دانستنی

 آنچه والدین باید درباره گرمازدگی کودکان بدانند!

هوای گرم تابستان همیشه یادآور بازی و نشاط کودکان است. کودکان در روز های آفتابی دوست دارند در هوای آزاد و محیط های باز بازی کنند و از آفتاب لذت ببرند. اما وقتی دمای هوا و رطوبت آن بالا برود خطر بروز گرمازدگی در کودکان بیشتر می شود.

طبق مطالعات مراکز کنترل و پیش گیری بیماری‌ها در آمریکا بچه های خردسال بیشتر از همه در معرض ریسک هستند بدلیل اینکه از سطح بدن کمی نسبت به افراد بزرگسال برخوردارند و بدن آنها کمتر قادر است که حرارت درون بدن را به بیرون انتقال دهد. سطح کمتر نشان دهنده عرق کردن کمتر است و سیستم تعریق هنوز در آنها به طور کامل رشد نکرده است.

به همین دلیل این خردسالان بیشتر در معرض گرمازدگی هستند. نوزادان خودشان به تنهایی قادر نیستند تا دمای بدن و حرارت بدن خود را کنترل کنند بنابر این نیاز است تا والدین در روزهای گرم اقدامات مناسب را انجام دهند.

رطوبت و کم شدن آب بدن نیز از عوامل ایجاد گرمازدگی است. برای نمونه وقتی درصد رطوبت هوای محیط به بالای ۶۰ درصد برسد، این کار برای نوزادان سخت تر خواهد شد و باز هم سیستم تعریق آنها به دلیل عدم تکامل دچار اختلال می‌شود. این اتفاق مخصوصا زمانی می‌افتد که نوزاد دچار کمبود آب شود.

مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که خردسالان و کودکان ممکن است درخواست آب نکنند؛ بنابراین اگر کم آبی بدن خردسالان در هوای گرم سریعا برطرف نشود خطر گرمازدگی بالا خواهد بود. خوب است که بدانیم که جلوگیری از گرمازدگی براحتی قابل انجام است.

با ۲۵ راه خانگی برای از بین بردن بوی بد عرق بدن آشنا شوید.

کارهای پیشگیری گرمازدگی در کودکان

والدین در مورد گرمازدگی کودکان چه چیزهایی باید بدانند؟

در زیر موارد لازم را ذکر می‌کنیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    علائم خستگی گرمایی

    خستگی گرمایی قبل از گرمازدگی بوجود می آید. اگر در کودک احساس خستگی گرمایی کردید به این موارد توجه کنید:

    • تعریق شدید
    • تحریک پذیری
    • سرگیجه
    • پوست رنگ پریده و خیس
    • تهوع یا استفراغ
    • سردرد
    • انقباض ماهیچه
    • تشنگی مفرط
    • ضعف
    • پوست یخ کرده
    • بالاتر رفتن دمای بدن از دمای ۴۰.۵ درجه

    اگر علائم فوق را در کودک دیدید، بلافاصله او را به داخل خانه دور از آفتاب و یا جای خنکی ببرید. با خیس کردن بدن کودک و خارج کردن لباس های اضافه او را خنک کنید. همچنین آب خنک یا نوشابه های ورزشی بدون قند به او بدهید تا کمبود الکترولیت های بدن او جبران شود. اگر علائم بدتر شدند یا ظرف ۲۰ الی ۳۰ دقیقه حال کودک بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید تا خستگی گرمایی به حالت گرمازدگی کامل نینجامد.

    معمولاً کسانی که دچار خستگی گرمایی می‌شوند در حدود ۳۰ دقیقه بهبود می‌یابند و پس از این موضوع دیگر جای هیچ نگرانی‌ای نخواهد بود.

    برای مشاهده‌ی علائم گرمازدگی در بزرگسالان و درمان آن اینجا کلیک کنید.

    علائم گرما زدگی در کودکان

    در صورتی که خستگی گرمایی کنترل نشود یا درمان نشود به گرمازدگی خواهد انجامید. گرمازدگی تهدید کننده جان کودک است و بایستی هر چه سریعتر به اورژانس مراجعه کنید.

    برای مشخص شدن گرما زدگی کودکان به دنبال نشانه های زیر باشید:

    • پوست کودک در این هنگام خشک یا بسیار تر است.
    • دمای بدن به بالاتر از ۴۰.۵ درجه سانتی گراد می‌رسد.
    • ضعف شدید
    • تشنج
    • سردرد شدید
    • توهم و گیجی
    • از دست دادن هوشیاری
    • تنفس کوتاه و سریع و ضربان قلب بالا

    گرمازدگی باعث می‌شود که سیستم کنترل دمای بدن درست کار نکند. این مسئله باعث می‌شود که دمای قسمت های داخلی بدن بدون هیچ کنترلی افزایش یابد. اگر این اتفاق بیفتد سریعا باید به فکر درمان کودک باشیم. ممکن است متوجه شوید بدن کودک بسیار گرم شده است ولی پوست او کاملاً خشک است. این موضوع به این دلیل است که بدن دیگر قادر نیست از سیستم کنترل دما استفاده کرده، تعریق صورت نمی‌گیرد سیستم خنک کننده بدن قادر نیست باعث خنک شدن بدن کودک شود.

    بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و کودک را به محیطی خنک ببرید. او را بخوابانید و پاهای او را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. پوست و لباس کودک را خیس کنید و او را با باد خنک کنید.

    چگونه از بیماری‌هایی که بر اثر گرما بوجود می‌آیند جلوگیری کنیم؟

    دانستن علائم گرمازدگی بسیار مهم و حساس است. اما باید بدانید که می‌توان از گرمازدگی و وخیم شدن اوضاع سلامتی کودک جلوگیری کرد. در کل سه راه اصلی برای جلوگیری از گرما زدگی وجود دارد.

    • قرار گرفتن در سایه
    • مصرف کافی مایعات
    • پوشیدن لباس مناسب

    وقتی خردسالان در هوای گرم بازی می کنند سعی کنید آنها را تشویق کنید که در قسمت های سایه بازی کنند و زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند، دائما به آنها آب بدهید تا بنوشند و مطمئن شوید لباس های خنک و مناسب برای بازی پوشیده‌اند.

    برای مطمئن شدن از اینکه کودک دچار کم آبی نمی‌شود، قبل از شروع بازی به او آب کافی بنوشانید. در هنگام بازی نیز دائما به او آب بدهید و بعد از بازی نیز آب کافی برای او مهیا کنید.

    در نهایت باید مطمئن شوید که کودک برای مدت طولانی در هوای گرم نماند. یک حوله یا پارچه وقتی کودک در صندلی جلو نشسته است برای ایجاد سایه در اختیار او قرار ندهید زیرا این کار باعث می شود که سریعا بدن او گرم شود.

    هرگز کودک را تنها داخل خودرویی که در آفتاب است قرار ندهید حتی اگر برای چند دقیقه باشد.

    بیشتر بخوانید: علائم آلرژی‌ فصلی در زمستان + روش‌های درمان آن

    درمان گرمازدگی در خانه

    برای درمان گرمازدگی در خانه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

    1. استفاده از تهویه مناسب: اطمینان حاصل کنید که تهویه منزل شما به درستی کار می‌کند. باز کردن پنجره‌ها و استفاده از فن یا کولرهای مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا هوا را تازه کنید و دمای داخل منزل را کاهش دهید.
    2. مصرف مایعات بیشتر: مصرف آب و سایر مایعات طبیعی مانند آب معدنی، آب لیموترش، نوشابه‌های طبیعی بدون قند و آب‌میوه‌های تازه، به شما کمک می‌کند بدنتان را خنک نگه دارید و تجدید نشاط کنید. همچنین، مصرف مایعات بیشتر باعث ترشح تعرق بیشتر می‌شود که موجب خنک شدن بدن می‌شود. برای کودکان خود شربت‌های ضد گرما زدگی از جمله شربت خاکشیر درست کنید.
    3.  استفاده از منبع سرد: قرار دادن دست‌ها و پاها در آب سرد یا قرار دادن حوله‌ای سرد بر روی پیشانی و گردن، می‌تواند سریعترین روش‌ها برای خنک کردن بدن کودک باشد.
    4.  لباس مناسب: انتخاب لباس‌های خنک و راحت که از جنس نخ یا لینن باشند، به بدن کودک کمک می‌کند تا تنفس بهتری داشته باشد و گرما را بهتر منتقل کند.
    5.  مصرف غذاهای خنک و سبک: در مصرف غذاها، بهتر است از غذاهای خنک و سبک مانند سالاد‌ها، سوپ‌ها و غذاهای خنک مانند آب‌دوغ خیار یا سالاد الویه استفاده کنید.
    6. استراحت کافی: در صورت لزوم، به بدن کودک خود استراحت کافی بدهید و از فعالیت‌های سنگین در طول روز پرهیز کنید.

    بیشتر بخوانید: نکات طلایی برای سفر با کودکان در ایام نوروز

    توجه داشته باشید که این روش‌ها به تنهایی ممکن است برای موارد شدید گرمازدگی کافی نباشند. می‌توانید از درمان گرمازدگی با ۱۰ روش ساده خانگی و سنتی نیز استفاده کرده و با مواد داخل خانه، بهترین درمان را برای گرمازدگی خود تضمین کنید. در صورت لزوم، به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب و مشاوره حرفه‌ای دریافت کنید.

    منبع: parents.com

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.