آشپزیغذاهای سنتیفست فود و فینگر فود

طرز تهیه سمبوسه؛ اصول پیچیدن نان لواش مثلثی

سمبوسه یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی و مخصوص جنوب است. در واقع سمبوسه یک غذای جهانی نیز است و در مناطق مختلفی همچون خاورمیانه، آسیای مرکزی، شبه قاره هند و شمال آفریقا پخته می‌شود.

به دلیل داشتن شهرت و آوازه جهانی سمبوسه، روز پنجم سپتامبر میلادی یا ۱۴ شهریور به نام روز جهانی سمبوسه در تقویم نامگذاری شده است. سمبوسه را می‌توان به عنوان یک پیش غذای خوشمزه یا یک وعده غذای بدون برنج برای ناهار سبک در نظر گرفت.

این پیش غذای کم هزینه، انواع مختلفی دارد که در تهیه آن از نان لواش که درون آن سیب زمینی به همراه گوشت قرمز و فلفل و ادویجات پر شده است، استفاده می‌شود. سمبوسه را می‌توان بدون استفاده از گوشت و کاملاً گیاهی نیز تهیه کرد.

یک نوع دیگر سمبوسه نیز به سمبوسه پیتزایی معروف است که در آن از مواد پیتزا استفاده می‌کنند. در ادامه شما را با طرز تهیه سمبوسه درسرویس آشپزی در اکالا بلاگ آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم سمبوسه:
سیب‌زمینی۳ عدد متوسط
گوشت چرخ کردهدر صورت تمایل ۱۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
سبزی معطر شامل گشنیز و جعفریهر کدام ۱۰۰ گرم
نان لواش۴ عدد
پیازچه۵ عدد
روغن سرخ کردنیبه میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سمبوسه

در این قسمت همراه ما باشید تا با طرز تهیه این غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده و طرز پیچیدن سمبوسه با نان لواش به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه فلافل

مراحل طرز تهیه سمبوسه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله اول: پختن سیب‌زمینی

    در مرحله اول، سیب‌زمینی‌ها را بشویید و با پوست در قابلمه‌ای که در آن مقداری نمک، روغن و چند پیمانه آب اضافه شده است، قرار دهید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا سیب‌زمینی‌ها پخته شوند.

    روش دیگری هم برای پختن سیب‌زمینی‌ها وجود دارد؛ به این صورت که سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید، بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس در قابلمه‌ای به همراه چند پیمانه آب و مقداری نمک، بر روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید تا پخته شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فلافل اردنی

    پختن سیب زمینی برای سمبوسه

    مرحله دوم: خرد کردن و سرخ کردن پیاز

    هنگامی که سیب‌زمینی‌ها در حال پختن هستند، نوبت به آماده کردن پیاز می‌رسد. پیازها را پوست بگیرید و بشویید و سپس به صورت نگینی خرد کنید. سپس یک تابه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید تا روغن داغ شود.

    پیازها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. سپس کمی زردچوبه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کورن داگ به روش رستورانی

    مرحله سوم: اضافه کردن گوشت چرخ کرده به پیاز

    بعد از اینکه پیازها تفت داده شدند، نوبت به اضافه کردن گوشت چرخ کرده است. این مواد را باهم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و از حالت خامی دربیاید.

    گوشت چرخ کرده و پیاز برای سمبوسه

    مرحله چهارم: رنده کردن سیب‌زمینی پخته شده

    پس از آماده شدن سیب‌زمینی‌ها، آنها را از اجاق گاز پایین بیاورید و بگذارید تا سرد شود. سپس سیب‌زمینی‌ها را با رنده‌ی درشت، رنده کنید. همچنین می‌توانید آنها را به صورت نگینی خرد کنید.

    مرحله پنجم: خرد کردن سبزی معطر برای سمبوسه

    سبزیجات معطر سمبوسه را پاک کنید، بشویید و بگذارید تا آب آنها خشک شود. سپس به صورت ساطوری خرد کنید.

