دانستنی

درمان گرمازدگی با ۱۰ روش ساده خانگی و سنتی

در فصل تابستان معمولا هوا آنقدر گرم است که در صورت عدم رعایت و نکات مهم در این فصل، ممکن است دچار گرمازدگی شویم. شاید این سوال پیش آید که گرمازدگی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ گرمازدگی به دلیل اختلال و از کار افتادن سیستم خنک کننده بدن رخ می‌دهد که این عامل می‌تواند ناشی از گرمای شدید بدن و در نتیجه کاهش آب بدن و حرارت محیط باشد.

به طور کلی گرمازدگی خطرناک و برای سلامتی مضر است بنابراین باید توجه داشته باشیم که در زمان‌هایی که مجبور به کار یا فعالیت در هوای گرم هستیم، بدن دچار کم آبی نشود و گرمازده نشویم. لازم است در روزهای تابستانی که معمولا دمای هوا زیاد است، باید علاوه بر اینکه مایعات کافی و مورد نیاز بدن را تامین کنیم، از لباس‌های نازک و خنک نیز استفاده کنیم.

شاید در این بخش این سوال پیش آید که اگر دچار گرمازدگی شدیم باید چه کاری انجام دهیم؟ لازم است زمانی که گرمازده شدیم بلافاصله از محیط گرم خارج شده و به سایه یا مکان خنکی برویم و سپس مایعات فراوانی بنوشیم. در این مقاله قصد داریم به روش‌های سنتی و خانگی که در طب سنتی نیز برای رفع گرمازدگی به کار می‌رود، بپردازیم پس با ما همراه باشید.

۱- دوغ بخوریم:

دو.غ برای گرمازدگی

یکی از لبنیات پرطرفدار در فصل تابستان، دوغ است اما در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چرا دوغ برای گرمازدگی خوب است و چرا باید در فصل تابستان، بیشتر از این نوشیدنی استفاده کنیم؟ آب موجود در دوغ باعث رفع کم آبی بدن شده و همین عامل سبب کاهش سریع دمای بدن می‌شود. از مهمترین مواد مغذی که در دوغ وجود دارد می‌توان به مواد معدنی، پروتئین و باکتری‌های پروبیوتیک اشاره کرد که این مواد برای بدن بسیار مفید می‌باشند.

بیشتر بخوانید:

۱۰ خوراکی مفید برای پیشگیری از گرمازدگی

دوغ را می‌توان در خانه و به صورت سنتی درست کرد که برای تهیه آن، نیاز به مواد اولیه زیر می‌باشد:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • دو قاشق ماست
    • یک لیوان آب
    • مقداری نمک
    • مقدار کمی زیره (درصورت تمایل)

    برای تهیه دوغ خوشمزه و خانگی لازم است در ابتدا آب و ماست را با هم مخلوط کرده و هم بزنیم. سپس پودر زیره و نمک را به آن اضافه کرده و آن را به صورت سرد می‌نوشیم. بهتر است به طور معمول روزانه یک یا دو لیوان در روز‌های گرم فصل تابستان از دوغ استفاده کنیم.

    ۲- دوش آب سرد بگیریم:

    دوش آبسرد برای گرمازدگی

    • دوش آب سرد می‌تواند به سرعت، دمای بدن را پایین آورد. از دیگر جاهایی که می‌توان از دوش آب سرد استفاده کرد، استخر یا وان‌های حمام می‌باشد. استفاده از آب سرد، اولین کاری است که در صورت مواجهه با گرمازدگی باید انجام دهیم. زمان حدودی برای استفاده از دوش آب سرد در حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه می‌باشد.

    بیشتر بخوانید:

    علائم گرمازدگی؛ چه کار کنیم تا گرمازده نشیم؟

    • همانطور که توضیح داده شد، دوش آب سرد اولین کاری است که پیش از مراجعه به مراکز درمانی برای گرمازدگی باید انجام شود. استفاده از دوش آب سرد می‌تواند دمای کل بدن را تا حد زیادی کاهش داده و باعث بهبود گرمازدگی شود.
    • نکته: باید توجه داشته باشیم که بیش از حد، دوش آب سرد را استفاده نکنیم زیرا استفاده طولانی مدت از دوش آب سرد، عوارض جبران ناپذیری را برای بدن به دنبال دارد.

    ۳- درمان گرمازدگی به روش چینی:

    لوبیای مانگ برای گرمازدگی

    • لازم است از دانه‌های خشک شده لوبیای مانگ برای درمان گرمازدگی استفاده کنیم. برای این کار لازم است که یک فنجان لوبیای مانگ و سه فنجان آب را مخلوط کرده و بجوشانیم. سپس محلول بدست آمده را خنک کرده و می‌نوشیم. این یک روش درمانی است بنابراین هر زمانی که دچار گرمازدگی شدیم، می‌توان این نوشیدنی خارق العاده را استفاده کنیم.

