در فریزر قرار دهیم؛ یکی از مواردی که در نگه‌داشتن عطر زنجبیل تازه به شما کمک می‌کند، نگهداری آن در کیسه‌های زیپ دار است زیرا باعث می‌شود بوی آن به‌راحتی خارج نشود و دسترسی برای هر بار استفاده از آن راحت باشد. از هر نوع کیسه پلاستیکی استفاده می‌کنید حتماً هوای درون کیسه را به صورت کامل خارج کنید.
    نکته: حتماً هوای درون کیسه پلاستیکی را به‌طور کامل بگیرید و اگر می‌خواهید زنجبیل را به صورت درسته و کامل فریز کنید، بهتر است نخست دور آن فویل آلومنیومی بپیچید. این کار با جلوگیری از نفوذ مقداری آب در بافت کلی زنجبیل، ماندگاری عطر و طعم آن‌ را تا مدتی طولانی میسر می‌کند. برای تکه‌های خرد شده نیازی به انجام این کار نیست.

    بیشتر بخوانید: درمان سرماخوردگی با طب سنتی بدون داروهای شیمیایی

    روش‌های دیگر نگهداری از زنجبیل

    • روش دیگه‌ای که می‌تونید از زنجیبل‌ها نگهداری کنید اینه که بعد از شستن و خرد کردن اون‌ها، توی سینی پهنشون کنیم و یک روز زیر نور خورشید بزاریم و بعد از اون (با توجه به سایز زنجبیل‌ها) چندآ روزی درون همون سینی نگه‌داری کنیم تا حسابی خشک بشن و بتونیم اون‌هارو توی شیشه‌ای نگهداری کنیم.
    • راه دیگه‌ای که شما می‌تونید از زنجبیل‌هاتون به نحو احسنت نگه‌داری کنید اینه که بعد از شستن و پوست گرفتن زنجبیل‌ها اون‌ها رو با رنده ریز رنده می‌کنیم و توی همون پلاستیک‌های زیپ دارمون توی فریزر نگه‌داری کنیم.
    • روش آخر شبیه به روش قبلی هست و می‌تونید بعد از کندن پوست زنجبیل‌ها اون‌هارو توی میکسر بریزیم و به خوبی پوره کنیم و به‌راحتی در پلاستیک‌های زیپ دارمون بسته بندی و فریز کنید.

    نکات مهم در نگهداری زنجبیل

    • در روش خشک کردن با نور آفتاب، ماندگاری عطر و طعم زنجبیل کاهش می‌یابد. حتی در برخی روش‌ها برای درست کردن پوره زنجبیل، اون‌ رو توی فر می‌ذارن. به‌طور کلی ما روش خشک کردن زنجبیل را توصیه نمی‌کنیم مگر در مواردی که راه دیگری ندارد. گرما با تبخیر بخشی از آب میان‌بافتی گیاه کمی روی عطر و طعم اون تأثیر منفی می‌گذارد.
    • دلیل تاکید بر فریز کردن زنجبیل و ذکر نکته بالا به این دلیله که زنجیبل تازه موارد استفاده بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد.
    • هر روز عصر می‌توانید یک تکه از این میوه تازه را در قوری یا فلاکس چای تازه دمتان بیندازید و از عطر و بوی بی‌نظیر آن لذت ببرید.
    • زنجبیل تازه در کنار انواع پخت گوشت‌های خورشتی و مرغ می‌تونه طعم بی‌نظیری به اون‌ها بده.

    زنجبیل تازه عطر و طعم بی‌نظیر و متفاوتی داره، تهیه اون به روش‌هایی که بالا اشاره کردیم خیلی راحت و بی دردسر است و حتماً پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک بار استفاده به این شکل رو تجربه کنید و طعم جدیدش رو مهمون لحظه‌هاتون کنید.

    سؤالات متداول

    در ادامه به بررسی پرسش‌های شما در رابطه با روش‌های نگهداری زنجبیل پاسخ می‌دهیم:

    آیا نگهداری زنجبیل به‌صورت منجمد، خواص آنها را کاهش نمی‌دهد؟

    درصورتی که همیشه توصیه می‌شود همه چیز را به شکل تازه استفاده کنید تا از خواص آن ۱۰۰٪ بهره را ببرید، استفاده از زنجبیل منجمد هم ممکن از به اندازه‌ زنجبیل تازه خواص ۱۰۰٪ نداشته باشد.

    آیا می‌توان به جای پلاستیک زیپ‌دار از پلاستیک معمولی یا کیسه فریزر استفاده کرد؟

    بله، اما پلاستیک زیپ‌دار طعم و عطر زنجبیل را بهتر حفظ می‌کند.

    اگر آب زنجبیل را به‌خوبی نگیریم و خشک نکنیم، ممکن است کپک بزند؟

    خیر، در صورتی که منجمد شود و در فریزر نگهداری شوند، مشکلی پیش نمی‌آید.

    منبع: (www.thekitchn.com)

    ۳.۹/۵ (۳۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۶۴ دیدگاه ها

    1. زنجبیل را خورد کنید با کمی آب در میکسر خوب مش کنید در ظرف های بسیار کوچک برای مصرف یک وعده در فریزر قرار دهید .

