آشپزینکات آشپزی

۱۵ روش متفاوت پخت تخم مرغ؛ مفید و کاربردی

تخم مرغ یکی از محبوب‌ترین و سالم‌ترین مواد غذایی است که معمولا برای پخت آن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در روش های معمول تخم مرغ را در آب می‌پزند و برخی دیگر در روغن سرخ می‌کنند، اما باید بدانید که برای پخت تخم مرغ روش‌های خلاقانه و جذاب دیگری نیز وجود دارد. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با روش‌های متفاوت پخت تخم مرغ آشنا شوید.

۱- تخم مرغ آب پز بدون پوست

تخم مرغ معمولا با پوست آب پز می‌شود، اما شما می‌توانید تخم مرغ را بدون پوست نیز آب پز کنید. در این روش باید یک ماهیتابه یا یک قابلمه را تا ارتفاع ۵ سانتی‌متری آن پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید.

به اندازه نصف قاشق چای‌خوری سرکه به آب اضافه کنید و صبر کنید تا آب به حالت نیمه جوش برسد. حالا تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و آن را به آرامی در قابلمه بیندازید. اگر دوست دارید تخم مرغ آب پز شما عسلی باشد، تنها ۲ دقیقه به تخم مرغ زمان دهید تا آماده شود.

برای تهیه تخم مرغ آب پز سفت نیز باید حدود ۴ دقیقه صبر کنید. در انتها تخم مرغ را با استفاده از قاشق یا کفگیر بردارید و روی یک دستمال قرار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود. سپس می‌توانید این تخم مرغ پخته جذاب را با نان تست میل کنید.

تخم مرغ آب پز بدون پوست از روش های پخت تخم مرغ

۲- تخم مرغ شکم پر

در این روش ابتدا باید تخم مرغ را در یک قابلمه آب بیندازید و به خوبی بپزید تا سفت شود. در ادامه پوست تخم مرغ را جدا کنید و آن را از وسط نصف کنید. حالا به آرامی زرده تخم مرغ را جدا کنید. زرده را در یک کاسه بریزید و با ۲ قاشق کره یا روغن زیتون، ۱ قاشق آب لیمو ترش تازه، مقداری نمک و فلفل سیاه و سس خردل ترکیب کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    حالا این مخلوط را دوباره در وسط سفیده تخم مرغ قرار دهید. روی تخم مرغ کمی پودر پاپریکا بپاشید و بعد آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

    تخم مرغ شکم پر از روش های پخت

    ۳- تخم مرغ همزده

    تخم مرغ هم زده یا اسکرمبلد اگز یک نوع روش پخت تخم مرغ است که شباهت زیادی به خاگینه دارد. در این روش باید ۲ عدد تخم مرغ را بشکنید و در یک کاسه بریزید. در ادامه ۲ قاشق غذاخوری شیر به آن اضافه کنید و مواد را با یک چنگال هم بزنید تا تخم مرغ و شیر به خوبی با هم مخلوط شوند. حالا مقداری کره در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید.

    ببیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ تخم مرغ با سس خردل

    ترکیب تخم مرغ و شیر را در ماهیتابه بریزید و حدود ۱ دقیقه صبر کنید. مقداری نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و بعد کمی پنیر روی تخم مرغ بریزید. تخم مرغ را هم بزنید و بعد از ۲ دقیقه که کاملا پخت، شعله گاز را خاموش کنید. حالا تخم مرغ هم زده را در ظرف مورد نظرتان بریزید و از طعم آن لذت ببرید.

    ۴- تخم مرغ پخته شده در فر

    یکی دیگر از روش‌های متفاوت پخت تخم مرغ استفاده از فر است. در این روش باید از قالب‌های مافین استفاده کنید. برای شروع فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود.

    سپس کف قالب‌ها را با کمی کره یا روغن چرب کنید. حالا تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید. مقداری نمک و فلفل سیاه به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. می‌توانید کمی ادویه یا مقداری سبزی خشک شده نیز به آن اضافه کنید. حالا تخم مرغ‌ها را در قالب مافین بریزید و برای ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا آماده شود.

    تخم مرغ پخته شده در فر از روش پخت تخم مرغ

    ۵- فرنچ تست یا تست فرانسوی

    در این روش پخت تخم مرغ باید ۸ عدد تخم مرغ را بشکنید و در یک کاسه بریزید. سپس ۱/۳ لیوان شیر به آن اضافه کنید. مقداری ادویه دلخواه به ترکیب شیر و تخم مرغ اضافه کنید.