    جدیدترین و به روزترین مقالات دانستنی در بخش “دانستنی‌های مجله اینترنتی اُکالا بلاگ”

    • دیدیم که در روش درمانی گرمازدگی به سبک چینی از لوبیای مانک استفاده شد. لوبیای مانک بومی هندوستان است که به دلیل استقبال بسیار بالا از این لوبیا، کشت آن در سراسر جهان گسترش پیدا کرد. جالب است بدانید که لوبیای مانگ جزوی از طب چینی است که برای درمان گرمازدگی از آن استفاده می‌شود.
    • جوشانده مانک دارای مواد مغذی فراوانی است که برای رفع گرمازدگی بسیار مفید می‌باشد. اگر به دنبال سم زدایی از بدن هستید، استفاده از جوشانده این لوبیا را فراموش نکنید.

    ۴- روغن‌های مفید برای گرمازدگی:

    روغن نعناع برای گرمازدگی

    از مهمترین و پرکاربردی‌ترین روغن‌ها برای درمان گرمازدگی می‌توان به روغن نعناع اشاره کرد. برای استفاده از این روغن‌ها لازم است، دو تا سه قطره روغن نعناع، یک تا دو قطره روغن اسطوخودوس و دو قاشق غذا خوری روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و پشت گردن و زیر شانه‌ها مالیده شود. اگر دمای بدن در حال بالا رفتن است، از استفاده این روغن پرخاصیت نباید غافل شد. جالب است بدانید که روغن اسطخودوس برای درمان پوست آفتاب سوخته و اعصاب بسیار مفید است.

    ۵- آب پیاز:

    آب پیاز برای گرمازدگی

    استفاده از آب پیاز برای درمان گرمازدگی از زمان‌های قدیم مرسوم بوده است. برای استفاده از پیاز دو روش وجود دارد! اما این دو روش چیست؟
    روش اول: زمانی که فرد دچار گرمازدگی شد، آب پیاز را به پشت گوش‌ها، سینه و کف پاها می‌مالیم.
    روش دوم: پس از رفع گرمازدگی، یک قاشق آب پیاز را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و می‌خوریم.

    خواص شگفت انگیز عرق نعناع

    کاربرد آبِ پیاز فقط برای زمانی است که فرد دچار گرما زدگی شده باشد بنابراین پس از رفع گرما زدگی می‌توان این مخلوط را تا چند روز پس از گرما زدگی مصرف کرد.

    ۶- آب تمر هندی:

    آب تمر هندی برای گرمازدگی

    • شاید با دیدن تمر هندی که به خرمای هندی نیز معروف است، این سوال پیش آید که آیا این میوه پرطرفدار و خوشمزه برای رفع گرمازدگی مفید است یا خیر؟ بله درست حدس زدید برای رفع گرمازدگی می‌توان از تمر هندی استفاده کرد. برای تهیه آب تمر هندی نیاز به چند عدد تمبر هندی، یک و نیم لیوان آب و مقداری عسل یا شکر است. برای آماده کردن آب تمر هندی لازم است به میزان چند دقیقه تمر هندی‌ها را در آب جوشانده و سپس محلول را خنک کنیم و در ادامه عسل یا شکر را مخلوط کرده و پس از اینکه محلول کاملا سرد شد، می‌توان آن را استفاده کرد.

    اگر زمان کافی برای آشپزی ندارید، به دستور غذاهای فوری در “مجله اینترنتی اُکالا بلاگ” مراجعه کنید.

    • استفاده از آب تمر هندی زمانی که علائم گرمازدگی در بدن مشخص شد، بسیار مفید است. تمر هندی خاصیت خنک‌ کنندگی بالایی دارد و مواد مغذی‌‍ که در این میوه خارق العاده وجود دارد، باعث جایگزین شدن الکترولیت‌های از بین رفته بدن، در اثر کم آبی می‌شود.

    ۷- آب گشنیز:

    آب گشنیز برای گرمازدگی

    • آب گشنیز از مهمترین مواد خوراکی است که برای رفع گرمازدگی بسیار مفید می‌باشد. اما برای اینکه آب گشنیز را تهیه کنیم نیاز به چه کارهایی است؟ برای این کار نیاز به یک دسته گشنیز و مقداری شکر است. با مخلوط کردن آب و گشنیز، به سادگی آبِ گشنیز تهیه می‌شود سپس در ادامه روی آن شکر ریخته و به خوبی این مواد را با هم ترکیب می‌کنیم. بله به همین سادگی آب گشنیز آماده می‌شود که با قرار دادن در یخچال و خنک شدن، می‌توان آن را میل کرد.
    • شاید با خود بگویید که آب گشنیز در گرمازدگی چه تاثیری دارد؟ آب گشنیز باعث خنک شدن بدن شده و از تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند بنابراین لازم است در زمان گرمازدگی از این نوشیدنی استفاده کنیم.

