دانستنی

آلرژی بهاری و درمان آن با طب سنتی

سیستم ایمنی بدن برخی افراد نسبت به برخی مواد حساسیت‌زا واکنش نشان می‌دهد و در اصطلاح پزشکی این افراد حساسیت یا آلرژی دارند و بدن آن‌ها در فصل‌های بهار و تابستان آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند که موجب آزاد شدن هیستامین و مواد شیمیایی دیگر می‌شود.

تولید هیستامین موجب گشاد شدن رگ‌ها، تورم بینی و چشم‌ها بر اثر آلرژی می‌شود.  در طب سنتی راهکارهایی برای بهبود و درمان آلرژی بهاری ارائه شده که در این مقاله از اکالا بلاگ به آن‌ها می‌پردازیم.

علائم آلرژی بهاری

همانطور که پیش از این نیز بیان شد بدن برخی افراد مبتلا به حساسیت بهاری آنزیم‌هایی را ترشح می‌کند همراه با مشکلات تنفسی، شوک یا تورم چشم‌ها و بینی است. همچنین با ترشح هیستامین این افراد دچار آبریزش بینی و چشم‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: علائم مسمومیت بهاری و درمان آن

از دیگر علائم حساسیت بهاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد اگزما که نوعی حساسیت پوستی است اشاره کرد. علائم اگزما شامل قرمزی، خارش و خشک شدن پوست می‌شود.
  • ایجاد تاول‌های متورم و قرمز رنگ است که با نام کهیر شناخته می‌شود. کهیر اغلب به مدت ۶ هفته بهبود می‌یابد.
  • درماتیت تماسی یکی دیگر از نشانه‌های آلرژی بهاری است که بر اثر تماس با گل و گیاه، گرد و غبار و… موجب سوزش، خارش، قرمزی و ایجاد تاول‌های پوستی می‌شود.
  • آبریزش بینی، چشم، عطسه یا گرفتگی بینی نیز از علائم حساسیت بهاری است که افراد با قرار گرفتن در محیط‌هایی که گرده گل وجود دارد و با تنفس آن دچار وضعیت آلرژیک می‌شوند.

علائم آلرژی بهاری

درمان آلرژی بهاری در طب سنتی

روش‌های درمانی مختلفی برای بهبود حساسیت های تنفسی، پوستی و خارش در فصل بهار وجود دارد، همچنین در طب سنتی برای جلوگیری از ایجاد نشانه‌های حساسیت پوستی نیز توصیه‌هایی در استفاده از ادویه‌ها و غذاهای با طبع گرم می شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در فصل بهار با تصحیح برنامه غذایی، نوع ورزش، ساعات خواب و بیداری و حتی لباس می‌تواند تا میزان قابل قبولی علائم این بیماری را کاهش داد. در ادامه به برخی راهکارهای درمان حساسیت بهاری در طب سنتی پرداخته‌ایم:

