دانستنی

خوراکی‌های سالم‌ را جایگزین شیرینی‌های عید نوروز کنید!

مصرف انواع تنقلات به خصوص در دورهمی‌های عید نوروز بسیار لذت بخش است، اما تنها کمی بی‌توجهی در تعطیلات عید می‌تواند موجب افزایش وزن و به هم ریختن تناسب اندام شما شود.

جایگزین کردن تنقلات سالم به جای انواع شیرینی‌های رنگارنگی که در عید سرو می‌شوند، بهترین راهکار برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی است. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با بهترین تنقلات سالم به جای شیرینی آشنا شوید.

۱۲ مورد از بهترین خوراکی‌های جایگزین شیرینی

زیاده‌روی در مصرف شیرینی و شکلات‌های متنوع عید موجب افزایش قند خون، افزایش وزن و افزایش ذخیره چربی در بدن می‌شود. بهتر است از همین حالا برای جایگزین کردن تنقلات سالم به جای شیرینی‌های مضر نوروز برنامه‌ریزی کنید.

در ادامه می‌توانید با ۱۲ مورد از تنقلات سالم خانگی و مفید به جای شیرینی‌ها آشنا شوید.

۱- از آجیل‌ها و مغزها استفاده کنید

آجیل‌ها و مغزها از سالم‌ترین تنقلاتی هستند که اگر به اندازه مصرف شوند، به تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کمک می‌کنند و برای افزایش احساس سیری و جلوگیری از گرسنگی نیز مفید هستند.

در مهمانی‌های عید نوروز به جای مصرف شیرینی می‌توانید از چند عدد آجیل استفاده کنید، اما فراموش نکنید که آجیل‌ها و مغزها کالری زیادی دارند و نباید بیش از حد مصرف شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    خوراکی‌های سالم‌تر را جایگزین شیرینی‌های عید نوروز کنید!

    ۲- میوه بخورید

    میوه‌ها سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که به افزایش انرژی بدن و سلامت ما کمک زیادی می‌کنند. در طول مهمانی‌های عید نوروز بهتر است به جای مصرف شیرینی و شکلات یک عدد سیب یا موز بخورید.

    سیب و موز طعم شیرینی دارند و از همین رو جلوی افت قند خون را می‌گیرند و برای جلوگیری از گرسنگی نیز تا حد زیادی مفید هستند. از طرف دیگر مصرف این میوه‌های شیرین میل شما به خوردن شیرینی‌های مضر را کاهش می‌دهند و اگر به اندازه مصرف شوند، هیچ ضرری برای بدن نخواهند داشت.

    اگر زمانی کافی دارید، می‌توانید دست به کار شوید و یک سالاد میوه خانگی درست کنید و از آن به عنوان میان وعده استفاده کنید و میوه‌های مورد علاقه‌تان را به صورت ترکیبی و با لذت بیشتری میل کنید.

    بیشتر بخوانید: لیست کامل تنقلات و خوراکی‌های سیزده بدر

    ۳- میوه خشک میل کنید

    میوه خشک یکی دیگر از سالم‌ترین تنقلاتی است که می‌توانید به جای شیرینی مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که از میوه خشک‌هایی استفاده کنید که بدون مواد شیرین کننده و به صورت طبیعی تهیه شده‌اند.

    از طرف دیگر باید بدانید که میوه خشک کالری نسبتا زیادی دارد و نباید بیش از حد مصرف شود. ۵ تا ۶ عدد زردآلوی خشک حدود ۱۱۰ کالری دارد و ۳ عدد زردآلوی تازه حاوی ۶۰ کالری است، بنابراین در مصرف میوه خشک زیاده‌روی نکنید.

    جایگزین کردن میوه خشک به جای شیرینی

    ۴- شکلات تلخ میل کنید

    در میان انواع شکلات‌ها، شکلات تلخ یکی از سالم‌ترین آن‌ها است که به خاطر درصد بالای کاکائو و شیرینی کمی که در آن وجود دارد، برای بدن مفید است.

    مصرف شکلات تلخ به مقدار کم می‌تواند به کاهش فشار خون، بهبود سطح کلسترول و کاهش بیماری‌های قلبی کمک کند. به خاطر داشته باشید که بهتر است از شکلات تلخ‌هایی که بالای ۷۰ درصد هستند استفاده کنید.

    ۵- آدامس بجوید

    آدامس جویدن یک راهکار دیگر برای کاهش میل شما به خوردن شکلات و شیرینی است. تحقیقات نشان می‌دهد که جویدن آدامس موجب کاهش اشتها، کاهش احساس گرسنگی و همچنین کاهش استرس می‌شود.

    استرس به طور مستقیم با میل به شیرینی‌جات در ارتباط است و از همین رو بهتر است در مواقعی که هوس شیرینی می‌کنید یا استرس دارید، یک عدد آدامس بدون قند بجوید.

    بیشتر بخوانید: کدام میوه‌های بهاری به کاهش وزن کمک می‌کنند؟

    ۶- ماست میوه‌ای بخورید

    اگر در ایام عید نوروز در خانه هوس شیرینی کردید، بهتر است به سرعت دست به کار شوید و مقداری میوه را با یک کاسه کوچک ماست یونانی یا ماست بدون چربی مخلوط کنید.

