برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (سه شنبه ۱۴ فروردین)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در چهاردهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- نخود پلو

نخود پلو یکی از غذاهای راحت با نخود است که اصالت آن به کشور ترکیه و شهر استانبول برمی‌گردد. در زبان ترکی استانبولی به نخود پلو “نوهوتلو پیلاو” می‌گویند.

این غذای خوشمزه را معمولا با گوشت مرغ درست می‌‎کنند اما می توان در تهیه آن از گوشت چرخ کرده نیز استفاده کرد. پختن نخود پلو نیاز به مهارت خاصی ندارد و به سادگی با چند قلم مواد اولیه نظیر گوشت چرخ کرده، نخود، برنج و… تهیه می‌شود.

مراحل تهیه نخود پلو با گوشت چرخ کرده

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه نخود پلو

    مراحل تهیه نخود پلو با گوشت چرخ کرده به شرح زیر است: 

    1. در مرحله اول باید برنج را پاک کنید و بشویید. سپس با مقداری نمک و آب در یک ظرف به مدت ۲ ساعت قرار دهید.
    2. در این مرحله پیاز را پوست بگیرید، بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا آب پیازها گرفته و طلایی رنگ شوند.
    3. بعد از اینکه رنگ پیازها طلایی شد، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و بوی ضحم آن از بین برود.
    4. سپس مقداری نمک، فلفل قرمز و زردچوبه به مواد اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. تا عطر ادویه‌ها به خوبی آزاد شود و تمامی قسمت‌های گوشت با ادویه‌ها طعم‌دار شود.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه نخود پلو کلیک کنید.

    ۲- ته چین گوشت مجلسی

    ته چین یکی از غذاهای شیک و مجلسی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. این غذا معمولا با استفاده از گوشت قرمز یا مرغ و همراه با ماست، تخم مرغ و زعفران آماده می‌شود.

    بر خلاف تصور عامیانه که فکر می‌کنند ته چین فقط با مرغ یا گوشت پخته می‌شود، محبوبیت عمومی این غذا باعث شده است تا ته چین ماهی، ته چین بادمجان، ته چین اسفناج، ته چین اردک، ته چین غاز و… هم به دسته بندی این غذای لذیذ اضافه شود. 

    مراحل تهیه ته چین گوشت مجلسی

    مراحل تهیه ته چین گوشت مجلسی

    مراحل تهیه ته چین گوشت مجلسی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول پیاز را پوست بگیرید، بشویید و آن را نگینی خرد کنید. سپس یک تابه را بر روی اجاق گاز قرار دهید و روغن در آن بریزید و بگذارید تا داغ شود. سپس پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید.
    2. حال گوشت را تمیز کنید، بشویید و آن را به قطعات قیمه‌ای خرد کنید. بعد از این که کمی پیازها طلایی شدند گوشت‌ها را به آن اضافه کنید و بعد از اینکه کمی گوشت رنگش عوض شد و آبش گرفته شد، به آن زردچوبه و فلفل اضافه کنید و آن را هم بزنید و کمی دیگر تفت دهید.
    3. سپس ۴ پیمانه آب به گوشت اضافه کنید و در تابه را بگذارید تا گوشت‌ها بر روی حرارت ملایم به آرامی بپزند. در مدت زمانی که گوشت ته چین در حال پختن است به سراغ آماده کردن برنج برای ته چین بروید.
    4. حالا نوبت آماده کردن برنج ته چین گوشت است. ابتدا برنج را پاک کنید و بشویید. مقداری آن را در آب نمک بخوابانید. بعد دوباره آن را بشویید.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و مخصوص روی لینک طرز تهیه ته چین گوشت کلیک کنید.

    ۳- چیکن استراگانف

    چیکن استراگانف یکی از غذاهای خوشمزه روسیه است که با مرغ تهیه می‌شود و روش پخت آن به بیف استراگانف شباهت زیادی دارد. تنها تفاوت این دو غذا، این است که در بیف استراگانف به جای مرغ، از فیله گوساله استفاده می‌شود.

