برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در شانزدهمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- استانبولی پلو (دمی گوجه)

استانبولی یا دمی گوجه فرنگی یک غذای سنتی با برنج است که از کشور ترکیه وارد فرهنگ ایرانی‌ها شده است. این غذا را معمولا با ماست و سالاد شیرازی سرو می‌کنند که ترکیبی بی‌نظیر برای یک شام خانوادگی است.

برای تهیه این غذا به مواد اولیه‌ در دسترسی همچون گوشت چرخ کرده یا بدون استخوان، برنج، گوجه فرنگی، پیاز و… نیاز دارید. درست کردن آن زمان زیادی نمی‌گیرد و سختی خاصی هم ندارد.

طرز تهیه دمی گوجه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه استانبولی پلو

    مراحل تهیه استانبولی پلو به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول برنج را کاملا پاک کنید و با آب نسبتا ولرم بشویید.
    2. سپس گوجه‌ فرنگی‌ها را بشویید و آن‌ها را رنده کنید یا آب آن‌ها را بگیرید. سپس گوجه‌های رنده شده را همراه با آب به برنج‌ها در یک قابلمه مناسب اضافه کنید. مقدار آب باید به قدری باشد که به اندازه نصف بند انگشت از سطح برنج بالا باشد.
    3. اکنون نوبت اضافه کردن نمک است. بعد از اضافه کردن نمک آب برنج را بچشید و مواظب باشید که خیلی برنج شور نشود. به دلیل اینکه برنج به صورت کته‌ای درست می‌شود. حتما در میزان نمک آن دقت کافی را داشته باشید. بهتر است نمک را ذره ذره اضافه کنید تا به مقدار شوری مناسب برسید.
    4. سپس ۳ تا ۴ قاشق روغن به قابلمه برنج اضافه کنید و بگذارید تا برنج مدتی خیس بخورد (حدود یک تا دو ساعت).
    5. حالا نوبت به آماده کردن گوشت می‌رسد. در ابتدا گوشت را تمیز کنید و بشویید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه استانبولی پلو کلیک کنید. 

    ۲- مندو با گوشت چرخ کرده

    مندو یک غذای محبوب و پرطرفدار است که اصالتش به کره برمی‌گردد. این غذا به روش‌های مختلفی و‌ با مواد اولیه متفاوتی تهیه می‌شود. مندوها از فیلینگی از مواد مختلف تشکیل شده‌اند که دور آن را دورپیچی نازک می‌پیچند و به شکل‌های مختلفی (آبپز، سرخ کرده یا در فر) می‌پزند. 

    مراحل تهیه مندو با گوشت چرخ‌ کرده؛ مخصوص و خوشمزه

    مراحل تهیه مندو با گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه مندو با گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    1. ابتدا آرد سفید را ۲-۳ مرتبه الک کنید. الک‌ کردن آرد موجب لطیف شدن خمیر غذای شما می‌شود. آرد را درون ظرف مناسبی بریزید و به سراغ مرحله بعد روید.
    2. نمک را به آرد اضافه کنید، کمی به هم زنید تا مواد خشک با هم ترکیب شوند. آب را کم‌کم به ترکیب مواد خشک‌تان اضافه کنید تا کم‌کم حالت خمیری به خود گیرد. توجه داشته باشید که میزان جذب رطوبت در آردهای مختلف کمی با هم متفاوت است، پس در این مرحله آب را کم‌کم به آرد اضافه کنید تا زمانی که خمیر نرم و لطیفی حاصل شود.
    3. روی خمیر را بپوشانید و آن را ۱۰-۱۵ دقیقه دمای محیط استراحت دهید. 
    4. پیاز را پوست بگیرید و بشویید، آن را به‌ صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و تابه را روی حرارت گذارید.
    5. پیازهای نگینی خرد شده را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. در همین مرحله پیازچه را بشویید و ریز خرد کنید. پیازچه خرد شده را به ترکیب درون تابه اضافه کنید و چند دقیقه‌ای تفت دهید تا عطر پیازچه نیز آزاد شود.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و اصیل کره‌ای روی لینک طرز تهیه مندو با گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    ۳- شاورما مرغ

    شاورما یکی از غذاهای محبوب ترکیه و لبنان است که با گوشت قرمز، گوشت مرغ و یا ترکیبی از هر دو گوشت تهیه می‌شود. ترکیبی از طعم گوشت کبابی به همراه نان پیتا و سس طحینه، تجربه چشیدن طعمی بسیار جذاب و خاطره‌انگیز را به شما می‌دهد. 

    شما می‌توانید شاورما مرغ را با مواد اولیه ساده و در دسترسی همچون سینه مرغ، ماست، پیاز، روغن زیتون، آبلیمو، سیر و… تهیه و در وعده شام همراه با عزیزانتان نوش جان کنید. 

