سبک زندگیسلامت و زیبایی

اگزما پوست در نوزادان و کودکان؛ علائم، دلایل و درمان‌های موثر خانگی

در چند ماه اول ممکن است بر روی پوست نوزادتان، لکه‌های قرمز و پوسته پوسته شده ببینید که طبیعی است و جای نگرانی نیست اما در مواردی کودک برای مدت زمان طولانی درگیر اگزما می‌شود که حتما باید درمان شود.

خیلی از والدین نمی‌توانند اگزما را به درستی تشخیص بدهند. یقینا پزشک می‌تواند در این زمینه کمک کند. در ادامه ابتدا علائم و علت‌های اگزما بررسی می‌شود و سپس چندین روش درمانی ساده ارائه می‌گردد پس با ما همراه باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    علائم اگزما پوست در نوزادان و کودکان

    در نوزادان و کودکان، اگزما پوست بسیار شایع است و ممکن است به صورت موقت یا پایداری در طول سالها ادامه یابد. برخی از علائم شایع اگزما پوست در نوزادان و کودکان عبارتند از:

    • خشکی پوست: پوست نوزادان و کودکان مبتلا به اگزما معمولاً خشک و خراشیده است. این مشکل می‌تواند در مناطق مختلف بدن، به ویژه در ناحیه صورت، سر و دستها رخ دهد.
    • قرمزی پوست: پوست مبتلا به اگزما ممکن است قرمز و التهابی به نظر برسد. این التهاب معمولاً در ناحیه صورت، گردن، کف دست‌ها و پاها و در برخی موارد در سایر مناطق بدن رخ می‌دهد.
    • خارش: یکی از علائم شایع اگزما پوست خارش است. خارش ممکن است به طور مداوم و مزمن وجود داشته باشد و می‌تواند باعث ایجاد عدم راحتی و اختلال در خواب کودک شود.
    • پوست‌ خشک و ترک ترک: پوست نوزادان و کودکان مبتلا به اگزما ممکن است خشک و تکه تکه شده و در برخی موارد حتی ترک‌های کوچک و خراشیدگی‌ها نیز داشته باشد.
    • تشدید علائم: علائم اگزما ممکن است با تماس با عوامل تحریک‌کننده مانند مواد شوینده، الیاف پارچه، آلرژن‌ها و تغییرات دما تشدید شود.

    در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک و شدید در پوست نوزاد یا کودک خود، توصیه می‌شود به پزشک یا پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی از وضعیت پوست بگیرند و برنامه درمانی مناسبی را تجویز کنند.

    درمان خانگی اگزما دست

    دلایل اگزما در پوست نوزاد و کودک چیست؟

    • به طور کلی می‌توان گفت، اگزما یک بیماری ژنتیکی است و در کودکان نیز بروز پیدا می‌کند. اختلال در سد محافظ پوستی، رطوبت را از پوست خارج و میکروب‌ها را وارد پوست می‌کند و به این ترتیب اگزما ایجاد می‌شود.
    • اگزما در واقع یک نوع واکنش شدید سیستم ایمنی است که تا به امروز پزشکان نتوانستند یک دلیل قطعی برای آن پیدا کنند اما آن‌ها عوامل مختلفی که ترکیبی از فاکتور­های ژنتیکی و محیطی است را به عنوان عوامل ایجاد اگزما معرفی کرده‌اند.
    • کودکانی که خانواده­ آن‌ها سابقه‌ی بیماری‌هایی همچون آسم (درمان آسم)، آلرژی یا اگزما را دارند، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. همچنین محرک‌هایی مانند باکتری‌ها و تغییرات ژنتیکی نیز می‌توانند منجر به اگزما شوند و یا آن را تشدید کنند.

    راهکارهای ساده و خانگی برای “روش شدن پوست جنین و نوزاد

    راهکارهای درمان خانگی اگزما پوست در نوزادان و کودکان:

    پیش از اینکه به روش‌های درمان خانگی اگزما پوست در نوزادان و کودکان اشاره کنیم لازم است در ابتدا باید به چهار نکته مهم توجه کرد:

    درمان اگزما پوست در نوزاد و کودک

    • مراقبت از پوست:

    حتما باید مراقبت از پوست را در نظر گرفت، چرا که این اقدامات به ترمیم لایه‌ی محافظتی پوست کمک کرده و از ایجاد اگزمای شدیدتر جلوگیری می‌کند.

    • داروهای ضدالتهاب:

    این داروها به کاهش التهاب اگزما کمک می‌کنند. اما این نکته را فراموش نکنید که هر دارویی برای کودکان مناسب نیست و ممکن است شرایط را وخیم‌تر کند.

    • کنترل خارش:

    افراد مبتلا به اگزما نباید لکه‌ها را خارش دهند؛ چرا که این عمل باعث تشدید خارش می‌شود.

    • کاهش محرک‌ها:

    قرار نگرفتن در معرض محرک‌های حساسیت‌زا می‌تواند به کاهش التهاب و بهبودی سریع‌تر کمک کند.

    درمان سردرد در بارداری

    چهار نکته‌ی بالا را همیشه به خاطر داشته باشید و برای درمان خانگی اگزما کودک لازم است روش‌های زیر را امتحان کنید:

    ۱- استفاده از حمام آب گرم و مرطوب‌کننده:

    حمام گرم یکی از موثرترین راهکارهایی است که می‌توانید برای درمان اگزما نوزاد و کودک در خانه انجام دهید. کودک‌تان را روزانه با آب گرم حمام کنید و بلافاصله بعد از آن، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. به دو نکته توجه کنید، آب حتما گرم باشد و از صابون و مواد شوینده معطر که حساسیت ایجاد می‌کنند، استفاده نکنید.

