آشپزینکات آشپزی

۶ روش کاربردی نگهداری کنگر در یخچال و فریزر

کنگر یک گیاه وحشی فوق العاده مفید و پرخاصیت است که از آن برای تهیه بورانی، خورشت و انواع خوراک استفاده می‌شود. این گیاه تنها برای مدت زمان کوتاهی در بازار موجود است و از همین رو آشنایی با روش نگهداری کنگر در یخچال و فریزر به شما کمک می‌کند تا برای مدت زمان بیشتری این سبزی مفید را در خانه داشته باشید. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با ترفندهای نگهداری کنگر به طور کامل آشنا شوید.

مراحل نگهداری کنگر خام در فریزر

برای نگهداری کنگر قبل از هر چیزی باید آن را پاک کنید و سپس به صورت خشک شده و بسته بندی در فریزر قرار دهید. در ادامه این بخش به مراحل پاک کردن و نگهداری کنگر در فریزر اشاره شده است.

https://blog.okala.com/sharbat-gojeh-sabz/

۱- کنگرها را تمیز کنید

برای شروع باید کنگرها را پاک کنید و تیغ‌های گیاه را از آن جدا کنید. از آن جایی که قسمت فوقانی کنگر پر از تیغ است، باید با یک چاقوی تیز تیغ‌ها را جدا کنید و سپس به سراغ جدا کردن تیغ‌هایی که در حاشیه برگ‌های آن قرار دارند، بروند. در ادامه برگ‌های پوسیده، تیره و خراب را جدا کنید.

۲- کنگرها را بشویید

بعد از پاک کردن کنگرها باید آن‌ها را در یک سطل آب بریزید. مقداری نمک به آن‌ها اضافه کنید و اجازه دهید کنگرها برای ۱۵ دقیقه در آب نمک بمانند. سپس آن‌ها را چندین بار آبکشی کنید تا تمام گل و لای موجود در گیاه تمیز شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قاطی پلوی کنگر

۳- کنگرها را خشک کنید

بعد از این که کنگرها به خوبی تمیز شدند، آن‌ها را آبکش کنید تا آب اضافه‌شان خارج شود. بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید یک پارچه تمیز روی میز پهن کنید و کنگرهای شسته شده را روی آن بریزید. اجازه دهید کنگرها برای ۲۰ دقیقه روی پارچه بمانند و کاملا خشک شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    کنگرها را خشک کنید

    ۴- کنگرها را خرد کنید

    حالا با کمک یک چاقوی تیز و تخته آشپزخانه کنگرها را به اندازه دلخواه خرد کنید. به خاطر داشته باشید که برای خرد کردن کنگرها حتما از یک چاقوی تیز استفاده کنید تا کنگرها له نشوند. پیشنهاد می‌شود آن‌ها را به اندازه یک بند انگشت یا کمی بزرگ‌تر خرد کنید.

    ۵- کنگرها را در فریزر قرار دهید

    حالا کنگرهای خرد شده را در کیسه‌های زیپ دار بریزید و هوای درون کیسه را تخلیه و درب آن را محکم ببندید. می‌توانید کنگرهای بسته بندی شده را در فریزر بگذارید و تا چند ماه آینده از کنگر خام و باکیفیت فریز شده استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: روش اصولی پاک کردن کنگر کوهی

    فریز کردن کنگر آبپز و سرخ شده

    یکی دیگر از روش‌های فریز کردن کنگر این است که ابتدا کنگرها را آبپز یا سرخ کنید و سپس در فریزر قرار دهید. برای بلانچ کردن کنگر باید آن‌ها را برای چند دقیقه در آب بجوشانید یا در مقداری روغن تفت دهید. سپس صبر کنید تا آب و روغن اضافه کنگرها خارج شود. در ادامه باید آن‌ها را در کیسه فریزر یا ظرف درب دار بریزید و در فریزر بگذارید. با این روش می‌توانید کنگرها را تا چند ماه در فریزر نگهداری کنید.

    روش نگهداری کنگر خام در یخچال

    به طور کلی کنگرهای شسته و تمیز شده از چند روز تا چند هفته در یخچال نگهداری می‌شوند. در صورتی که کنگرها قبل از بسته بندی کاملا خشک باشند و دمای یخچال نیز سرد باشد، می‌توانید این کنگرها را تا چند هفته در یخچال قرار دهید.

