آشپزینکات آشپزی

۲۴ جایگزین تخم مرغ در آشپزی و شیرینی پزی

آیا می‌دانید بهترین جایگزین تخم مرغ در آشپزی و شیرینی پزی چیست؟ افرادی که گیاهخوار هستند یا به دلیل کلسترول بالا و بیماری‌های مختلف نباید از تخم مرغ استفاده کنند، از جایگزین آن در انواع کیک، غذا و کوکو استفاده می‌کنند. برخی قنادها نیز برای کاهش مصرف تخم مرغ در کیک و شیرینی، مواد دیگری را جایگزین می‌کنند. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با بهترین جایگزین تخم مرغ در آشپزی آشنا شوید.

به جای تخم مرغ از چه چیزی استفاده کنیم؟

تخم مرغ یک ماده غذایی ضروری برای افزایش انسجام کوکو و کتلت و پف کردن انواع شیرینی و کیک است که به کنار هم نگه داشتن مواد و همچنین پف کردن غذاها کمک می‌کند. تخم مرغ هوا را در غذا به دام می‌اندازد و علاوه بر پف کردن غذا موجب افزایش رطوبت و بهبود طعم غذا می‌شود. اما بهترین جایگزین تخم مرغ در کیک و شیرینی و انواع غذاها چیست؟ در ادامه به ۲۴ جایگزین تخم مرغ در غذا اشاره شده است.

۱- کره بادام زمینی

شاید برایتان جالب باشد اما می‌توانید از کره بادام زمینی به جای تخم مرغ در انواع کیک، کلوچه و شیرینی استفاده کنید. به ازای ۱ عدد تخم مرغ می‌توانید ۳ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی در کیک و شیرینی بریزید. روغن موجود در این کره موجب انسجام مواد شیرینی می‌شود و درست مثل تخم مرغ عمل می‌کند.

۲- تخم کتان

بهترین جایگزین تخم مرغ در وگان، تخم کتان است. تخم کتان فواید زیادی برای بدن دارد و سرشار از فیبر، امگا۳ و مواد مغذی است که حالتی ژلاتینی دارد و از همین رو برای ایجاد چسبندگی در کیک و شیرینی و انواع کوکو استفاده می‌شود. به ازای هر عدد تخم مرغ می‌توانید از ۱ قاشق غذاخوری تخم کتان استفاده کنید. در این روش باید ۱ قاشق تخم کتان را با ۳ قاشق آب ترکیب کنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس از آن برای تهیه انواع کوکو و کتلت استفاده کنید.

۳- موز

موز له شده بافت نرم و چسبنده‌ای دارد و یک جایگزین مناسب برای تخم مرغ است. برای تهیه انواع کیک و شیرینی می‌توانید به ازای هر عدد تخم مرغ از ۱/۴ لیوان یا ۶۵ گرم پوره موز استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- کدو تنبل

    یک جایگزین تخم مرغ برای پختن شیرینی و کیک، کدو حلوایی له شده است. برای تهیه انواع کیک و شیرینی می‌توانید کدو حلوایی را له کنید و از آن برای منسجم شدن مواد استفاده کنید.

    ۵- تخم شربتی

    تخم شربتی درست مثل تخم کتان بعد از ترکیب شدن با آب حالتی ژلاتینی پیدا می‌کند. برای تهیه کیک، کوکو و کتلت می‌توانید تخم مرغ را حذف کنید و از ترکیب تخم شربتی با مقداری آب استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای خانگی برای از بین بردن بوی بد تخم مرغ در غذا

    ۶- آب گازدار

    به عنوان جایگزین تخم مرغ در آشپزی و شیرینی پزی می‌توانید از آب گازدار استفاده کنید. استفاده از آب گازدار موجب پف کردن انواع کیک، بیسکویت و نان‌های پف‌دار می‌شود و بافتی نرم و لطیف به شیرینی می‌بخشد. در این روش باید به ازای هر عدد تخم مرغ از ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب گازدار استفاده کنید.