    حالا می‌توانید از این میان وعده پروتئینی و خوشمزه برای کاهش میل به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کنید. به خاطر داشته باشد که بیشتر ماست میوه‌هایی که به صورت آماده در بازار به فروش می‌رسند، حاوی شکر هستند، بنابراین بهتر است خودتان در خانه ماست میوه‌ای درست کنید.

    جایگزین کردن ماست میوه‌ای به جای شیرینی در عید نوروز

    ۷- پاپ کورن درست کنید

    پاپ کورن یکی از سالم‌ترین تنقلاتی است که می‌توانید در طول روز مصرف کنید. اگر پاپ کورن را به صورت خانگی تهیه کنید، کالری فوق العاده پایینی دارد و سرشار از فیبر است.

    مصرف پاپ کورن موجب افزایش احساس سیری می‌شود و میل شما به خوردن تنقلات ناسالم را کاهش می‌دهد. این میان وعده سالم سرشار از آهن، پروتئین، نشاسته، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های متنوع است و از همین رو از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند و برای سلامت بسیار مفید است.

    بیشتر بخوانید: بهترین میان‌وعده‌ها برای لاغری

    ۸- چند عدد خرما میل کنید

    خرما یکی دیگر از تنقلات سالمی است که می‌تواند به افزایش انرژی بدن و تامین بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد ضروری مورد نیاز بدن کمک کند. خرما سرشار از پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، فسفر و روی است.

    مصرف خرما به از بین بردن احساس گرسنگی، تنظیم کلسترول خون، سلامت استخوان‌ها، بهبود سلامت مغز، جلوگیری از التهاب، درمان یبوست و همچنین تنظیم فشار خون کمک می‌کند. مصرف خرما موجب افزایش سطح انرژی می‌شود و میل شما به خوردن شیرینی‌جات را کاهش می‌دهد.

    جایگزین کردن خرما به جای شیرینی در عید نوروز

    ۹- مقداری کراکر نمکی با پنیر بخورید

    تنقلات سالم دیگری که می‌توانید به جای شیرینی‌های عید نوروز مصرف کنید، کراکر نمکی با مقداری پنیر است. اگر در ایام عید، در طول روز احساس گرسنگی می‌کنید، می‌توانید چند عدد کراکر نمکی بردارید و مقداری پنیر روی آن‌ها قرار دهید و سپس از این میان وعده سالم برای رفع گرسنگی و جلوگیری از مصرف تنقلات ناسالم استفاده کنید.

    برای این که کراکر پنیری شما مقوی‌تر و خوشمزه‌تر شود، می‌توانید یک تکه میوه خرد شده نیز روی پنیر قرار دهید و بعد آن را میل کنید.

    ۱۰- مقداری کشمش بخورید

    کشمش فیبر و انرژی زیادی دارد و از همین رو خوردن چند عدد از آن می‌تواند احساس گرسنگی را برطرف کند و انرژی شما را افزایش دهد.

    مصرف کشمش موجب درمان مشکلات معده و یبوست می‌شود و می‌تواند میل شما به خوردن تنقلات شیرین را نیز کاهش دهد. می‌توانید کشمش را به تنهایی را در کنار یک دمنوش یا چای میل کنید.

    بیشتر بخوانید: ایده‌های خلاقانه برای میزبانی سالم عید دیدنی

    ۱۱- لواشک بخورید

    لواشک‌های خانگی طعم فوق‌العاده‌ای دارند و برای تهیه آن‌ها از پوره میوه استفاده می‌شود. اگر گرسنه نیستید و تنها دلتان می‌خواهد یک خوراکی خوشمزه بخورید، لواشک خانگی بهترین انتخاب است.

    لواشک خانگی درست مثل میوه خشک شده فواید زیادی برای بدن دارد و بسیار سالم است. به خاطر داشته باشید که در مصرف لواشک زیاده‌روی نکنید و حتما از آن به اندازه استفاده کنید.

    جایگزین کردن لواشک به جای شیرینی در عید نوروز

    ۱۲- کمی تخمه هندوانه یا خربزه میل کنید

    احتمالا شنیده‌اید که تخمه‌ها کالری زیادی دارند، اما اگر از تخمه‌ها به اندازه مجاز استفاده کنید، یکی از سالم‌ترین تنقلات محسوب می‌شوند.

    برای جلوگیری از احساس گرسنگی و همچنین برای کاهش میل به شیرینی و شکلات می‌توانید در طول روز چند تخمه هندوانه یا تخمه خربزه میل کنید. سعی کنید به جای مغز تخمه از تخمه با پوست استفاده کنید تا در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

    جایگزین کردن تنقلات سالم به جای شیرینی‌های عید نوروز به شما کمک می‌کند تا خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی را در تعطیلات عید کاهش دهید و بدون نگرانی، از یک میان وعده سالم استفاده کنید.

    به خاطر داشته باشید که در دید و بازدیدهای عید در مصرف شیرینی‌جات و دسرهای شیرین زیاده‌روی نکنید و تا حد امکان از تنقلات سالمی که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا به آن‌ها اشاره کردیم، استفاده کنید تا دچار اضافه وزن نشوید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.