دانستنی

آلرژی بهاری چیست؟؛ علائم و روش های درمان سریع آن

با آغاز فصل بهار و‌ گرم شدن هوا، گیاهان متنوع شروع به انتشار گرده در هوا می‌کنند. این گرده‌های معلق در هوا به راحتی مورد استنشاق افراد مختلف قرار می‌گیرد که باعث‌بروز حساسیت‌ها و آلرژی‌های مختلف می‌شود. گیاهان، درختان و‌ حتی برخی از چمن‌ها برای تولیدمثل کردن گرده‌های از خود را منتشر می‌کنند، این کار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها توسط باد و گاهی توسط حشرات است.

آلرژی بهاری، در افراد مختلف متفاوت است. سیستم ایمنی بدن انسان از ورود انواع ویروس‌ها و میکروب‌ها جلوگیری و در مقابل آن‌ها از بدن دفاع می‌کند. در مورد آلرژی‌ها زمانی که یک فرد به گرده‌گیاه، ذرات گرد و غبار و غیره حساسیت یا اصطلاحا آلرژی داردسیستم ایمنی بدن به طور اشتباهی فکر می‌کند که این ذرات مهاجم هستند.

مواد شیمیایی را ترشح می کند تا بتواند با آنها مبارزه کند و از ورود بیشترشان به بدن جلوگیری کند. این همان وضعیت آلرژیک است که می‌تواند علائم بسیار آزار دهنده و مختلفی داشته باشد.

آلرژی‌های فصلی درمان مشخصی ندارند، ما امروز در این مقاله به چند مورد از رایج‌ترین مشکلات آلرژی و‌ راه‌های درمان آن اشاره خواهیم کرد پس تا انتهای این مقاله در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

علائم حساسیت و آلرژی بهاری

عطسه کردن، سرفه، خس‌خس سینه و خارش گلو یکی از عمومی‌ترین نوع آلرژی است که باعث کلافگی فرد بیمار می‌شود. چشمان قرمز و اشک‌آلود، آبریزش بینی، خارش بدن و چشمان باد کرده نیز از دیگر علائم آلرژی هستند.

علائم حساسیت و آلرژی بهاری

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    این علائم با توجه به وضعیت جسمانی هر فرد و سیستم ایمنی بدن‌ها در افراد مختلف کاملا متفاوت و با درجه‌های مختلف رویت می‌شود.

    به طور مثال: حساسیت‌های پوستی که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند سه نوع (اگزما، کهیر و درماتیت تماسی) دارند.

    گاهی به قدری شدید و غیر قابل تحمل است که فرد برای بهبود اوضاع نیاز به دریافت دارو و آمپول‌های ضدحساسیت دارد.

    جالب است بدانید که طبق تحقیقات بسیار زیادی که در این زمینه توسط پزشکان و متخصصین انجام شده ، ایجاد آلرژی در خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان است.

    بیشتر بخوانید: آلرژی و حساسیت‌های‌ پاییزی

    پیشگیری از حساسیت و آلرژی‌ بهاری

    شما با رعایت کردن برخی از مواردی که در زیر به آن اشاره کردیم ‌می‌توانید خود را در برابر آلرژی‌ها مختلف ایمن کنید. گرچه رعایت این موارد به بهداشت فردی و نظافت منزل شما بسیار کمک می‌کند، پس حتما به شما توصیه می‌کنیم تا جایی که برایتان ممکن است هر کدام از موارد اعلام شده را جز روتین اصلی زندگی و برنامه روزانه خود قرار دهید.

    • هنگام قرار گرفتن در محیط‌های باز‌ از ماسک‌های مخصوص گردوغبار استفاده کنید.
    • زمانی که وزش باد شدید است گرده افشانی به حداکثر مقدار خود می‌رسد که پیشنهاد می‌شود در چنین مواقعی در خانه بمانید.
    • بعد از حضور در فضای باز لباس‌های خود را بشویید.
    • هنگام خروج از منزل حتما از کلاه، عینک و‌ دستکش استفاده کنید تا از نشستن گرده‌ها روی موها و تماس آن‌ها با چشم و‌دستانتان جلوگیری کنید.
    • کفش‌های خود را وارد فضای داخلی خانه نکنید و قبل از ورود به خانه کفش‌های خود را در آورید.
    • در صورت امکان پنجره‌ها را بسته نگه دارید و یا از فیلتر‌های ضد‌حساسیت در واحدهای تهویه استفاده کنید.
    • ملحفه‌های محل خواب را حداقل هفته‌ای یک بار بشویید.
    • روزانه موهایتان را بشویید و حمام کنید تا گرده‌ها از بین بروند.
    • کف منزل را حداقل هفته‌ای یک بار جارو کنید.