    ۸- سرکه سیب:

    سرکه سیب برای گرمازدگی

    • برای تهیه محلول سرکه سیب به یک لیوان آب سرد و یک قاشق چایخوری سرکه سیب نیاز است. برای این کار سرکه سیب و آب را مخلوط کرده و می‌نوشیم. در زمان‌هایی که پس از پیاده روی یا فعالیت در آفتاب، احساس سرگیجه یا ضعف کردید از محلول سرکه سیب غافل نشوید.
    • جالب است بدانید که محلول سرکه سیب شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی خارق العاده‌ای است که با استفاده از آن می‌توان الکترولیت‌های از دست رفته بدن را تامین کرد.

    ۹- خمیر چوب صندل:

    خمیر چوب صندل برای گرمازدگی

    • برای استفاده از خمیر چوب صندل به سه تا چهار قاشق غذاخوری پودر صندل و آب نیاز است. با ترکیب مواد ذکر شده می‌توان خمیر رقیقی از پودر صندل درست کرد و آن را روی پیشانی و سینه بمالیم و در حدود یک ساعت زمان نیاز است که در محل‌های مورد نظر این مواد بماند.
    • اگر به پودر صندل دسترسی ندارید جای نگرانی نیست، می توانیم از روغن چوب صندل استفاده کرده و آن را در موضع‌های مورد نظر، بمالیم.
    • جالب است بدانیم که با یکبار استفاده از این مخلوط، پس از شروع علائم گرمازدگی می‌توان تاثیر فوق العاده‌ای برای رفع این مشکل داشت. موادی که در پودر و روغن صندل وجود دارد سبب پایین آمدن سریع دمای بدن شده و به درمان گرمازدگی کمک قابل توجهی می‌کند.

    ۱۰-آب‌میوه‌‎های تازه

    مصرف آبمیوه تازه برای درمان گرمازدگی

     آب میوه‌های تازه نه تنها به شما احساس خنکی و تازگی می‌دهد، بلکه مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها همچنین به سلامتی شما نیز کمک می‌کنند.

    یکی از مزیت‌های استفاده از آب میوه‌های تازه این است که شما می‌توانید میوه‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنید و از آنها بهره ببرید. برای تهیه آب میوه تازه خانگی، مراحل زیر را دنبال کنید:

    ۱. انتخاب میوه‌ها: میوه‌هایی که برای آب میوه استفاده می‌کنید، باید تازه و بهترین کیفیت را داشته باشند. میوه‌های خنک‌کننده مثل هندوانه، خربزه، توت‌ها، لیمو، پرتقال، هلو و آب‌نبات‌ها معمولاً مناسب برای تهیه آب میوه هستند.

    ۳. خرد کردن میوه‌ها: میوه‌ها را خرد کنید و درون یک بشقاب یا ظرف قرار دهید. شما می‌توانید از یک چاقو، قاشق یا یک آسیاب میوه استفاده کنید تا میوه‌ها را به قطعات کوچکتر تبدیل کنید.

    ۴. اضافه کردن آب: به میوه‌های خرد شده، آب سرد اضافه کنید. مقدار آبی که اضافه می‌کنید، بستگی به سلیقه شما و غلظت مورد نظر دارد. اگر می‌خواهید آب میوه غلیظ‌تر باشد، کمتر آب اضافه کنید. در صورت تمایل به آب میوه رقیق‌تر، بیشتر آب را اضافه کنید.

    ۵. مخلوط کردن و سرد کردن: با استفاده از یک میکسر یا همزن برقی، میوه‌ها و آب را به خوبی مخلوط کنید تا ترکیبی همگن و صاف به دست آید. سپس ظرف حاوی آب میوه را در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

    ۶. سرو و مصرف: پس از خنک شدن کامل، آب میوه تازه را در لیوان‌های سرد سرو کنید و برای خود و دیگران لذت ببرید. می‌توانید با تزیین لیوان‌ها با برگ‌های تازه یا برش‌های میوه‌های تزئینی، ظاهری زیبا و جذاب به آب میوه ببخشید.

    با تهیه و مصرف آب میوه‌های تازه خانگی، شما می‌توانید لذت خنکی و خوشمزه‌ای را تجربه کنید و در عین حال بدن خود را از گرمازدگی تسکین دهید. این روش ساده و ارزان قیمت می‌تواند در روزهای گرم سال به عنوان یک گزینه خانگی برای رفع گرمازدگی به شما کمک کند.

    توجه داشته باشید که این روش‌ها به تنهایی ممکن است برای موارد شدید گرمازدگی کافی نباشند. هر آنچه که در مورد “گرمازدگی” باید بدانید را بخوانید تا از علائم، راه‌های پیشگیری درمان مختلف اطلاعات بیشتری کسب کنید.

    در این مقاله با ۱۰ روش ساده درمان گرمازدگی به صورت خانگی و سنتی اشاره شد. نظر شما راجع به سایر ترفند‌ها و نکاتی که در درمان گرمازدگی موثر است، چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    منبع: stylecraze

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.