آشپزیغذاهای سنتی

۴ روش طرز تهیه پلو کنگر؛ پلوی خوشمزه بهاری

پلو کنگر یکی از خوش‌طعم‌ترین و متفاوت‌ترین انواع پلو مخلوط است که به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود. برخی این غذا را بدون گوشت و مرغ و به صورت گیاهی تهیه می‌کنند و برخی دیگر آن را در کنار مرغ و گوشت سرو می‌کنند. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه پلو کنگر به چند روش مختلف آشنا شوید.

طرز تهیه کنگر‌‌ پلو شیرازی با مرغ

آماده کردن این غذا حدود ۱ ساعت و پخت آن حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه کنگر پلو شیرازی با مرغ:
سینه یا ران مرغ۲ تکه
برنج۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کنگر پاک شده۳۰۰ گرم
شوید تازه یا خشک۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
زعفرانبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه کنگر پلو مجلسی با مرغ و شوید

در ادامه این بخش می‌توانید با دستور پخت کنگر پلو شیرازی آشنا شوید.

مراحل طرز تهیه کنگر پلو مجلسی با مرغ و شوید
مرحله اول: مرغ را سرخ کنید

برای شروع مرغ را با کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مزه دار کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و تکه‌های مرغ را به خوبی در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند. در انتها مقداری زعفران به مرغ‌ها اضافه کنید تا خوشرنگ تر شوند. سپس آن را از ماهیتابه خارج کنید.

مرحله دوم: مرغ را بپزید

پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت نگینی ریز خرد کنید و داخل همان ماهیتابه قبل تفت دهید. زمانی که پیازها سبک شدند، می‌توانید مقداری زردچوبه و رب به آن اضافه کنید. رب و زردچوبه را تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شنگ پلو

در نهایت مرغ‌های سرخ شده را به ماهیتابه اضافه کنید و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و درب ماهیتابه را روی آن بگذارید. اجازه دهید مرغ در سس خوشمزه‌ای که آماده کرده‌اید بپزد و سس شما غلیظ شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: شوید و کنگر را آماده کنید

    برای تهیه این غذا می‌توانید از شوید خشک یا تازه استفاده کنید. اگر از شوید تازه استفاده می‌کنید، باید شویدها را بشویید و بعد در آبکش قرار دهید تا خشک شوند. سپس آن‌ها را به صورت ریز خرد کنید. در ادامه کنگرها را نیز پاک کنید و بشویید و برای تهیه پلو کنگر کنار بگذارید.

    مرحله چهارم: کنگرها را تفت دهید

    در این مرحله باید یک ماهیتابه را روی شعله ملایم قرار دهید. مقدار کمی روغن در ماهیتابه بریزید و بعد کنگرهای پاک شده را برای چند دقیقه تفت دهید تا سبک شوند. اگر به کنگر تازه دسترسی ندارید، می‌توانید برای تهیه این غذا از کنگر فریز شده نیز استفاده کنید.

    مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید

    برنج را بشویید و برای حدود نیم ساعت یا بیشتر در یک ظرف آب و کمی نمک بخیسانید. در ادامه یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. زمانی که آب جوشید می‌توانید برنج را به آن اضافه کنید.

    حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج نیم پز شود و بعد در حالی که قسمت بیرونی برنج کمی نرم شده و داخل برنج هنوز مقداری خشک است، آن را آبکش کنید.

    مرحله ششم: پلو کنگر را آماده کنید

    یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و کف آن مقداری روغن بریزید. برای ته دیگ این غذا می‌توانید از برنج، نان یا سیب زمینی ورقه‌ای خرد شده استفاده کنید. در ادامه برنج را با کنگر و شوید ترکیب کنید و در قابلمه بریزید.

    اجازه دهید برنج شما برای حدود ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد. سپس می‌توانید این پلوی خوشمزه را در کنار مرغ و سسی که آماده کرده‌اید سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش نعناع جعفری با گوجه سبز

    طرز تهیه کنگر پلو با گوشت چرخ کرده

    آماده کردن این غذا حدود نیم ساعت طول می‌کشد و برای پخت آن به ۱ ساعت زمان نیاز دارید.

    مواد لازم برای تهیه پلو کنگر با گوشت چرخ کرده:
    کنگر پاک شده۳۰۰ گرم
    گوشت چرخ کرده۲۲۰ گرم
    پیاز متوسط۱ عدد
    سیر۲ حبه
    زردچوبه۱/۲ قاشق چای‌خوری
    زنجبیل۱/۲ قاشق چای‌خوری
    نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
    فلفل قرمزبه مقدار لازم
    شوید خشک۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
    برنجبه مقدار لازم
    سیب زمینی۱ عدد

    طرز تهیه کنگر پلو با گوشت چرخ کرده

    برای تهیه این غذا باید پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیاز را در روغن سرخ کنید. زمانی که پیاز طلایی شد، می‌توانید کنگرهای پاک شده و خرد شده را اضافه کنید.

    چند دقیقه صبر کنید و بعد سیر را خرد یا رنده کنید و در ماهیتابه بریزید. وقتی کنگرها سرخ شدند، می‌توانید گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. ادویه‌ها را به گوشت اضافه کنید و بعد شوید خشک را نیز در ماهیتابه بریزید.