    بیشتر بخوانید: لیست غذای ساده با سیب زمینی برای شام و ناهار

    مرحله ششم: مخلوط کردن سیب‌زمینی و سبزیجات

    سپس سیب‌زمینی‌ها را با پیاز سرخ شده و سبزیجات خرد شده مخلوط کنید تا مواد داخل سمبوسه آماده شوند. مقداری از مواد را بچشید و در صورت لزوم به آن نمک و فلفل اضافه کنید.

    ترکیب کردن مواد سمبوسه

    مرحله هفتم: آماده کردن نان برای پیچیدن سمبوسه

    بعد از آماده شدن مواد داخل سمبوسه، نوبت به برش زدن نان‌های لواش می‌رسد. اگر می‌خواهید سمبوسه‌ای با اندازه بزرگ درست کنید، نان‌های لواش را به صورت طولی برش دهید. اگر می‌خواهید سمبوسه‌ای با اندازه کوچک درست کنید، نان‌ها را به صورت عرضی برش دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۲ نوع کبه

    پیچیدن نون سمبوسه

    مرحله هشتم: ریختن مواد سمبوسه داخل نان

    حالا مقداری از مواد سمبوسه را در داخل نان و در یک سمت آن قرار دهید، سپس به صورت مثلثی نان را تا بزنید. این مثلث را بپیچانید تا تمام اضلاع آن تشکیل شود. دقت کنید که از نان لواشی استفاده کنید که نرم باشد. اگر کمی لبه‌های نان خشک بود، آن را با مقداری آب مرطوب کنید تا هنگام پیچیدن نان شکسته نشود.

    طریقه پیچیدن سمبوسه در نان لواش

    مرحله نهم: سرخ کردن سمبوسه

    در مرحله بعد نوبت به سرخ کردن سمبوسه‌ها می‌رسد. ابتدا یک تابه را انتخاب کنید و به اندازه‌ای روغن در آن بریزید تا سمبوسه‌ها به یک سانتی‌متر در روغن فرو روند. سپس تابه را بر روی اجاق گاز بگذارید و صبر کنید تا روغن داغ شود.

    سپس سمبوسه‌ها را در تابه قرار دهید تا سرخ شوند. بهتر است سمبوسه‌ها را از سمتی که پیچیده‌اید در روغن قرار دهید تا هنگام حرارت دیدن وا نروند و باز نشوند. بعد از اینکه یک طرف سمبوسه‌ها سرخ شد، آنها را برعکس کنید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. بعد از سرخ شدن، آنها را در یک صافی و کاغذ قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود.

    سرخ کردن سمبوسه

    بعد از آماده شدن سمبوسه آن را با سس گوجه فرنگی تند سرو کنید. این غذای جنوبی آماده شد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حمص

    نکاتی در طرز تهیه سمبوسه

    •  اضافه کردن گوشت چرخ کرده به سمبوسه اختیاری است. اما اگر قصد اضافه کردن آن را دارید، بعد از تفت دادن پیازها، به تابه اضافه کنید و تفت دهید.
    •  برای آماده کردن سمبوسه پیتزایی، علاوه بر سایر مواد، از موادی مانند قارچ، سوسیس و پنیر پیتزا استفاده کنید. به این صورت که سوسیس و قارچ‌ها را تفت دهید و به سایر مواد سمبوسه اضافه کنید و هنگام قرار دادن مواد سمبوسه در نان، مقداری پنیر پیتزا به آن اضافه کنید.
    •  برای اینکه سمبوسه شما خوش‌مزه‌تر شود، می‌توانید مقداری فلفل سبز تند را تفت دهید و به مواد سمبوسه اضافه کنید.
    •  در تهیه سمبوسه می‌توانید از نان لواش آماده استفاده نکنید. می‌توانید خودتان مقداری آرد را با آب، به حالت خمیری در بیاورید و مواد را درون آن قرار دهید تا سمبوسه شما پخته شود. اما درست کردن این نوع سمبوسه به مهارت بیشتری نیاز دارد و سختی بیشتری نیز دارد.
    • یکی از نشانه‌های سمبوسه اصیل، ترد و خشک بودن نان سمبوسه بعد از سرخ کردن است؛ اما اگر شما دوست دارید نان سمبوسه نرم باشد، می‌توانید بعد از سرخ کردن، آن را در قابلمه گذاشته و درب آن را بگذارید تا بخار و گرمای حاصل از سمبوسه نان را نرم نگه دارد.
    • هنگام سرخ کردن سمبوسه، حرارت ملایم باشد تا لبه‌های سمبوسه نسوزد.
    • برای اینکه سمبوسه شما طعم روغن نگیرد، حتما بعد از سرخ کردن سمبوسه را در صافی بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته شود.
    • می‌توانید به جای پیچاندن سمبوسه به شکل مثلثی، آن را به صورت لقمه‌ای بپیچید و سرخ کنید.
    • برای سبزیجات معطر می‌توانید به صورت سلیقه‌ای و دلخواه از انواع سبزیجات دیگر استفاده کنید.
    • می‌توانید از خمیرهای آماده مثل خمیر یوفکا و فیلو به جای نان لواش استفاده کنید. جنس نرم و نازک خمیر یوفکا موجب ترد شدن سمبوسه و سرخ شدن سریع‌تر آن می‌شود.
    • استفاده از خمیرهای آماده در سمبوسه، هنگام سرخ کردن، روغن کمتری جذب می‌کند.
    •  دستور تهیه سمبوسه که به شما آموزش داده شد، برای ۲ نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    امیدوارم از دستور تهیه سمبوسه خوشتان آمده باشد. 

