آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه شیر عسلی خانگی؛ آسان و بی‌دردسر همانند بیرون!

شیر عسلی یا sweetened condensed milk ماده‌ای شیرین و غلیظی است که کاربرد بسیار زیادی دارد. شیر عسلی طعم بسیار خوبی دارد و یکی از مواد پر کاربرد در شیرینی پزی و درست کردن انواع دسر و بستنی است و حتی میتوانید آن را به همراه چای یا قهوه یا به تنهایی میل کنید. شیر عسلی در واقع شیر تبخیر شده است که شیرین شده و غلظت پیدا کرده است. بسیاری فکر می‌کنند، شیر عسلی ترکیب شیر و عسل است اما این اشتباه است و شیر عسلی از ترکیب شیر و شکر تهیه میشود و غلظتی مشابه عسل پیدا می‌کند. شیر عسلی های بازاری قیمت بالایی دارند و دارای مواد افزودنی هستند اما میتوانید به سادگی آن را در منزل تهیه کنید.

در اکالا بلاگ با طرز تهیه شیرعسلی خوشمزه و آسان خانگی همراه ما باشید.

مواد لازم شیرعسلی خانگی:
شیر۲ پیمانه
شکرنصف پیمانه
کره۱۵ الی ۲۰ گرم
وانیلنوک قاشق چای خوری

مواد لازم شیرعسلی

برای تهیه شیر عسلی به یک تابه بزرگ و ضخیم احتیاج داریم بزرگ بودن تابه باعث صرفه جویی در زمان تهیه شیر عسلی میشود و ضخیم بودن کف ظرف باعث انتقال آهسته حرارت می شود و از ته گرفتن شیر جلوگیری می‌کند.

شیر رو داخل تابه بریزین و شکر رو بهش اضافه کنید و روی حرارت متوسط رو به پایین قرار بدین و مدام هم بزنید به طوری که قبل از به جوش اومدنِ شیر، شکر داخل شیر حل بشه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قهوه دالگونا

وقتی شیر شروع به جوشیدن کرد و از کناره های ظرف شروع به حباب زدن کرد حرارت رو کم کنید و مدام هم بزنید حرارت باید انقدر کم باشه که شیر عسلی اصلا نجوشه و شما باید مواد رو مدام هم بزنید تا ته نگیره مدت زمان هم زدن ممکنه یک ساعت یا بیشتر باشه و این بسته به قدرت شعله و جنس تابه و حرارت متفاوته.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    هم زدن مداوم از شکرک زدن شیرعسلی جلوگیری می‌کنه.

    درست کردن شیرعسلی بسیار ساده و راحته و تنها سختی اون زمان زیاد هم زدن هست.

    اضافه کردن شکر به شیر در شیر عسلی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لیمو عسلی برای سرماخوردگی

    شیر عسلی رو مدام هم بزنید تا شیر کم کم تبخیر بشه و رنگ اون مایل به زرد بشه. در انتها حجم شیر نصف و حتی کمتر میشه کم کم شیر عسلی غلظت پیدا میکند و وقتی لیسک رو کف ظرف میکشیم جای خالی کاملا مشخصه و کمی طول میکشه تا مجددا پر بشه (دقت کنید غلظت مواد بعد از خنک شدن بیشتر میشه پس در این مرحله به هم زدن شیر عسلی ادامه ندین چون در این صورت خیلی غلیظ میشه و ممکنه شکرک بزنه).

    به غلظت رسیدن شیرعسلی
    وقتی به مواد به این غلظت رسید کره رو اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید مدام هم بزنید تا کره آب بشه و با مواد کاملا مخلوط و یکدست بشه و در آخر در صورت دلخواه میتونید مقداری وانیل هم به مواد اضافه و مخلوط کنید.

    اضافه کردن کره در مرحله آخر برای شیرعسلی
    شیر عسلی شما آمادست و میتونید اون رو داخل ظرف دلخواه انتقال بدین و اجازه بدین خنک بشه و بعد در ظرف رو ببندین و در یخچال نگهداری کنید.

    طرز تهیه شیرعسلی خوشمزه و خانگی
    با صرف کمی وقت یک شیر عسلی سالم و بدون نگهدارنده و افزودنی و با قیمت مناسب تهیه میکنید که همه مواد لازم اون کاملا در دسترس هست.

    فواید قهوه گانودرما

    نکات تهیه شیرعسلی:

    • برای تهیه یک شیرعسلی عالی باید مدام اون رو هم بزنید تا ته نگیره برای سهولت کار میتونید یک صندلی رو کنار گاز قرار بدین تا خسته نشین اما اگه از شیر عسلی غافل شدین و ته گرفت به هیچ وجه ته دیگ رو هم نزنید چون ته دیگ وارد شیر عسلی میشه و بافت شیر عسلی یکدست نمیشه اگه در مراحل ابتدایی یا اواسط پخت هستین مواد رو به ظرف دیگه ای انتقال بدین و مجددا روی حرارت قرار بدین و اگه در مراحل انتهایی هستین به هیچ وجه مواد رو هم نزنید و فقط ظرف رو کج کنید تا مواد به ظرف دیگه انتقال پیدا کنند چون ته گرفتن مواد ممکنه باعث تیره شدن رنگ شیر عسلی بشه.
    • اگه شیر عسلی رو مرتب هم بزنید به هیچ وجه شکرک نمیزنه اما اگه روی کناره های ظرف در حین پخت شکرک ظاهر شد به هیچ وجه اون رو جدا و وارد شیر عسلی نکنید چون این امر باعث میشه شیر عسلی بعدا داخل یخچال شکرک بزنه.
    • در نهایت و بعد از پایان کار اگه احساس کردین بافت شیر عسلی یکدست نیست میتونید اون رو داخل مخلوط کن بریزین و یا از صافی رد کنید.
    • اگه از هم زدن شیر عسلی غافل شدین و شیر عسلی رویه بست و رویه با هم زدن وارد شیر عسلی شد و بافت شیر عسلی رو از حالت یکدست خارج کرد میتونید در آخر کار شیر عسلی رو یکبار از صافی رد کنید.
    • شیرعسلی بعد از قرار گرفتن داخل یخچال سفت تر می‌شود برای استفاده اون رو از قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسه و یا اگه عجله داشتین با کمی آب مخلوط کنید.

    برای مشاهده دیگر دستورات آشپزی به مجله ما سری بزنید.

    ۴.۳/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.