    ۷- لسیتین سویا

    یک جایگزین عالی برای تخم مرغ برای تهیه انواع کیک و غذاهایی مثل کوکو و کتلت، لسیتین سویا است. لسیتین سویا درست مثل تخم مرغ حالت چسبنده‌ای دارد و از همین رو یک جایگزین مناسب برای آن محسوب می‌شود. به ازای هر عدد تخم مرغ می‌توانید از ۱ قاشق غذاخوری پودر لسیتین سویا استفاده کنید.

    ۸- پوره سیب

    یکی دیگر از بهترین جایگزین‌ها برای تهیه تخم مرغ، پوره سیب پخته شده است. در این روش باید به ازای هر عدد تخم مرغ از ۱/۴ لیوان پوره سیب پخته شده استفاده کنید. پوره سیب بافت منسجمی به کیک و شیرینی می‌بخشد و موجب خوشمزه‌تر شدن شیرینی شما نیز می‌شود.

    بیشتر بخوانید: حقایقی جالب و شیرین در مورد تخم مرغ‌!


    ۹- لوبیا سفید

    برای تهیه انواع کوکو و کتلت و غذاهایی که حاوی تخم مرغ هستند، می‌توانید از پوره لوبیا سفید استفاده کنید. در این روش باید لوبیا سفید را بپزید و خوب له کنید. سپس از آن برای تهیه کوکو و کتلت استفاده کنید.

    ۱۰- مارگارین

    یکی دیگر از جایگزین‌های تخم مرغ در آشپزی، مارگارین است. مارگارین آب شده درست مثل تخم مرغ به انسجام و چسبندگی مواد کمک می‌کند و می‌توانید از آن برای تهیه کیک و شیرینی استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: مصرف چند عدد تخم مرغ در روز مجاز است؟

    ۱۱- توفو له شده

    اگر گیاهخوار هستید و دوست دارید یک جایگزین مفید و پروتئینی برای تخم مرغ داشته باشید، بهتر است از توفو له شده استفاده کنید. در این روش باید به ازای هر عدد تخم مرغ از ۵۶ گرم توفو نرم یا سفت استفاده کنید. می‌توانید از توفو برای تهیه انواع املت، میرزاقاسمی و غذاهای مختلف نیز استفاده کنید.

    ۱۲-آب نخود

    آب نخود یا آکوافابا بهترین جایگزین تخم مرغ در کوکو و کیک است. زمانی که آب نخود را با همزن بزنید، درست مثل سفیده تخم مرغ زده شده پف می‌کند و سبک می‌شود. می‌توانید از آب نخود زده شده برای تهیه انواع کیک و شیرینی و کوکو و غذاهایی که نیاز به تخم مرغ دارند، استفاده کنید. به ازای هر عدد تخم مرغ می‌توانید از ۳ قاشق غذاخوری یا ۴۵ گرم آب نخود استفاده کنید.


    ۱۳- جوش شیرین و سرکه

    استفاده از ترکیب سرکه با جوش شیرین است و ترکیب شدن سرکه و جوش شیرین با هم موجب ایجاد واکنش شیمیایی می‌کند و به افزایش پف کیک و شیرینی کمک می‌کند. در این روش باید به ازای هر تخم مرغ از ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین با ۱ قاشق غذاخوری سرکه استفاده کنید.

    ۱۴- آووکادو

    برای تهیه انواع کیک، شیرینی و کوکو می‌توانید به جای تخم مرغ از پوره آووکادو استفاده کنید. آووکادو بافت چسبنده‌ای دارد و رطوبت و چربی آن موجب انسجام مواد می‌شود. به ازای هر عدد تخم مرغ می‌توانید از ۱/۴ لیوان پوره آووکادو استفاده کنید.


    ۱۵- ماست

    ماست یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها برای جایگزین کردن با تخم مرغ است. برای تهیه انواع کیک و شیرینی می‌توانید تخم مرغ را حذف کنید و به ازای هر تخم مرغ از ۱/۴ لیوان یا ۶۰ گرم ماست شیرین و ساده استفاده کنید.

    ۱۶- سس مایونز

    اگر در خانه تخم مرغ ندارید و به دنبال یک جایگزین دیگر برای آن هستید، بهتر است از سس مایونز استفاده کنید. سس مایونز حاوی تخم مرغ است و بافتی چسبنده دارد. می‌توانید از این سس برای تهیه کوفته یا کوکو استفاده کنید. به ازای هر تخم مرغ باید از ۱ تا ۱/۵ قاشق سس مایونز استفاده کنید.

