برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در دوازدهمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- زرشک پلو با مرغ مجلسی

زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای اصیل و مجلسی ایرانی‌هاست که روش‌های مختلفی برای طبخ آن در وعده ناهار وجود دارد که حتما شما نیز با یکی از این روش‌ها آشنایی دارید. اما ما از میان انبوه روش‌های پخت این غذا، یک روش ساده و استاندارد، با حفظ حداکثری عطر و طعم دلپذیر را به شما آموزش خواهیم داد. 

برای پخت این غذا به چند قلم مواد اولیه ساده و در دسترسی همچون مرغ، پیاز، خلال پسته، زرشک، زعفران دم کرده، رب گوجه فرنگی و… نیاز دارید. 

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه زرشک پلو با مرغ

    مراحل تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله روغن‌ را داخل تابه می‌ریزیم و تکه‌های مرغ را با فاصله مناسب درون آن می‌چینیم. بعد ادویه کاری، زردچوبه، چوب دارچین، پیاز، برگ بو و فلفل قرمز را هر دو طرف تکه‌های مرغ می‌پاشیم تا کاملا طعم‌دار شوند.
    2. مرغ‌ها در حال سرخ شدن هستند، اما برای اینکه از پخت درون مرغ هم خیالمان راحت شود در ماهیتابه را روی آن بگذارید تا مرغ در حرارت کم به مدت ۳۰ دقیقه با بخار خودش مغز پخت شود.
    3. بعد از سپری شدن ۳۰ دقیقه، اول تکه‌های مرغ را بر می‌گردانیم تا طرف دیگر آن‌ها هم به‌ خوبی طلایی و ‌سرخ شوند. بعد از سرخ شدن طرف دیگر، تکه‌های مرغ را از تابه و سایر موادی که با اون پخته شده بود برمی‌داریم.
    4. حال برای درست کردن سس، در تابه دیگری مقداری روغن ریخته و رب‌ گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم. بسپس هم می‌زنیم تا رب‌ گوجه فرنگی رنگ باز کند.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و همه پسند روی لینک طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی کلیک کنید.

    ۲- چلو خورشت قیمه بادمجان

    چلو خورشت قیمه بادمجان یکی دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است، که پایه ثابت اکثر مهمانی‌ها به حساب می‌آید. این غذا شباهت بسیاری به خورشت قیمه دارد و مواد تشکیل دهنده آن عبارت‌اند از: بادمجان، گوشت و لپه که به همراه پلو سرو می‌شود.

    البته چلو خورشت قیمه بادمجان را با مرغ نیز درست می‌کنند. این غذای خوشمزه به خاطر استفاده بادمجان در آن سرشار از آهن است و برای رفع کم خونی بسیار مفید است.

    طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان

    مراحل تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان

    مراحل تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان به شرح زیر است:

    1. برای آماده سازی اولیه لازم است لپه را از چند ساعت قبل در آب ولرم خیس کنیم. این میزان بسته به نوع حبوبات شما متغیر است ولی به لحاظ زودپر بودن لپه نسبت به حبوبات دیگر به زمان زیادی برای خیس خوردن نیاز ندارد.
    2. بادمجان‌ها را نیز پوست می‌کنیم و به صورت ورقه‌ای برش زده و در مخلوط آب نمک خیس می‌کنیم. این کار باعث گرفته شدن تلخی بادمجان می‌شود. حتما یک کاسه روی بادمجان‌ها بگذارید تا به طور کامل داخل آب فرو بروند و برای مدت ۱ ساعت به همین صورت باقی بمانند.‌ 
    3. سپس ۲ عدد پیاز درشت را نگینی خرد می‌کنیم و تا زمانی که طلایی شوند آن را تفت می‌دهیم. بعد گوشت قیمه‌ای را به آن اضافه می‌کنیم و گوشت را نیز کمی تفت می‌دهیم.
    4. زیر حرارت باید ملایم رو به بالا باشد تا گوشت قبل از آب انداختن سرخ شود و بهتر است که از یک الی دو تکه گوشت خورشتی استخوان دار نیز استفاده کنید که در کنار گوشت قیمه‌ای و جوشیدن در خورشت باعث خوشمزه‌تر شدن آن بشود.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان کلیک کنید.

    ۳- پلو کنگر

    پلو کنگر یکی از خوش‌طعم‌ترین و متفاوت‌ترین انواع پلو مخلوط است که به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود. برخی این غذا را بدون گوشت و مرغ و به صورت گیاهی تهیه می‌کنند و برخی دیگر آن را در کنار مرغ و گوشت سرو می‌کنند.

