آشپزینکات آشپزی

مصرف تخم مرغ فاسد چه عوارضی دارد؟

تخم مرغ‌، یک منبع غذایی مغذی و مقرون‌به‌صرفه هست که شما می‌توانید از آن در تهیه انواع کیک‌ها، دسرها و غذاها استفاده کنید. همچنین تخم مرغ‌ها از اقلام غذایی ثابت در آشپزخانه هستند اما اگر چند هفته در یخچال شما مانده باشند، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا هنوز برای خوردن بی‌خطر هستند یا نه.

مصرف تخم مرغ فاسد می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی و عوارض جدی سلامتی شود، به همین دلیل باید از مصرف تخم مرغ فاسد به صورت جدی خودداری کنید. در این بخش از اکالا بلاگ قصد داریم به معرفی عوارض مصرف تخم مرغ فاسد بپردازیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

تاریخ انقضا برای تخم مرغ چگونه تعریف می‌شود؟

کارتن‌های تخم مرغ اغلب دارای تاریخ‌های انقضا هستند که نشان‌دهنده زمان فرآوری یا بسته‌بندی تخم مرغ‌ها است. این تاریخ‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید تخم مرغ‌هایتان چه مدت برای خوردن بی‌خطر هستند. این تاریخ‌ها معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • تاریخ فروش: این تاریخ نشان می‌دهد که فروشندگان تا چه زمانی می‌توانند تخم مرغ‌ها را بفروشند. تخم مرغ‌ها معمولاً تا ۳ تا ۵ هفته پس از تاریخ فروش برای مصرف بی‌خطر هستند.
  • تاریخ انقضا: تاریخ انقضا برای تخم مرغ با تاریخ فروش یکسان است. این تاریخ نشان می‌دهد که تخم مرغ‌ها تا چه زمانی برای فروش بی‌خطر هستند.
  • تاریخ مصرف یا بهترین زمان مصرف: تاریخ مصرف یا بهترین زمان مصرف نشان می‌دهد که تخم مرغ‌ها چه زمانی بهترین کیفیت و طعم را خواهند داشت. حتی اگر تخم مرغ‌ها به بهترین شکل نگهداری شده و تاریخ مصرف خود را پشت سر گذاشته‌اند، می‌توانید تا زمانی که نشانه‌ای از فساد نداشته باشند، مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کیک اسفنجی” ساده؛ با حداقل تخم مرغ!

چگونه بفهمیم تخم مرغ فاسد شده است؟

چگونه بفهمیم تخم مرغ فاسد شده است؟

تخم مرغ‌ها یکی از مواد غذایی پرمصرف هستند که می‌توانند به سرعت خراب شوند. تخم مرغ‌های فاسد امکان دارد حاوی باکتری‌های مضر مانند سالمونلا باشند، به همین دلیل مصرف آن‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد. علائم تخم مرغ فاسد شده عبارتند از:

  • بو: تخم مرغ‌های فاسد بوی گندیده یا ترش دارند. این بو معمولاً زمانی که تخم مرغ را می‌شکنید، قابل تشخیص است.
  • ترک‌ها: پوسته‌های ترک خورده به عنوان محل ورود باکتری‌های مضر مانند سالمونلا عمل می‌کنند. اگر تخم مرغی پوسته ترک خورده دارد، بهتر است آن را دور بیندازید.
  • رنگ: سفیده تخم مرغ فاسد شده ممکن است مایل به سبز یا رنگین کمانی باشد. همچنین تست‌های خانگی نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا تخم مرغ‌های فاسد شده را تشخیص دهید. این تست‌ها عبارتند از:
  • تست شناور: تخم مرغ‌های تازه در آب غوطه‌ور می‌شوند، در حالی که تخم مرغ‌های فاسد شده شناور می‌مانند.
  • تست شمع: این تست به شما کمک می‌کند تا وجود هرگونه لکه خون یا گوشت (نشانه لقاح) را در تخم مرغ بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک شکلاتی با شیر و تخم مرغ و آرد!

عوارض مصرف تخم مرغ فاسد

خوردن تخم مرغ گندیده می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی شود. علائم مسمومیت غذایی معمولاً ۱۲ ساعت پس از خوردن غذای آلوده ظاهر می‌شوند. در موارد خفیف، علائم ممکن است شامل حالت تهوع، اسهال، گرفتگی معده و تب باشد. در موارد شدید، مسمومیت غذایی می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند کم آبی بدن، تشنج، حتی مرگ شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    سالمونلا یکی از شایع‌ترین علل مسمومیت غذایی توسط تخم مرغ است. سالمونلا می‌تواند از طریق پوسته تخم مرغ آلوده به آن نفوذ کند. تخم مرغ‌هایی که ترک خورده یا آسیب دیده‌اند بیشتر در معرض آلودگی سالمونلا هستند. نگهداری تخم مرغ در مکان مرطوب یا شستن آن در آب آلوده، خطر رشد کپک در آن را افزایش می‌دهد. کپک‌ها نیز می‌توانند باعث تغییر رنگ، بو و ظاهر تخم مرغ شوند.

