سلامت و زیبایی

مناسب‌ترین و بهترین مسواک برای ارتودنسی

آیا می‌دانید بهترین مسواک برای ارتودنسی چه ویژگی‌هایی دارد و فرق مسواک ارتودنسی با مسواک معمولی چیست؟ اگر دندان‌های خودتان را ارتودنسی کرده‌اید، تمیز نگه داشتن براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی نقش مهمی بر جلوگیری از پوسیدگی و آسیب به آن‌ها دارد.

اما کدام برندهای مسواک ارتودنسی بهتر هستند و چرا نباید از مسواک‌های معمولی برای تمیز کردن دندان ارتودنسی استفاده کنیم؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با ویژگی‌های بهترین مسواک ارتودنسی و همچنین نکاتی مهم برای تمیز کردن دندان های ارتودنسی آشنا شوید.

راهنمای انتخاب بهترین مسواک برای ارتودنسی

برای خرید مسواک مخصوص ارتودنسی قبل از هر چیز باید دقت کنید مسواکی که تهیه می‌کنید، مخصوص همین کار باشد. مسواک‌های ارتودنسی معمولا سری مناسبی دارند و تمیز کردن براکت‌های ارتودنسی با آن‌ها ساده‌تر است.

از آن جایی که براکت‌های ارتودنسی دقیقا روی دندان شما قرار می‌گیرند، احتمال باقی ماندن مواد غذایی بین آن‌ها بسیار زیاد است. استفاده از مسواک مناسب به شما کمک می‌کند تا بهتر از دندان‌های خود محافظت کنید و خطر بروز پوسیدگی دندان را کاهش دهید.

اما بهترین مسواک برای ارتودنسی چه ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌توان یک مسواک خوب برای محافظت از دندان‌های ارتودنسی شده تهیه کرد؟ در ادامه به نکاتی مهم برای انتخاب بهترین مسواک برای ارتودنسی اشاره شده است.

  • برای دندان ارتودنسی شده از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی که سری باریک و بلندی دارند استفاده کنید.
  • برای دندان‌های ارتودنسی شده باید از مسواک‌های کوچک استفاده کنید تا بتوانید راحت‌تر سطح دندان و بریس‌ها را تمیز کنید.
  • جنس مسواک ارتودنسی باید نرم باشد و به هیچ عنوان نباید از مسواک های خشک و سخت برای تمیز کردن براکت‌ها استفاده کرد؛ زیرا این کار موجب آسیب به بریس‌های ارتودنسی می‌شود.
  • برای دندان‌های ارتودنسی شده می‌توانید از مسواک‌های ساده و برقی که سری مناسبی دارند استفاده کنید.

راهنمای انتخاب بهترین مسواک برای ارتودنسی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    با بهترین برندهای مسواک ارتودنسی آشنا شوید

    برای خرید مسواک مخصوص ارتودنسی باید از برندهای معتبر و شناخته شده خریداری کنید. به خاطر داشته باشید که امروزه تنوع مسواک‌های ارتودنسی در بازار بسیار زیاد هستند و انتخاب یک مسواک خوب برای محافظت از دندان‌های شما اهمیت زیادی دارد.

    در ادامه به برخی از بهترین برندهای مسواک برای دندان‌های ارتودنسی شده اشاره شده است.

    ۱- پک کامل مسواک ارتودنسی GUM

    یکی از بهترین برندهای مسواک ارتودنسی برند گام (GUM) است که می‌توانید با تهیه پک کامل ارتودنسی این برند همه محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنید. کیت مسواک ارتودنسی گام شامل مسواک مخصوص، بین دندان تراولر، موم ارتودنسی، نخ دندان و عبور دهنده آن است.

    مسواک این برند به صورت V طراحی شده است و از همین رو با کمک این مسواک به راحتی می‌توانید روی سیم و براکت‌های ارتودنسی را تمیز کنید.
    این مسواک هم دارای پرزهای کوتاه و هم بلند است و برای تمیز کردن زیر و اطراف براکت‌ها بسیار مناسب است.