    سؤالات متداول در طرز تهیه سمبوسه 

    در این بخش به جواب سوالات طرز تهیه سمبوسه می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا سمبوسه خشک میشه و چیکار کنیم سمبوسه بعد از سرخ کردن نرم بمونه؟

    سمبوسه غالبا بعد از سرخ کردن ترد و شکننده می‌شود؛ اما اگر شما دوست دارید نان سمبوسه نرم باشد، می‌توانید بعد از سرخ کردن آن را در قابلمه گذاشته و درب آن را بگذارید تا بخار و گرمای حاصل از سمبوسه نان را نرم نگه دارد.

    سبزی مخصوص سمبوسه چیه؟

    معمولا برای سمبوسه از سبزیجاتی مثل گشنیز، جعفری و پیازچه استفاده می‌شود؛ اما شما می‌توانید به صورت سلیقه‌ای و دلخواه از انواع سبزیجات دیگر استفاده کنید.

    از چه نوع نان و خمیری برای پیچیدن سمبوسه استفاده کنیم؟

    معمولا برای پیچیدن سمبوسه از نان لواش نرم استفاده می‌شود؛ همچنین می‌توانید از خمیرهای آماده مثل خمیر یوفکا و فیلو به جای نان لواش استفاده کنید.

    چه جوری سمبوسه پیتزایی درست کنیم؟

    برای آماده کردن سمبوسه پیتزایی از موادی مانند قارچ، سوسیس و پنیر پیتزا علاوه بر سایر مواد استفاده کنید. به این صورت که سوسیس و قارچ‌ها را تفت دهید و به سایر مواد سمبوسه اضافه کنید. هنگام قرار دادن مواد سمبوسه در نان مقداری پنیر پیتزا به آن اضافه کنید.

    چرا سمبوسه بوی روغن می‌ده؟

    نگرفتن روغن اضافی سمبوسه بعد از سرخ کردن، باعث می‌شود سمبوسه روغنی شود. برای اینکه سمبوسه شما طعم روغن نگیرد، حتما بعد از سرخ کردن سمبوسه را در صافی بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته شود.

    میشه توی سمبوسه گوشت چرخ کرده بریزیم؟

    بله، اضافه کردن گوشت چرخ کرده به سمبوسه اختیاری است. به این ترتیب که گوشت چرخ کرده را بعد از تفت دادن پیازها به تابه اضافه کنید و تفت دهید و به مواد سمبوسه اضافه کنید.

    ۴.۴/۵ (۱۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۴۶ دیدگاه ها

    1. بسیار عالی بود. فقط سوالی داشتم برای برای گرم کردن دوباره سمبوسه چکار می‌شود کرد که ترد بودنش را از دست ندهد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.