دانستنی

۱۱ خوراکی مفید برای پیشگیری از گرمازدگی

حتما با دیدن عبارت گرمازدگی، یاد فصل تابستان می‌افتید و از مشکلاتی که در بدن به وجود می‌آورد کاملا آگاه هستید. اما نگران نباشید! از آنجایی که مشکل گرمازدگی بسیار خطرناک است، اما قابل پیشگیری است. شاید این سوال پیش آید که گرمازدگی چیست و عدم درمان آن چه عوارض و عواقبی را به دنبال دارد؟

گرمازدگی به حالتی اطلاق می شود که سیستم خنک کننده بدن به هر دلیلی دچار اختلال می‌شود. در این صورت دمای بدن فرد بدون کنترل بالا رفته و وقتی به حدود ۴۰.۵ درجه سانتی‌گراد برسد حالت خطرناکی است و سبب آسیب رسیدن به اعضای داخلی بدن می‌شود. اما باید بدانیم که اگر این مشکل سریعا برطرف نشود، ممکن است وخیم تر شده و حتی احتمال مرگ را به دنبال دارد بنابراین نباید مشکل گرمازدگی را نادیده گرفت.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طبق توضیحاتی که داده شد، این عارضه بر اثر گرمای هوا یا فعالیت شدید به وجود می‌آید اما کاملا قابل کنترل است. در این مقاله قصد داریم به مصرف خوراکی‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان از بروز گرمازدگی جلوگیری کرد، بپردازیم پس با ما همراه باشید.

    ۱- خیار

    خیار برای گرما زدگی

    • ۹۵ درصد میوه خیار را آب تشکیل می‌دهد بنابراین این میوه از لحاظ آب کاملا غنی است. ۱۶ تکه کوچک خیار تنها ۱۶ کالری دارد؛ این مسئله باعث می‌شود که این میوه، غذای خوبی در فصل تابستان برای افرادی باشد که قصد دارند از رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن استفاده کنند.

    آموزش مرحله به مرحله انواع شربت خنک و دلچسب

    • آب فراوان و فیبر بسیار بالای خیار سبب شده این میوه سم زدای قوی و بسیار مفیدی برای بدن باشد. این ویژگی سبب می‌شود که استفاده میزان کافی خیار در طول روز باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تامین آب مورد نیاز بدن شود. اگر به دنبال مراقبت از پوست و زیبایی هستید از خیار غافل نشوید!

    تمام ترفند‌های مراقبت از پوست و زیبایی

    • خیار برای پوست بسیار مفید است زیرا به میزان کافی در آن، ویتامین C وجود دارد. اگر بخواهیم توضیح مختصری از ویتامین C بدهیم می‌توان به نوعی آنتی اکسیدان که از پوست در مقابل اشعه های مضر خورشید محافظت می کند، اشاره کرد. پس مصرف روازنه خیار را در وعده غذایی خود به خصوص در فصل تابستان فراموش نکنید.

    ۲- هندوانه

    هنداونه برای گرما زدگی

    طبق تحقیقاتی که در یک مرکز مطالعاتی در آمریکا مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد که در هنداونه موادی وجود دارد که مانع از گرمازدگی می‌شود پس از استفاده هندوانه در فصل تابستان نباید غافل شد.

    ۳- انار

    انار برای گرما زدگی

    • شاید جالب باشد بدانیم که معادل فرانسوی انار، سیب دانه‌دار است. در اینجا این سوال مطرح است که انار، به چه میزان در سلامتی ما مفید است؟ از آنجایی که انار حاوی فیبر، مواد مغذی و مقدار فراوانی آب است، بنابراین می‌تواند میوه مناسبی برای مقابله با گرمازدگی باشد.
    • میزان آنتی اکسیدان پونی کالاگین در انار تقریبا سه برابر چای سیاه است اما شاید با خود بگویید که این آنتی اکسیدان‌ها چه فایده‎ای برای بدن دارند؟ به طور کلی آنتی اکسیدان‌ باعث دفع سموم از بدن می‌شوند بنابراین برای جلوگیری از گرمازدگی، استفاده از انار گزینه بسیار خوبی است.

    ۴- دانه ریحان (تخم شربتی)

    تخم شربتی برای گرما زدگی

    • شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید تخم شربتی که معمولا در فصل تابستان و همچنین در ماه محرم برای تهیه شربت استفاده می‌شود، تخم گیاه ریحان است. تخم ریحان طعم خوبی به غذا می‌دهد و خواص بسیار زیادی برای بدن دارد اما جالب است بدانید که این دانه‌های مقوی و پرخاصیت شامل موادی هستند که در خنک شدن داخل بدن موثرند.