    درمان‌های آلرژی و‌ حساسیت‌های بهاری

    در فصل بهار بهتر است الگوی تغذیه شما تصحیح شود، در گام اول تغذیه سالم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در پژوهش‌های بسیار زیادی از متخصصین مشخص شده است که استفاده کردن از غذاهای مفید مانند انواع سبزیجات، میوه‌ها و مغزیجات باعث بهبود علائم آلرژی می‌شود.

    بیشتر بخوانید: غذاهای آلرژی‌زا را بشناسید!

    درمان‌های آلرژی و‌ حساسیت‌های بهاری

    در گام دوم، نوشیدن مایعات به خصوص آب به مقدار زیاد به شما پیشنهاد می‌شود. در هنگام بروز انواع آلرژی مخاط بینی و عقب حلق افزایش می‌یابند که با مصرف مایعات و آب به رقیق شدن و دفع راحت‌تر این مخاط کمک بزرگی خواهید کرد.

    حال به سراغ ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه درمان برای انواع آلرژی‌ها می‌رویم، استفاده از روش‌های خانگی و‌سنتی جز اولین راه‌کارهای ارائه شده در این مقاله جامع است. با توجه به نوع حساسیت و‌ آلرژی هر فرد درمان‌های متعددی با مدت زمان‌های متفاوت جایز است.

    بشتر بخوانید: اگزما پوست در نوزادان و کودکان

    روش اول، شست‌ شو با آب‌ نمک

    در این روش دو قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب نیمه گرم یا ملول به خوبی حل کنید. از این محلول چند ساعتی یک بار قرقره کنید.

    نمک به رفع گرفتگی بینی، آرام شدن خارش گلو و سرفه‌ کردن کمک می‌کند.

    روش دوم، استنشاق بخار

    مرطوب نگه‌ داشتن محیط خانه یکی دیگر از رایج‌ترین و آسان‌ترین راه‌های درمان آلرژی است. اگر دستگاه‌های بخور در دسترس دارید که به راحتی می‌توانید آن را روشن کنید.

    اگر دستگاه بخور در دسترس ندارید می‌توانید از کتری یا قابلمه کمک بگیرید. مقدار مناسبی آب را درون آب بریزید و‌ روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید و کم کم شروع به تبخیر شدن کند.

    روش سوم، استفاده از دم‌نوش‌های ضد خارش و دردگلو

    دم‌نوش‌های گیاهان مختلف در رفع و کاهش عوارض این بیماری به شما کمک بزرگی می‌کنند. استفاده روزی یک تا چند فنجان از نوشیدنی‌های سالم و خانگی برای رفع درد و خارش گلو و کاهش التهابات آن کمک می‌کند.

    شما با توجه به نوع آلرژی و مشکلاتی که در این زمینه برای سلامتیان به وجود آمده است می‌توانید با مشورت کردن با عطارها، دم‌نوش اختصاصی و ویژه خود را تهیه کنید.

    بیشتر بخوانید: آلرژی بهاری و درمان آن با طب سنتی

    روش چهارم، طب سوزنی و درمان بیماری‌ها آلرژی

    طب سوزنی نیز در درمان‌ بیماری‌های آلرژی نقش خوبی ایفا کرده است. در این علم با قرار دادن سوزن های نازکی در قسمت‌های خاصی از بدن برای اهداف درمانی استفاده می‌شود.

    امروزه از این علم سنتی بسیار استقبال شده و در درمان‌های سایر بیماری‌ها نتیجه‌های مطلوب و قابل قبولی رویت شده.

    روش پنجم، مراجعه به پزشک

    آلرژی فصلی را می‌توان از متداول‌ترین نوع آلرژی دانست که عوارض ناشی از آن در افراد مختلف با توجه به قدرت سیستم ایمنی بدنشان متفاوت است.

    حال اگر بیمار از روش‌های بالا نتیجه مطلوب را دریافت نکرده باشد پیشنهاد آخر استفاده از روش‌های دارویی است، مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از آمپول و داروهای ضد‌آلرژی می‌‌توانند باعث کاهش علائم حساسیت و آلرژی شوند که به راحتی قابل کنترل خواهد بود.

    این بود روش ها و درمان آلرژی بهاری! برای مشاهده مطالب مرتبط به دانستنی مراجعه کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.