    ۱۷- ژلاتین

    برای ایجاد انسجام و چسبندگی در انواع کیک و غذا می‌توانید ۲ قاشق چای خوری ژلاتین را با ۱ فنجان آب جوش ترکیب کنید. سپس از این ترکیب به جای تخم مرغ استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ۱۰ فایده‌ی خوردن تخم مرغ

    ۱۸- پودر پروتئین سویا

    جایگزین بعدی که می‌توانید به جای تخم مرغ از آن استفاده کنید، پودر پروتئین سویا است. در این روش باید ۱ قاشق غذاخوری پروتئین سویا با یا ۳ قاشق آب مخلوط کنید و سپس بلافاصله از آن به جای تخم مرغ استفاده کنید.

    ۱۹- مخلوط روغن نباتی، آب و بیکینگ پودر

    اگر به تخم مرغ دسترسی ندارید، می‌توانید در یک ظرف ۱ و نیم قاشق غذاخوری روغن نباتی را با ۱ و نیم قاشق آب و ۱ قاشق چای خوری بیکینگ پودر ترکیب کنید و از این ترکیب به جای تخم مرغ در کیک و غذاهای مختلف استفاده کنید.

    ۲۰- روغن زیتون

    روغن زیتون یکی دیگر از ساده‌ترین موادی است که می‌توانید به جای تخم مرغ استفاده کنید. اضافه کردن روغن زیتون موجب ایجاد چسبندگی در مواد می‌شود و اثری شبیه به تخم مرغ در مواد دارد. در این روش باید به ازای هر ۲ عدد تخم مرغ از ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون استفاده کنید.


    ۲۱- جایگزین‌های تجاری

    بسیاری از قنادی‌ها و کارخانه‌های تولیدی به جای تخم مرغ از جایگزین‌های تجاری آن استفاده می‌کنند. ترکیبی از نشاسته سیب زمینی، نشاسته تاپیوکا و مخمر یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌های تجاری تخم مرغ است که جایگزین تخم مرغ می‌شود. در این روش باید پودر مورد نظر را با آب ترکیب و سپس به جای تخم مرغ استفاده کرد.

    ۲۲- پودر اروروت

    اگر بریتان سوال شده که قنادها به جای تخم مرغ چی تو کیک و شیرینی میریزن، باید بدانید که پودر اروروت یکی از آن مواردی است که در قنادی از آن استفاده می‌شود. اروروت یک گیاه سرشار از نشاسته است که از ریشه‌های آن نشاسته استخراج می‌شود. می‌توانید به جای تخم مرغ از پودر اروروت استفاده کنید. به ازای هر عدد تخم مرغ باید از ۲ قاشق غذاخوری پودر اروروت و ۳ قاشق غذاخوری آب استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ۴ روش ساده برای تشخیص تخم مرغ سالم از فاسد

    ۲۳- پودر ژل آگار

    بهترین پودر جایگزین تخم مرغ پودر ژل آگار است. ژل آگار از یک نوع جلبک تهیه می‌شود که فواید زیادی برای سلامت دارد. به ازای هر عدد تخم مرغ می‌توانید از ۱ قاشق غذاخوری پودر آگار با ۱ قاشق غذاخوری آب استفاده کنید.

    ۲۴- شیر غلیظ

    اگر به تخم مرغ دسترسی ندارید، می‌توانید از مقداری شیر غلیظ به جای آن استفاده کنید. به ازای هر تخم مرغ می‌توانید از ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری شیر غلیظ شده برای تهیه انواع شیرینی و کیک استفاده کنید.

    اگر به هر دلیلی تمایلی به خوردن تخم مرغ ندارید یا در شرایطی هستید که به تخم مرغ دسترسی ندارید، می‌توانید برای تهیه انواع غذا و دسر به جای آن، از یکی از جایگزین‌هایی که در این مقاله عنوان شد استفاده کنید. اگر سابقه استفاده از جایگزین‌های تخم مرغ را دارید، حتما تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.