    برای این کار بهتر است کنگر را به صورت خام و بدون اینکه که به تکه‌های خیلی ریز خرد کنید، در ظروف پلاستیکی درب دار قرار دهید. سپس درب ظرف را محکم ببندید و یک لایه سلفون نیز روی ظرف بکشید و آن را در یخچال قرار دهید.

    روش نگهداری کنگر خام در یخچال

    روش نگهداری کنگر آبپز در یخچال

    حداکثر زمان نگهداری کنگر آبپز شده در یخچال حدود ۲ تا ۳ روز است و از همین رو باید به سرعت مصرف شود. در این روش باید کنگرها را بشویید و بعد خرد کنید. سپس آن‌ها را در یک قابلمه بریزید و قابلمه را با آب پر کنید.

    کنگرها را روی حرارت قرار دهید و درب قابلمه را ببندید تا برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزند. در ادامه آن‌ها را آبکش کنید و مقداری آب سرد روی کنگرها بریزید. بعد از این که کنگرها خنک شدند، می‌توانید آن‌ها را در ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال قرار دهید.

    نگهداری کنگر سرخ شده در یخچال

    برخی افراد معتقد هستند که تفت دادن کنگر مزه بهتری به آن می‌بخشد و از همین رو به جای آبپز کردن آن، کنگرها را خرد و در کمی روغن تفت می‌دهند. در این روش باید کنگرها را تمیز و خرد کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش کنگر

    سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و کنگرها را برای چند دقیقه تفت دهید. در ادامه شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید کنگرها خنک شوند. حالا می‌توانید آن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای درب دار بریزید. مدت زمان نگهداری کنگر سرخ شده در یخچال حدود ۲ تا ۳ روز است.

    خشک کردن کنگر

    اگر مقدار زیادی کنگر خریده‌اید و فضای کافی برای نگهداری آن در فریزر ندارید، بهتر است بخشی از آن را خشک کنید. می‌توانید از کنگر خشک شده برای مزه دار کردن انواع سالاد، ماست و غذا استفاده کنید. در این روش باید کنگرها را پاک کنید و به خوبی بشویید.

    سپس برگ‌های کنگرها را از هم جدا کنید. کنگرها را به صورت ریز خرد کنید و روی یک سینی بزرگ بچینید. حالا سینی را در محیط اتاق یا فضای بیرون از منزل قرار دهید تا کنگرها کاملا خشک شوند. بعد از این که کنگرها خشک شدند، می‌توانید آن‌ها را در آسیاب بریزید و پودر کنید. در ادامه پودر کنگر را در یک ظرف در بسته بریزید و در یخچال یا کابینت قرار دهید.

    نکات و فوت و فن‌های نگهداری کنگر در یخچال و فریزر

    نکات و فوت و فن‌های نگهداری کنگر در یخچال و فریزر

    • برای سرخ کردن کنگرها قبل از قرار دادن آن در یخچال و فریزر باید از مقدار کمی روغن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اگر مقدار روغن زیاد باشد، کنگرها برشته می‌شوند.برای جلوگیری از تغییر رنگ کنگرها در زمان تفت دادن می‌توانید از مقداری آب لیمو استفاده کنید.
    • قبل از قرار دادن کنگر در یخچال و فریزر باید آن را به طور کامل خشک کنید و سپس در کیسه پلاستیکی یا ظرف درب دار بریزید.
    • تیغ‌های نرم و میانی کنگر نیازی به جدا کردن ندارند و بعد از پخت بافت نرمی پیدا می‌کنند و از همین رو بهتر است در زمان پاک کردن کنگر تنها تیغ‌های قسمت بیرونی که تیز هستند را جدا کنید.
    • برای تمیز کردن کنگر بهتر است از دستکش استفاده کنید تا دستتان با تیغ آن بریده نشود.

    در این مقاله به چند روش نگهداری کنگر در یخچال و فریزر اشاره شد و شما می‌توانید با به کارگیری این روش‌ها تا چند ماه به کنگر دسترسی داشته باشید. فراموش نکنید که کنگر فواید زیادی برای بدن دارد و از همین رو گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت شما کمک زیادی کند. شما از چه روشی برای نگهداری کنگر استفاده می‌کنید؟ می‌توانید تجربیات و نظرات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    ۴/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.