آشپزیخواص مواد غذایی

۱۰ فایده‌ی خوردن تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای عالی است. این خوراکی به سادگی آماده می‌شود و سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. در این مقاله با شما ۱۰ مورد از فواید تخم مرغ را به اشتراک گذاشته‌ایم. اگر تخم مرغ نمی‌خورید، حتما تا انتهای این مقاله با ما در بخش آشپزی مجله اینترنتی اکالا همراه شوید. احتمالا تا آخر مقاله به مصرف تخم مرغ مجاب خواهید شد.

۱. فوق العاده مغذی

هر تخم مرغ بزرگ پخته حاوی مواد مغذی زیر است :

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    •  ویتامین A
    • فولات
    • ویتامین B5
    • ویتامین B12
    • ویتامین B2
    • فسفر
    • سلنیوم
    • تخم مرغ همچنین مقادیر مناسبی از ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B6، کلسیم و روی دارد.

    همچنین هر تخم مرغ، حاوی ۷۷ کالری انرژی، ۶ گرم پروتئین و ۵ گرم چربی‌های است.

    ۲. سرشار از کلسترول

     تخم مرغ دارای کلسترول بالایی است. اما کلسترول آن لزوما کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد. کبد روزانه مقادیر زیادی کلسترول تولید می‌کند. وقتی میزان مصرف کلسترول در رژیم غذایی خود را افزایش می‌دهید، تولید کلسترول در کبد کاهش خواهد یافت.

     واکنش به خوردن تخم مرغ بین افراد متفاوت است

    • در ۷۰٪ از افراد، تخم مرغ به هیچ وجه کلسترول را افزایش نمی‌دهد.
    • در ۳۰٪ دیگر (که به آن “پاسخ دهنده هایپر” گفته می‌شود)، تخم مرغ می‌تواند کلسترول کل و LDL یا همان کلسترول بد را به طور خفیف بالا ببرد. با این حال، افراد مبتلا به اختلالات ژنتیکی مانند هایپرکلسترول خانوادگی یا یک نوع ژن به نام ApoE4، ممکن است نیاز باشد مصرف تخم مرغ را محدود کنند یا به طور کلی از خوردن آن اجتناب کنند.
    خلاصه: تخم مرغ دارای کلسترول بالایی است، اما خوردن تخم مرغ بر کلسترول خون تاثیر منفی نمی‌گذارد و باعث افزایش آن نمی‌شود.

    بیشتر بخوانید: آیا می‌توان تخم‌ مرغ تاریخ‌ گذشته را مصرف کرد؟

    ۳. افزایش HDL یا کلسترول خوب

    HDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی بالا است. اغلب به عنوان کلسترول “خوب” شناخته می‌شود.
    افرادی که میزان HDL بالاتری دارند، معمولا در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی قرار خواهند داشت.
     افزایش HDL یکی دیگر از فواید تخم مرغ است. در یک مطالعه، خوردن دو عدد تخم مرغ در روز به مدت شش هفته، سطح HDL را ۱۰٪ افزایش داد. 
    خلاصه: مصرف تخم مرغ به طور مداوم منجر به افزایش کلسترول “خوب” یا (HDL) می‌شود، که با کاهش ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در ارتباط است.

    فواید تخم مرغ

    ۴. سرشار از کولین

    کولین ماده‌ای مغذی و کمتر شناخته شده است. این ماده در گروه ویتامین‌های ب قرار می‌گیرد و نقش مهمی در تولید غشای سلولی و مولکول‎‌های سیگنالینگ دارد. .
    علائم کمبود کولین جدی و خوشبختانه نادراست.
    تخم مرغ کامل منبع عالی کولین محسوب می‌شود. یک تخم مرغ حاوی بیش از ۱۰۰ میلی گرم از این ماده مغذی بسیار مهم را در خود جا داده است.

    ۵. کاهش خطر بیماری های قلبی از دیگر فواید تخم مرغ

    کلسترول LDL معمولا به عنوان کلسترول به اصطلاح “بد” شناخته می‌شود.  مقادیر بالای LDL در خون باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی خواهد شد.

    اما بسیاری از مردم بی‌خبرند از این که LDL بر اساس اندازه ذرات به چند زیر گروه‌ تقسیم می‌شود.

    ذرات LDL  به اندازه کوچک و متوسط و بزرگ وجود دارد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که ذرات LDL کوچک و متوسط دارند، بیشتر از افرادی که ذرات LDL بزرگ دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

    حتی اگر تخم مرغ اثر افزایشی بسیار کمی در کلسترول بد یا همان LDL در برخی افراد داشته باشد، مطالعات نشان می‌دهد که ذرات کلسترول از LDL کوچک، متراکم به بزرگ تغییر می‌کند، که به جلوگیری از بیماری قلبی می‌کند. به همین دلیل کاهش ریسک بیماری‌های قلبی از دیگر فواید تخم مرغ محسوب می‌شود.

    ۶. سرشار از آنتی اکسیدان

    چندین ماده مغذی با پیری چشم و بیماری‌های ناشی از آن، مقابله می‌کنند. از جمله این موارد باید به زاگزانتین و لوتئین اشاره کرد. این دو آنتی اکسیدان‌ قدرتمند در شبکیه چشم جمع می‌شوند.

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مقادیر کافی از این مواد مغذی می‌تواند خطر بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد. زرده تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی از لوتئین و زاکزانتین است.

    در یک مطالعه کنترل شده، خوردن فقط ۱.۳ زرده تخم مرغ در روز به مدت ۴.۵ هفته باعث افزایش سطح لوتئین خون به میزان ۲۸-۵۰٪ و زئاکسانتین به میزان ۱۱۴-۱۴۲٪ شده است.