    مراحل تهیه پلو کنگر

    مراحل تهیه پلو کنگر

    مراحل تهیه پلو کنگر به شرح زیر است:

    1. برای شروع مرغ را با کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مزه دار کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و تکه‌های مرغ را به خوبی در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند. در انتها مقداری زعفران به مرغ‌ها اضافه کنید تا خوشرنگ تر شوند. سپس آن را از ماهیتابه خارج کنید.
    2. پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت نگینی ریز خرد کنید و داخل همان ماهیتابه قبل تفت دهید. زمانی که پیازها سبک شدند، می‌توانید مقداری زردچوبه و رب به آن اضافه کنید. رب و زردچوبه را تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود.
    3. در نهایت مرغ‌های سرخ شده را به ماهیتابه اضافه کنید و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و درب ماهیتابه را روی آن بگذارید. اجازه دهید مرغ در سس خوشمزه‌ای که آماده کرده‌اید بپزد و سس شما غلیظ شود.
    4. برای تهیه این غذا می‌توانید از شوید خشک یا تازه استفاده کنید. اگر از شوید تازه استفاده می‌کنید، باید شویدها را بشویید و بعد در آبکش قرار دهید تا خشک شوند. سپس آن‌ها را به صورت ریز خرد کنید. در ادامه کنگرها را نیز پاک کنید و بشویید و برای تهیه پلو کنگر کنار بگذارید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌طعم و پرخاصیت بهاری روی لینک طرز تهیه پلو کنگر کلیک کنید.

    ۴- ساندویچ مرغ تابه‌ای

    معمولا ساندویچ‌های مرغ از بین دیگر ساندویچ‌ها و فست فودها سالم‌تر هستند. مخصوصا اگه به صورت خانگی و با مواد اولیه مرغوب تهیه شوند. ساندویچ مرغ تابه‌ای یکی از آن فست فودهای سالم و پرطرفدار است که شما می‌توانید آن را با توجه به سلیقه و ذائقه غذایی‌تان با مواد اولیه مختلفی تهیه و همراه با سس گوجه پنیری سرو کنید.

    طرز تهیه ساندویچ مرغ تابه‌ای

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ تابه‌ای

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ تابه‌ای به شرح زیر است:

    1. در ابتدا یک عدد پیاز و نصف فلفل دلمه‌ای را رنده می‌کنیم و آب آن‌ها را به کمک الک یا صافی می‌گیریم و کنار می‌گذاریم تا از آن برای داخل سس استفاده کنیم.
    2. سینه مرغ چرخ شده را به فلفل و پیاز رنده شده اضافه می‌کنیم. (می‌توانید از مخلوط سینه و ران مرغ چرخ شده نیز استفاده کنید.) 
    3. مواد را کمی هم می‌زنیم، سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل، زردچوبه، آویشن، پاپریکا و فلفل پرک قرمز است، به مخلوط اضافه می‌کنیم. گشنیز خرد شده و سیر رنده شده را نیز به مواد اضافه می کنیم. (می‌توانید از ترکیب گشنیز و جعفری خرد شده نیز استفاده کنید.)
    4. مخلوط مرغ را خوب ورز می‌دهیم تا همه‌ی مواد خوب با هم ترکیب شوند و بافت آن چسبنده و یکدست شود. سپس روی آن را می‌پوشانیم و در محیط خنک برای مدت حداقل ۱ ساعت استراحت می‌دهیم تا طعم و مزه‌ی مواد یکی شود.

    برای ادامه رسپی این غذای فست‌فودی سالم و همه پسند روی لینک طرز تهیه ساندویچ مرغ تابه‌ای کلیک کنید.

    ۵- کوکو اردبیلی

    کوکو اردبیلی یکی از کوکوهای بسیار خوشمزه‌ و پرطرفدار است که برخلاف کوکو سبزی‌های معمولی برای تهیه آن از سیب زمینی نیز استفاده می‌شود. برخی نیز در طرز تهیه این کوکو از گوشت چرخ کرده و اسفناج استفاده می‌کنند. این کوکوی طرز تهیه آسانی دارد و از غذاهای سبک و لذیذ برای وعده ناهار به حساب می‌آید.

    مراحل تهیه کوکو اردبیلی

    مراحل تهیه کوکو اردبیلی

    مراحل تهیه کوکو اردبیلی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید سیب زمینی‌ها را بشویید و آن‌ها را همراه با مقداری آب در قابلمه بیندازید و روی شعله گاز قرار دهید. درب قابلمه را روی آن بگذارید و اجازه دهید سیب زمینی‌ها کاملا بپزند و نرم شوند.
    2. بعد از این که سیب زمینی‌ها پختند، پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را با رنده درشت رنده کنید. می‌توانید برای تهیه این کوکو سیب زمینی‌ها را در یک ظرف بریزید و با گوشتکوب له کنید.
    3. بعد از رنده کردن سیب زمینی در این مرحله باید سبزی کوکو را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید. مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر به مواد بزنید و همه مواد کوکو را خوب با هم ترکیب کنید.
    4. در این مرحله نوبت اضافه کردن تخم مرغ به مواد است. تخم مرغ‌ها را دانه دانه بشکنید و به مواد کوکو اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و لذیذ روی لینک طرز تهیه کوکوی اردبیلی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا