دانستنی

چند نکته طلایی برای سفری آسان با کودکان در ایام نوروز

با نزدیک شدن به ایام نوروز ممکن است بخواهید برای یک تعطیلات چند روزه برنامه ریزی کرده و به سفر بروید. تا اینجای کار همه چیز عادی به نظر می‌رسد اما اگر شما فرزند کوچکی داشته باشید چه؟ شاید پیش از بچه دار شدن این جمله را زیاد شنیده باشید که تا می‌توانید مسافرت بروید.

با این حال گاهی لازم است در حالی که حتی فرزند کوچکی دارید تدارک یک سفر را بچینید و چند روزی هم که شده از خانه‌تان دور شوید. حالا یک چالش جدید پیش روی شما قرار دارد؛ مسافرت با فرزند کوچک. در این قسمت از اکالا بلاگ با نکات کاربردی برای سفر با کودکان همراه باشید.

راهکارهای ویژه برای سفری آسان با کودکان!

در ادامه به راهکارهای ویژه برای سفری آسان با کودکان در ایام نوروز اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مرحله اول: برنامه‌ریزی کنید

برای هر کاری بهتر است از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید. این کار زمانی که شما فرزند نوزادی دارید اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند چرا که او نیاز به مراقبت‌هایی بیشتر از سایرین دارد و این مراقبت‌ها در زمان سفر بیشتر هم خواهد شد .این برنامه‌ریزی شامل مقصد سفر، وسیله نقلیه، همراهان سفر، بودجه، زمان سفر و… می‌شود.

مرحله دوم: «پلن بی» داشته باشید

این به آن معناست که ممکن است شرایط به گونه‌ای که شما پیش‌بینی می‌کرده‌اید پیش نرود. شما در سفر هستید. هر اتفاق غیر منتظره‌ای ممکن است رخ دهد. بهتر است که برای اتفاقات غیر مترقبه خودتان را آماده کنید و اگر مسائل طبق برنامه‌ریزی شما پیش نرفت غافلگیر نشوید.

بیشتر بخوانید: متن و شعر تبریک سیزده بدر

راهکارهای ویژه برای سفری آسان با کودکان!

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: منعطف باشید

    قرار نیست همه مسائل در کنترل شما باشند. سعی کنید با انعطاف بیشتری با اتفاقات روبرو شوید. به هرحال سفر قرار است تجربیات جدیدی برای شما به ارمغان بیاورد و البته در کنار اینکه می‌خواهید ایام خوشی را سپری کنید ممکن است محدودیت‌هایی را هم تجربه کنید و این طبیعی است. به ویژه آنکه کودکی همراه شماست و همه این اتفاقات ممکن است برای بار نخست در زندگی او رخ داده باشد.

    نکاتی که باید در سفر با کودکان بدانید!

    حالا که این طرح کلی را داریم بهتر است روی نکات ریز دقیق‌تر شویم.

    گام اول: بستن چمدان

    این کار را به شب قبل از سفر موکول نکنید چون همیشه مواردی است که ممکن است فراموش شوند. بهتر است از چند روز قبل چمدان کودکانتان را حاضر کنید و وسایل ضروری او اعم از لباس، اسباب بازی و وسایل شخصی‌اش را در آن قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: غذاهای سالم و ساده برای سفرهای نوروزی

    گام دوم: انتخاب وسیله سفر

    بسته به اینکه مقصد شما کجاست شما از ماشین شخصی، هواپیما یا قطار استفاده می‌کنید.

    پیشنهاد اول ما این است که مقاصد نزدیک‌تر را انتخاب کنید.

    در مرحله دوم بهتر است اگر در فصل سرد قصد سفر دارید به مقاصد گرم سفر کنید و برعکس.

    توجه داشته باشید که مقاصد بسیار سرد و مناطق برفی ممکن است برای کودک کوچک شما چندان جذاب نباشد چرا که او مجبور است در بیشتر مواقع در مناطق سرپوشیده باشد و این لذت سفر را برای او کم خواهد کرد.

    نکاتی که باید در سفر با کودکان بدانید!

    ماشین شخصی

    ممکن است زمان بیشتری برای رسیدن به مقصد با ماشین شخصی طول بکشد اما استفاده از خودروی شخصی مزایایی هم دارد.

    • اول: حریم شخصی شما و کودکتان حفظ می‌شود و او مجبور نیست در حضور غریبه‌ها معذب باشد.
    • دوم: می‌توانید بسته به نیاز خود و کودک‌تان در مسیر برای استراحت و غذا خوردن توقف داشته باشید. اگر فرزند شما هنوز از پوشک استفاده می‌کند در توقفگاه‌های بین مسیر بایستید و نیازهای او را برطرف کنید.
    • سوم: تجربه دیدن مناطق و مناظر جدید با این روش برای کودکان بیشتر می‌شود. می‌توانید برای اینکه حرکت در مسیر کودک‌تان را اذیت نکند برای او جایزه غیر منتظره‌ای در نظر بگیرید. یا او را به کار خاصی مشغول کنید. مثلا به او بگویید تعداد تابلوها یا درختان را بشمرد و برای اینکار برایش جایزه‌ای در نظر بگیرید.
    • چهارم: اگر کودک‌تان می‌تواند روی صندلی مخصوص کودک بنشیند بهتر است که او را روی صندلی کودک قرار دهید و کمربندش را ببندید.
    • پنجم: بعضی کودکان حین سفر با ماشین دچار حالت تهوع می‌شوند. همیشه قرص‌های مربوط به ضد تهوع را در نزدیک‌ترین جا داشته باشید تا به محض بروز این حالت بتوانید کودکتان را از این وضعیت خارج کنید.