    قیمت پک کامل مسواک ارتودنسی GUM کمی زیاد است و از همین رو اگر قصد ندارید برای خرید مسواک ارتودنسی هزینه زیادی کنید، بهتر است از برندهای دیگر یا از مسواک تکی این برند استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین برندهای دهان‌شویه مناسب دندان‌های ارتودنسی

    ۲- مسواک ارتودنسی اورال بی

    مسواک اورال بی (oral b) یکی دیگر از برندهای معتبر برای دندان‌های ارتودنسی شده است که کیفیت بسیار بالایی دارد. پس اگر به دنبال یک مسواک باکیفیت و مناسب برای دندان‌های ارتودنسی شده خود هستید، می‌توانید از برند اورال بی استفاده کنید.

    مسواک ارتودنسی اورال بی

    ۳- مسواک ارتودنسی کمفور

    کمفور (kemphor) یک برند اسپانیایی است که محصولاتی تخصصی برای دندان‌های ارتودنسی شده تولید می‌کند. مسواک‌های این برند کیفیت بالایی دارند و به خوبی از دندان‌های ارتودنسی شده شما محافظت می‌کنند.

    ۴- مسواک ارتودنسی فوکس

    مسواک برند فوکس (Fuches) یکی دیگر از بهترین انتخاب‌ها برای تمیز کردن کامل براکت‌های ارتودنسی و محافظت از دندان‌ها است. پرزهای این مسواک به صورت کوتاه بلند طراحی شده است و دسته مقاومی دارد که استفاده از آن را راحت می‌کند. می‌توانید با استفاده از این مسواک به راحتی دندان‌های ارتودنسی شده خود را تمیز کنید.

    ۵- مسواک ارتودنسی کاردنت

    اگر به دنبال بهترین مسواک برای ارتودنسی هستید، می‌توانید برند کاردنت را امتحان کنید. استفاده از این مسواک با دسته ارگونومیک بسیار راحت است. الیاف مسواک در قسمت وسط کوتاه و در کناره‌ها بلند است و به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن دندان‌ها و سیم‌های ارتودنسی را تمیز کنید.

    مسواک ارتودنسی کاردنت

    فرق مسواک ارتودنسی با مسواک معمولی چیست؟

    اگر برایتان سوال شده که آیا می‌توان از مسواک معمولی برای دندان ارتودنسی استفاده کرد یا خیر، باید بگوییم که مسواک‌های معمولی برای دندان‌های ارتودنسی شده مناسب نیستند.

    اگر به عکس مسواک مخصوص ارتودنسی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که مسواک‌های مخصوص دندان‌های ارتودنسی شده معمولا پرزهای بلندتری دارند و از همین رو دسترسی آن‌ها به زیر براکت‌ها راحت‌تر است.

    استفاده از مسواک مخصوص ارتودنسی به شما کمک می‌کند تا به راحتی لابه‌لای دندان و براکت‌ها را تمیز کنید. در حالی که با مسواک معمولی قادر به تمیز کردن دندان به طور کامل نخواهید بود.

    مسواک‌های معمولی تنها برای تمیز کردن سطوح جلویی، پشتی و زیر دندان‌ها طراحی شده‌اند و معمولا قادر به تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها و لثه نیستند. پرزهای دندان ارتودنسی بسیار نازک است و از همین رو بین دندان‌ها نفوذ می‌کند و تمام زوایای دندان و بین دندان را بدون ایجاد فشار پاکسازی می‌کند.

    معمولا مسواک مخصوص ارتودنسی ثابت و متحرک تفاوت چندانی با هم ندارد و مهم این است که بتوانید بدون آسیب رساندن به دندان، لثه و براکت‌های سیمی دندان خود را به بهترین نحو تمیز کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین خمیر دندان‌ها برای جرم‌گیری

    انواع مسواک ارتودنسی

    مسواک‌های ارتودنسی انواع مختلفی دارند و به شکل‌های متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. به طور کلی این مسواک‌ها با توجه به کاربرد و اندازه فاصله بین دندان‌ها متفاوت هستند.

    برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مسواک برای ارتودنسی باید قبل از خرید آن با دندانپزشک خود مشورت کنید. در ادامه می‌توانید با انواع مسواک مخصوص ارتودنسی آشنا شوید.

    ۱- مسواک ارتودنسی منحنی

    مسواک‌های ارتودنسی منحنی همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، به صورت منحنی شکل طراحی شده‌اند. این مسواک‌ها برای تمیز کردن بخش‌هایی از دندان مثل فاصله بین دندان‌ها که دسترسی به آن‌ها سخت است، استفاده می‌شوند.

    مسواک ارتودنسی منحنی

    ۲- مسواک بین دندانی گرد

    از مسواک‌های بین دندانی گرد برای تمیز کردن شکاف بین دندان و همچنین تمیز کردن سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی استفاده می‌شود.

    ۳- مسواک ارتودنسی برسی

    این نوع مسواک ارتودنسی عملکردی شبیه به نخ دندان دارد و بیشتر از آن برای تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها و همچنین زیر و روی ارتودنسی استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: چگونه از مسواک خود مراقبت کنیم؟

    نکاتی که باید در مورد مسواک زدن دندان‌های ارتودنسی شده بدانید

    در ادامه به چند نکته طلایی در رابطه با مسواک زدن دندان‌های ارتودنسی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای مسواک زدن دندان‌های ارتودنسی شده باید هر بار حدود ۳ تا ۵ دقیقه وقت بگذارید.
    • بعد از مصرف هر وعده غذایی یا خوردن میان وعده باید دندان‌های خود را با مسواک مخصوص تمیز کنید.
    • برای تمیز کردن دندان ارتودنسی شده نباید از مسواک‌های خیلی زبر و خشک استفاده کنید، زیرا این مسواک‌ها هم به مینای دندان و هم براکت‌ها آسیب می‌رسانند.
    • از آن جایی که در طول درمان با ارتودنسی بریس‌ها روی دندان قرار می‌گیرند، احتمال آسیب و پوسیدگی دندان بسیار بیشتر است و به همین دلیل باید بیشتر از هر زمان دیگری از دندان‌های خود مراقبت کنید.
    • برای تمیز کردن دندان‌های ارتودنسی شده باید فاصله بین دندان‌ها، زیر و روی بریس‌های ارتودنسی و همچنین لثه‌ها را به طور کامل مسواک بزنید.
    • قبل از خرید مسواک ارتودنسی ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید تا دندانپزشک با توجه به شکل دندان و فک شما، مسواک مناسبی را برای شما تجویز کند.

    نکاتی که باید در مورد مسواک زدن دندان‌های ارتودنسی شده بدانید

    طرز استفاده از مسواک ارتودنسی

    طریقه استفاده از مسواک ارتودنسی بسیار ساده است. برای این کار ابتدا باید با مسواک معمولی دندان‌هایتان را مسواک کنید. سپس مسواک بین دندان و مخصوص ارتودنسی را بردارید و با حرکت دادن مسواک به سمت عقب و جلو، فضای بین دندان را تمیز کنید.

    برای تمیز کردن فضای دندان نیاز به هیچ گونه فشار و قدرتی نیست. پرزهای مسواک ارتودنسی بسیار نازک هستند و به راحتی لابه‌لای دندان شما را تمیز می‌کنند.

    بعد از این که فاصله بین دندان‌ها تمیز شد، حالا باید فضای بین دندان و سیم‌های ارتودنسی را تمیز کنید. بهتر است بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را به همین طریق مسواک بزنید و حتما در طول درمان از دهانشویه استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خمیر دندان سفید کننده بهتر است یا معمولی؟

    مسواک مخصوص دندان‌های ارتودنسی شده طوری طراحی شده است که به خوبی لابه‌لای دندان و فضای بین براکت‌ها و دندان را تمیز کند. پس اگر دندان‌های خود را ارتودنسی کرده‌اید، حتما نکات ذکر شده در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا را رعایت کنید تا از سلامت دندان‌های خود هنگام ارتودنسی اطمینان حاصل نمایید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.