دانستنی

علائم گرمازدگی؛ چه کار کنیم تا گرمازده نشیم؟

سلول‌های بدن ما دائما در حال تولید انرژی و گرما هستند. این گرمای تولید شده بایستی به نحوی از بدن خارج شود. دقیقا شبیه رادیاتور ماشین که وظیفه خنک کردن موتور ماشین را دارد. اگر سیستم خنک کنندگی بدن درست کار نکند یا به هر دلیلی مانند افزایش دمای هوا و در معرض گرمای ممتد قرار گرفتن دچار اختلال شود ممکن است آسیب های جدی برای بدن شخص به همراه داشته باشد. شاید آفتاب و نور خورشید یکی از راه های افزایش ویتامین D در بدن شود اما مشکلاتی مانند گرمازدگی را به وجود می‌آورد. با ما در قسمت دانستنی در مجله اینترنتی اکالا همراه باشید.

این وضعیت طبیعتاً در تابستان بیشتر از زمان‌های دیگر رخ می‌دهد زیرا در این فصل گرمای هوا بیشتر است و بدن آب بیشتری از دست می‌دهد. باید توجه کنیم سیستم خنک کننده بدن از طریق تعریق عمل می‌کند. این تعریق باعث از دست رفتن آب بدن شده و سیستم تعریق را مختل می سازد؛ از این رو یکی از مواردی که باید در جلوگیری از گرمازدگی به آن دقت کنیم مصرف میزان کافی مایعات است.

در برخی موارد به علل مختلف عارضه‌ای به نام گرما زدگی در افراد اتفاق می‌افتد. دمای بدن انسان تقریبا ۳۷ درجه است اگر دمای درونی بدن انسان به حدود ۴۰ درجه برسد علائم گرمازدگی دیده می شود. این اتفاق به دلایل مختلف ممکن است بروز کند. اگر مکانیسم های کنترل دمای بدن بهم بخورد و گرمای تولید شده در بدن خارج نشود باعث گرمازدگی می‌شود.

نشانه های گرمازدگی

گرمازدگی از عوارضی است که به راحتی می‌توان از آن جلوگیری کرد. پزشکان می‌گویند گرمازدگی اصلا بیماری ای نیست که هر کسی احتمال ابتلا به آن را داشته باشد و بیشتر بر اثر گرمای هوا اتفاق می‌افتد. همه ممکن است در معرض گرمازدگی قرار بگیرند اما بیشتر کودکان، خانم های باردار و افراد کهنسال در معرض آسیب های گرمازدگی هستند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که در مورد “گرمازدگی” باید بدانید

نشانه های گرمازدگی

از نشانه‌های گرمازدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. بالا رفتن دمای بدن
    2. ایجاد سردرد
    3. حالت سرگیجه و منگی
    4. بی اشتهایی و بدحالی
    5. تشنگی شدید
    6. تپش قلب
    7. نفس های تند و کوتاه
    8. عرق شدید و رنگ پریدگی
    9. شل شدن شدید ماهیچه ها

    چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

    علائم گرمازدگی در تابستان

    برای عدم قرار گرفتن در معرض مشکل گرمازدگی باید کلا کاری کنیم تا در هوای گرم تابستان گرمای کمتری به بدن برسد.

    1. لباس های روشن: لباس های تیره در تابستان گرمای زیادی جذب کرده و این گرما را به بدن منتقل می کنند. همین گرما می‌تواند باعث گرمازدگی شود؛ بنابراین یکی از راههای کنترل گرمازدگی استفاده از لباس های روشن است.
    2. در هوای گرم لباس ضخیم نپوشید. این لباس‌ها مانع از بخار شدن عرق بدن و خروج گرما از بدن می‌شوند.
    3. قرار نگرفتن طولانی مدت در نور آفتاب: آفتاب تابستان بسیار گرم است بنابراین اگر مجبور شدید در محیط باز کار کنید حتما در سایه قرار بگیرید.
    4. در گرما فعالیت شدید بدنی نکنید. اگر فعالیت شدید بدنی مانند ورزش های سنگین می‌کنید حتما دائما آب بنوشید.
    5. استفاده از کلاه: استفاده از کلاه می‌تواند گرمایی که به پوست صورت شما میرسد را کم کند و به همین طریق مانع از گرما زندگی می شود.
    6. نوشیدن مایعات: سیستم خنک کننده بدن که از طریق تعریق عمل می کند برای این کار به آب نیاز دارد. بنابراین اگر در شرایطی قرار گرفتید که عرق می کنید، حتما مایعات فراوان بنوشید تا آبی که بدن از دست می‌دهد جایگزین شود. همچنین می‌توانید از انواع شربت‌ها از جمله شربت خاکشیر برای کم آبی استفاده کنید.
    7. یکی از دلایل گرمازدگی تیره بودن ادرار است. در این صورت حتماً سریعا آب فراوان بنوشید. جالب است بدانید کمبود آب برای بدن بسیار خطرناک است و می تواند باعث ایست قلبی یا از کار افتادن اندام های داخلی بدن شود. وزرشکاران که تمرین های سنگین بدنی می‌کنند باید هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مایعات و آب مصرف کنند.