    یک ماهیتابه را روی حرارت زیاد قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. حالا نان تست‌ها را یکی یکی در ترکیب شیر و تخم مرغ غوطه‌ور کنید و در روغن سرخ کنید. صبر کنید تا یک سمت نان سرخ شود و سپس آن را برگردانید تا طرف دیگرش نیز آماده شود. همه نان‌ها را به همین روش آماده و سپس سرو کنید.

    ۶- تخم مرغ با نان تست

    در این روش تهیه تخم مرغ نیز مثل روش قبل باید از نان تست استفاده کنید. در این روش ابتدا باید وسط نان تست‌ها را به صورت دایره‌ای ببرید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا روغن داغ شود، سپس نان تست را در روغن قرار دهید و بعد تخم مرغ را بشکنید و در وسط نان تست بریزید.

    درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید و حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا تخم مرغ‌ها بپزند و آماده شوند. سپس مقداری نمک و فلفل سیاه و پودر پاپریکا روی تخم مرغ بریزید و از طعم آن لذت ببرید.

     تخم مرغ با نان تست از روش های پخت تخم مرغ

    ۷- تخم مرغ هم زده در مایکروویو

    در این روش باید ظرف مورد نظرتان را با کمی روغن یا کره چرب کنی. سپس تخم مرغ را در آن بریزید. می‌توانید روی تخم مرغ مقداری نمک، فلفل سیاه، پنیر یا سبزیجات خرد شده بریزید. حالا ظرف را برای ۳۰ ثانیه در مایکروویو قرار دهید.

    سپس دستگاه را خاموش کنید و مواد را هم بزنید. دوباره ۳۰ ثانیه دیگر مواد را در مایکروویو بگذارید و بعد هم بزنید تا تخم مرغ شما آماده شود.

    ۸- نیمروی اسپانیایی

    برای تهیه نیمروی اسپانیایی باید مقداری روغن زیتون در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. حالا تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و در روغن بریزید. روغن را مدام روی تخم مرغ‌ها بریزید. اجازه دهید تخم مرغ به آرامی در روغن زیتون سرخ شود. در این روش باید سفیده حالت خامه‌ای پیدا کنید و زرده کمی آبکی باشد.

    بیشتر بخوانید: حقایق جالب در مورد تخم مرغ

    ۹- تخم مرغ هم زده خامه‌ای

    برای تهیه طرز تهیه تخم مرغ سرخ شده خامه‌ای باید مقداری کره در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. بهتر است به ازای هر تخم مرغ یک تکه کره کوچک استفاده کنید. تخم مرغ‌ها را در ماهیتابه بریزید و مواد را مدام هم بزنید تا تخم مرغ‌ها برای ۵ دقیقه بپزند.

    درست زمانی که تخم مرغ‌ها در حال سفت شدن هستند، قبل از این که شعله گاز را خاموش کنید، باید مقداری خامه ترش به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. سپس ماهیتابه را از روی گاز بردارید و تخم مرغ خامه‌ای را روی نان تست سرو کنید و کمی نمک و فلفل به آن بزنید.

    تخم مرغ هم زده خامه‌ای

    ۱۰- املت سوفله

    اگر به دنبال یک ترفند خلاقانه برای پخت تخم مرغ هستید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید و املت سوفله را آماده کنید. در این روش ابتدا باید زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. سپس زرده‌ها را در یک کاسه بریزید و مقداری نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

    سفیده‌ها را در یک ظرف جداگانه برای چند دقیقه با همزن برقی هم بزنید تا کف کنند. سپس نیمی از سفیده‌های تخم مرغ را به زرده‌ها اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا سفیده‌ها نیز با زرده‌ها ترکیب شوند. نیمی از پنیری که در نظر دارید را همراه با پیازچه خرد شده به مواد اضافه کنید و آن را برای ۲ دقیقه هم بزنید. باقی مانده سفیده هم زده را به مواد سوفله اضافه کنید و مواد را به آرامی هم بزنید.

    مقداری کره در یک ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. زمانی که کره آب شد، مایه سوفله را به ماهیتابه اضافه کنید و آن را کاملا داخل ماهیتابه پهن کنید. درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید سوفله کاملا بپزد و قسمت زیر آن قهوه‌ای شود.

    سپس باقی مانده پنیرها را روی آن بریزید. یک بار دیگر درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید تا پنیر کاملا آب شود. سپس سوفله را به آرامی از ماهیتابه خارج کرده و آن را از وسط روی خودش تا کنید و از طعم این تخم مرغ متفاوت و خوشمزه لذت ببرید.