    بیشتر بخوانید: وسایل پیک نیک کم هزینه برای مسافرت عید نوروز

    هواپیما

    معمولا مسافرت با هواپیما برای مادرانی که نوزاد شیرخوار و پوشکی دارند سخت است. با این حال اگر مقصدتان دور است و نیاز است که با هواپیما سفر کنید باید نکاتی را در نظر داشته باشید.

    • اول: در هواپیما به دلیل محدودیت جا ممکن است کودک‌تان معذب شود. اگر توان اقتصادی شما اجازه می‌دهد برای او صندلی جداگانه بگیرید.
    • دوم: حین بلند شدن هواپیما یا هنگام فرود آمدن آن روی باند به علت تغییرات فشار هوا گوش میانی کودک درد می‌گیرد. برای اینکه او دچار گوش درد نشود اگر هنوز شیرخوار است به او شیر بدهید یا از پستانک استفاده کنید. کودکان بزرگتر هم می‌توانند آدامس بجوند یا از آبنبات مکیدنی استفاده کنند.
    • سوم: در یک ساک مجزا اسباب بازی مورد علاقه او و همچنین چند پوشک و شیشه شیر و آب جوشیده داشته باشید.
    • چهارم: بهتر است پرواز را در ساعات شب رزرو کنید که کودکتان خسته باشد و بخوابد.

    قطار

    مسافرت با قطار می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند باشد. او را به دیدن مناظر اطراف تشویق کنید. مثلا به او بگویید نقاشی مناظری که دیده را بکشد. سعی کنید کمی از خانه غذای خانگی همراه داشته باشید تا کودکتان مدام مجبور به خوردن غذایی که در طی مسافرت به مسافران می دهند نباشد.

    بیشتر بخوانید: تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳ کجا بریم؟

    گام سوم: همراهان سفر

    شاید در نگاه اول نگرانی خاصی وجود نداشته باشد اما بی‌توجهی به این نکته ممکن است مسافرت رویایی شما را با اتفاقات ناخوشایندی همراه کند. به خصوص آنکه شما فرزند کوچکی دارید و شرایط‌تان با افراد مجرد یا زوج‌هایی که فرزند ندارند یا فرزندشان بزرگ است متفاوت است.

    به هر حال شما با محدودیت‌هایی مواجه هستید از جمله اینکه نمی‌توانید هر مقصدی را انتخاب کنید. هم چنین محلی که قرار است در آنجا اسکان یابید باید مناسب فرزند کوچک شما باشد.

    ساعات گردش و چرخش در شهر نیز باید به نوعی برنامه‌ریزی شود که کودک شما خسته نشود و البته از همه مهم‌تر ساعات خواب او نیز تغییر پیدا نکند.

    توصیه‌هایی برای سفر با کوچولوها

    توصیه‌هایی برای سفر با کوچولوها

    در ادامه چند توصیه طلایی برای سفر با کودکان در اختیارتان قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    • از آنجا که در طول سفر ممکن است به علت تغییر ساعت خواب یا شرایط زندگی کودک شما مبتلا به بیماری شود بهتر است جعبه کمک‌های اولیه را همراه خود داشته باشید. محتویات این جعبه می‌تواند شامل وسایل پانسمان، ضدعفونی کننده، چسب زخم و داروهایی شامل تب بر، ضد اسهال و استفراغ، استامینوفن باشد.
    • ممکن است در مقاصد سفری که آب و هوای گرم دارند یا آفتاب شدید است حشرات موذی پوست کودکتان را نیش بزنند. از پماد ضد نیش حشرات غافل نشوید. ضد آفتاب مخصوص کودکان نیز برای جلوگیری از آفتاب سوختگی مخصوصا در مناطق ساحلی بسیار مهم است.
    • برای کودک شیرخوارتان نیز حتما چند بسته پوشک، دستمال مرطوب و زیرانداز یکبار مصرف را به همراه شیر خشک و شیشه شیر همراه داشته باشید و به امید مقصد نباشید.

    شاید توجه به همه این نکات شما را از این سفر منصرف کند اما به یاد داشته باشید که سفر علاوه برای ایجاد نشاط و آرامش برای خانواده می‌تواند تجربه منحصر به فردی از زیست جدید برای کودک دلبند شما باشد که آن را در هیچ کلاس درس و آموزشی نتواند به دست بیاورد.

    بیشتر بخوانید: لیست کامل تنقلات و خوراکی‌های سیزده بدر

    والدینی که کودک کوچک دارند ممکن است نکات دیگری را نیز بخواهند به ما و مخاطبان اکالا بلاگ یادآور شوند. می‌توانید این نکات را در این مطلب از مجله دانستنی اکالا با ما به اشتراک بگذارید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.