    2. زنجبیل را خورد کنید با کمی آب در میکسر خوب مش کنید در ظرف های بسیار کوچک برای مصرف یک وعده در فریزر قرار دهید . یکسال عالی خواهد ماند .

    3. خیلی ممنون ازراهنمآی تون عالی بود من تازه یک کیلو خریدم کیلویی ۵۰ هزار نمیدونستم چکارکنم خراب نشه که امشب فهمیدم چطوری نگه دارم خراب نشه زنجبیل

    4. سلام من زنجبیل خریده وپوست گرفتم قسمتهایی از داخل آن رنگش متفاوت بودمثل اینکه یخ زده باشدوریش ریش بود.آیا قابل استفاده هست یابذارمش برای بخور؟
      متشکرم ضمناقیمت آنهم کیلویی ۲۸۶/۰۰۰تومان بود.

    5. از توضیحاتتون ممنونم ، من یک شب بعد از شستن داخل طرف پیرکس با در پلاستیکی گذاشتم داخل یخچال ولی کپک زد . درآوردم و دوباره شستمش و روی شوفاژ چیدم و خشک کردم ودوباره در یخچال گذاشتم و باز کپک زد . از این ببعد فریز میکنم

    6. سلام من زنجفیل خریدم تو پلاستیک همین طور گذاشتم بمونه متاسفانه کپک زده الان چی کار کنم آیا میتونم هنوزم استفاده کنم ؟ میتونم بشورم بعد پوست بکنم تازه اخه دوروزه خریدم و تو پلاستیک مانده

    7. ممنون من خیلی به طعم و عطر این چاشنی علاقه مندم ولی روش نگهداری ان را نمیدانستم توضیح خیلی مفید و کامل بود، متشکرم

    8. ی سلام ممنون عالی بود
      ما امروز کیلویی ۶۰خریدیم
      و اینکه خیلی خوبه اگه بتونیم پرورش بدیم

    9. سلام ایا میشه تومیوه خشک کن زنجبیل رو خشک کرد تو ترکیباتش اثر منفی نمی زاره اگه راهنمایی کنید متشکرم

    10. سلام دوستان میتونید زنجبیل تازه رو درون اب بذارید بعد سه هفته جوونه میزنه وبعد میتونید به گلدان منتقل کنید هم گل دارید داخل خونه و هم قده های زنجبیل داخل خاک به وجود میاد???

    11. سلام ممنون عالی بود، به نظر من هم فریزر کردن بهترین روش هست، من دیروز خریدم میخواستم مطمئن بشم بعد فریزر کنم، فقط به نظر من برش بدیم بعد همون لحظه که لازم داریم، بیرون بیاریم، خیلی بهتره، برشهایی به اندازه نیاز، من داخل ظروف پیرکس میذارم، سلفون میکشم روشون، بعد دری پلاستیکی روشر قرار میدم که کیپ باشه. امسال یک کم داخل باغچه یا گلدون میکاریم، تجربه کاشت هم خدا بخواد بهتون خبر میدم. سالم باشید

    12. سلام عزیزم اتفاقا برادر من هم خریده بود ولی همش خراب بودن. زنجبیل هارو برش که میزدیم توش سبز بودن
      همه رو ریختیم دور

    13. ممنونم از اطلاعات مفیدتون.با کمال تعجب من دیروز ۱۹ اردیبهشت ۹۹ زنجبیل تازرو کیلویی ۱۶۰۰۰ در میدان حسن آباد خریدم.

    14. سلام ممنون از مطالب مفیدتون‌ ؛ خوش به حالتون من اصلا سلیقه اشپزی ندارم ولی شوهر بسیار شکمویی دارم ومجبورم به سختی وتلاش یه چیز اماده کنم

      1. پوست زنجبیل رو میکندم زیرش کمی سبز:بود آیا خطرناک هست عزیزان سیر و زنجبیل رو خورد کنید با کمی آب داخل میکسر خوب له شد میریزید تو ظرف های یکبار مصرف بسیار کوچک داخل فریزر ده ماه بمونه خراب نمیشه میتونید جدا جدا هم این کار را بکنید در ضمن فلفل سبز تند یا غیره هم میتونید چاشنی اش کنید ولی دانه فلفل رو در بیارید و بشورید که خیلی تند نشود یا فلفل اصلا تند نباشد

      2. پوست زنجبیل رو میکندم زیرش کمی سبز:بود آیا خطرناک هست عزیزان سیر و زنجبیل رو خورد کنید با کمی آب داخل میکسر خوب له شد میریزید تو ظرف های یکبار مصرف بسیار کوچک داخل فریزر ده ماه بمونه خراب نمیشه میتونید جدا جدا هم این کار را بکنید در ضمن فلفل سبز تند یا غیره هم میتونید چاشنی کنید

    15. بسیار اطلاعات مفیدی است ولی حیف وصد حیف که. قیمتش کیلویی ۹۰ هزار تومان است .حتی اینم نصیب. از ما بهترونه

    16. بسیار اطلاعات مفیدی است ولی حیف وصد حیف که. قیمتش کیلویی ۹۰ هزار تومان است .حتی اینم نصیب. از ما بهترونه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.