    • استفاده از روغن نارگیل و آبلیمو: استفاده از روغن نارگیل و آبلیمو به دلیل داشتن خاصیت ضد ویروسی و ضد قارچی برای کاهش التهاب و خارش پوستی بسیار مفید است.
    • مصرف غذاهای مخصوص فصل بهار: استفاده از غذاهای مناسب فصل بهار از جمله بورانی اسفناج، بورانی شبدر، یونجه، آش، قره قروت، کاهو سکنجبین و… که با تامین ویتامین‌های لازم، انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. آش آلو، آش زرشک نیز از غذاهای مناسبی است که باید آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید و همچنین تمبر هندی، سماق و رب انار را نیز فراموش نکنید.
    • نوشیدنی‌های بدون مواد شیمیایی: نوشیدن آب دوغ، آب ماست، ماءالشعیر، شربت آلبالو، لیمو، شربت سکنجبین که حاوی مواد شیمیایی نیستند نیز علائم آلرژیک را می‌کاهد.
    • نوشیدن دم‌نوش‌های مخصوص خارش یا درد گلو: نوشیدن دم‌نوش‌های ضد خارش گلو از جمله دم نوش بنفشه پس از دم کشیدن آن را صاف کرده و قبل از خواب بنوشید تا خارش گلو کم‌تر شود.
    • استفاده از خاک‌شیر، نعناع، عرق کاسنی: در فصل بهار توصیه به مصرف روزانه خاکشیر، نعناع، عرق کاسنی، سکنجبین و کاهو می‌شود.
    • کاهش مصرف شکلات، قهوه یا سرخ کردنی: در طب سنتی به مبتلایان به آلرژی توصیه می‌شود که نوشیدنی‌های کافئین دار یا خوردن سرخ کردنی پرهیز کنند تا علائم حساسیت کمتر بروز کند.
    • خوردن خیار به صورت ناشتا: در طب سنتی معتقدند که صبح پس از بیدار شدن از خواب و به صورت ناشتا با خوردن یک عدد خیار بوته‌ای می‌توان آلرژی را کاهش داد.
    • چکاندن روغن بنفشه در بینی: در فصل بهار با چکاندن روزی دو بار روغن گل بنفشه در بینی و مداومت به انجام این کار تا حد زیادی عطسه‌های ناشی از حساسیت کاهش می‌یابد. همچنین می‌توانید روغن بنفشه را روی پیشانی خود ریخته و ماساژ دهید.
    • حمام سرکه برای کاهش خارش پوستی: متخصصان طب سنتی پیشنهاد می‌کنند که افراد دارای آلرژی پوستی می‌توانند حین حمام کردن، مقداری سرکه را با آب مخلوط کرده و خود را با آن بشویند و پس از حمام نیز بدن را با روغن بادام‌شیرین ماساژ دهند.
    • حجامت عام: یکی از مهم‌ترین راهکارهای طب سنتی برای رهایی از حساسیت‌های بهاری انجام حجامت عام است که کمک می‌کند آلرژی به سراغ فرد نیاید.

    بیشتر بخوانید: غذاهای آلرژی‌زا را بشناسید!

    درمان آلرژی بهاری در طب سنتی

    درمان حساسیت بهاری براساس مزاج افراد

    در طب سنتی برای ارائه راهکار درمانی حساسیت براساس مزاج افراد توصیه درمانی پیشنهاد می‌شود:

    • افراد دارای مزاج بلغمی: افراد با مزاج بلغمی با ترشح بیش از حد مخاط و احتقان درگیر هستند که یکی از راه‌های کاهش تولید مخاط و بهبود تنفس در این افراد استفاده از گزنه و ریشه شیرین‌بیان است.
    • افراد دارای مزاج سودا: افراد با مزاج سودا نیز می‌توانند برای کاهش التهابات ناشی از آلرژی مخلوطی از عسل و دارچین را مصرف کنند. همچنین می‌توانند دمنوش گزنه را روی دو تا سه بار در فصل بهار بنوشند.
    • افراد دارای مزاج دم: افراد با مزاج دم می‌توانند ترکیب آب، چای و آبلیمو را بنوشند و با انجام حجامت حساسیت خود را بهبود دهند.
    • افرادی دارای مزاج صفراوی: افراد با مزاج صفراوی باید از خوردن غذاهای چرب و ادویه‌ها پرهیز کنند. برای کنترل آلرژی بهاری از خوردن غذاهای گوشتی نیز تا حد امکان خودداری کنند.

    بیشتر بخوانید: آلرژی و حساسیت‌های پاییزی

    در این مطلب از مجله دانستنی اکالا در خصوص آلرژی بهار و راهکارهای درمانی طب سنتی برای حساسیت فصلی پرداختیم. با مطالعه این مقاله و استفاده از روش‌های درمانی گفته شده می‌توانید به میزان قابل توجهی از نشانه‌های حساسیت کاسته و از آلرژی رها شوید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.