    استراگانف یک سرآشپز روسی بوده که برای اولین بار این غذا را طبخ کرده و به دلیل استفاده از گوشت مرغ به چیکن استراگانف معروف شده است. شما نیز می‌توانید این غذای متفاوت را به راحتی در خانه برای شام امشب‌تان تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه چیکن استراگانف

    مراحل تهیه چیکن استراگانف

    مراحل تهیه چیکن استراگانف به شرح زیر است:

    1. سینه مرغ شسته شده را بدون استخوان کنید و با چاقو به صورت نواری و نازک برش دهید؛ اندازه و شکل برش دادن مرغ کاملا سلیقه‌ای است. مرغ‌های خرد شده را با فلفل سیاه، فلفل قرمز و پودر سیر مخلوط کنید و روی آن را سلفون بکشید و یک الی دو ساعت داخل یخچال قرار دهید.
    2. حال یک عدد پیاز را نگینی و ریز خرد کنید و داخل تابه با چند قاشق روغن تفت بدهید تا سبک و طلایی شود. سپس دو حبه سیر رنده شده را به پیازها اضافه کنید (اختیاری) و تفت بدهید تا کمی طلایی شوند.
    3. اکنون مرغ‌های خرد شده را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا کمی تغییر رنگ بدهد. سپس به مرغ نمک اضافه کنید و حدود ۲۰ دقیقه به تفت دادن ادامه دهید تا مرغ‌ها کاملا بپزند.
    4. مرغ‌های پخته شده را از تابه خارج کنید و قارچ ورقه‌ای خرد شده را داخل تابه بریزید، حرارت را بالا ببرید تا رنگ قارچ‌ها سیاه نشود! کمی آبلیمو هم به قارچ‌ها اضافه کنید تا تغییر رنگ ندهند.

    برای ادامه رسپی این غذای بین المللی متفاوت و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه چیکن استراگانف کلیک کنید.

    ۴- سمبوسه

    سمبوسه یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی و مخصوص جنوب است که می‌توان آن را به عنوان یک پیش غذای خوشمزه یا یک وعده شام سبک در نظر گرفت. این غذای کم هزینه، انواع مختلفی دارد که در تهیه آن از نان لواش که درون آن از سیب زمینی به همراه گوشت قرمز، فلفل و ادویه‌جات پر شده است، استفاده می‌شود.

    سمبوسه را می‌توان بدون استفاده از گوشت و کاملا گیاهی نیز تهیه کرد. یک نوع دیگر سمبوسه نیز به سمبوسه پیتزایی معروف است که در آن از مواد پیتزا استفاده می‌کنند.

    طرز تهیه سمبوسه

    مراحل تهیه سمبوسه

    مراحل تهیه سمبوسه به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول، سیب‌ زمینی‌ها را بشویید و با پوست در قابلمه‌ای که در آن مقداری نمک، روغن و چند پیمانه آب اضافه شده است، قرار دهید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا سیب‌ زمینی‌ها پخته شوند.
    2. هنگامی که سیب‌ زمینی‌ها در حال پخت هستند، نوبت به آماده کردن پیاز می‌رسد. پیازها را پوست بگیرید، بشویید و به صورت نگینی خرد کنید.
    3. سپس یک تابه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید تا روغن داغ شود. پیازها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. سپس کمی زردچوبه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.
    4. بعد از اینکه پیازها تفت داده شدند، نوبت به اضافه کردن گوشت چرخ کرده است. این مواد را با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و از حالت خامی دربیاید.

    برای ادامه رسپی این غذای فینگر فودی ساده و همه‌ پسند روی لینک طرز تهیه سمبوسه کلیک کنید.

    ۵- گراتن بادمجان با سیب زمینی

    گراتن بادمجان با سیب زمینی یک نوع غذای بین المللی پرطرفدار در سراسر جهان است که از لحاظ ساختار شباهت زیادی به لازانیا دارد. گراتن در واقع غذای خوشمزه و سالمی است که به سادگی می‌توانید در منزل درست کنید. این غذا به علت سبکی و آمادگی سریع، برای شام انتخاب مناسبی است.

    مراحل تهیه گراتن بادمجان با سیب زمینی

    مراحل تهیه گراتن بادمجان با سیب زمینی

    مراحل تهیه گراتن بادمجان با سیب زمینی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول بادمجان‌ها را با پوست یا بدون پوست، حلقه‌ حلقه کنید. سپس روی آن‌ها نمک بریزید. بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد بادمجان‌ها را بشویید و خشک کنید. با این کار بادمجان‌ها هنگام سرخ شدن روغن کمتری به خود جذب می‌کنند. همچنین با این روش نمک به خوبی به خورد بادمجان می‌رود.
    2. سپس بادمجان‌های آماده شده را در روغن سرخ‌ کنید. دقت کنید که هر ۲ طرف بادمجان‌ها به اندازه کافی سرخ شوند.
    3. بعد از سرخ کردن بادمجان، پیازها را نگینی خرد کنید و در یک ماهیتابه بریزید و تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. 
    4. در ادامه گوشت چرخ‌ کرده را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت عوض‌ شده و سرخ شوند. 
    5. در این مرحله ادویه‌ها شامل نمک، فلفل، زردچوبه و آویشن را به گوشت اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه گراتن بادمجان با سیب زمینی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۲/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا