دانستنی

داروهایتان را با این غذاها نخورید

از نکاتی که در مصرف داروها باید دقت شود این است که برخی داروها را همراه با داروهای دیگر مصرف نکنید تا تداخل دارویی ایجاد نشده و در نتیجه منجر به بیماری‌های دیگر نیز نشود. از طرفی توصیه می‌شود که داروهای مکمل و ویتامین‌ها را همراه با غذا مصرف کنیم.

اما با این وجود مصرف برخی داروها همراه با غذاهای خاص عوارضی را به همراه دارد؛ سوالی که پیش می‌آید این است که چه داروهایی را با چه غذاهایی نباید بخوریم؟ در این مقاله از اکالا بلاگ با بیان مطالبی به این سوال پاسخ داده‌ایم.

ناسازگاری داروهای افسردگی با پنیر

پیشنهاد می‌کنیم داروهای ضد افسردگی را با پنیر مصرف نکنید. برخی از انواع پنیرها حاوی ترکیب شیمیایی تیرامین هستند که مصرف بیش از حد آن با داروهای ضد افسردگی تداخل ایجاد کرده و منجر به افزایش فشار‌ خون می‌شود. توصیه می‌شود در زمان مصرف داروهای افسردگی تا حد امکان مصرف پنیر را به حداقل برسانید.

داروهایتان را با این غذاها نخورید

ممنوعیت مصرف داروهای ضد انعقاد با بروکلی یا اسفناج

بروکلی و انواع کلم‌ها یا اسفناج در افرادی که داروهای ضد انعقادی مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود، به این دلیل که کلم بروکلی و اسفناج حاوی مقادیری از ویتامین k است که اثر ضد انعقادی را کاهش می‌دهد و موجب ایجاد لخته‌خون می‌شود. همچنین مصرف کلم تاثیر استامینوفن را نیز از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی لب‌های ترک خورده در زمستان

منع مصرف همزمان داروی فشار‌خون با شیرین بیان

ترکیبات شیرین‌بیان با مهار سدیم و دفع پتاسیم موجب افزایش فشار‌خون شده و مصرف آن عوارض ناشی از کورتون‌ها از جمله پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. از آنجایی که کمبود پتاسیم منجر به بروز مشکلاتی در ریتم ضربان قلب می‌شود توصیه می‌شود اگر داروی ضد فشار خون مصرف می‌کنید شیرین‌بیان را به عنوان نوشیدنی یا به شکل‌های دیگر مصرف نکنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    منع مصرف انواع دارو با نوشیدنی گریپ فروت

    گریپ فروت از جمله مرکباتی است که موجب ایجاد سلول‌هایی در سیستم گوارشی شده و با به حرکت در آوردن دارو در بدن از میزان تاثیر آن در بدن افزایش داده و منجر به تاثیر منفی می‌شود.

    منع مصرف آنتی‌بیوتیک با شیر

    شیر و سایر خانواده لبنیات از فرآوری شدن آنتی‌بیوتیک‌ها در بدن جلوگیری کرده و مواد معدنی موجود در شیر منجر به ایجاد مشکلاتی می شود که توصیه می‌شود در حین مصرف دارو شیر مصرف نکنید یا حداقل نیم‌ساعت پس از خوردن شیر و سایر لبنیات دارو را مصرف کنید.

    بیشتر بخوانید: آیا چیزی به نام قند سالم وجود دارد؟

    تضعیف اثر گذاری دارو با مصرف شکلات تلخ

    شکلات تلخ اثرات برخی داروها را کاهش داده و بر سطح فشار خون نیز موثر است. همچنین توصیه می‌شود افراد مبتلا به افسردگی شکلات تلخ مصرف نکنند.

    داروهایتان را با این غذاها نخورید

    عدم مصرف مکمل‌آهن همراه با برخی داروها

    مکمل‌آهن روی برخی داروها از جمله داروهای تیروئید تاثیر منفی دارد و همچنین توصیه می‌شود همراه با مصرف مولتی‌ویتامین، مکمل آهن مصرف نشود تا تداخل دارویی ایجاد نکند.

    عدم مصرف دارو با قهوه

    قهوه سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و از این رو بهتر است برای مصرف دارو از قهوه استفاده نشود. همچنین برخی داروهای حاوی آسپرین، داروهای ضد‌حساسیت (آنتی‌هیستامین) یا داروهای تنفسی با قهوه تداخل دارند. همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها توانایی بدن برای دفع کافئین را کاهش داده و منجر به تپش قلب، تعریق یا لرز بدن می‌شود و در مواردی مصرف کافئین همراه با دارو غلظت برخی داروهای ضد افسردگی را افزایش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: ۶ دلیل برای ضرورت مصرف آهن

    منع مصرف آنتی‌هیستامین به همراه داروی فشار خون

    داروی فشار خون نباید به همراه داروی ضد‌حساسیت آنتی‌هیستامین مصرف شود، چون تداخل دارویی ایجاد کرده و اثر داروها را کم می‌کند.

    عدم مصرف داروی ضد صرع با سایر داروها

    داروهایی که برای تشنج در افراد مبتلا به صرع تجویز می‌شود با برخی داروها تداخل دارند و تاثیرات مخربی دارد، از جمله این داروها می‌توان به داروهای جلوگیری از بارداری اشاره کرد.

    بیشتر بخوانید: با شکم خالی لب به این غذاها نزنید!

    داروهایتان را با این غذاها نخورید

    بیشتر بخوانید: درمان سرماخوردگی با طب سنتی بدون داروهای شیمیایی

    منع مصرف وارفارین با ویتامین k و جینسینگ

    در صورتی که داروهایی مانند وارفارین مصرف می‌کنید توصیه می‌کنیم که آن را به همراه ویتامین k مصرف نکنید تا از خطرات احتمالی مانند خونریزی جلوگیری شود. همچنین مصرف وارفارین به همراه جینسینگ تاثیرگذاری آن را کاهش داده و منجر به خونریزی داخلی می‌شود.

    مصرف داروهای پوکی استخوان بدون غذا

    داروهای پوکی استخوان از جمله لووتیروکسین و آلندرونات را باید بدون غذا مصرف کنید تا جذب این داروها کاهش نیابد.

    منع مصرف دارو تیروئید با گردو

    گردو و به طور کلی مواد غذایی فیبردار جذب برخی داروها از جمله داروی تیروئید را کاهش می‌دهد و پزشکان توصیه می‌کنند این داروها را قبل از خواب مصرف کنید تا به خوبی جذب بدن شوند.

    بیشتر بخوانید: با این خوراکی‌ها بدن خود را آبرسانی کنید!

    در این مقاله از اکالا بلاگ نکاتی در خصوص تداخل دارویی و منع مصرف داروها با برخی مواد غذایی بیان شد، با مطالعه این مطلب و آگاهی نسبت به نحوه مصرف داروها به سلامتی بدن خود اهمیت بیشتری دهید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.