    ۱۱- تخم مرغ سرخ شده پف‌دار

    در این روش طرز تهیه تخم مرغ هم زده باید تخم مرغ‌ها را بشکنید و در یک کاسه بریزید. سپس آن‌ها را برای چند دقیقه با همزن بزنید تا کاملا سبک شوند. حالا مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید. در این روش باید مقدار روغن شما کمی بیشتر از حالت معمول باشد.

    شعله گاز را روشن کنید تا روغن داغ شود. سپس یک آبکش را با فاصله روی آبکش نگه دارید و تخم مرغ هم زده را داخل آن بریزید تا تخم مرغ‌ها به صورت رشته‌ای از آبکش رد شوند و در روغن داغ بریزند. کمی تخم مرغ‌ها را زیر رو کنید تا تخم مرغ رشته‌ای و پف‌دار شما آماده شود.

    تخم مرغ سرخ شده پف‌دار از روش های پخت تخم مرغ

    ۱۲- تخم مرغ سبدی

    یکی از جذاب‌ترین روش‌های پختن تخم مرغ این است که آن را به صورت سبدی آماده کنید و سپس داخل آن را با سبزیجات خرد شده و نان تست سرخ شده پر کنید. در این روش باید چند عدد تخم مرغ را بشکنید و در یک کاسه بریزید.

    سپس مقداری آرد به آن اضافه کنید تا خمیری نرم و رقیق ایجاد شود. خمیر مورد نظرتان را در یک کیسه زیپ دار بریزید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. حالا یک گوشه کیسه زیپ‌دار را سوراخ کنید.

    یک ملاقه استیل را روی ماهیتابه نگه دارید و خمیر را روی به شکل دورانی و بعد در جهات مخالف روی ملاقه بریزید و بعد به سرعت ملاقه را برعکس کنید و در روغن قرار دهید تا خمیر کاملا در روغن سرخ شود. بعد از چند دقیقه کوتاه تخم مرغ را از روغن خارج کنید.

    در این روش مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که تخم مرغ کاملا در آن غوطه‌ور شود. همه تخم مرغ‌ها را به همین روش آماده کنید و بعد داخل آن را با سبزیجات خرد شده و هر چیزی که دوست دارید پر کنید.

    ۱۳- تخم مرغ پخته سرخ شده

    در این روش باید چند عدد تخم مرغ را به صورت آبپز آماده کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. در ادامه تخم مرغ‌های پخته شده را در روغن داغ غوطه‌ور کنید. می‌توانید این تخم مرغ‌ها را همراه با سس گوجه سرو یا به هر شکلی که دوست دارید میل کنید.

    ۱۴- تخم مرغ پاستایی

    برای تهیه تخم مرغ به این روش باید چند عدد تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و مقداری نمک، فلفل و کمی آرد به آن اضافه کنید. حالا یک ماهیتابه را چرب کنید و آن را روی حرارت قرار دهید. تخم مرغ را به صورت یک لایه نسبتا نازک در ماهیتابه بریزید. درب ماهیتابه را روی آن بگذارید و صبر کنید تا تخم مرغ بپزد.

    بیشتر بخوانید: خوردن چند تخم مرغ در روز مجاز است؟

    سپس با یک چاقو یا کاتر رولی پیتزا تخم مرغ‌ها را به صورت نواری برش دهید. حالا پاستای تخم مرغی را در ظرف مورد نظرتان بریزید. در انتها مقداری پنیر رنده شده و ریحان خرد شده و گوجه فرنگی گیلاسی خرد شده روی آن بریزید و آن را سرو کنید.

    ۱۵- تخم مرغ پرتقالی

    در این روش باید قسمت دهانه پرتقال را برش دهید و داخل آن را با احتیاط خالی کنید. در ادامه یک عدد تخم مرغ در آن بریزید و مقداری شیر نیز به آن اضافه کنید. تخم مرغ و شیر را با هم مخلوط کنید و بعد پوست پرتقال را به عنوان درب روی آن قرار دهید. پرتقال را برای حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید و بعد این تخم مرغ پرتقالی خوش طعم را با قاشق میل کنید.

    برای درست کردن تخم مرغ حتما نباید از روش‌های سنتی و تکراری استفاده کنید. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید می‌توانید همین غذای ساده را با روش‌های جذابی آماده کنید و طعم و ظاهر بهتری به آن ببخشید. شما از چه روش‌های خلاقانه‌ای برای پخت تخم مرغ استفاده می‌کنید؟

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.