سبک زندگیسلامت و زیبایی

درمان سرماخوردگی با طب سنتی بدون داروهای شیمیایی

در فصل سرما، سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی است که می‌تواند به سرعت افراد را درگیر کند. خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای درمان سرماخوردگی با طب سنتی وجود دارد که عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند. برای آشنایی با روش‌های درمان سرماخوردگی با طب سنتیبدون نیاز به داروهای شیمیایی با این قسمت از اکالا بلاگ همراه شوید.

روش‌های درمان سرماخوردگی با طب سنتی

سرماخوردگی یک بیماری شایع است که معمولا با علائمی مانند آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و بدن درد همراه است. طب سنتی برای درمان سرماخوردگی از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند که در ادامه به معرفی برخی از این روش‌ها می‌پردازیم.

روش‌های درمان سرماخوردگی با طب سنتی

روغن نعناع

نعناع گیاهی است که از دیرباز به دلیل خواص درمانی آن شناخته شده است. یکی از مهم‌ترین خواص نعناع، بهبود مشکلات تنفسی است. روغن نعناع دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که می‌تواند به کاهش التهاب و عفونت در مجرای تنفسی کمک کند و علائم سرماخوردگی را بهبود ببخشد.

روش استفاده از روغن نعناع برای درمان سرماخوردگی

برای استفاده از روغن نعناع برای مشکلات تنفسی، چند قطره از آن را در یک فنجان آب داغ بریزید و با بخار آن بخور کنید. این کار باعث می‌شود که تنفس شما راحت‌تر شود و التهابات مجرای بینی و برونشیت از بین برود.

روش استفاده از روغن نعناع برای درمان سرماخوردگی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اکالیپتوس

    یکی از روش‌های طب سنتی موثر بر درمان سرماخوردگی، استفاده از اکالیپتوس است. طبق تحقیقات متخصصان، اکالیپتوس با شل کردن عضلات تنفسی، تنفس را راحت‌تر می‌کند. این امر باعث می‌شود که اکسیژن بیشتری به ریه‌ها برسد و در نتیجه، بدن اکسیژن بیشتری دریافت کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر زردچوبه برای درمان سرماخوردگی

    سرو کوهی یا اُرس

    سرو کوهی، گیاهی دارویی است که برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود. روغن سرو کوهی یا اُرس با تحریک متابولیسم بدن و تقویت سیستم ایمنی، به بدن کمک می‌کند تا سریع‌تر با ویروس‌ها مقابله کند و روند درمان سرماخوردگی را سرعت ببخشد.

    بیشتر بخوانید: داروهایتان را با این غذاها نخورید

    چوب میخک

    بخور دادن با روغن‌های ضروری، یکی از راه‌های موثر برای تسکین علائم سرماخوردگی و زکام است. چوب میخک نیز یکی از این روغن‌های ضروری است که می‌تواند در بهبود زکام و سرماخوردگی موثر باشد. میخک، گیاهی معطر و حاوی ترکیباتی مانند اوژنول است که خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارند. میخک باعث باز شدن مجاری تنفسی و بهبود تنفس می‌شود.

    چوب میخک برای درمان سرماخوردگی با طب سنتی

    سیر

    آلیسین، ترکیبی که در سیر تازه خرد شده یافت می‌شود، به عنوان یک عامل پیشگیرانه موثر در برابر سرماخوردگی شناخته شده است. این ترکیب در هنگام پخت و پز غیرفعال می‌شود، بنابراین برای بهره‌مندی از خواص آن، باید سیر را به صورت خام مصرف کرد.

    سیر برای درمان سرماخوردگی به روش طبی

    سیر به دلیل خواص ضد ویروسی خود از جمله توانایی آن در مهار ویروس راینو (معمول‌ترین عامل سرماخوردگی)، برای سرماخوردگی مفید است. در یک مطالعه، افرادی که به مدت ۱۲ هفته دوز بالایی از آلیسین دریافت کردند، کمتر به سرماخوردگی مبتلا شدند و مدت زمان بیماری آن‌ها نیز کوتاه‌تر بود.

    ۳ روش مصرف سیر برای درمان سرماخوردگی

    روش اول: در این روش، به یک قاشق غذاخوری سیر خرد شده، دو قاشق غذاخوری آبلیمو، نصف قاشق غذاخوری پودر فلفل قرمز و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید. برای تهیه نیز، ابتدا سیر خرد شده را در یک لیوان آبلیمو ریخته و سپس پودر فلفل قرمز را اضافه کنید. در آخر عسل را به مواد اضافه کرده و خوب هم بزنید تا یکدست شود. این دارو را روزانه یک مرتبه مصرف کنید تا نشانه‌های سرماخوردگی شما کاهش یابد.