    طرز تهیه شربت تخم شربتی با نکات کلیدی

    • اگر چند ساعت زیر آفتاب به ورزش پرداختید و قصد دارید دمای بدن خود را سریعا پایین بیاورید، بهترین گزینه این است که به لیوان شربت خنکی را که درست کرده‌اید، مقداری دانه‌ ریحان یا همان تخم شربتی اضافه کرده و میل کنید. پس از یک تمرین سنگین زیر آفتاب، لیوان شربت با تخم شربتی بسیار گوارا است که با این کار می‌توان دمای داخلی بدن را تا حد زیادی کاهش داد.

    ۵- نعناع

    نعناع برای گرما زدگی

    • آیا تاکنون در تابستان از بستنی نعنایی استفاده کرده‌اید؟ بستنی نعنایی در تابستان بیش از هر زمان دیگری برای بدن مفید است بنابراین پیشنهاد می‌شود از این بستنی خوشمزه و دلچسب در فصل تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی استفاده شود.

    جدیدترین و به روزترین مقالات دانستنی در بخش “دانستنی‌های مجله اینترنتی اُکالا بلاگ”

    • اما چه ماده‌ای در نعناع وجود دارد که ما را از گرمازدگی نجات می‌دهد؟ منتول ماده‌ای است که در نعناع وجود دارد و سبب می‌شود پس از خوردن آن احساس سرما و خنکی کنیم. به طور کلی بستنی حالت سردی دارد اما جالب است بدانید که یک فنجان چای نعناع به اندازه یک بستنی نعنایی، باعث خنک شدن ما در گرما می‌شود.

    ۶- کیوی

    کیوی برای گرما زدگی

    • براساس مطالعاتی که یک مرکز تحقیقاتی بر روی کیوی انجام داد مشخص شد که ۲۰ درصد از آب مورد نیاز بدن توسط غذاهایی که استفاده می‌کنیم، تامین می‌شود. از آنجایی که کیوی سرشار از آب است و برای تامین آب بدن بسیار مفید است، از دیگر خواص مهم این میوه می‌توان به ۲۳۷ نوع الکترولیت در کیوی اشاره کرد که وجود این الکترولیت‌ها مانع از انقباض ماهیچه‌های بدن می‌شود. اما شاید با خود بگویید که الکترولیتی که در کیوی قرار دارد چیست؟ این الکترولیت همان پتاسیم است.

    طرز تهیه ۲ نوع لیموناد خانگی؛ مناسب روزهای گرم تابستان

    • در زمان گرما زدگی مشکلات بسیاری برای بدن به وجود می‌آید که یکی از دلایل مهم آن، کمبود آب است. زمانی که برای بدن، کمبود آب اتفاق می‌افتد سبب فشار بر روی قلب و کلیه‌ها شده و در نتیجه توان کلیه‌ها در برقراری تعادل در میزان الکترولیت‌های بدن را کاهش می‌دهد که نتیجه آن بهم ریختگی این الکترولیت‌های موجود در بدن است. اگر قصد دارید در زیر نور خورشید فعالیت داشته باشید، پیشنهاد می‌شود از چند کیوی برای تامین پتاسیم بدن استفاده کنید.

    ۷- کرفس

    کرفس برای گرما زدگی

    کرفس نیز مانند خیار سرشار از آب است. حدود ۹۶ درصد از این گیاه پرخاصیت را آب تشکیل داده است. از مهمترین ویتامین‌هایی که در کرفس وجود دارد می‌توان به میزان زیادی سدیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، روی و آهن اشاره کرد که در چند برش کوچک کرفس می‌توان این ویتامین‌ها را برای بدن تامین کرد.

    ۸- نخود فرنگی

    نخود فرنگی برای گرما زدگی

    • نخود فرنگی سرشار از ویتامین C است که علاوه بر آن، میزان بالای آب در نخود فرنگی سبب شده در جلوگیری از گرمازدگی بسیار موثر باشد. ویتامین C که در نخود فرنگی قرار دارد، از سوختگی پوست در برابر آفتاب جلوگیری می‌کند و سبب تشکیل کلاژن در بدن می‌شود.

    طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی خانگی؛ بهترین راه نگهداری نخود سبز

    • جالب است بدانید که هر ۱۰۰ گرم از نخود فرنگی، ۸۰ درصد نیاز روزانه خانم‌ها به ویتامین سی (C) و همچنین ۷۰ درصد از ویتامین C مورد نیاز مردان بزرگسال را تامین می کند بنابراین از استفاده نخود فرنگی غافل نشوید.

    ۹- گلابی

    گلابی برای گرما زدگی

    طبق تحقیقاتی که در یک آزمایشگاه بزرگ انجام شد، متخصصان به این نتیجه رسیدند که باید به اندازه نصف وزن بدن در طول روز مایعات نوشیده شود! این میزان با توجه به مقدار فعالیت هر فرد متفاوت است اما این عدد، حداقل آب مورد نیاز بدن افراد را نشان می‌دهد. گلابی به دلیل اینکه دارای میزان بسیار بالای آب و حدود ۶ گرم فیبر است بنابراین بهترین گزینه برای تامین آب بدن و همچنین برای جلوگیری از گرمازدگی است.

    ۱۰- ماهی سالمون

    ماهی سالمون برای گرما زدگی

    جالب است بدانید که یکی از مهمترین مواد غذایی که می‌تواند در پیشگیری از گرما زدگی کمک قابل توجهی کند، استفاده از ماهی سالمون است. این ماهی خاص، حاوی منبع سرشاری از اُمگا۳ بوده که به هیپوتالاموس بسیار کمک می‌کند. اما شاید با خود بگویید که هیپوتالاموس چیست؟ هیپوتالاموس غده‌ای در مغز است که کار آن کنترل دمای بدن می‌باشد اما کار این غده تنها به همین جا ختم نمی‌شود! گرسنگی و تشنگی نیز توسط همین غده در مغز کنترل می‌شود. در هنگام گرما زدگی اولین جایی که تحت فشار قرار می‌گیرد این غده است بنابراین اگر فعالیت‌های مربوط به این قسمت حیاتی مغز تقویت شود در هنگام گرما، مقاومت بدن بالاتر رفته و علائم گرما زدگی خفیف‌تر می‌شود.

    از خواص ماهی چه می دانید؟

    • می‌توان با استفاده از کلم بروکلی، روغن زیتون اصل و ماهی سالمون، غذای مفیدی برای تامین اُمگا ۳ و سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن اقدام کرد.

    ۱۱- تمرهندی

    تمر هندی یا تمر خرما هندی (Tamarind)، یکی از میوه‌های محبوب و پرکاربرد در آشپزی هندی است. این میوه درخت تمر هندی (تمر خرما هندی) رشد می‌کند و در مناطق گرم و مرطوب همچون هند، پاکستان و تایلند رایج است. تمر هندی برای مزه‌دهی، طعم دهی و افزودن عمق به غذاها استفاده می‌شود.

    تمر هندی یا تمر خرما هندی

    تمر هندی به دلیل خاصیت خنک‌کننده‌اش، به عنوان یک میوه تابستانی و خنک‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه با ارائه تغذیه و آب مورد نیاز به بدن، در ماه‌های گرم سال که معمولاً با گرمازدگی متحمل هستیم، مفید است. همچنین تمر هندی دارای خواص ضد التهابی و آرامش‌بخش است و می‌تواند به رفع خستگی و استراحت بدن کمک کند.

    در برخی مناطق، تمر هندی در فصل‌های گرم سال برای تهیه نوشیدنی‌های خنک مانند شربت‌ها، آبمیوه و مشروباتی مانند “شیره تمر هندی” استفاده می‌شود. این نوشیدنی‌ها با اضافه کردن آب، شیره تمر هندی و سایر مواد مورد نظر، اثر خنک‌کننده و ملایمی را در ایجاد تجربه خنکی برای افراد دارند.

    بنابراین، تمر هندی به عنوان یک میوه خنک‌کننده و مغذی می‌تواند در جلوگیری و کاهش گرمازدگی و تجربه راحتی در فصول گرم سال موثر باشد.

    در این مقاله به مهمترین مواد خوراکی که می‌تواند در جلوگیری از گرما زدگی موثر باشد، اشاره شد. می‌توانید از درمان گرمازدگی با ۱۰ روش ساده خانگی و سنتی نیز استفاده کرده و با مواد داخل خانه، بهترین درمان را برای گرمازدگی خود تضمین کنید. 

    نظر شما راجع به سایر مواردی که در پیشگیری و حتی درمان گرما زدگی موثر می‌تواند باشد، چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    منبع: eatthis

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.