    بیشتر بخوانید: برای رفع گرمازدگی با طرز تهیه ۶ نوع شربت مخصوص تابستان

    گرما زدگی به دو طریق به وجود می‌آید:

    کاهش میزان آب موجود در بدن: ۷۰ درصد از وزن بدن انسانها را آب تشکیل می دهد پس مهمترین عنصر بدن که همه اجرا با آن کار می‌کنند آب است. یکی از دلایل گرمازدگی می تواند بخاطر از دست دادن آب از بدن باشد؛ اگر گرمازدگی بخاطر کاهش میزان آب بدن باشد این نشانه ها را دارد: تشنگی بیش از حد، ضعف، سردرد و از دست دادن هوشیاری.

    از دست دادن نمک های بدن: موادی نمکی در بدن وجود دارند به نام الکترولیت. این مواد از نمک ها تولید می‌شوند و ممکن است به دلیل گرمای زیاد میزان این الکترولیت ها در بدن تغییر کند و باعث گرمازدگی شود. علائم این نوع گرمازدگی، تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلات و سرگیجه هستند.

    از علل گرمازدگی می‌توان به فعالیت زیاد و شدید در گرما، پوشیدن لباس ضخیم در هوای گرم اشاره کرد. دلیل عمده این اتفاق قرار گرفتن در دمای بالای ۴۰ درجه و سو مصرف مواد مخدر است.

    گرما زدگی دو نوع دارد:

    راه های پیشگیری از گرمازدگی

    1. این نوع گرمازدگی در افراد سن بالا و کسانی که بیماری های مزمن دارند و همچنین افراد چاق و همه کسانی که به دلایلی دچار کمبود آب شده اند در معرض این عارضه هستند. این افراد نباید مدت طولانی در معرض گرما و نبود تهویه مطبوع قرار بگیرند.
    2. نوع دیگری از گرمازدگی وجود دارد که به دنبال فعالیت شدید در هوای گرم و کاهش آب بدن بروز می‌کند.

    چگونه گرمازدگی را در خانه درمان کنیم؟

    برای درمان گرمازدگی در خانه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

    1. استفاده از تهویه مناسب: اطمینان حاصل کنید که تهویه منزل شما به درستی کار می‌کند. باز کردن پنجره‌ها و استفاده از فن یا کولرهای مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا هوا را تازه کنید و دمای داخل منزل را کاهش دهید.
    2. مصرف مایعات بیشتر: مصرف آب و سایر مایعات طبیعی مانند آب معدنی، آب لیموترش، نوشابه‌های طبیعی بدون قند و آب‌میوه‌های تازه، به شما کمک می‌کند بدنتان را خنک نگه دارید و تجدید نشاط کنید. همچنین، مصرف مایعات بیشتر باعث ترشح تعرق بیشتر می‌شود که موجب خنک شدن بدن می‌شود.
    3.  استفاده از منبع سرد: قرار دادن دست‌ها و پاها در آب سرد یا قرار دادن حوله‌ای سرد بر روی پیشانی و گردن، می‌تواند سریعترین روش‌ها برای خنک کردن بدن باشد.
    4.  لباس مناسب: انتخاب لباس‌های خنک و راحت که از جنس نخ یا لینن باشند، به بدن کمک می‌کند تا تنفس بهتری داشته باشد و گرما را بهتر منتقل کند.
    5.  مصرف غذاهای خنک و سبک: در مصرف غذاها، بهتر است از غذاهای خنک و سبک مانند سالاد‌ها، سوپ‌ها و غذاهای خنک مانند آب‌دوغ خیار یا سالاد الویه استفاده کنید.
    6. استراحت کافی: در صورت لزوم، به بدن خود استراحت کافی بدهید و از فعالیت‌های سنگین در طول روز پرهیز کنید.
    7. مصرف پوشیدنی‌های خنک‌کننده: در بازار، پوشیدنی‌های خنک‌کننده مانند کولرهای قابل حمل و بندهای خنک‌کننده موجود هستند که می‌توانند در کاهش دمای بدن کمک کنند.

    توجه داشته باشید که این روش‌ها به تنهایی ممکن است برای موارد شدید گرمازدگی کافی نباشند. با مطالعه مطلب زیر می‌توانید با مواد و نوشیدنی‌های داخل خانه، بهترین درمان را برای گرمازدگی خود تضمین کنید. در صورت لزوم، به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب و مشاوره حرفه‌ای دریافت کنید.

    بیشتر بخوانید: درمان گرمازدگی با ۱۰ روش ساده خانگی و سنتی

    در هنگام گرمازدگی چه کنیم؟

    اگر کسی دچار گرما زدگی شد، سریعا او را به محلی خنک و سایه ببرید و آب فراوان به اون بخورانید و سریعا با اورژانس تماس بگیرید. با ریختن آب و یخ بر بدن فرد گرمازده شده می‌توانید تا حدی دمای بدن او را پایین بیاورید. یکی دیگر از اقدامات این است که لباس های اضافی او را از بدن اش خارج کنید.

     

    منبع: food.ndtv

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.