    روش دوم: چهار الی پنج قاشق سیر خرد شده را درون یک لیوان آب جوش ریخته و یک قاشق عسل خام به آن اضافه کنید. این داروی خانگی را روزانه ۲ تا ۳ مرتبه میل کنید تا علائم سرماخوردگی شما بهبود یابد.

    روش سوم: سیر خام را خرد کرده و با سالاد مخلوط کنید و میل کنید. این روش ساده‌ترین راه برای مصرف سیر برای درمان سرماخوردگی است.

    بیشتر بخوانید: علائم آنفولانزا در زمستان چیست؟

    دارچین

    دارچین، ادویه‌ای خوش‌طعم و خوش‌عطر است که در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. این ادویه علاوه بر طعم‌دهنده بودن، خواص درمانی نیز دارد. یکی از خواص دارچین، تسکین گلودرد است.

    دارچین برای سرماخوردگی

    برای تهیه داروی خانگی با دارچین، یک قاشق غذاخوری پودر دارچین و دو عدد میخک را در یک لیوان آب بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس، زیر شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمی خنک شود. در نهایت، عسل را به آن اضافه کنید و میل کنید. سعی کنید این دارو را روزانه ۱ تا ۳ بار مصرف کنید.

    زنجبیل

    به گفته محققان تایلندی، زنجبیل تازه می‌تواند از چسبیدن ویروس‌های تنفسی به سلول‌ها جلوگیری کرده و همچنین از تکثیر آن‌ها جلوگیری کند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند به عنوان یک راهکار طبیعی برای پیشگیری از سرماخوردگی عمل کند.

    زنجبیل برای درمان سرماخوردگی

    پیاز

    پیاز قرمز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کوئرستین، برای درمان سرماخوردگی مفید است. شربت پیاز قرمز نیز یکی از روش‌های درمان سرماخوردگی با پیاز قرمز است.

    برای تهیه شربت پیاز قرمز، به دو تا سه عدد پیاز قرمز، عسل طبیعی و یک شیشه درب‌دار نیاز دارید. برای تهیه این شربت، پیازها را به صورت افقی برش داده و ریز خرد کنید. سپس، آن‌ها را درون شیشه درب‌دار ریخته و عسل طبیعی را به آن اضافه کنید تا شیشه پر شود.

    پیاز برای درمان سرماخوردگی

    در نهایت درپوش شیشه را ببندید و آن را به مدت ۱۲ تا ۱۵ ساعت در دمای اتاق قرار دهید. پس از ۱۵ ساعت، شربت آماده است. می‌توانید یک قاشق غذاخوری از آن را در روز چند بار مصرف کنید تا علائم سرماخوردگی شما بهبود یابد.

    فلفل

    فلفل دارای خواص متعددی برای سلامتی بدن از جمله آنتی اکسیدان‌های فراوان، خاصیت ضد میکروبی و اثرات حفاظتی برای معده است. اگر آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی شما را آزار می‌دهد، فلفل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری فلفل سیاه را در یک لیوان آب گرم حل کرده و بنوشید.

    بیشتر بخوانید: ۸ ماده خوراکی مناسب گلو درد

    بخور با گیاه اسطوخودوس

    بخور، یکی از روش‌های سنتی و موثر برای درمان سرماخوردگی است. گرمای بخور باعث منبسط شدن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون در مجاری تنفسی می‌شود.

    بخور با گیاه اسطوخودوس برای درمان سرماخوردگی

    برای تهیه بخور اسطوخودوس، ۵ قطره روغن اسطوخودوس را در یک کاسه آب داغ بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه صورت خود را بالای کاسه قرار دهید و بخار را استنشاق کنید. در صورتی که سرماخوردگی شدید دارید، این کار را روزانه سه بار انجام دهید، اما در صورتی که سرماخوردگی خفیف دارید، یک بار در روز کافی است. همچنین اسطوخودوس دارای خواص ضدالتهاب و ضدعفونی‌کننده نیز است که می‌تواند به درمان ترشحات بینی کمک کند.

    در این بخش از مجله دانستنی اکالا، روش‌های درمان سرماخوردگی با طب سنتی بدون داروهای شیمیایی را به شما معرفی کردیم. با استفاده از روش‌های گفته شده، می‌توانید سرماخوردگی خود را با کمترین عوارض درمان کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.