    استفاده از حمام آبگرم برای درمان اگزما پوست نوزاد و کودک

    پوست هر نوزاد متفاوت است؛ بنابراین باید به واکنش کودک خود بعد از چند بار حمام متوالی دقت کنید و اگر علائم رو به کاهش بود، به این روند ادامه دهید. حتما بدن کودک‌تان را بعد از حمام کاملا خشک کنید و سپس از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

    ۲- پمادهای مخصوص را امتحان کنید:

    پماد بیشتر از مرطوب‌‌کننده، به رطوبت‌رسانی پوست کمک می‌کند؛ اما با این حال احساس چربی بیشتری ایجاد می‌کند. شما باید از پمادهایی که فرمول طبیعی دارند و همچنین هیچ‌گونه مواد معطر و نگهدارنده ندارند، استفاده کنید.

    درمان خانگی و سریع تمامی “مشکلات مو

    استفاده از پماد برای درمان اگزما پوست نوزاد و کودک

    ۳- رفع مواد حساسیت‌زا:

    یکی از مهم‌ترین کارهایی که شما باید برای رهایی کودک خود از اگزما انجام دهید، جستجو و بررسی محیط اطراف او است. سعی کنید وسایل و موادی که حدس می‌زنید ممکن است اگزما را تشدید کنند، از دسترس کودک‌تان خارج کنید.

     آنچه والدین باید درباره “گرمازدگی کودکان” بدانند!

    رفع مواد حساسیت زا برای درمان اگزما پوست نوزاد

    عوامل حساسیت‌زای محیطی مثل گرده‌ها باعث تشدید اگزما می‌شوند. دیگر عواملی که شرایط را بدتر می‌کنند، عبارتند از:

    ۴- از پانسمان مرطوب استفاده کنید:

    اگر کودک شما دچار اگزما شدید است، با پزشک متخصص اطفال در مورد انجام پانسمان مرطوب مشورت کنید. این روش درمانی با کمک کرم‌های استروئیدی انجام می‌شود. پانسمان کردن به همراه استفاده از کرم و پماد مناسب، باعث می‌شود پوست مرطوب بماند و این رطوبت به داخل نفوذ کند و جذب شود.

    درمان جوش” با راهکارهای سریع خانگی

    پانسمان مرطوب برای درمان اگزما پوست نوزاد و کودک

    طبق مراحل زیر، پانسمان مرطوب را انجام دهید:

    • کودک را حمام کنید و به آرامی بدن او را خشک کنید.
    • کرم و مرطوب‌کننده استفاده کنید.
    • گاز استریل یا یک پارچه پنبه‌ای تمیز را با آب گرم خیس کنید و به قسمت‌های آسیب‌دیده بزنید.
    • لایه‌ی خیس را با چندلایه‌ی دیگر بپوشانید و بگذارید بین ۳ تا ۸ ساعت بماند.

    شما می‌توانید پانسمان مرطوب را برای مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت بگذارید بماند. نهایتا این روش را به مدت یک هفته می‌توانید انجام دهید اما قبل از آن، حتما با پزشک اطفال مشورت کنید.

    بیشتر بخوانید: انواع شامپو برای موهای خشک و وز

    ۵- آنتی هیستامین به کودک بدهید:

    • خارش، آزاردهنده‌ترین علامت اگزما است. برای والدین، تقریبا غیرممکن است که بتوانند از خاراندن کودک خود جلوگیری کنند. از طرفی، خارش و دست زدن زیاد به نواحی آسیب‌دیده می‌تواند شرایط را بدتر کند و منجر به ورود باکتری‌ها به داخل پوست شود. پوشاندن این نواحی با پارچه نخی تمیز می‌تواند تا حدودی از این مشکل جلوگیری کند.
    • توجه داشته باشید که استفاده از کرم آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین هیدروکلراید، می‌تواند اگزما را بدتر کند اما استفاده از آنتی هیستامین‌های خوراکی به کاهش خارش کمک می‌کند. جدیدترین و به روزترین انواع مقالات درباره سبک زندگی و سلامتی را می‌توانید در بخش “سبک زندگی مجله اینترنتی اُکالا” مطالعه کنید.

    آنتی هیستامین برای درمان اگزما پوست نوزاد و کودک

    • استفاده از آنتی هیستامین‌های غیرخواب‌آور مثل لورتادین و ستیریزین منجر به کاهش خارش نخواهد شد و در مقابل آنتی هیستامین‌های خواب‌آور مثل دی فنیل هیدرامین، خارش را کم می‌کند. می‌توانید شب‌ها قبل از خواب این دارو را به کودک خود بدهید؛ اما به این نکته توجه کنید که کودکان زیر ۲ سال بدون تشخیص پزشک نباید از این دارو استفاده کنند. انواع مقالات جدید و متنوع را می‌توانید در مجله اینترنتی اُکالا مشاهده کنید.

    اگزما یک بیماری پوستی نسبتاً شایع در کودکان خردسال است، اما علل و دلایل متفاوتی دارد که تشخیص آن کمی دشوار است. برای به کارگیری بهترین شیوه‌ی درمانی، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. خوشبختانه اگزما در بیشتر موارد با بزرگتر شدن فرزند بهتر می‌شود یا کاملاً از بین می‌رود. شما برای درمان اگزما پوست کودک از چه روش‌های دیگری استفاده کرده‌اید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    منابع: healthline / webmd

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.