دانستنی

حقایقی جالب و شیرین در مورد تخم مرغ‌!

تخم مرغ به عنوان یکی از محبوب‌ترین منابع پروتئینی، جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی ما دارد. این خوراکی مغذی علاوه بر طعم لذیذ و کاربردهای متنوع در آشپزی، حقایق جالبی هم دارد که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید. در این مطلب از اکالا بلاگ به شرح چند حقیقت جالب در مورد تخم مرغ‌ می‌پردازیم.

۱۲ حقیقت جالب در مورد تخم مرغ

در ادامه، به ۱۲ حقیقت جالب در مورد تخم مرغ‌ اشاره می‌کنیم.

۱- پوسته تخم مرغ که ۹ تا ۱۲ درصد وزن کل تخم مرغ را تشکیل می‌دهد از کربنات کلسیم ساخته شده است. این پوسته با ساختاری متخلخل وظایف مهمی را بر عهده دارد.

منافذ موجود در پوسته تخم مرغ به تبادل گازها بین داخل و خارج تخم مرغ کمک می‌کنند. به این ترتیب، اکسیژن از طریق این منافذ وارد تخم مرغ شده و دی اکسید کربن و رطوبت اضافی از آن خارج می‌شوند.

۲- سفیده تخم مرغ فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این ماده مغذی، عمدتا از پروتئینی به نام آلبومین تشکیل شده است که منبعی عالی برای تامین اسیدهای آمینه ضروری بدن به حساب می‌آید.

سفیده تخم مرغ علاوه بر پروتئین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی از جمله نیاسین (ویتامین B3)، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، کلر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و گوگرد است که هر کدام نقشی حیاتی در سلامت بدن ایفا می‌کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نکته قابل توجه این است که حدود ۵۷ درصد پروتئین موجود در تخم مرغ در سفیده آن یافت می‌شود. با وجود این فواید، مصرف خام سفیده تخم مرغ به دلیل احتمال آلودگی به سالمونلا و همچنین وجود پروتئین آویدین که می‌تواند با جذب ویتامین بیوتین سبب کمبود این ویتامین در بدن شود، توصیه نمی‌گردد.

    دانستنی‌های جالب در مورد تخم مرغ!

    ۳- رنگ زرده تخم مرغ به طور مستقیم به رژیم غذایی مرغ مربوط می‌شود. مرغ‌هایی که با خوراک غنی از رنگدانه‌های گیاهی زرد و نارنجی تغذیه می‌شوند، زرده‌های پررنگ‌تر و زردتری خواهند داشت. در واقع، هر چه مقدار این رنگدانه‌ها در غذای مرغ بیشتر باشد، رنگ زرده نیز تیره‌تر خواهد بود.

    ۴- لسیتین زرده تخم مرغ، یک ترکیب طبیعی و ارزشمند است که از زرده تخم مرغ استخراج و تصفیه می‌شود. این ماده از فسفولیپیدهای مختلف تشکیل شده و به عنوان یک مولکول آمفی دوست شناخته می‌شود. یعنی هم در آب و هم در چربی حل می‌شود.

    بیشتر بخوانید: مصرف تخم مرغ فاسد چه عوارضی دارد؟

    ۵- تخم مرغ‌ها در داخل بدن مرغ طی ۲۴ تا ۲۶ ساعت به وجود می‌آیند. پس از تخمگذاری، مرغ حدود ۳۰ دقیقه استراحت می‌کند و سپس شروع به ساختن تخم بعدی می‌کند.

    ۶- برای سال‌های زیادی، تخم‌مرغ‌ها به دلیل داشتن کلسترول بالا خوراکی ناسالمی به حساب می‌آمدند و توصیه می‌شد که مصرف آن‌ها محدود شود. این باور غلط ریشه در تحقیقاتی داشت که نشان می‌داد کلسترول موجود در غذا، کلسترول خون را افزایش می‌دهد.

    در حقیقت، کلسترول نه تنها مضر نیست بلکه وجود آن به میزان لازم برای بدن ما ضروری است. این ماده، غشای سلول‌هایمان را می‌سازد و در بسیاری از فرآیندهای مهم بدن نقش حیاتی ایفا می‌کند.

    حقایقی درباره تخم مرغ که حیرت‌زده‌تان می‌کند

    ۷-با افزایش سن مرغ، اندازه تخم‌ مرغ‌ها نیز به طور کلی بزرگ‌تر می‌شود. در مقابل، مرغ‌های جوان‌تر با وجود تخم‌ مرغ‌های کوچک‌تر، احتمال بیشتری برای تولید تخم‌های دو زرده دارند.

    ۸- نگهداری تخم مرغ در دمای اتاق خطری برای سلامتی شما ایجاد نمی‌کند. اما اگر به دنبال افزایش طول عمر و حفظ کیفیت آن هستید، نگهداری در یخچال گزینه بهتری خواهد بود.

    ۹- شاید برایتان جالب باشد که بدانید وارونه نگهداری تخم مرغ‌ها می‌تواند به ماندگاری بیشتر آن‌ها کمک کند.

    ۱۰- اگر مرغ شما تخم‌مرغ‌های سفید می‌گذارد، شاید متوجه تغییر رنگ آن‌ها با افزایش سن مرغ نشوید. اما این موضوع در مورد مرغ‌هایی که تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای می‌گذارند، رایج‌تر است.

    بیشتر بخوانید: خواص پوست تخم مرغ

    با بالا رفتن سن مرغ ممکن است شاهد روشن‌تر شدن رنگ تخم‌مرغ‌ها باشید. علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری نیز می‌توانند بر رنگ تخم‌مرغ‌ها تاثیر بگذارند. برای مثال، اگر مرغ در شرایط استرس‌زایی قرار بگیرد، ممکن است رنگ تخم‌مرغ‌هایش روشن‌تر شود.

    ۱۱- جالب است که بدانید در گذشته باور عمومی بر این بود که تخم مرغ‌های سفید از نظر کیفیت غذایی برتر از تخم مرغ‌های دیگر هستند. ظاهر تمیزتر تخم مرغ‌های سفید باعث شده بود تا به عنوان بهترین نوع تخم مرغ شناخته شوند. اما رنگ پوسته تخم مرغ هیچ تاثیری بر کیفیت و ارزش غذایی محتویات داخل آن ندارد.

    چند نکته‌ی عجیب درباره‌ی تخم مرغ که نمی‌دانستید

    ۱۲- شاید برایتان جالب باشد که بدانید تخم مرغ‌های تازه در آب غرق می‌شوند، اما تخم مرغ‌های قدیمی‌تر روی آب شناور می‌مانند. دلیل این امر وجود حفره‌های هوایی در تخم مرغ است. با گذشت زمان هوای بیشتری به داخل تخم مرغ نفوذ کرده و آن را پیرتر می‌کند و هر چه هوای داخل تخم مرغ بیشتر باشد، شناورتر می‌شود.

    در این بخش از مجله دانستنی اکالا، حقایق جالبی درباره تخم مرغ با شما به اشتراک گذاشتیم. امیدواریم از مطالعه این مطالب لذت برده باشید و برایتان مفید بوده باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.