    تخم مرغ همچنین سرشار از ویتامین A است. کمبود ویتامین A شایع‌ترین علت بروز اختلالات در چشم و ضعف بینایی در جهان محسوب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: ۲۴ جایگزین تخم مرغ در آشپزی و شیرینی پزی

    ۷. حاوی امگا ۳

    همه تخم مرغ‌ها یکسان تولید نمی‌شوند. ترکیب مواد مغذی آنها بسته به نحوه تغذیه و پرورش مرغ‌ها متفاوت است.

    تخم مرغ‌هایی که در مراتع پرورش داده شده و یا با خوراک غنی شده امگا ۳ تغذیه می‌شوند، دارای اسیدهای چرب و امگا ۳ بسیار بیشتری هستند.
    نشان داده شده که اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش سطح‌تری گلیسیرید خون می‌شود، که یک عامل خطرناک شناخته شده موثر در ایجاد بیماری‌های قلبی است.

    مطالعات نشان می‌دهد که کاهش سطح تری گلیسیرید خون از دیگر فواید تخم مرغ محسوب می‌شود. در یک مطالعه، خوردن فقط پنج تخم مرغ غنی شده از امگا ۳ در سه هفته، تری گلیسیریدها را ۱۶ تا ۱۸٪ کاهش داد. 

    ۸.حاوی پروتئین

    پروتئین‌ها بلوک اصلی ساختمان بدن انسان هستند. از آنها برای ساخت انواع بافت‌ها و مولکول‌هایی استفاده می‌شود که به اهداف ساختاری و عملکردی نیز می‌پردازند.

    دریافت مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی بسیار مهم است و مطالعات نشان می‌دهد که در حال حاضر مقادیر توصیه شده ممکن است بسیار کمتر از میزان مورد نیاز بدن باشند.

    یکی از فواید تخم مرغ این است که این خوراکی، از منابع مهم پروتئین محسوب می‌شود. هر تخم مرغ حدودا ۶ گرم پروتئین دارد.

    تخم مرغ‌ها همچنین دارای تمام اسیدهای آمینه ضروری در نسبت‌های مناسب هستند، بنابراین بدن شما کاملا مجهز شده است تا از پروتئین موجود در تخم مرغ استفاده کامل بکند.

    مصرف مقدار کافی پروتئین به کاهش وزن، افزایش توده عضلانی، کاهش فشار خون و بهینه سازی سلامت استخوان کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: حقایقی جالب و شیرین در مورد تخم مرغ‌!

    تخم مرغ-فواید تخم مرغ

    ۹.کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و  سکته مغزی

    چندین دهه است که علیه تخم‌مرغ‌ تبلیغات منفی صورت می‌گیرد. مثلا ادعا می‌شود که تخم‌مرغ به دلیل کلسترول بالا برای قلب مضر است. بسیاری از مطالعات منتشر شده در سال‌های اخیر رابطه بین خوردن تخم مرغ و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

    در یک بررسی از ۱۷ مطالعه با مجموع ۲۶۳.۹۳۸ شرکت کننده هیچ ارتباطی بین مصرف تخم مرغ و بیماری قلبی یا سکته مغزی مشاهده نشده است. 
    بسیاری از مطالعات دیگر به همین نتیجه رسیده‌اند.

    با این حال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که وقتی مبتلایان به دیابت تخم مرغ می‌خورند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها افزایش می‌یابد. 
    مشخص نیست که آیا تخم مرغ واقعا باعث افزایش خطر شده است یا نه، زیرا این نوع مطالعات فقط می‌تواند ارتباط آماری را نشان دهد. آن‌ها نمی‌توانند ثابت کنند که تخم مرغ باعث این بیماری‌های شده است.

    بیشتر بخوانید: بخارپز کردن تخم مرغ با روش متفاوت

    این امکان وجود دارد که به طور متوسط افرادی که تخم مرغ زیادی می‌خورند و مبتلا به دیابت هستند از سلامتی کمتری برخوردار باشند.

    ۱۰.احساس سیری و کاهش وزن از دیگر فواید تخم مرغ

    مصرف تخم مرغ شما را از مصرف کالری بیشتر منصرف می‌کند. به همین دلیل می‌توان یکی از فواید تخم مرغ را کاهش وزن دانست.

    تخم مرغ‌ها به طرز باورنکردنی شما را سیر می‌کند.  آن‌ها یک ماده غذایی پر پروتئین هستند، پروتئین به مراتب مهمترین ماده مغذی برای بدن است.

    تخم‌ها در مقیاسی به نام شاخص سیری، نمره بالا می‌گیرند، که توانایی غذاها را در ایجاد احساس پر بودن و کاهش میزان مصرف کالری نشان می‌دهد.

    در یک مطالعه بر روی ۳۰ زن با اضافه وزن، خوردن تخم مرغ به جای شیرینی برای صبحانه باعث افزایش احساس پر بودن شد و باعث شد که آنها به مدت ۳۶ ساعت بعد به طور خودکار کالری کمتری مصرف کنند.

    در یک مطالعه دیگر، جایگزینی نان وشیرینی با تخم مرغ در صبخانه باعث کاهش وزن قابل توجهی در مدت زمان هشت هفته شد. 

    سخن پایانی

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با فواید تخم مرغ برای سلامتی و کارکرد بدن آشنا کنیم. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف حداکثر سه تخم مرغ کامل در روز کاملا بی‎خطر است. البته هیچ مدرکی ضرر مصرف بیش از این میزان را تایید نمی‌کند.

    تخم مرغ تقریبا یک غذای عالی و طبیعی است. نظر شما چیست؟ آیا از طرفداران مصرف تخم مرغ هستید یا آن را دوست ندارید؟ نظراتتان را در زمینه این خوراکی پر فایده با ما به اشتراک بگذارید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.