دانستنی

علائم آلرژی‌ فصلی در زمستان + روش‌های درمان آن

فصل زمستان معمولاً به عنوان یک فصل با آلودگی‌ها و گرده‌های گل آلرژی‌زای کمتر شناخته می‌شود. اما برخی افراد در این فصل نیز با حساسیت فصلی مواجه می‌شوند که در این مقاله از اکالا بلاگ، به بررسی علائم آلرژی‌ فصلی در زمستان و راه‌های جلوگیری از تاثیرات منفی این آلرژی‌ها می‌پردازیم.

علائم آلرژی های فصلی در زمستان

حساسیت‌های فصلی در زمستان با علائمی همراه است که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

  • سرفه: آلرژی‌های زمستان اغلب با سرفه‌های مزمن همراه است که با تحریک مخاط مجاری تنفسی و تنفس هوای خشک اتفاق می‌افتد.
  • عطسه: افراد دارای حساسیت‌های فصلی در زمستان با قرار گرفتن در مقابل انواع قارچ‌ها، ذرات معلق در هوا به علائمی همچون عطسه و خشکی چشم مواجه می‌شوند.
  • آبریزش چشم: هوای خشک زمستان اغلب با خشکی چشم همراه است که در نتیجه منجر به آبریزش چشم‌ها می‌شود.
  • مشکلات تنفسی: هوای سرد زمستان در برخی مواقع با مشکلات تنفسی همراه است، به خصوص در افراد با زمینه بیماری‌های ریوی و آسم این علائم شدت بیشتری دارد.
  • خشکی پوست: هوای خشک زمستان موجب خشکی پوست شده و منجر به حساسیت‌های پوستی می‌شود.
  • سردرد: تغییرات فصلی علائم حساسیت‌ها و آلرژی‌را افزایش داده و موجب سردرد می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت خواب آلودگی در فصل بهار چیست؟

علائم آلرژی های فصلی در زمستان

نحوه تشخیص حساسیت فصلی در زمستان

تشخیص حساسیت فصلی در زمستان ممکن است به علت شدت کمتر آلرژن‌ها و گرده‌ها در هوا نسبت به فصل‌های گرم، سخت‌تر باشد. اما پزشکان با استفاده از برخی روش‌ها می‌توانند حساسیت فصلی در زمستان را تشخیص دهند که در ادامه به این روش‌ها اشاره شده است:

  • ویزیت پزشکی: پزشک با طرح سوالاتی در مورد علائم حساسیت شما و زمان ظاهر شدن آنها، احتمال تغییر در علائم در طول زمستان، و ارتباط علائم با محیط زندگی و فعالیت‌های شما را تشخیص می‌دهد.
  • آزمایش خون: آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح آنتی‌بادی‌ها که به آلرژن‌ها واکنش نشان می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمایشات می‌توانند نشان‌دهنده حساسیت به آلرژن‌های فصلی در زمستان باشند.
  • تست تنفسی: برخی از تست‌های تنفسی مانند اندازه‌گیری حجم و جریان هوای تنفسی برای ارزیابی تأثیر حساسیت به آلرژن‌ها بر عملکرد ریه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آلرژی بهاری چیست؟ + روش درمان آن

درمان آلرژی فصلی زمستان

درمان خاصی برای حساسیت‌های فصل زمستان وجود ندارد اما می‌توان با استفاده از برخی روش‌ها این نشانه‌ها را مدیریت کرد و با استفاده از برخی داروها آن را تسکین دارد. در ادامه این مطلب از مجله دانستنی اکالا به این راهکارها پرداخته‌ایم:

  • اسپری بینی: اسپری بینی با از بین بردن تورم نشانه‌های آلرژی را کاهش داده و یکی از موثرترین روش‌های درمانی هستند که با استفاده مداوم نتیجه‌بخش خواهد بود.
  • آنتی‌هستیامین: آنتی‌هیستامین برای کاهش علائم آلرژی و با قرار گرفتن در معرض عوامل آلرژی زا باعث بهبود نشانه‌های حساسیت می‌شود.
  • داروهای ضداحتقان: داروهای ضد‌احتقان یکی از انواع داروهای درمانی برای بهبود گرفتگی‌ها محسوب می‌شوند اغلب برای بهبود گرفتگی بینی و تخلیه مخاط استفاده می‌شود.
  • واکسن ضد‌حساسیت: واکسن ضد‌‌آلرژی برای تسکین نشانه‌های حساسیت فصلی کاربرد دارند و با تزریق در مدت زمان کوتاهی بدن را نسبت به این علائم مقاومت می‌کند و با آلرژی‌زدایی به درمان فرد کمک می‌کند.
  • استفاده از کاهش‌دهنده‌ی رطوبت: کاهش‌دهنده رطوبت با از بین بردن عوامل آلرژی‌زا بخصوص در فضای بسته با سطح رطوبت بالا بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: غذاهای آلرژی‌زا را بشناسید!

درمان آلرژی فصلی زمستان

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: آلرژی بهاری و درمان آن با طب سنتی

    رژیم غذایی مناسب برای درمان حساسیت فصلی

    رژیم غذایی مناسب با کنترل بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها نقش مهمی در تسکین علائم حساسیت‌های فصلی دارند. برخی از مواد غذایی که استفاده از آن برای بهبود علائم آلرژی زمستان توصیه می‌شود در ادامه شرح داده شده است:

    • سبزیجات: انواع سبزی خوردن، پیاز، فلفل و … حاوی ماده‌ای به نام کوئرستین است که به عنوان یک ماده‌ی شیمیایی طبیعی در کاهش علائم حساسیت زمستانی موثر است.
    • میوه‌: مصرف مرتب انواع میوه‌ها مانند پرتقال، لیمو‌شیرین، نارنج حاوی مقادیری از ویتامین‌ C است که در نقش آنتی‌هیستامین علائم حساسیت را بهبود می‌دهد.
    • ماهی: مصرف مقادیری از امگا ۳ موجود در ماهی واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد.
    • مصرف عسل: عسل حاوی مقادیر از آلرژن‌ها است که بدن را در مقابل علائم حساسیت فصل زمستان مقاوم می‌کند.

    بیشتر بخوانید: سرماخوردگی و آنفولانزا چه تفاوتی با هم دارند؟

    حساسیت‌های فصلی در زمستان به علت کاهش آلرژن‌ها در هوا نسبت به دیگر فصل‌ها، ایجاد می‌شود و برخی افراد با علائم حساسیت مواجه می‌شوند. برای جلوگیری از آلرژی‌های فصلی در زمستان، می‌توان از راهکارهایی مانند استفاده از ماسک، نظافت محیط، استفاده از سیستم‌های مرطوب‌کننده هوا، مصرف داروهای ضد حساسیت و رژیم غذایی مناسب استفاده کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.