    طرز تهیه کنگر پلو با گوشت چرخ کرده
    برنج را آبکش کنید و سیب زمینی را به صورت ورقه‌ای خرد کنید. کف قابلمه مقداری روغن بریزید. سیب زمینی‌ها را در قابلمه بچینید و سپس یک لایه برنج و یک لایه از مواد گوشتی را در قابلمه بریزید و این کار را تا تمام شدن مواد ادامه دهید. در انتها برنج را با شعله ملایم روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا برای ۴۵ دقیقه دم بکشد.

    بیشتر بخوانید: نگهداری کنگر در طولانی مدت

    طرز تهیه کنگر پلو یاسوجی با گوشت تکه‌ای

    روش درست کردن کنگر پلو شیرازی بسیار شبیه دیگر روش‌های پخت این غذا است، اما یاسوجی‌ها برای تهیه این غذا به جای مرغ و گوشت چرخ کرده از گوشت گوساله قیمه‌ای استفاده می‌کنند. برای درست کردن این غذا ابتدا باید پیاز را تفت دهید و بعد کنگرها را اضافه کنید.

    مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به ترکیب پیاز و کنگر اضافه کنید. زمانی که بوی خامی ادویه‌ها گرفته شد، می‌توانید تکه‌های گوشت خرد شده را اضافه کنید. بعد از ۵ دقیقه مقداری آب در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا گوشت به طور کامل بپزید.

    در انتها برنج را آبکش کنید و سپس برنج آبکش شده و مایه گوشتی را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و اجازه دهید غذای شما برای ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم دم بکشد و آماده شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش چغاله بادام

    طرز تهیه کنگر پلو بدون گوشت

    در طرز تهیه کنگر پلو ساده و خوشمزه به صورت گیاهی نیازی به اضافه کردن هیچگونه گوشت و مرغی نیست. در این روش شما باید این غذا را تنها با استفاده از برنج، کنگر فرنگی، پیاز، شوید، پیازچه و ادویه‌های مختلف آماده کنید و مانند روش‌های قبل برنج را روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد.

    طرز تهیه کنگر پلو بدون گوشت
    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه پلو کنگر

    • برای تهیه پلو کنگر می‌توانید مرغ را به صورت ریش ریش شده یا خرد شده آماده کنید و سپس قبل از دم کشیدن برنج مرغ‌ها را با برنج ترکیب کنید.
    • برای تهیه این غذا می‌توانید به جای شوید از شنگ یا هر نوع سبزی کوهی که دوست دارید استفاده کنید.
    • اگر دوست دارید غذای شما خوش‌طعم‌تر شود، بهتر است روی برنج مقداری روغن حیوانی یا کره محلی بریزید.
    • به منظور درست کردن این غذا می‌توانید به جای برنج ساده از برنج دودی نیز استفاده کنید.
    • برای پاک کردن کنگر باید آن را به خوبی بشویید و برگ‌های خاردار گیاه را جدا کنید و از قسمت ساقه گیاه که رنگی سفید دارد استفاده کنید.
    • فصل رویش کنگر از اواخر اسفند یا آخر اردیبهشت است، اما بهتر است کنگر را در فروردین ماه تهیه کنید. در این زمان ساقه کنگر نازک و لطیف است و طعم بهتری دارد.
    • در صورتی که برای تهیه این غذا از شوید تازه استفاده می‌کنید، بهتر است برنج را کمی زنده‌تر آبکش کنید تا در زمان دم کشیدن نرم نشود
    • برای تهیه این غذا می‌توانید کنگرها را به هر اندازه‌ای که دوست دارید خرد کنید.
    • برخی افراد برای تهیه این غذا از مقداری بابونه تازه نیز استفاده می‌کنند.
    • کنگر خواص زیادی برای سلامت دارد و یکی از بهترین گیاهان برای درمان نارسایی کبد، کم خونی، بهبود عملکرد سیستم گوارش، درمان عفونت و از بین بردن تب است.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد تهیه پلو کنگر پاسخ داده‌ایم.

    کنگر پلو غذای کجاست؟

    پلو کنگری غذای مخصوص یاسوج و شیراز است و در این دو شهر محبوبیت زیادی دارد.

    تفاوت کنگر پلوی شیرازی و یاسوجی چیست؟

    شیرازی‌ها برای تهیه این غذا از مرغ استفاده می‌کنند و یاسوجی‌ها این غذا را در کنار گوشت تکه‌ای سرو می‌کنند.

    روش پاک کردن کنگر برای تهیه کنگر پلو چگونه است؟

    برای آماده کردن کنگر ابتدا باید انتهای ساقه گیاه را جدا کنید. سپس یک چاقوی تیز را از پایین به بالا روی ساقه گیاه بکشید تا تیغ‌های آن جدا شوند. در ادامه سر شاخه‌های گیاه را ببرید و از ساقه گیاه برای تهیه غذا استفاده کنید.

    کنگر پلو یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین غذاهای نوبرانه بهار است که برای تهیه آن از ساقه کنگر خرد شده در کنار شوید استفاده می‌شود. شما می‌توانید این غذا را بنا به سلیقه خودتان به صورت گیاهی یا با گوشت و مرغ تهیه کنید. اگر تجربه درست کرد کنگر پلو را دارید، می‌توانید نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    ۳.۸/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.