آشپزینکات آشپزی

ترفندهای خانگی برای از بین بردن بوی بد تخم مرغ در غذا

بدون شک تخم مرغ یکی از مقوی‌ترین خوراکی ها است. ادعا می‌شود که تخم مرغ یک غذای کامل است و برای رفع تمام نیازهای شما کفایت می‌کند. می‌توان گفت تخم مرغ جز معدود غذاهایی است که کلسترول مفید دارد. زرده تخم مرغ جز مقوی‌ترین قسمت‌های این مواد خوراکی است. از طرفی سفیده تخم مرغ هم سرشار از پروتئین است. کمبود پروتئین در بدن باعث به وجود آمدن ضعف شدید در ماهیچه‌ها می‌شود. از خواص و فواید بی نظیر سفیده تخم مرغ هر چقدر بگویم کم گفته‌ام. سفیده تخم مرغ به ورزشکاران بدنسازی به شدت توصیه می.شود. منبع طبیعی پروتئین است و به اصطلاح تومنی دو هزار به پودرهای بدنسازی می‌ارزد!

اما گل بی خار نمی‌شود. تخم مرغ با تمام خوبی‌هایش، ویژگی‌های منفی هم دارد. تخم مرغ بسیار بوی بدی می‌دهد. بارها احتمالا شما هم شنیده‌اید که تخم مرغ را به دلیل بوی زهم آن کنار گذاشته اند و کل عمرشان له آن لب نزده‌اند. ما در این مقاله از بلاگ اکالا قرار است با هم روش‌های از بین بردن بوی زهم تخم مرغ را یاد بگیریم. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی تخم مرغ

در این مقاله قرار است دیدمان را نسبت به تخم مرغ تغییر دهیم. پس در ابتدا اجازه دهید گریزی به ارزش غذایی تخم مرغ بپردازیم. به این صورت می‌فهمیم که چرا تخم مرغ را یک غذای کامل حساب می‌کنند.

ارزش غذایی تخم مرغ:
کالری۷۸ 
چربی ۵ گرم
سدیم۶۲ میلی گرم
کربوهیدرات۰.۶ گرم
فیبر۰
شکر۰.۵ گرم
پروتیئن۶ گرم
کولین۱۴۷ میلی گرم

تخم مرغ بسیار مغذی است. سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. همچنین منبع خوبی از پروتئین و کولین است و حاوی چندین نوع ویتامین ب، آ و د است.

چرا تخم‌ مرغ بوی زهم می‌دهد؟

قبل از بررسی هر راه حلی، اول از همه باید مشکل را ریشه یابی کرد. بوی بد تخم مرغ دلایل متفاوتی دارد. در ادامه چند دلیل عمده آن را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رولت تخم مرغ و سبزیجات کُره‌ای

۱- تخم مرغ کهنه شده است

اولین دلیل برای بوی زهم و نامطبوع هر مواد خوراکی، ماندگی و کهنگی آن است. حتی برنج اگر بوی بدی بدهد، نشان از ماندگی آن دارد. غریزه انسانی ما در برابر این بو واکنش نشان می‌دهد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    به همین دلیل است که ما از خوردن و مصرف این مواد خوراکی اجتناب می‌ورزیم. بنابراین وقتی از بوی یک مواد خوراکی بدتان آمد و حس کردید الان است که بالا بیاورید، پیشنهاد می‌کنم قید آن را بزنید. ارزش سلامتی شما را ندارد. داستان تخم مرغ هم سوای بقیه نیست. اگر حس کردید تخم مرغ بوی نامطبوعی می‌دهد، بدانید که کهنه شده است و تاریخش گذشته است.

    ارزش غذایی تخم مرغ

    ۲- تخم مرغ را، به درستی، نپخته‌اید

    اجازه ندهید تخم مرغ شما خام و نپخته باقی بماند. این یک فاجعه است. زیرا وجود یک تکه خام در تخم مرغ می‌تواند کل مزه و بوی آن را از بین ببرد. ولی داستان اینجا جذاب می‌شود که اگر تخم مرغ را زیادی هم بپزید، باز هم بوی بدی خواهد گرفت. چرا؟ در ادامه دلیلش را به شما می‌گویم. تخم مرغ سرشار از پروتئین است.

    در کنار این مواد تشکیل دهنده، گوگرد هم دارد. گوگرد در معرض گرما واکنش نشان می‌دهد و از خود گاز گوگرد آزاد می کند. این دلیل علمی بوی بد تخم مرغ است. بنابراین حرارت زیاد باعث می‌شود بوی تخم مرغ بدتر شود، زیرا گاز گوگرد فراوانی آزاد می‌کند.

    این گاز، بوی بسیار نامطبوعی دارد. بنابراین باید یک حد وسط را رعایت کنید. تخم مرغ نباید خیلی پخته شود یا خام نگه داشته شود. تخم مرغ را باید به اندازه بپزید. حالا که دلیل بوی بد تخم مرغ را فهمیدیم، در ادامه روش های حل این مشکل را بررسی می کنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک شکلاتی با شیر و تخم مرغ و آرد!

    روش‌های از بین بردن بوی بد تخم مرغ

    برای از بین بردن بوی بد تخم مرغ تکنیک ‌ها و ترفندهای زیادی وجود دارد. بعضی از آن‌ها از قدیم باقی مانده است و بعضی دیگر به مرور وارد آشپزخانه‌ها شد. در ادامه چهار روش اصلی و مهم برای رفع بوی زهم تخم مرغ را به شما می‌گویم.

    روش اول) آب را خوب بجوشانید

    وقتی نوبت به پخت تخم‌ مرغ آب‌پز می‌رسد، همه در پی پیدا کردن یک روش مناسب برای از بین بردن بوی زهم آن هستند. شما برای از بین بردن بوی زهم تخم مرغ باید اجازه دهید، آب به خوبی و کاملا جوشیده باشد. بعد از جوشیدن آب می‌توانید تخم مرغ را اضافه کنید. با این رویکرد می توانید از گرفتن بوی نامطبوع تخم مرغ آبپز جلوگیری کنید.

    بیشتر بخوانید: ۲۴ جایگزین تخم مرغ در آشپزی و شیرینی پزی

    دلیل علمی آن به بحث ما در بخش قبل بر می‌گردد. ما گفتیم که گرمای زیاد باعث می‌شود گاز گوگرد آزاد شود. این گاز بوی خوشایندی ندارد. بنابراین وقتی اجازه می‌دهید آب کاملا جوشیده شود، یعنی دارید کاری می‌کنید که تخم مرغ شما کم‌تر در معرض گرما باشد. به این صورت بوی زهم آن از بین می‌رود.

    روش دوم) زرده و سفیده را جدا کنید.

    در دستور پخت غذا یا دسرتان، نوشته شده است که زرده و سفیده تخم‌ مرغ باید جدا باشند؟ خب بهترین رویکرد این است که به حرف آشپز باتجربه و کاربلد گوش دهید و طبق دستور جلو بروید.

    زیرا فلسفه اصلی جدا کردن این دو بخش، همین است. این کار برای آن است که بوی زهم تخم مرغ گرفته شود. زیرا با ترکیب این دو بخش بوی نامبوع تخم مرغ بیشتر می‌شود. این نکته خصوصا برای پخت دسر به کارتان می‌آید. زیرا بوی بد تخم مرغ در دسر شیرین و زیبای شما بیشتر از همیشه توی ذوق می‌زند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کیک اسفنجی”؛ پف دار با حداقل تخم مرغ!

    روش‌های از بین بردن بوی بد تخم مرغ

    روش سوم) تخم مرغ را خوب هم بزنید

    اگر در دستور غذا آمده است که سفیده تخم مرغ را هم بزنید، این کار را به نحو احسن انجام دهید. هم زدن درست این مواد غذای نقش به سزایی دارد. از این جهت می‌گویم که وجود تکه‌های هم نخورده در ظرف یا روی دیواره ظرف، باعث می‌شوند، غذا یا دسر شما بوی زهم بگیرد. بنابراین اگر قرار است تخم مرغ را هم بزنید، به درستی این کار را انجام دهید و از یک تکه هم نگذرید.

    بیشتر بخوانید: فواید خوردن تخم مرغ?

    روش چهارم) از ادویه و ترکیبات دیگر استفاده کنید

    اگر قرار است دسر بپزید این نکته خیلی به کمکتان می‌آید. برای مثال تصور کنید قرار است یک کیک خوشمزه بپزید. برای درست کردن تخم مرغ آن می‌توانید از ادویه‌های متنوع استفاده کنید. ولی بهترین نوع آن وانیل است. وانیل مرغوب و تازه بگیرید. وانیل بوی تخم مرغ را تا حد زیادی رفع می‌‌کند.

    به علاوه می‌توانید پوست مرکبات را در دسر خود رنده کنید. حتی نیازی نیست از خود آب مرکبات استفاده کنید. فقط یک ذره پوست رنده و خلالی شده، کفایت می‌کند. مثلا یک لیمو یا پرتقال بردارید. میوه را خوب بشویید و بگذارید خشک شود. بعد کمی از پوست آن را روی مواد شیرینی رنده کنید. بوی اسیدی موجود در پوست پرتقال معجزه می‌کند.

    بیشتر بخوانید: ۱۵ روش پختن تخم مرغ

    تخم مرغ، غذایی است که راحت درست می‌شود و اصلا روش‌های پیچیده ای ندارد. شما می توانید از آن به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده کنید. یا حتی تخم مرغ یکی از ملزومات مواد تشکیل دهنده دسر است. دسرهای شیرین و خوشمزه با این تخم مرغی پخته می شوند که به بوی زهم معروف هستند. پارادوکس عجیبی است ولی این مسئله دلیل دارد. دلیلش هم این است که برای استفاده از تخم دانستن یک سری قلق آشپزی دست شما را می‌گیرد و فرایند را برایتان آسان‌تر و دلپذیر‌تر می‌کند.

    برای یادگیری ترفندهای مرتبط با آشپزی، با مجله آشپزی اکالا همراه باشید.

    ۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.