    طرز تهیه ساندویچ شاورما مرغ

    مراحل تهیه شاورما مرغ

    مراحل تهیه ساندویچ شاورما مرغ به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول سراغ آماده سازی مرغ روید. برای اینکار سینه‌های مرغ را به برش‌های طولی تقسیم کنید و در ظرفی بریزید. اگر فیله مرغ در دسترس ندارید از همان مرغ با استخوان کمک بگیرید و ابتدا تمام استخوان‌های آن را جدا، سپس تکه‌های گوشت را به ابعاد کوچک‌تری برش بزنید.
    2. پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و به مرغ اضافه کنید، ماست غلیظ را هم اضافه کنید. ( هر چقدر ماست سفت‌تر و چکیده باشد، طعم بهتری به مرغ می‌دهد.)
    3. سپس تمام ادویه‌ها را هم اضافه کنید.
    4. سیر رنده شده و روغن زیتون را هم به مواد بیفزایید. (می‌توانید از پودر سیر هم استفاده کنید.)
    5.  آبلیمو ترش را نیز به مخلوط مرغ اضافه کنید و به خوبی مواد را مخلوط کنید. می‌توانید از کمی فلفل دلمه‌ای هم استفاده کنید. فلفل دلمه‌ای عطر و طعم بی‌نظیری به مرغ شما می‌دهد و باعث می‌شود به صورت کامل بوی زهم مرغ گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و لذیذ روی لینک طرز تهیه شاورما مرغ کلیک کنید.

    ۴- سمبوسه

    سمبوسه یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی و مخصوص جنوب است که می‌توان آن را به عنوان یک پیش غذای خوشمزه یا یک وعده شام سبک در نظر گرفت. این غذای کم هزینه، انواع مختلفی دارد که در تهیه آن از نان لواش که درون آن از سیب زمینی به همراه گوشت قرمز، فلفل و ادویه‌جات پر شده است، استفاده می‌شود.

    سمبوسه را می‌توان بدون استفاده از گوشت و کاملا گیاهی نیز تهیه کرد. یک نوع دیگر سمبوسه نیز به سمبوسه پیتزایی معروف است که در آن از مواد پیتزا استفاده می‌کنند.

    طرز تهیه سمبوسه

    مراحل تهیه سمبوسه

    مراحل تهیه سمبوسه به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول، سیب‌ زمینی‌ها را بشویید و با پوست در قابلمه‌ای که در آن مقداری نمک، روغن و چند پیمانه آب اضافه شده است، قرار دهید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا سیب‌ زمینی‌ها پخته شوند.
    2. هنگامی که سیب‌ زمینی‌ها در حال پخت هستند، نوبت به آماده کردن پیاز می‌رسد. پیازها را پوست بگیرید، بشویید و به صورت نگینی خرد کنید.
    3. سپس یک تابه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید تا روغن داغ شود. پیازها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. سپس کمی زردچوبه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.
    4. بعد از اینکه پیازها تفت داده شدند، نوبت به اضافه کردن گوشت چرخ کرده است. این مواد را با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و از حالت خامی دربیاید.

    برای ادامه رسپی این غذای فینگر فودی ساده و همه‌ پسند روی لینک طرز تهیه سمبوسه کلیک کنید.

    ۵- خوراک لوبیا چیتی

    خوراک لوبیا چیتی غذایی کم هزینه، بسیار مغذی و پرطرفدار است که طرز تهیه آسانی دارد و با چند قلم مواد اولیه ساده نظیر لوبیا چیتی، سیب زمینی، هویج، قارچ، پیاز، سیر و… قابل طبخ و نوش جان کردن در وعده شام است.

    به علاوه لوبیا چیتی منبع کاملی از پروتئین، فیبر و ویتامین‌های لازم برای بدن است که ارزش این غذای گیاهی خوشمزه را بیشتر می‌کند. از این رو خوراک لوبیا چیتی برای کسانی که دنبال غذاهای گیاهی سالم، رژیمی و مقوی هستند نیز مناسب است.

    مراحل تهیه خوراک لوبیا چیتی

    مراحل تهیه خوراک لوبیا چیتی

    مراحل تهیه خوراک لوبیا چیتی به شرح زیر است:

    1. لوبیا چیتی را از شب قبل خیس می‌کنیم. برای گرفتن نفخ آن بهتر است یکبار آب آن را عوض کنیم. لوبیا را در قابلمه می‌ریزیم و روی آن حدودا ۴ الی ۵ لیوان آب می‌ریزیم تا جایی که آب کاملا بالای لوبیاها قرار بگیرد و آن را روی حرارت می‌گذاریم تا بپزد.
    2. حرارت باید متوسط رو به بالا باشد تا زمانی که آب به جوش بیاید. بعد از جوشیدن می‌توانید زیر آن را مقداری کم کنید.
    3. بعد از حدود نیم ساعت می‌توانید برای خوشرنگ شدن خوراک، آب لوبیاها را عوض کنید تا آن آب کدر دور ریخته شود و مجددا آب جوش روی آن بریزید تا به پخت ادامه دهد یا به جای این کار کف رنگی روی لوبیاها را جدا کنید. 
    4. در این بین و تا زمانی که لوبیاها کمی بپزند باقی مواد را آماده می‌کنیم. پیاز نگینی خرد شده را در مقداری روغن تفت می‌دهیم. دقت کنید هرچه پیاز ریزتر باشد خوراک لعاب بیشتری می‌اندازد.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و همه پسند روی لینک طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.