    باکتری‌های سودوموناس و کپک‌ها، اگرچه باعث بیماری‌های منتقله از طریق مواد غذایی نمی‌شوند، اما می‌توانند باعث ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال، حالت تهوع و استفراغ شوند. اگر فکر می‌کنید ممکن است تخم مرغ گندیده خورده باشید، مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک ‌می‌تواند داروهایی برای درمان علائم و جلوگیری از عوارض احتمالی تجویز کند.

    بیشتر بخوانید: فواید خوردن تخم مرغ?

    عوارض مصرف تخم مرغ فاسد

    چه کسانی باید از خوردن تخم مرغ تاریخ مصرف گذشته اجتناب کنند؟

    شاید برخی از افراد تخم‌مرغ‌ها را تا چند روز پس از تاریخ انقضا مصرف کنند، اما برخی از افراد ممکن است در اثر خوردن تخم‌مرغ تاریخ مصرف گذشته بیمار شوند که این افراد عبارتند از:

    • کودکان: کودکان سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در برابر باکتری‌های مضر موجود در تخم‌مرغ‌های تاریخ مصرف گذشته آسیب‌پذیرتر هستند.
    • افراد مسن‌: افراد مسن‌ نیز سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های ناشی از باکتری‌های مضر هستند.
    • زنان باردار: زنان باردار نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های ناشی از باکتری‌های مضر هستند، زیرا سیستم ایمنی آ‌ن‌ها در دوران بارداری ضعیف‌تر می‌شود.
    • افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن: افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان، ویروس نقص ایمنی انسانی و بیماری‌های کلیوی نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های ناشی از باکتری‌های مضر هستند.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای رفع بوی زهم و بد تخم مرغ در کیک

    چگونه از فاسد شدن تخم مرغ جلوگیری کنیم؟

    تخم مرغ، یکی از مواد غذایی سالم و مغذی است که اگر به درستی نگهداری و پخته نشود، می‌تواند منبعی از بیماری باشد. با رعایت نکات زیر می‌توانید عوارض احتمالی تخم مرغ را کاهش دهید:

    • تخم مرغ را از فروشگاه‌هایی بخرید که تخم مرغ‌های خود را در شرایط بهداشتی نگهداری می‌کنند. تخم مرغ‌ها باید در یخچال نگهداری شوند و در معرض هوا و آلودگی قرار نگیرند.
    • تخم مرغ‌های ترک خورده یا کثیف را دور بریزید. این تخم مرغ‌ها بیشتر در معرض آلودگی هستند.
    • بعد از تماس با تخم مرغ خام، دست‌ها، ظروف را با آب و مواد شوینده بشویید.
    • تخم مرغ‌ها را در یخچال خود در دمای ۴۰ درجه فارنهایت (۴ درجه سانتیگراد) یا کمتر نگهداری کنید.
    • تخم مرغ‌ها را باید تا زمانی که سفیده و زرده آن‌ها کاملاً سفت شوند، بپزید.
    • از چشیدن تخم مرغ خام خودداری کنید.
    • تخم مرغ را بلافاصله بعد از پختن مصرف کنید. (تخم مرغ‌های پخته شده را باید ظرف ۲ ساعت پس از پخت مصرف کنید.)
    • تخم مرغ‌های پخته شده یا غذاهایی که با تخم مرغ تهیه شده‌اند را در دمای مناسب نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش برای تشخیص تخم مرغ سالم از فاسد

    چگونه از فاسد شدن تخم مرغ جلوگیری کنیم؟

    بیشتر بخوانید: ترفندهای از بین بردن بوی بد تخم مرغ در غذا

    تخم مرغ‌ها منبع عالی پروتئین و سایر مواد مغذی هستند، اما مهم است که قبل از مصرف از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. برای اطمینان از سالم بودن تخم مرغ‌ها قبل از مصرف، آن‌ها را به دقت بررسی کنید. امیدواریم این بخش از مجله آشپزی اکالا برای شما مفید بوده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. من املت درست کردم با تخم مرغ یه هفته تاریخ گذشته اما نه رنگش عوض شده بود ن بو داشت نه زرده سفیده قاطی کرده بود اما خیلی زود اسهال و شکم درد شدم الانم بقیشو میخوام بریزم دور

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.