نکات خانه داری

۶ دلیل برای ضرورت مصرف آهن

چرا بدن  ما به آهن نیاز دارد؟ همه ما با اهمیت آهن در بدن و نقش آن در حفظ سلامت آشنا هستیم. اما در این مقاله، دلایلی را با شما به اشتراک گذاشتیم که به مصرف مکمل آهن، مجابتان خواهد کرد. اگر کمبود آهن دارید، حتما تا انتهای این مقاله در بخش دانستی‌های مجله اینترنتی اکالا بلاگ با ما همراه شوید.

آهن برای بدن

نشانه های کمبود خون ناشی از فقر آهن

کمبود آهن هنگامی در شخص ایجاد می‌شود که آهن کافی در گلبول‌های قرمز خون وجود نداشته باشد. بدون وجود مقادیر کافی آهن در بدن، گلبول‌های قرمز شما نمی‌توانند به طور موثری به سلول‌ها و بافت‌های بدن شما، اکسیژن رسانی کنند.

علائم کمبود آهن:

  • ایجاد خستگی مفرط
  • ضعف عمومی
  • بوجود آمدن سرگیجه
  •  ایجاد شدن مشکلاتی در زمینهٔ تمرکز فکر

کم خونی به دلیل فقر یا کمبود آهن می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که بعضی از شایع‌ترین آن‌ها در زیر آمده است:

  •  قاعدگی، به ویژه اگر مقدار خون ریزی زیاد یا طولانی باشد؛
  •  مبتلا شدن به بیماری زخم معده؛
  •  ابتلا به سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش؛
  • از دست دادن خون در اثر تروما یا اهدای خون؛
  • خونریزی دستگاه گوارش به دلیل مصرف طولانی داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن.

۱. اهمیت مصرف مکمل آهن در دوران بارداری

بر اساس منابع معتبر در زمینهٔ سلامتی، زنان در حالت عادی باید روزانه ۱۵ تا ۱۸ میلی گرم آهن مصرف کنند. اما زنان در دوره باداری و شیردهی یا قبل از بارداری، به میزان بیشتری از آهن نیاز خواهند داشت. طبق اعلام موسسه ملی بهداشت (NIH)، این زنان باید روزانه ۲۷ میلی گرم آهن دریافت کنند.

البته در صورت بارداری، باید میزان مصرف مکمل آهن را با پزشک تنظیم کنید. مصرف بیش از اندازه این مکمل، برای جنین خطرناک خواهد بود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اهمیت آهن در دوران بارداری

    ۲. اهمیت آهن در دوره شیرخواری

    جنین در دوران پیش از تولد، از آهن موجود در بدن مادر آهن ذخیره می‌کند. این ذخیره‌ها در طول شش ماه اول زندگی در دوران شیرخوارگی بصورت کامل مصرف می‌شوند. به همین دلیل بعد از ۶ ماهگی، باید مکمل آهن را برای نوزاد شروع کنید.

    به نظر عموم متخصصین اطفال، در صورت تغذیه با شیر خشک، ترجیحا از شیر خشک‌هایی با مکمل آهن برای نوزاد استفاده کنید. نوزادان نارس احتمالا به میزان آهن بیشتری نیاز دارند.

    همیشه قبل از دادن مکمل‌های آهن کودک، با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید.

    ۳. دوران قاعدگی و مصرف آهن:

    می دانیم که در دوران قاعدگی ذخیره‌های آهن در بدن تا حدودی کم می‌شود. به همین دلیل زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم خونی قرار دارند. برخی مطالعه‌ها و آزمایش‌ها نشان می‌دهند که ژنتیک و نژاد یک عامل خطر کم خونی است. تخمین زده می‌شود که ۱۹ درصد از زنان آفریقایی- آمریکایی و مکزیکی- آمریکایی دچار کم خونی هستند. این آمار در زنان سفیدپوست، به حدود ۹ تا ۱۲ درصد می‌رسد.

    ۴. ورزش و مصرف آهن

    بر اساس اعلام موسسهٔ بهداشت زنان ایالات متحده، ورزشکاران زن بیشتر از سایر زن‌ها در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. البته هنوز دلیل دقیق آن مشخص و روشن نیست. برخی از دانشمندان و کارشناسان در بخش سلامتی و تغذیه، تصور می‌کنند که ورزشکاران ممکن است برای انتقال اکسیژن به گلبول‌های قرمز بیشتری احتیاج داشته باشند تا بتوانند فعالیت بدنی و ورزش خود را ادامه دهند.

    اگر از نظر فیزیکی بسیار فعال هستید و علائم مرتبط با کم خونی را تجربه می‌کنید حتماً با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

    بیشتر بخوانید: داروهایتان را با این غذاها نخورید

    ۵. اهمیت آهن در دوران دیالیز

    بسیاری از افرادی که به علت نارسایی‌های کلیه در حال انجام عملیات دیالیز هستند، به احتمال بسیار زیاد به دریافت مقادیر بیشتری آهن اضافی نسبت به سایرین احتیاج دارند. کلیه‌ها وظیفه ساخت اریتروپویتین را دارند، (هورمونی که به بدن دستور می‌دهد تا سلول‌های قرمز خون را تولید کند.) وقتی کلیه‌ها به خوبی کار نکنند، کم خونی می‌تواند به عنوان یکی از عارضه‌های جانبی در افراد ایجاد شود.

    هنگام دیالیز مقدار کمی خون از دست می دهید و رژیم‌های غذایی مربوط به دیالیز هم معمولاً مقدار جذب آهن را تا حدودی کم‌تر می‌کنند. برخی از داروهایی که افراد مبتلا به دیالیز مصرف می‌کنند ممکن است از آهن موجود در بدن استفاده کنند یا توانایی بدن را در جذب آن تا حدودی کاهش بدهند.

    اگر به علت نارسایی کلیه‌ها عملیات دیالیز روی شما انجام می‌شود، با پزشک خود در مورد چگونگی حفظ تعادل آهن خون خود در وضعیت سالم مشورت کنید.

    ۶. ارتباط ADHD و فقر آهن

    نتایج به دست آمده از یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که در سالنامه علوم تحقیقات علوم پزشکی و بهداشت منتشر شد، نشان داده است که کمبود آهن تا حد زیادی با اختلال بیش فعالی یا همان کمبود توجه (ADHD) همراه است.

    باید به این نکته اشاره کنیم که دانشمندان پس از مطالعه میزان آهن، فریتین، ویتامین D، منیزیم، کلسیم و فسفر در خون افراد دریافتند که کودکان مبتلا به ADHD دارای مقادیر کمتری آهن و فریتین در خون خود هستند. فریتین برای استفاده‌های بعدی آهن را درون سلول‌ها ذخیره می‌کند.

    نتیجه گیری

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با ضرورت مصرف آهن آشنا کنیم. حالا که با اهمیت آهن در بدن آشنا شدید، خوب است که بدانید بیشتر افراد به خوبی به مصرف مکمل‌های آهن واکنش نشان می‌دهند. البته در صورت تجربه کمبود شدید آهن، احتمالا به تزریق وریدی آن نیاز پیدا خواهید کرد.

    در حالت ایده آل، شما باید مکمل‌های آهن را با معده خالی مصرف کنید. مواد غذایی می‌توانند مقدار آهن موجود در معدهٔ شما را جذب کنند. مصرف مکمل‌های آهن با غذاها یا نوشیدنی‌های حاوی ویتامین C به بدن شما در جذب آهن کمک می‌کند.

    باید اطمینان حاصل کنید که بیش از مقدار توصیه شده مصرف برای آهن، این مادهٔ معدنی مهم را مصرف نمی‌کنید. مصرف بیش از اندازهٔ آن می‌تواند مخصوصاً برای کودکان مسمومیت ایجاد کند. برای اطلاع دقیق از دز مورد نیاز آهن، با پزشک مشورت کنید.

    منبع: www.healthline.com

     

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.